Lenen voor een auto
Naast de lening voor een eigen huis of inbouwkeuken behoort de lening voor aankoop van een auto tot de leningen die qua bedrag het hoogste zijn. Zo'n autofinanciering moet dan ook goed doordacht zijn. Autokopers hebben keus uit meerdere mogelijkheden en niet altijd is de optie die het gunstigste en meest praktisch oogt, ook de beste.
Autofinanciering via de dealer
De lening voor aanschaf van een auto laat zich, anders dan een lening
in contanten, in de regel ook direct via de dealer afwikkelen. Bijna alle autodealers werken nauw samen met een "concern-eigen" bank en kunnen bij aankoop van een wagen ook bemiddelen voor een passende financiering via die bank. De VW-dealer verzorgt dat via VW-bank, de Fiat, Alfa en Lancia via de Fiat-bank, BMW-dealers via de BMW-bank, enz.
Autofinanciering via de dealer kent relatief lage rente
Concern-eigen banken bieden hun klanten de autofinanciering meestal tegen een rente aan die aanzienlijk lager is dan de marktrente. Dat is mogelijk omdat de autofabrikant de
rentebetaling suppleert om zo de afzet van zijn producten te verhogen.
In het gunstigste geval kan de autokoper een lening zonder rente krijgen, een zogenaamde nul-procents-financiering, maar meestal alleen voor modellen die, om het populair uit te drukken, "hun banden als het ware plat staan" en dringend de weg op moeten. Het zijn wagens die anders niet voldoende kopers vinden.
Maar ook
rentetarieven als 0,9%, 1,9% of 2,9% zijn bij autofinancieringen die via dealer en eigen bank lopen, niet ongebruikelijk.
Lage rente gaat doorgaans ten koste van andere kortingen
Voor autokopers zijn deze aanbiedingen aantrekkelijk en de rente voor een lening van bijvoorbeeld 20.000 euro is in zo'n geval relatief laag als we dat vergelijken met de normale marktrente van 5,9% of meer. Wat de koper zich wél moet realiseren is, dat ook de dealer mee "subsidieert" bij de rente en daarom doorgaans niet bereid is om de klant veel korting op de prijs van de wagen te geven.
Sluit de autokoper de lening voor de auto daarentegen bij een normale bank af, dan betaalt hij weliswaar een hogere rente maar kan hij bij de autodealer kontant betalen wat hem een veel betere onderhandelingspositie verschaft als het gaat om de prijs van de wagen. Vaak lukt het autokopers om op die manier zo'n grote korting te bedingen, dat het ondanks de hogere rente bij de bank toch nog loont en met de aankoop in totaal uiteindelijk toch lagere kosten gemoeid zijn.
Autolening via bank of dealer: pro's en contra's
Daarnaast krijgt de klant die het krediet niet bij de "autobank" financiert alle benodigde autopapieren overhandigd, terwijl bij financiering via de concernbank een aantal documenten gedurende de looptijd van de lening als onderpand bij de betrokken bank blijven. Is de financiële situatie bij de koper van de wagen op een gegeven moment wat gespannen, maar geeft hij een gebruikte wagen in onderpand en is hij bij de autobank als klant bekend, dan zijn de kansen beter om überhaupt een krediet te krijgen.
Doorgaans zijn bij gunstige rentetarieven ook aanbetalingen aangeraden zodat de maandtermijnen lager worden en de klant die bijvoorbeeld op een auto 30% of meer aanbetaalt, betere papieren heeft bij de
kredietverstrekking. Vaak bestaat er via de autodealer ook de mogelijkheid van een "drieweg-financiering", waarbij de maandtermijnen erg klein gehouden kunnen worden, terwijl aan het eind van de looptijd een afsluitende termijn resteert die gelijk is aan de restwaarde van het voertuig op dat moment.