InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat is zwart geld?

Wat is zwart geld?

Wat is zwart geld? Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft bij uw jaarlijkse aangifte valt onder de definitie van zwart geld. Zwart geld van criminelen komt vaak voort uit inkomsten die verzwegen zijn voor de fiscus. De manier van verdienen kan vaak ook niet legaal worden opgegeven, omdat het illegale manieren zijn. Ook niet criminelen beschikken soms over zwart geld. Het kan hierbij gaan om geld die een ondernemer verdient door bepaalde verkopen onder de toonbank te verrichten, maar zwart geld is ook spaargeld die u niet aangeeft bij uw jaarlijkse belastingaangifte. Zwart geld wordt soms gebruikt voor betalingen die ook weer buiten de belastingdienst om gaan. Onder de definitie van zwart geld valt ook niet opgegeven vermogensbestanddelen, zoals een tweede huis in het buitenland.

Verschil in zwart geld

Een belastingbetaler die wat geld verzwijgt om de lasten van vermogensrendementheffing te verminderen, beschikt dus over zwart geld. Dit is echter wel een lichte vorm van zwart geld.
Het geld is namelijk wel op een legale wijze verkregen, maar wordt gedeeltelijk verzwegen. Criminelen hebben te maken met een zwaardere vorm van zwart geld. Ze houden het buiten het zicht van de belastingdienst en ze hebben het geld op illegale wijze verkregen. Dit geld kunnen ze niet gebruiken omdat het geld niet geregistreerd is. Om dit geld te kunnen gebruiken moet verklaard kunnen worden waar het van afkomstig is. Voordat ze het zwart geld echt kunnen gebruiken moeten ze het witwassen. Hierbij moet u niet denken aan een paar honderd of duizend euro, maar het gaat vaak om miljoenen euro’s.

Hoe zwart geld besteden?

Zodra u ruim gaat leven met zwart geld, loopt u bepaalde risico’s. De fiscus kan namelijk de vraag gaan stellen waar het geld van afkomstig is. Zij kunnen namelijk zien in hoeverre u het geld hebt verdiend, dit hebt u namelijk jaarlijks moeten opgeven. U kunt dit echter wel gaan uitgeven aan zaken die de fiscus niet opvallen. Een iets duurdere auto, luxe vakanties en veel vaker op vakantie. Het is juist onverstandig om dit geld te gebruiken voor onroerend goed in het buitenland.

Witwassen van zwart geld

Criminelen die beschikken over grote vermogens uit illegale transacties, kunnen het geld niet openlijk besteden. Ze gaan het witwassen om een verklaring te kunnen geven waar de gelden van afkomstig zijn.

Witwassen in vastgoed

Een voor criminelen populaire manier om zwart geld wit te wassen is om in vastgoed complexe constructies op te zetten. Op deze manier proberen ze geldstromen buiten het zicht te houden.

Inkeerregeling

De belastingdienst wil de lichtere vorm van zwart geld terugdringen door de inkeerregeling. Particulieren met buitenlands vermogen moeten dit opgeven bij de belastingdienst. In het verleden hebben belastingplichtigen dit vaak verzwegen. De belastingdienst geeft deze mensen alsnog de mogelijkheid om het geld met terugwerkende kracht op te geven. De belastingheffing hierover moet gewoon voldaan worden, maar de boete blijft achterwege. De boete kan oplopen tot 300 procent van het verschuldigde bedrag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is zwart geld?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!