InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat de Eurocrisis voor ons geld betekent

Wat de Eurocrisis voor ons geld betekent

Wat de Eurocrisis voor ons geld betekent De Eurocrisis en Griekenland houden heel Europa in de ban. Ook in Nederland vragen mensen zich af of hun financiële belangen wel veilig zijn. Blijft onze portemonnee gevuld ondanks de crisis? Een overzicht van de stand van zaken.

Spaargeld

Burgers hoeven geen angst te hebben dat de eurocrisis hun spaarvermogen aantast. De EU-landen doen al het mogelijke om de euro te redden. Dat wordt weliswaar duur voor de belastingbetaler die steeds weer moet betalen voor nieuwe pakketten aan steunmaatregelen. Maar de gemeenschappelijke munt moet tot (nagenoeg) elke prijs behouden blijven.

Bovendien is er, als een financiële instelling onverhoopt toch in nood geraakt, nog altijd het depositogarantiestelsel. Wél zal als gevolg van een groeiende staatsschuld ongetwijfeld de inflatie aanwakkeren. Als de centrale bank niet tijdig de rente verhoogt, zullen de prijzen verder stijgen. Op die manier verliest spaargeld sneller dan tot dusver aan waarde.

Krediet en hypotheken

Wie kredieten afgesloten heeft, kan óók goed slapen deze dagen. Hij heeft niets te verliezen dan alleen maar schulden. Sterker nog, hij zal met schulden profiteren van inflatie. Want het overwinnen van de crisis zal die inflatie doen stijgen, zodat zijn schulden in reële zin minder waard worden.

Erg gevraagd in tijden van inflatie is onroerend goed. Dit geldt nu nog eens in het bijzonder omdat hypotheken vanwege de lage rente verrassend betaalbaar zijn. Onderzoeken wijzen echter uit dat lang niet elke woning geschikt is als een investering voor de lange termijn. Voor veel (landelijke) regio’s wordt als gevolg van de bevolkingskrimp een waardeverlies voor onroerend goed verwacht.

Goud

Geen edelmetaal heeft in de voorbije jaren zo aan waarde gewonnen als goud. In de herfst van 2008 kostte één troy ounce 711 dollar, medio 2011 schommelt de prijs rond 1565 dollar, meer dan twee maal zo veel! De angst voor een daling van de aandelenmarkten en een waardedaling van staatsobligaties in de crisislanden heeft de goud-euforie van de afgelopen maanden extra gevoed.

Als echter de reddingsoperatie slaagt en de situatie zich weer ontspant, kan een deel van die winst weer wegsmelten, omdat de recordprijs mede te danken is aan speculanten. Goud geldt in tijden van crisis als een klassieke vluchtvaluta. Zijn echter de acute problemen van tafel, dan kunnen andere vormen van belegging minstens zo winstgevend zijn. Wie nu nog in goud stapt, gaat toch een zeker risico aan.

Aandelen

Onzekerheid is als vergif voor aandelenbeurzen. Aangezien de EU-ministers van Financiën eerst aanvang juli 2011 beslissen over de steun aan Griekenland, zal waarschijnlijk ook de zig-zag-koersbeweging op de beurs door blijven gaan. Met name bankaandelen kunnen een probleem zijn, aangezien een groot deel van die branche op de balansen nog tijdbommen in de vorm van de Griekse obligaties vermeldt. Elke particuliere belegger, en financiële instellingen op de eerste plaats, die een bijdrage levert aan het Griekse reddingspakket, moet in ieder geval tijdelijk afzien van terugbetaling van schulden. En dat kan beleggers afschrikken.

Obligaties

Burgers, die Griekse staatsobligaties bezitten, kunnen rustig ademhalen. Ze zullen voorlopig geen geld verliezen. De landen van de eurozone zullen de schuldeisers niet dwingen om van een deel van hun vorderingen af te zien. Dat zal alleen op vrijwillige basis gebeuren. Of het daarbij blijft, is nog twijfelachtig.

Wie Nederlandse staatsobligaties aanhoudt, moet zich op dalende rendementen instellen. De vrees voor een bankroet van Griekenland drijft steeds meer beleggers in Nederlandse staatsobligaties. Als de vraag naar deze obligaties stijgt, drukt dat de rendementen.

Levensverzekeringen

De schuldencrisis laat ook de verzekeraars niet ongemoeid. Die hebben immers voor miljarden euro´s in Griekse obligaties geïnvesteerd. Klopt het reddingspakket, dan is er niets aan de hand. Maar ook dan kan het voor de klant desondanks een nadeel hebben: weliswaar zijn reeds opgebouwde kapitalen (garantiebedrag plus al gerealiseerde overschotten) veilig, maar niet zeker is wat in de toekomst nog aan overschotten te verwachten is.

Neemt als gevolg van de Griekse reddingsmaatregelen de inflatie toe, dan moet de rente stijgen. En levensverzekeraars zijn dan in het nadeel, omdat ze de belegde gelden van hun klanten waarschijnlijk niet zo snel kunnen omswitchen als nodig is om met andere beleggingsvormen te kunnen concurreren.

