InfoNu.nl > Financieel > Geld > Fors hogere boete zwart geld

Fors hogere boete zwart geld

Fors hogere boete zwart geld Er geldt in 2017, 2018 en 2019 een fors hogere fiscale boete dan wie bijvoorbeeld in 2009 gepakt werd voor zwart geld, maar dit gold niet voor de periode september 2013- juli 2014 bij vrijwillig inkeren. Wie daarna betrapt wordt op zwart geld in binnenland of buitenland, kan met de fors hogere boete een groot deel van zijn vermogen kwijt raken. Maar daar staat wel het eerdere rendement uit sparen tegenover. Per geval moet u dus bekijken hoe zwaar de boete voor u kan uitvallen. Uitstellen van inkeren kan lonend zijn. Belasting ontwijken mag, ontduiken niet. Ook België geeft bankgegevens Nederlanders vrij. Maar een boete op basis van anonieme gegevens mag niet (gerechtshof Arnhem 3 februari 2015). En per 1 januari 2019 gaat de boete bij vrijwillig inkeren verder omhoog naar 300%.

Laatste kans belastingontduiker met zwart geld

Wie zijn zwarte geld voor 1 december 2011 vrijwillig meldde bij de Belastingdienst, kreeg bij laatste uitzondering een lagere of zelfs helemaal geen boete. Laatste kans dus, zo leek het. In 2013 bestond alleen nog een hoge boete, maar dat werd weer anders: de Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers wilde plots wie voor 1 juli 2014 zich meldde, geen boete opleggen. Vrijwillig aanmelden via de inkeerregeling kon u toen nog een hoge boete besparen.

Wat is de nieuwe inkeerregeling zwart geld?

Nederland kent een veel minder ruime inkeerregeling voor wie zwart geld heeft op een buitenlandse rekening dan voorheen. De inkeerregeling houdt in dat wie zich tijdig bij de belastingdienst meldt, een lagere boete krijgt. Tijdig wil zeggen voordat de Belastingdienst of FIOD er lucht van hebben gekregen en een onderzoek naar u instellen. Als u voor de inkeer regeling in aanmerking komt, moet u de achterstallige belasting plus rente betalen, plus een boete. Bent u te laat en wordt u betrapt, dan is het zo dat de Belastingdienst in zijn vordering met betrekking tot binnenlands zwart geld 5 jaar terug kan gaan en bij buitenlandse tegoeden maar liefst 12 jaar. En daar bovenop komt nog eens een boete die kan oplopen tot 300%. Maar als u zich volgens de nieuwe regeling van Weekers voor 1 juli 2014 aanmeldde, kreeg u deze fors hogere boete toch niet opgelegd. Daarna weer wel en het wordt steeds meer.

Belastingdienst 2012, 2013 - 2015, 2016 en 2017

We hebben al veel boetes op zwart geld gezien. Er in 2014 en 2015 een fors hogere boete op zwart geld. Vanaf 2010 bedroeg de boete niet langer 100%, maar 300% als u zich niet vrijwillig aanmeldde. Ongekend in onze belastingwetgeving en volgens deskundigen in strijd met het gelijkheidsbeginsel: voor op papier ernstiger zaken, is de boete een stuk lager. En wie in de eerste helft van 2010 gebruik maakte van de inkeerregeling kreeg een boete van 15%, terwijl dat voorheen nog nihil was. Nu is ook die 15% per 1 juli 2010 verder verhoogd naar 30% bij vrijwillig inkeren. Vanaf 1 juli 2016 wordt dit 120%. Ingewikkeld allemaal, daarom een overzicht:

Boete vrijwillig inkeren bij zwart geld:

jaarboete box 3
tot en met 20090
tot juli 201015 procent
vanaf 1 juli 2010 tot juli 201330 procent
2 september 2013 tot 1 juli 20140 procent
1 juli 2014 tot 1 juli 201530 procent
vanaf 1 juli 201560 procent
vanaf 1 juli 2016120 procent
vanaf 1 januari 2018tot 300 procent
vanaf 1 januari 2019tot 300 procent

De boete als de Belastingdienst u betrapt en er geen sprake is van vrijwillig inkeren, kan veel hoger zijn. Ik noemde al een percentage van 300%.

Berekening boete zwart geld

De Belastingdienst berekent eerst de belasting die u eigenlijk had moeten betalen, als het vermogen bij de Belastingdienst bekend was geweest. Vervolgens wordt de heffingsrente berekend en het bedrag vermenigvuldigd met 5 bij binnenlands vermogen en 12 bij buitenlands vermogen. Vanaf 2001 wordt gerekend met de vermogensrendementsheffing en voor die tijd met de toen geldende vermogensbelasting.

Rekenvoorbeelden boete zwart geld

Rekenvoorbeeld zwart geld 1
Dus als u 100.000 euro aan zwart geld heeft in Nederland, zou u 1,2% vermogensrendementsheffing hebben moeten betalen. Ofwel 1.200 euro per jaar. Daar komt de heffingsrente bovenop die best hoog was afgelopen tijd.

Stel de rente in de periode, waar het om gaat, was gemiddeld 4%. Dan is de vergeten belasting inclusief rente al gauw 1.200*5*1.2=7.200 euro. Bij een boete van 300% komt hier nog eens 21.600 euro bij. Als het om een buitenlands tegoed gaat, vervangt u factor 5 door factor 12. Anderzijds hebt u in die periode wel rente ontvangen. Zo geeft 4% rente in vijf jaar tijd een rente van 20.000 euro.

