InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutes

De Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutes

De Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutes De Belastingdienst voert een gevecht tegen zwart geld in het buitenland. Toch zijn er nog allerlei vluchtroutes voor zwart geld. Let ook op de inkeerregeling. Tot 1 januari 2018 kunt u gebruik maken van de inkeerregeling voor zwart sparen en beleggen in het buitenland, daarna niet meer. Pas op voor een hoge fiscale boete. Wie kiest voor inkeren voor 1 juli 2014 krijgt geen boete, maar moet wel de belasting alsnog betalen. Inkeren is altijd mogelijk, maar in 2017, 2018 en 2019 altijd met een fiscale boete en naheffing daarbij.

Zwart geld in het buitenland, en nu?

Belastingdienst en zwart geld op een buitenlandse rekening

Internationaal kunnen belastingdiensten en ook de Nederlandse Belastingdienst triomfen melden in hun gevecht tegen zwart geld. Waren er eind jaren negentig nog tientallen belastingparadijzen binnen handbereik, tegenwoordig zijn ze op één hand te tellen. Dat betekent dat zwart geld verder weggebracht moet worden en het hebben van zwart geld alleen bij grotere bedragen nog echt zinvol is. De risico’s nemen toe en de boetes kunnen hoog oplopen. Hierdoor onder druk gezet maken nogal wat mensen gebruik van de inkeerregeling, maar wie nog heeft gewacht tot 2017 moet beseffen dat de boetes voor zwart geld omhoog gaan en de zoektocht van de fiscus mede door de Panama papers zal worden geïntensiveerd.

Wat is de Europese spaarrichtlijn?

De Europese spaarrichtlijn heeft een en ander in een versnelling gebracht waar het gaat om de buitenlandse spaartegoeden. De bronheffing van 15% maakt zwart geld bij een buitenlandse spaarbank minder aantrekkelijk. Bovendien bestaat met vele landen de afspraak om de rentegegevens aan de Nederlandse fiscus door te geven. In andere gevallen zijn er onderhandelingen gaande om dat binnen afzienbare tijd te gaan doen. En dat het de Belastingdienst serieus is, blijkt wel uit het feit dat men er niet voor terugdeinst om ook gestolen gegevens in stelling te brengen. Denk aan Luxemburg en zeer recentelijk Liechtenstein.

Niet sparen, maar beleggen

Toch zijn er nog vele mogelijkheden voor offshore bankieren en een belastingparadijs in het buitenland. De Europese Spaarrichtlijn ziet, zoals de naam al aangeeft, op spaarsaldi en niet op ander belegd vermogen. Bovendien heeft de richtlijn betrekking op natuurlijke personen en niet de rechtspersonen. Denk aan stichtingen, offshore vennootschappen en dergelijke. Die zijn zo opgericht. Wie bereid is om van deze mogelijkheden gebruik te maken of geld steekt in goud of andere middelen, ziet nog volop kansen.

De inkeerregeling en zwart geld

De inkeerregeling bij de Belastingdienst is er niet voor niets, wanneer de lange arm en adem van de Belastingdienst wordt gevoeld. Nog los van morele overwegingen ten aanzien het betalen van belastinggelden. Maar wat te denken van landen en staatjes als Andorra, Liechtenstein, Zwitserland, Rusland, om er maar een paar te noemen. Of Hong Kong. Te ver of riskant waarschijnlijk voor de eenvoudige particulier met een beetje spaargeld. Maar er zijn nog volop mogelijkheden voor de meer vermogenden.

Vluchtroutes en belastingparadijzen, off shore banking

Of men steeds kan spreken van een belastingparadijs, is een relatief begrip. Sommigen zullen zelfs Nederland een belastingparadijs vinden. Enkele voorbeelden van bekende belastingparadijzen, al of niet met voorheffing, vindt u in onderstaande tabel, waarbij een land met een *) is gemarkeerd als er recent een nieuw belastingverdrag is afgesloten of op korte termijn zal worden afgesloten:

Enkele belastingparadijzen in de wereld
Vorstendom Andorra *)
Belize
Dubai
Gibraltar
Ierland
Kaaimaneilanden *)
Kanaaleilanden
Marshalleilanden
Monaco
Nauru
Panama
Rusland
Singapore
Vanuatu (Oceanië)
Zwitserland *)
Verenigde Arabische Emiraten
_____
*) Loopt ten einde.

Verhuizen naar een land die minder belasting heft dan Nederland is natuurlijk ook altijd mogelijk.

