Zwart geld of de hoogste spaarrente in Nederland

Zwart geld of de hoogste spaarrente in Nederland Zwart geld op een buitenlandse rekening is niet toegestaan en de controle hierop is ook in 2020 een speerpunt van de Belastingdienst. Door het wegvallen van het bankgeheim in de wereld en het aflopen van het boetevrij gebruik maken van de inkeerregeling staan veel mensen met zwart geld voor de keuze wat te doen met hun spaargeld in het buitenland. Vergelijk die rente eens met de hoogste actuele spaarrente in ons land. Sparen is ook in ons land tegen een mooie spaarrente mogelijk, als u alert de actuele spaarrente volgt.

Zwart geld in het buitenland

Zwart geld, belasting ontwijken mag in Nederland

Er is een groot verschil tussen belasting ontwijken of belasting ontduiken. Belasting ontwijken mag, belasting ontduiken mag niet. Belasting ontwijken doet u via allerlei slimme fiscale constructies, zoals via een trust. Bij ontduiking spreken we over zwart geld.

De trust en belasting ontwijken

De trust is een populaire vorm van belasting ontwijken. Denk aan prinses Christina met haar trusts op Guernsey, een prachtig Kanaaleiland en beroemd om zijn belastingklimaat Een trust is gewoon een handige constructie, waarbij u als insteller van de trust uw verborgen vermogen overdraagt aan een beheerder. Vervolgens spreekt u met de beheerder af hoe hij uw vermogen moet beheren. De trust is een bekende oplossing voor mensen met nogal wat geld, ook al is hier de wetgeving strenger geworden.

De inkeerregeling en zwart geld

De inkeerregeling voor zwart geld maakt het mogelijk dat u zich, zonder een extra boete te hoeven betalen, vrijwillig bij de Belastingdienst meldt. U betaalt dan wel de achterstallige belastingen, maar geen extra boete. De extra boete op zwart geld is fors verhoogd. Enkele rekenvoorbeelden voor deze fors hogere boete voor zwart geld verduidelijken dit. De inkeerregeling voor zwart geld in het buitenland is in 2020 vervallen..

Sparen in België en Duitsland

Nogal wat Nederlanders sparen in de ons omringende landen. Zo is België populair vanwege het bankgeheim daar. Maar nu het bankgeheim op vele plaatsen omvalt, halen vele Nederlanders hun geld weg van hun spaarrekeningen in Duitsland en België. Tot 2010 was uw geld in België redelijk veilig. U betaalde een voorheffing en klaar. Maar nu het bankgeheim in België op de schop gaat, kunnen uw Belgische tegoeden als zwart geld worden aangemerkt, zodra de Belgische banken hun gegevens aan onze fiscus gaan doorgegeven. Dit geldt ook voor Luxemburg en een aantal andere landen.

Hoogste spaarrente in Nederland of beleggen

De vraag is wat u moet doen met uw uit het buitenland opgehaalde geld. U zou bijvoorbeeld uw geld in Nederland kunnen plaatsen tegen de hoogste spaarrente. De top 5 hoogste spaarrente ziet er als volgt uit per 4 januari 2020:
  • Anadolubank: 0,17%;
  • Leaseplan bank: 015%;
  • Lloyds: 0,20%;
  • ASR bank: 0,15%;
  • NIBC Direct: 0,20%;

Een spaardeposito levert u meer spaarrente op. Beleggen kan natuurlijk ook, dat was voor velen in 2019 een groot succes maar 2020 een heel ander jaar worden voor beleggers.

Fiscaal advies zwart geld

Een tweede mogelijkheid is goed fiscaal advies inwinnen. Er zijn talloze manieren om belastingen te ontwijken. Een goede adviseur kan u de routes aangeven. Bovendien zijn er nog genoeg belastingparadijzen over in de wereld waar uw geld nog wel steeds welkom is.

Wat kunt u doen met zwart geld in 2020?

U kunt dus als u geld op een buitenlandse rekening heeft staan het beste uw knopen tellen:
  1. Bereken hoeveel het u kost aan achterstallige belastingen, wanneer u nu inkeert.
  2. Win fiscaal advies in over fiscaal vriendelijke constructies en wacht daar niet meer lang mee.

Slot

Het wordt inkeren en omkeren naar Nederland. Het wordt het geld weghalen en kiezen voor een andere fiscale constructie. Maar wat u ook doet, de Staatskas is leeg in vele landen en de jacht op zwart geld lijkt alleen maar te worden verhevigd. Tot 1 juli 2014 was er nog een tijdelijke amnestieregeling in Nederland, eigenlijk een vorm van zwart geld witwassen met hulp van de Belastingdienst, maar dat is verleden tijd. Wie in 2020 gepakt wordt, riskeert een hoge boete.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugBankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugHet bankgeheim in België is niet meer en de inkeerregeling zwart geld betekent ook nog eens een boete. Nederlanders hale…
Spaarrente jaar vastSpaarrente jaar vastHet heeft zeker zin om uw spaarrente in 2020 een jaar vast te zetten, maar hoe doet u dat slim? In een periode van lage…

Banken bieden een hoge spaarrente om klanten te lokkenBanken bieden een hoge spaarrente om klanten te lokkenSpaarbanken lokken allemaal op dezelfde manier nieuwe klanten. Ze voegen een nieuwe spaarrekening aan hun assortiment to…
Sparen in LuxemburgSparen in LuxemburgVeel Nederlanders sparen in Luxemburg Dit doen zij niet alleen vanwege de hoge spaarrente, maar vaak ook om de belasting…

Reageer op het artikel "Zwart geld of de hoogste spaarrente in Nederland"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Zwart geld
Schrijf mee!