Hoe de Grieken hun schulden kwijtraken

Overigens hebben de Grieken, inventief als ze zijn, inmiddels een manier gevonden om hun schulden terug te betalen. Wilt u weten hoe? Klik dan op de link meteen onder dit artikel (satire!)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Bij een economische crisis gaan vermogende mensen hun vermogen beleggen in goud. Ook in de huidige crisis is er dan ook…
Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?De eurozone bevond zich in 2011 in een crisis waardoor economen gingen twijfelen aan het voortbestaan van de muntunie. E…
Levensverzekering: premie, uitkering & belastingLevensverzekering: premie, uitkering & belastingWat is een levensverzekering? Waarom zou u een levensverzekering afsluiten? Wat is de hoogte van de premie en welke fact…
Beleggen: investeren in de Zwitserse frank of SwissieBeleggen: investeren in de Zwitserse frank of SwissieIn tijden van crisis lijkt de Zwitserse frank goed stand te houden, terwijl de euro en de dollar wat meer prijsschommeli…
Geschiedenis van de Poolse zlotyGeschiedenis van de Poolse zlotyDe Zloty is de munteenheid van Polen. In het land van Oost-Europa is de zloty dus te gebruiken als betaalmiddel. Nadat P…

Reageer op het artikel "Wat de Eurocrisis voor ons geld betekent"

Reactie

Han Peeters, 16-05-2012 13:27 #1
Geld is een doel in plaats van een middel met het resultaat dat geldstromen over de aardbol suizen in een dolle carrousel, waarvan niemand iets begrijpt. De miljarden vliegen om de oren, waarvan we ons geen voorstelling kunnen maken. Wel is duidelijk dat de rondpompende bankiers en politici de wereld binnenkort in de afgrond zullen storten.
Volgens het Osisme, een mengvorm tussen socialisme en kapitalisme, is er een oplossing om het tij te keren met een middel dat even simpel als doeltreffend is. Namelijk de afschaffing van baar geld, om te beginnen in de euro. Dus geen munten en bankbiljetten meer.
Zo’n maatregel dient vele doelen. Bijvoorbeeld het elimineren van criminele activiteiten waarbij het om contanten gaat, verminderde dreiging van terrorisme, een sterke opleving van de economie, het schrappen en verlagen van belastingen en een versimpeling van de belastinginning. Dit laatste met name in landen waar dat niet eenvoudig blijkt te zijn.
Baar geld vormt een schaduweconomie en over zwart geld wordt geen bijdrage betaald aan de maatschappij. Door dat circuit af te schaffen, blijft er maar één economie over, die een stuk overzichtelijker is en beter te controleren. Indien de afschaffing een proces is op korte termijn worden euro’s met een luchtje, tot en met geld dat het daglicht echt niet kan verdragen, de nog enige economie ingepompt of op de eigen bankrekening gestort. In de overgangsfase zal daar enige coulance voor moeten zijn. Een vlucht in andere valuta zal niet werken, omdat men buiten de eurozone niet is geïnteresseerd in biljetten die snel waardeloos zullen worden.
Hoe zinvol is het dan nog om een overval te plegen, als er geen cash meer te roven valt, en kunnen we ons de kosten van deze criminaliteitsbestrijding meteen besparen.
Betalingen zijn dan alleen nog mogelijk door overboeking via de bank of door te pinnen in de detailhandel. Daarvoor dient een handzaam apparaat te worden ontwikkeld, waarmee men ook ter plekke kan betalen door overboeking aan personen, zoals bijvoorbeeld aan die dakloze bij de ingang van uw supermarkt. Technisch is dat geen probleem. Hiermee wordt het bankverkeer transparant, zeker als er nog maar sprake is van één wereldbank met uiteindelijk één wereldmunt. Onterecht verkregen gelden kunnen dan makkelijk worden opgespoord en direct worden teruggestort, totdat een malversatie is uitgezocht.
Om vervolgens niet meer in de fout der hebzucht te vervallen, dat nu de boventoon voert ten bate van de een en ten koste van de ander, dient het heffen van rente te worden verboden.
De ruilhandel zal dan toenemen evenals zelfvoorzienende kernen, maar daar is niets mis mee.

Het afschaffen van baar geld is een middel om gelijkheid te bevorderen. Daar hoort een ander systeem bij waarin de macht niet bij een top, maar bij het volk ligt. Door deze herinrichting wenden we het naderend onheil af. Hebzucht is in de mens meegebakken en het heeft ons gebracht waar we nu zijn. In het nieuwe systeem gaan we van de ik- naar de Ons-maatschappij met nog maar één administratie, halen we de hebzucht eruit en komen we tot sociale waarden ten opzichte van de medemens ongeacht sexe, geloof en culturele achtergrond. Dat is alleen mogelijk met een nieuwe en ultieme democratie in doorlopende referenda, waarbij burgers zelf kunnen kiezen op welke onderwerpen ze willen stemmen, de tweede functie van het nog te ontwikkelen apparaat. Geld is dan een slechts middel geworden in plaats van een doel.

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 18-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiële crisis
Reacties: 1
Schrijf mee!