InfoNu.nl > Financieel > Geld > De belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bank

De belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bank

De belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bank Zwart geld hebben in het buitenland in 2017, 2018 of 2019 en de Belastingdienst gaan slecht samen. Een vrijwillige inkeer van zwart geld in 2010 ging nog gepaard met een boete van 15 procent tot 1 juli 2010, in 2016 en 2017 is dit bedrag opgelopen tot 120 procent. Inmiddels geven steeds meer landen, waaronder België en andere lidstaten van de EU, al uw bankgegevens door aan de fiscus. De Belastingdienst jaagt op u en ontvangt in 2017, 2018 en 2019 van weer meer landen de bankgegevens. De pakkans wordt groter.

Spaarbank in Liechtenstein

Regelmatig worden door de Belastingdienst successen geboekt bij het betrappen van mensen met zwart geld. Vaak komt dat niet door de onvoorzichtigheid van de bezitter van zwart geld, maar doordat boze ex medewerkers van een bank in een land met bankgeheim, de Belastingdienst inseinen. Zo ook nu recent in Liechtenstein, waar vooral rijke Duitsers de klos zijn. Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat het alleen bij deze vermogende Duitsers blijft, want zwart sparen is een internationale affaire. Bovendien worden met enige regelmaat en soms tegen betaling gegevens van klanten aan de Belastingdienst doorgegeven.

Wat is zwart geld?

Er is veel zwart geld dat zwart wordt verdiend en uitgegeven of gespaard, maar ook wit geld dat plotseling de status van zwart geld krijgt. Bijvoorbeeld doordat de bezitter van het geld het geleidelijk van zijn rekening afhaalt, en cash vervoert naar een land met bankgeheim zonder het bedrag nog aan de fiscus op te geven. Cash, omdat anders allerlei bellen gaan rinkelen en men al door de Belastingdienst en FIOD in de kraag gevat is, voordat men het weet. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat is het risico van zwart geld?

Zwart geld zit vol risicos. Wat moet u bijvoorbeeld doen, als de bank waar u uw geld geplaatst hebt, failliet gaat. Bekend zijn de Slavenburg Bank in de jaren tachtig van de vorige eeuw, de Femis bank in Baarle Nassau eind jaren negentig. Er zijn geen wettige bankgaranties. Bovendien lijkt aangifte doen van het verdwijnen van zwart geld geen begaanbare route. Zwart geld kan eigenlijk alleen maar zwart worden uitgegeven. En dan nog. Belastingdiensten fotograferen nummerborden bij de bekende banken en de Belastingdienst treft steeds meer in internationaal verband allerlei beperkende maatregelen. Ook zijn vele speurders in het kader van het bestrijden van het terrorisme op zoek naar zwart geld. De pakkans neemt steeds verder toe. Toenmalig staatssecretaris Jan Kees de Jager, na de val van het kabinet Balkenende minister geworden, liet niet na om te herhalen dat zwart geld voor hem een big issue is. Dat is bij staatssecretaris Wiebes niet veel anders.

Spaarrichtlijn als voorheffing in het buitenland

Waarom kleinere spaarders toch nog uitwijken naar de zogenaamde belastingparadijzen is niet geheel duidelijk. Zowel in Europa met zijn Spaarrichtlijn, als in landen buiten de EU, heffen overheden een zogenaamde bronheffing die de komende jaren geleidelijk oploopt zodat u er niet veel voordeliger uit bent. Ook de OESO zet steeds meer belastingparadijzen onder druk om de herkomst van het geld aan te geven.

Nederlandse spaarbank

Wit geld omzetten in zwart geld, is voor Nederlanders nauwelijks rendabel. Zeker niet voor de kleinere spaarder. De spaargelden uit box 3 zijn al sinds 2007 speerpunt van controle. Grote naheffingen liggen op de loer. Sparen in Nederland is in 2017 nauwelijks een optie door de lage spaarrente en hoge vermogensbelasting.

Tax havens, welke buitenlandse bank dan?

Overigens zijn er voldoende veilige havens voor geld op buitenlandse rekeningen. En dat zal nog wel even zo blijven, ook al doet de fiscus nog zo zijn best. Zie ook het artikel banken, off-shore bankieren en tax havens voor wat mogelijkheden.

