InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Benut belastingvoordeel maatschappelijke beleggingen

Benut belastingvoordeel maatschappelijke beleggingen

Benut belastingvoordeel maatschappelijke beleggingen Als uw vermogen in box 3 boven een grens (heffingsvrij vermogen) komt, betaalt u over het meerdere een vermogensrendementsheffing. Als u echter geld stopt in groene beleggingen kunt u (tot een bepaald vrijgesteld bedrag) deze belastingheffing ontlopen. Van de fiscus krijgt u dan zelfs ook een heffingskorting van 0,7 %, zodat het mogelijke belastingvoordeel nog verder oploopt.

Vermogensrendementsheffing

Als uw vermogen in box 3 hoger is dan het zogenaamde heffingsvrij vermogen, moet u over het meerdere een vermogensrendementsheffing betalen.

Het heffingsvrij vermogen is 30.360 Euro (2019) per persoon. Mensen ouder dan 65 jaar kunnen afhankelijk van hun inkomen een hoger vrijgesteld bedrag hebben.

De vermogensrendementsheffing is anders dan vroeger geen vast percentage over het hele vermogen dat boven het heffingsvrij vermogen uitkomt, maar opgebouwd in schijven. In 2019 zijn de percentages als volgt: 0,58 % voor de eerste 71.650 euro boven het heffingsvrij vermogen, 1,34 % voor de volgende 918.086 euro en 1,68 % voor het bedrag daarboven.

Wat zijn maatschappelijke beleggingen?

Er zijn twee soorten maatschappelijke beleggingen:
  • Groene beleggingen: fondsen die investeren in milieubescherming. Denk daarbij bijvoorbeeld aan windmolens, zonne-energie of biologische landbouw.
  • Sociaal-ethische beleggingen: fondsen die bijvoorbeeld bijdragen aan de ontwikkeling in derde-wereldlanden.

Sociaal-ethische beleggingen gaven alleen een belasting-voordeel tot en met het jaar 2012, met ingang van 1 januari 2013 is dit vervallen. Voor groene beleggingen geldt nog wel een belasting-voordeel, maar dan alleen als ze door de belastingdienst erkend zijn. Er zijn ook beleggingsfondsen op de markt die zich groen of duurzaam noemen of bepaalde beleggingscriteria hanteren, maar die belastingtechnisch geen groene belegging zijn. Weet u niet zeker of het fonds waarin u wilt gaan beleggen als zodanig door de belastingdienst is aangewezen, informeer dan bij het fonds zelf, uw bank of de belastingtelefoon.

Wat is het voordeel van deze groene beleggingen?

Om te stimuleren dat er in duurzame ontwikkeling geïnvesteerd wordt, beloont de overheid dat met een belastingvoordeel. Groene beleggingen tot maximaal 58.540 Euro (2019) per persoon hoeven niet aangegeven te worden in box 3. U bespaart daarmee (afhankelijk van uw totale vermogen) een vermogensrendementsheffing van maximaal 1,68 %. Daarnaast geldt er een heffingskorting van 0,7 %. Dat betekent dat u van de fiscus geld terugkrijgt ter grootte van 0,7 % van het bedrag dat vrijgesteld is van heffing in box 3. Het totale belastingvoordeel loopt dus op tot maximaal 2,38 %. Daarnaast zullen de beleggingen zelf ook nog een rendement maken. Vaak zal dat bescheiden zijn, omdat het behalen van een zo hoog mogelijk rendement niet het enige doel van het fonds is. Voor het vergelijken van de rendementen van groene beleggingen met die van andere beleggingen moet het behaalde fondsrendement uiteraard eerst verhoogd worden met het belastingvoordeel zoals hierboven genoemd.

Waar vind ik groene beleggingen?

Er zijn een aantal aanbieders van groenfondsen, zoals ASN Bank en Triodos Bank. ING geeft Groen Spaardeposito's uit en de Rabobank brengt met enige regelmaat Rabo Groen Obligaties op de markt. Als u nu bij uw belastingaangifte een vermogensrendementsheffing betaalt, kan het dus interessant zijn om het belastingvoordeel van groene beleggingen te gaan benutten.

Lees verder

© 2007 - 2019 Marcel68, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belastingvrij beleggenBelastingvrij beleggenBelastingvrij beleggen is beleggen met maximaal fiscaal voordeel. Zo is de koerswinst op uw belegging belastingvrij, maa…
Groen beleggen: Fiscale voordelen van duurzaam beleggenMensen gaan bewuster om met hun leefklimaat. Inmiddels zijn er niet meer alleen biologische en groene voedingsmiddelen m…
Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Belastingvrij groen sparen of groen beleggen? In 2019 kunt u fiscaal gezien het beste omzien naar de mogelijkheid van va…
Vrijstelling vermogensrendementsheffingVrijstelling vermogensrendementsheffingIn het verleden hadden wij vermogensbelasting, maar na de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001, is dat de vermog…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Benut belastingvoordeel maatschappelijke beleggingen"

Reactie

Kers, 03-12-2013 08:54 #1
Goedemorgen

Met het groen sparen. Heeft dat ook voordelen op een eigen bijdrage van het A.W.B.Z om de kosten te drukken voor een verblijf in een verzorgingshuis? Reactie infoteur, 04-12-2013
Beste Kers,
Op dit moment tellen de groene beleggingen die niet meetellen voor de vermogensrendementsheffing, ook niet mee in het vermogen dat bepalend is voor de eigen bijdrage in de AWBZ. De regering heeft echter plannen om dit te veranderen, zodat groene beleggingen niet meer gebruikt kunnen worden om de eigen bijdrage van de AWBZ te verlagen. Op dit moment is nog niet bekend wanneer dat gerealiseerd is, er moeten namelijk computer-systemen voor aangepast worden.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Infoteur: Marcel68
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vermogensgroei
Reacties: 1
Schrijf mee!