InfoNu.nl > Financieel > Geld > Banken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenland

Banken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenland

Banken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenland In het buitenland offshore bankieren in 2018 en 2019? Offshore-bedrijven en offshore banking, offshore bankrekening of offshore sparen staan synoniem voor bankieren in landen met een belastingparadijs. Het is komt allemaal aan de orde in de Panama Papers en Paradise papers. U kunt een belastingparadijs als tax haven kiezen en er een anonieme rekening openen, maar verwar dit niet met belastingontduiking en zwart geld. Offshore bankieren is eerder het vermijden van het betalen van te veel belasting. En dat maakt het voor velen zeer aantrekkelijk. Ook in de EU zijn er belastingparadijzen. Cyprus niet meer. In een uitgelekt rapport april 2013 worden maar liefst 120.000 offshore-bedrijven uit 170 landen genoemd. Iets voor u, bedenk dan dat belasting ontwijken is toegestaan maar ontduiken niet. Let op de voordelen en nadelen van offshore banking.

Belastingparadijzen buitenland, tax havens, offshore bankrekening

Nogal wat mensen vinden, dat ze te veel belasting betalen in ons land. Het progressieve belastingtarief bedroeg in de tijd van Den Uyl maar liefst 72%. Nogal wat mensen proberen daarom geld buiten het zicht van de fiscus te houden op buitenlandse rekeningen. Maar Belastingdienst houdt u en de stromen van zwart geld goed in de gaten, en de druk op de spaarder neemt verder toe. Bekende voorbeelden die eerder de pers haalden zijn de zo genaamde zwartspaarders Luxemburg. Maar zo zijn er meer.

Offshore bankieren, offshore bankrekening en tax havens, offshore-bedrijven: voordelen

Off shore banking kunt u niet gelijk stellen aan bankieren in zwart geld. Off shore banking staat vooral bekend, om de hoge mate van privacy. Denk bijvoorbeeld aan het bankgeheim dat nog steeds in Zwitserland geldt. Sommige offshore banken bieden ook internetbankieren aan. Een paar andere kenmerken zijn:
  • Er is weinig of geen belastingheffing. Er zijn verdragen om een dubbele belastingheffing te voorkomen, er is geen voorheffing en de rente wordt belastingvrij betaald.
  • Er is weinig beperkende wettelijke regelgeving. U wordt weinig gevraagd om te kunnen bankieren.
  • Er is een gemakkelijke toegang tot de rekeningen om te kunnen storten. Meestal in diverse valuta.
  • Er is een zekere bescherming tegen lokale politieke of financiële instabiliteit.

De Belastingdienst

Offshore banking is aan de gewone fiscale regels onderhevig, maar de financiële offshore banken kunnen besluiten om inkomens niet te melden aan buitenlandse belasting autoriteiten, en geen wettelijke verplichting te hebben dit te doen aangezien zij door het bankgeheim worden beschermd. Dat laat onverlet dat de belastingbetaler verplicht is om zijn inkomen op te geven en geen belasting mag ontduiken. Sommigen stellen zelfs dat offshore banking destabiliserend werkt. Ze beconcurreren de onshore banken stevig zonder per se volledige openheid van zaken te hoeven geven.

Europese Spaarrichtlijn

Tot voor kort hoefde u voor offshore banken niet ver te gaan, maar met de komst van de Europese Spaarrichtlijn in 2005 komen de grenzen wel steeds verder weg te liggen. Denk aan Zwitserland, maar bekend zijn ook de Kanaal Eilanden en onder meer Andorra. Maar sinds de slotverklaring van de G20-top in Londen van 2 april 2009 komt het bankgeheim in steeds moeilijker vaarwater. Bovendien worden met steeds meer landen afspraken gemaakt om bankgegevens door te geven aan de Nederlandse belastingdienst.

Het bankgeheim en offshore banking

In Nederland is het al verstandig, om u goed af te vragen of uw geld veilig is bij de bank. Dat zal waarschijnlijk nog meer gelden voor de off shore banken. Controleer dus altijd de krediet standaard van de bank en de eventuele garanties voor uw geld bij faillissement. Het zou toch jammer zijn als zo het met offshore banking extra verdiende vermogen verloren gaat, doordat de bank of het land in de gevarenzone komt. Overigens kan uw eventuele anonimiteit bij een bankrekening op nummer hierbij wel een lastige factor zijn.

Belastingparadijzen en tax havens

Enkele bekende belastingparadijzen en tax havens vindt u terug in onderstaande tabel:

Enkele belastingparadijzen in de wereldOpmerking
Vorstendom Andorra
Brunei
Cyprus
De Cookeilanden
Dubai
Gibraltar
Ierland
Kaaimaneilandenverdrag wacht op ratificatie
Liechtensteinval langzamerhand ook af
Luxemburgvraagteken
Kanaaleilanden
Maagdeneilanden
Malta
Marshalleilanden
Monaco
Nauru
Panama
Portugal
Rusland
Spanjevraagteken
Seychellen
Vanuatu (Oceanië)
VK
Panama
Zwedenonzeker
Verenigde Arabische Emiraten

Cyprus is sinds maart 2013 afgevallen als belastingparadijs. Offshore banking biedt mogelijkheden tot diversificatie. Bekijk altijd wel of het land van bestemming stabiel genoeg is. Instabiliteit kan en groot nadeel zijn. Een voordeel is het als er met een land geen belastingverdrag met Nederland bestaat.