Wel of niet inkeren?

De Belastingdienst mag als u gepakt wordt door de Belastingdienst tot maximaal 12 jaar teruggaan in zijn vordering. Dus ook naar de jaren dat het toptarief in inkomstenbelasting in Nederland nog 60 procent was. Inkeren moet van de Belastingdienst, maar elk jaar dat u dat uitstelt zonder gepakt te worden, is een jaar waarover u geen 60% belasting met terugwerkende kracht hoeft te betalen. Daar komt wel bij vrijwillig inkeren een boete voor in de plaats van 15% tot juli 2010 en 30% daarna. Deze verdubbeling van de boete per 1 juli 2010 werd door de toenmalige staatssecretaris De Jager op 16 februari 2010 in de Kamer bekend gemaakt. Maar wie de berekeningen maakt, zal zien dat uitstellen van het gebruik van de inkeerregeling lonend kan zijn. Daar staat tegenover dat de pakkans steeds verder lijkt toe te nemen. Volgens de staatssecretaris ligt het omslagpunt van lonend dan wel niet lonend om nu in te keren bij een boete van 22 procent. Nieuw is dat er tijdelijk tot 1 juli 2014 ook geen boete wordt gegeven, een cadeautje van oud staatssecretaris Weekers. Daarna zal, als de Belastingdienst u opspoort, de boete kunnen oplopen tot maximaal 300%. Bij vrijwillig inkeren na 1 juli 2014 is een boete van slechts 10% ook mogelijk. Daarna worden hoge boetes opgelegd. In 2018 wordt de inkeeregeling zelfs afgeschaft voor zwart geld sparen in het buitenland en is dus altijd een hoge boete mogelijk. Meldt u zich vrijwillig dan kan de Belastingdienst de boete verlagen.

Slot zwart geld en vluchtroutes

Het zal altijd zo zijn dat men vindt dat er te veel belasting betaald moet worden. Anderzijds is de Belastingdienst duidelijk op jacht naar zwart geld. De realiteit geeft echter aan dat voor wie zoekt er voldoende mogelijkheden zijn om de belastingaanslag in mindere of meerdere mate te beperken. Legaal of iets minder legaal. Er zijn gespecialiseerde bureaus en advocaten om u met advies van dienst te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuw belastingverdrag zwart geld LuxemburgNieuw belastingverdrag zwart geld LuxemburgDe Belastingdienst zet zijn jacht op zwart geld voort. Op 29 mei 2009 werd er een nieuw bilateraal belastingverdrag met…
Fors hogere boete zwart geldFors hogere boete zwart geldEr geldt in 2017, 2018 en 2019 een fors hogere fiscale boete dan wie bijvoorbeeld in 2009 gepakt werd voor zwart geld, m…
Zwart geld – de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheimZwart geld – de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheimDe jacht van de Belastingdienst op mensen met zwart geld op een buitenlandse rekening is in volle gang. Ook in 2018 en 2…
De belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bankDe belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bankZwart geld hebben in het buitenland in 2017, 2018 of 2019 en de Belastingdienst gaan slecht samen. Een vrijwillige inkee…
Belastingdienst en Europese Spaarrichtlijn 2019Belastingdienst en Europese Spaarrichtlijn 2019De spaarrichtlijn wordt ingeperkt want de Belastingdienst wil er vanaf. Op 1 juli 2005 is de Europese Spaarrichtlijn in…

Reageer op het artikel "De Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutes"

Reactie

Yahoogroups Belastingparadijzen, 02-11-2008 08:02 #1
"morele overwegingen ten aanzien het betalen van belasting"? Hoe denkt u dan over Successierechten? De gemiddelde Nederlander ervaart de 'death tax' of sterfbelasting als hoogst onrechtvaardig. Als u hard werkt, zuinig leeft en veel spaart mag u gedurende uw leven vermogensrendementsheffing betalen. En dan komt daar na uw overlijden nog eens de erfenisbelasting overheen. Dan is het niet vreemd dat er mensen zijn die gaan ontwijken en slimme oplossingen zoeken. Reactie infoteur, 27-04-2018
De passage waarnaar u verwijst is niet moraliserend bedoeld, maar iets wat velen zich ook afvragen. Wellicht is voor u ook interessant het artikel:

https://financieel.infonu.nl/belasting/8450-de-belastingen-in-nederland-zijn-hoog.html

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Edelweissroute
Reacties: 1
Schrijf mee!