Laatste kans belastingontduiker met zwart geld

Voor wie zijn zwarte geld voor 1 juli 2014 vrijwillig meldde bij de Belastingdienst, volgde er een lagere of zelfs helemaal geen boete. Een laatste kans dus? Vele zaken uit die tijd lopen nog door in 2017. Na 1 juli 2014 kunnen weer boetes tot 300% worden uitgedeeld door de fiscus. Beklemmend is dat steeds meer gegevens van zwartspaarders openbaar worden gemaakt, via de Panama Papers en Paradise Papers, belastingdiensten onderling veel meer belastinggegevens uitwisselen (CRS) en er ook veel diefstal van gegevens plaatsvindt. Wie nog zwart geld in het buitenland heeft staan, doet er goed aan om dit te heroverwegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verdrag zwart geld KaaimaneilandenVerdrag zwart geld KaaimaneilandenLet op met zwart geld op de Kaaimaneilanden. Met het verdrag met de Caymaneilanden van 8 juli 2009, kunnen de Kaaimaneil…
Belastingdienst en Europese Spaarrichtlijn 2019Belastingdienst en Europese Spaarrichtlijn 2019De spaarrichtlijn wordt ingeperkt want de Belastingdienst wil er vanaf. Op 1 juli 2005 is de Europese Spaarrichtlijn in…
Bankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugBankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugHet bankgeheim in België is niet meer en de inkeerregeling zwart geld betekent ook nog eens een boete. Nederlanders hale…
Zwart geld of de hoogste spaarrente in NederlandZwart geld of de hoogste spaarrente in NederlandZwart geld op een buitenlandse rekening is niet toegestaan en de controle hierop is ook in 2018 en 2019 een speerpunt va…
Het bankgeheim in de wereld en EUHet bankgeheim in de wereld en EUHet bankgeheim staat ter discussie in de Westerse wereld. Dit niet op initiatief van bekende landen als Zwitserland of L…

Reageer op het artikel "De belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bank"

Reacties

Anna, 04-04-2011 12:07 #2
Hallo,
Ik heb een vraag. Ik heb een hoop gespaard in de afgelopen 6 jaar en heb dat op een spaarrekening staan bij een Nederlandse bank. Als ik het aangeef bij de belastingdienst, zal ik er vermogenslasting over moeten betalen. Dat is geen probleem. Wat ik graag wil weten is of ik ook op moet geven hoe ik het geld verdient heb. Mag de belastingdienst een verklaring eisen? Hartelijk dank. Anna. Reactie infoteur, 22-04-2018
Hallo Anna,
1. U hoeft niet op te geven hoe u aan het bedrag bent gekomen.
2. De Belastingdienst mag en kan over van alles en nog wat vragen stellen, en kan, als daar aanleiding toe is, ook vragen hoe het spaargeld is opgebouwd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yahoo Belastingparadijzen, 05-03-2008 10:20 #1
Laat ik eerst opmerken dat mensen die voor hun geld gewerkt hebben ZELF mogen weten wat ze met hun geld doen. Ten tweede is het risico dat buitenlandse banken failliet gaan echt niet zo groot. Immers u kunt gewoon uw geld parkeren bij ING, Rabobank, Fortis, van Lanschot, Barclays, Deutsche Bank, HSBC enz. Ook de verschillende buitenlanden kennen bepaalde garantieregelingen, soms door de overheid aldaar gegarandeerd.
Zoals de schrijver van het artikel weet geldt de bronheffing alleen voor spaargeld, niet voor andere vormen van beleggen. Luxemburgse banken hebben bijv. al speciale financiele producten ontwikkeld die niet onder de Spaarrichtlijn vallen en waarvoor dus geen bronheffing geldt.
Bron: http://finance.groups.yahoo.com/group/belastingparadijzen/ Reactie infoteur, 22-04-2018
Off shore is inderdaad veel mogelijk. Zie ook:

http://financieel.infonu.nl/geld/12562-banken-off-shore-banking.html

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-04-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Edelweissroute
Reacties: 2
Schrijf mee!