EU als belastingparadijs?

Ook in de EU bieden een aantal landen belastingvoordelen:
  1. Portugal. Hier hebben nieuwe inwoners met terugwerkende kracht sinds 1 januari 2009 een vrijstelling voor de inkomstenbelasting voor de duur van tien jaar. Deze vrijstelling geldt ook voor uw pensioeninkomsten uit het land van herkomst en de opbrengsten uit de verkoop van onroerend goed.
  2. Frankrijk. Frankrijk geeft gedurende vijf jaar een vrijstelling op vermogensbelasting voor zover het gaat om niet Franse bezittingen. De vrijstelling geldt tot een bedrag van 790.000 voor nieuwe inwoners.
  3. Malta. In Malta betalen de expats slechts 15% belasting over kapitaal dat zij het land binnen brengen. Dit geldt ook voor Maltezers die na 25 jaar in het buitenland weer naar Malta terugkeren.
  4. Spanje. Spanje heft geen successierechten over niet Spaanse bezittingen uit een trust. Denk ook aan de Beckham regeling.
  5. Zweden. Zweden is echt een belastingparadijs. De vermogensbelasting, erfbelasting en schenkbelasting zijn afgeschaft.
  6. Cyprus. Inkomen uit pensioen uit het land van herkomst wordt met 5% belast.
  7. Het Verenigd Koninkrijk. Hier geld bijvoorbeeld een vrijstelling van successierechten voor residenten die minder dan 17 jaar uit de voorafgaande 20 jaar in de UK waren.

De Paradise Papers

De Paradise Papers bevatten in totaal 13,4 miljoen documenten. Het grote verschil verschil met de Panama papers is dat er een groot aantal bronnen aan deze papers ten grondslag liggen, bij de Panama Papers ging het om de interne administratie van slechts één bedrijf, Mossack Fonseca. En natuurlijk gaat het niet altijd om belastingontduiking, maar ook om belastingontwijking. Ontwijken mag.

Slot offshore in 2017, 2018 en 2019

Aantrekkelijk bij de offshore belastingparadijzen zijn het strikt nageleefde bankgeheim en allerlei andere gunstige regelgeving. Zonder veel vragen kunt u er een bankrekening openen en er geld op laten storten. Als er al belasting wordt geheven zijn de belastingheffingen relatief laag. Maar denk eraan dat de fiscus steeds verder meekijkt in de wereld. Laat u zich dus ook goed voorlichten over de mogelijkheden en wat is toegestaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutesDe Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutesDe Belastingdienst voert een gevecht tegen zwart geld in het buitenland. Toch zijn er nog allerlei vluchtroutes voor zwa…
Bankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugBankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugHet bankgeheim in België is niet meer en de inkeerregeling zwart geld betekent ook nog eens een boete. Nederlanders hale…
De belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bankDe belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bankZwart geld hebben in het buitenland in 2017, 2018 of 2019 en de Belastingdienst gaan slecht samen. Een vrijwillige inkee…
Verdrag zwart geld KaaimaneilandenVerdrag zwart geld KaaimaneilandenLet op met zwart geld op de Kaaimaneilanden. Met het verdrag met de Caymaneilanden van 8 juli 2009, kunnen de Kaaimaneil…
Het bankgeheim in de wereld en EUHet bankgeheim in de wereld en EUHet bankgeheim staat ter discussie in de Westerse wereld. Dit niet op initiatief van bekende landen als Zwitserland of L…

Reageer op het artikel "Banken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenland"

Reacties

Robert, 03-09-2015 18:37 #3
Het is veel makkelijker met je geld mee te verhuizen, bv naar LU en netjes je belastingen te blijven betalen. In LU bronheffing(die eindheffing is) van 10% over rente inkomsten. Dat is best te overzien, en veel eerlijker dan de rendementsheffing in NL. en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden om zonder de wet te overtreden meer over te houden. Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Robert,
Bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erna, 17-06-2014 22:17 #2
Dag, Met veel interesse heb ik uw uiteenzetting gelezen. Mijn man en ik zijn boven de 60 en zouden graag onze zuurverdiende centen vrijwaren van de op til zijnde Europese spaarbelasting. Op al ons gespaarde geld hebben wij belasting betaald, op de erfenissen van onze ouders, geld dat ook tijdens hun leven veel werd belast, hebben wij successierechten moeten betalen. Nu willen wij graag op een correcte manier ons geld onderbrengen in een offshore bank. Wij dachten aan Andorra. Kan u mij advies geven? Kan u mij een beetje wegwijs maken? Hoe doe ik dat via internet? Kan ik het geld eventueel overschrijven zonder problemen? Met mijn dank voor uw antwoord. Erna Reactie infoteur, 18-06-2014
Dag Erna,
Offshore banking staat dikwijls op gespannen voet met de door de belastingdienst gewenste transparantie van zaken. Zomaar geld overmaken is onverstandig zonder goed advies en zonder dat u zeker weet dat u de bank volledig kunt vertrouwen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Belastingparadijzen, 03-05-2008 09:34 #1
Wat is er eenvoudiger dan een bankrekening te openen in de USA. De Verenigde Staten wisselen immers niet automatisch gegevens uit met Nederland over rekeninghouders. Informeer eens tijdens uw vakantie in Florida. Reactie infoteur, 27-04-2018
In 2017 zijn de eisen wel aangescherpt.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belastingen & zwart geld
Reacties: 3
Schrijf mee!