Rekenvoorbeeld zwart geld 2
Als aan rekenvoorbeeld 1 ook jaren worden toegevoegd dat u in Nederland het toptarief in de inkomstenbelasting van destijds 60% had moeten betalen, kan een jaar uitstellen nog voordeliger zijn. Let wel op de toegenomen pakkans en maak een rekensom die bij uw individuele situatie past.

Vluchtroutes en belastingparadijzen

Met de hoge boetes zal de Belastingdienst wellicht niet de mensen bereiken die hun geld via verre zwart geld vluchtroutes op een buitenlandse spaarrekening hebben geplaatst. Toch blijkt een aantal wat zenuwachtig te worden van de verhevigde opsporing naar zwart geld. Het zoeken naar zwart geld lijkt inmiddels een halszaak geworden met ongekend hoge boetes.

Zwart geld in Luxemburg, anonieme tipgever

Anonieme tipgevers mogen niet van het gerechtshof Arnhem, ook al kwam de belastingdienst al met een dwangsom voor zwartspaarders in Luxemburg. Even later volgde Liechtenstein en begon ook de G20 zich met het verhinderen van zwart geld en belastingontduiking bezig te houden. Het bankgeheim zou op de schop moeten. Ook België geeft ruimhartig uw bankgegevens door aan de Nederlandse fiscus.

Slot hoge boete in 2017, 2018 en 2019

Bij een boete van driehonderd procent overstijgt de boete waarschijnlijk het rendement op uw spaargeld. Als u op tijd gebruik maakt van de inkeerregeling zwart geld, zal het rendement dat u op uw geld eerder behaald heeft de belasting en boete die u nu betalen moet nog overtreffen. Tot juli 2014 kon u zonder boete vrijwillig inkeren, daarna loopt de boete weer op tot 120% bij vrijwillig inkeren. Laat u op dit punt goed adviseren door een daarin gespecialiseerd bureau.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuw belastingverdrag zwart geld LuxemburgNieuw belastingverdrag zwart geld LuxemburgDe Belastingdienst zet zijn jacht op zwart geld voort. Op 29 mei 2009 werd er een nieuw bilateraal belastingverdrag met…
Zwart geld en de navorderingstermijn op zwart geldZwart geld en de navorderingstermijn op zwart geldWie door de Belastingdienst wordt gepakt met zwart geld op een buitenlandse rekening kan op een zeer hoge fiscale boete…
Zwart geld  zwart geld witwassen met hulp BelastingdienstZwart geld zwart geld witwassen met hulp BelastingdienstVrijwillig inkeren in 2018 of in 2019? Er is veel zwart geld in omloop via zwart werk en zwart sparen in het buitenland,…
Zwart geld of de hoogste spaarrente in NederlandZwart geld of de hoogste spaarrente in NederlandZwart geld op een buitenlandse rekening is niet toegestaan en de controle hierop is ook in 2018 en 2019 een speerpunt va…
Zwart geld  de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheimZwart geld de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheimDe jacht van de Belastingdienst op mensen met zwart geld op een buitenlandse rekening is in volle gang. Ook in 2018 en 2…

Reageer op het artikel "Fors hogere boete zwart geld"

Reacties

Orkun, 03-01-2014 23:19 #2
Beste infoteur Zeemeeuw,

Zou u mij het rekenvoorbeeld nader kunnen toelichten? Ik begrijp dat in de berekening (1.200*5*1.2=7.200) het getal 1200 de te betalen vermogensrendementsheffing over het bedrag van 100.000 euro is, en dat het getal 5 de factor is dat aanduid dat het gaat om binnenlands vermogen. Wat ik niet begrijp is wat het getal 1.2 is in de berekening (1.200*5*1.2=7.200)? Ik ben een middelbare scholier en doe in mijn laatste jaar mijn profielwerkstuk over het onderwerp ''witwassen''. Het is voor mij daarom, heel belangrijk te weten hoe de boete te berekenen is. Ik hoop dat u mij zo snel mogelijk van een antwoord kan voor zien.

Mvg, Orkun Reactie infoteur, 04-01-2014
Beste Orkun,
Die 1.2 is gelijk aan 1 plus vijf maal een heffingsrente van 4%. Preciezer is het nog om 1.04 tot de macht vijf te nemen (1.2167).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronnie, 09-06-2009 22:16 #1
Beste infoteur Zeemeeuw,

U schrijft dat het berekende belastingtarief gebasseerd zal zijn op de vermogensbelasting. Vergeet u dan niet te vermelden dat de belastingdienst ook graag wil weten waar het geld vandaan komt. En als u daar geen correct antwoord op kunt geven als particulier zal ook verstreken over de jaren hierover nog een progressief inkomstenbelasting worden geheven. Dan wordt de inkeerregeling ineens een stuk minder interessant dan u laat doorschemeren in uw artikel.

Mvg, Ronnie Reactie infoteur, 10-06-2009
Beste Ronnie,

1. De belastingdienst zal vele vragen stellen, of u nou inkeert of gepakt wordt. Maar een boete van 300% bovenop de uitkomst van de vragen is natuurlijk ook geen pretje. Het is een beetje door de hond of de kat gebeten worden.

2. Aan de vragen, die de belastingdienst bij zwart geld stelt, heb ik al eerder een artikel gewijd, waarnaar ik u graag verwijs:

http://financieel.infonu.nl/belasting/10124-de-belastingdienst-de-belastingdienst-en-de-inkeerregeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belastingen & zwart geld
Reacties: 2
Schrijf mee!