Hoe werkt de inkeerregeling?

Hoe werkt de inkeerregeling? Via de inkeerregeling kunnen zwartspaarders een fiscale boete ontlopen als ze vrijwillig melden dat ze spaargeld voor de fiscus hebben verzwegen. Maar de tijd dringt. Lees hier hoe het werkt.

Wat verstaat men onder “zwart geld”?

Zwart geld is in de omgangstaal de benaming voor belastingplichtig maar niet belast inkomen, voornamelijk gevormd door zwartwerkactiviteiten van ondernemers of vrije beroepsbeoefenaars. Vooral in de georganiseerde misdaad ontstaan door illegale (en strafbare) activiteiten, aanzienlijke hoeveelheden zwart geld. Maar men kan bijvoorbeeld ook in het bezit van zwart geld raken door het te erven uit een nalatenschap.

Zwart spaargeld op buitenlandse banken

Voor de fiscus verzwegen liquide middelen, werden veelal in particuliere kluizen of bankkluizen bewaard en, net als bij de ontvangst ervan, in contanten en zonder kwitantie weer uitgegeven om zodoende strafvervolging te voorkomen. Bij grotere bedragen werd het geld in het verleden vaak bij een buitenlandse bank op een nummerrekening gestort, bijvoorbeeld in Zwitserland, Luxemburg of Liechtenstein. Door het toegenomen risico als gevolg van belastingverdragen tussen Europese staten, nam die tendens geleidelijk in betekenis af.

De tijd dringt voor zwartspaarders

Het klimaat voor zwartgeldbezitters wordt er de laatste jaren niet echt beter op. Via tal van informatie-uitwisselingsovereenkomsten zijn belastingparadijzen zoals Luxemburg , Liechtenstein, Guernsey en Zwitserland overeengekomen om te helpen bij de jacht op belastingontduikers. De angst om uiteindelijk toch een keer tegen de lamp te lopen, speelt belastinginspecteurs in de kaart. Met een vrijwillige openbaarmaking kunnen belastingontduikers een boete voorkomen. Tenminste als ze opschieten, want de tijd dringt.

Inkeerregeling de snelste manier om boete te ontlopen.

Gebruik maken van de inkeerregeling is waarschijnlijk de snelste en gemakkelijkste manier om een fikse boete te ontlopen. Wie tijdig schoon schip maakt en zijn achterstallige belasting alsnog betaalt, kan ongestraft verder.

Inkeerregeling probaat middel tegen belastingfraude

Het was toenmalig staatssecretaris van Financiën Jan-Kees de Jager die in 2009 spijtoptanten een eerste maal in de gelegenheid stelde om alsnog aangifte te doen. Wie daar vóór 1 januari 2010 toe overging, hoefde geen boete te betalen. Zwartspaarders die deze kans voorbij lieten gaan, waren 15% boete verschuldigd, vanaf 1 juli 2013 werd die boete zelfs 30%. Een kleine 9000 spijtoptanten maakten van die regeling gebruik.

Bankgeheim na 1 juli 2015 in Europa verleden tijd

Hoewel de inkeerregeling door de staatssecretaris destijds werd gepresenteerd als een eenmalig iets, bood zijn opvolger Frans Weekers in 2013 aan zwartspaarders opnieuw de gelegenheid om schoon schip te maken. Wie zijn verzwegen spaartegoeden voor 1 juli 2014 alsnog bij de belastingdienst aanmeldt, kan opnieuw de gebruikelijke boete ontlopen. Gesterkt door de wetenschap dat per 1 juli 2015 het bankgeheim in de EU definitief tot het verleden behoort, formuleerde Weekers opvolger Wiebes het in het begin van 2014 nóg iets nadrukkelijker: “het is nu of nooit voor zwartspaarders”. Dreigende taal die ongetwijfeld een grote groep zwartspaarders nerveus maakte, maar de echte criminelen zullen ongetwijfeld een uitweg buiten Europa vinden.

Belastingfraude wordt minder streng aangerekend dan bijstandsfraude

Het openstellen van een tweede inkeerregeling deed bij veel mensen vraagtekens rijzen, zo ook bij Peter de Waard, columnist bij de Volkskrant. In zijn column van 14 maart 2014 spreekt hij zijn verwondering uit over zoveel clementie voor vermogende Nederlanders, terwijl men voor mensen die in absolute armoede leven en bijvoorbeeld met de bijstand frauderen, geen enkel pardon kent:
  • niet alleen vordert men het te veel ontvangen bedrag aan bijstand terug;
  • men legt ook nog een boete op ter grootte van het onterecht genoten bedrag;
  • en wie in herhaling valt, riskeert zelfs een gevangenisstraf.

Belastingdienst meet met twee maten

Dat alles staat uiteraard in zeer schril contrast met de “luxebehandeling” die zwartspaarders krijgen. Ofschoon het daarbij doorgaans om grote kapitalen gaat, wordt belastingfraude in ons land kennelijk minder zwaar aangerekend dan fraude met uitkeringen. Zo bekeken, is de inkeerregeling niet rechtvaardig

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe werkt de inkeerregeling?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: Februari 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!