InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe veilig is een kluis bij de bank?

Hoe veilig is een kluis bij de bank?

Hoe veilig is een kluis bij de bank? Een spectaculaire tunnelbankroof bij onze oosterburen in januari 2013, heeft veel Nederlandse bankklanten ongerust gemaakt. Moeten ze hun waardevolle spullen nog wel in een kluis bij de bank bewaren? Hoe beschermd is de inhoud van zo’n kluis eigenlijk en wie is aansprakelijk bij diefstal? Vragen en antwoorden.

Is een kluis bij de bank wel veilig?

Juwelen, contant geld, hypothecaire akten, testamenten of een kostbare postzegelverzameling. Waardevolle voorwerpen bewaren we graag in een kluis bij de bank. Bij menige bank moest men in het verleden zelfs jaren wachten voordat er uiteindelijk een kluisje vrijkwam om te huren. Maar een spectaculaire roof door dieven in Berlijn in januari 2013, riep ook in ons land nogal wat vragen op over de veiligheid van een bankkluis.

Muur van de kluisruimte is bepalend

Wel, een kluisje bij de bank is even veilig als de kluismuur waarachter deze kluisjes zich bevinden. Inbrekers die deze horde weten te nemen, hebben vrij spel. Met een koevoet en wat spierkracht kan je elke normale klantenkluis bij de bank openbreken. Maar het is nagenoeg onmogelijk de deuren van de kluisruimte zélf bij die bank te kraken.

Vermomd als bouwvakkers groeven gangsters in Berlijn in januari 2013 een 30-meter lange tunnel rechtstreeks naar de kluisruimte van een bekende bank. Ze kraakten er meer dan 250 kluisjes, graaiden de inhoud weg en vluchtten. En dat terwijl alle kostbare voorwerpen in die kluisjes toch veilig zouden moeten zijn.

Is de inhoud van een kluis bij de bank gedekt?

Normaal gesproken niet. Sommige financiële instellingen bieden weliswaar tegen extra kosten een speciale verzekering voor de kluisinhoud aan. Die garandeert de waarde van de inhoud in geval van brand- en waterschade alsmede roof en diefstal. Maar slechts weinig bankklanten verzekeren de inhoud van hun kluisloket.

De prijs van zo’n verzekering hangt af van het verzekerde bedrag dat men overeenkomt en de vraag hoe goed kluisloketten zijn beveiligd in de bank. Ter illustratie: de assuradeur van Deutsche Bank dekt kluisinhoud tot maximaal 500.000 euro. De jaarlijkse premie voor een verzekerd bedrag tot 42.000 euro bedraagt bijvoorbeeld 25 euro.

En als de bank geen verzekering voor kluisinhoud aanbiedt?

Iedereen kan de inhoud van zijn kluis natuurlijk ook “extern” verzekeren. Daarvoor gelden vergelijkbare bepalingen als voor de kluisverzekering van de bank. Maar niet elke maatschappij doet mee. Want voor verzekeringsmaatschappijen is dat vaak een delicate aangelegenheid: welke zaken er zich in de kluis bevinden, weet immers alleen de klant zelf. Ook de bank is niet op de hoogte van de waarde van de inhoud.

Daarom vrezen sommige verzekeraars om het slachtoffer te worden van bedrog en maakt men niet actief reclame voor dit type van verzekering. En daarmee behoort kluisinhoud vaak tot de categorie onverzekerbare risico's.

Zijn er nog andere geschikte vormen van verzekering?

In sommige gevallen dekt ook de inboedelverzekering schade en verlies van de inhoud van kluisloketten. Dat is de verzekering die ook bij diefstal uit woningen en appartementen in het geweer komt, bijvoorbeeld bij diefstal van fietsen uit kelderruimten.

Maar klanten moeten ook hier nadrukkelijk informeren of hun inboedelverzekering wel dekking biedt voor de inhoud van een bankkluis. De schadevergoeding is overigens in veel polissen maar beperkt tot een forfaitair bedrag van 20.000 euro.
Gerelateerde artikelen
Welke kluis kopen of huren?Welke kluis kopen of huren?Vroeger was het heel makkelijk om een kluis te huren bij de bank. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk. De meest…
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
De digitale poliskluis 2019 (verzekeringen)De digitale poliskluis 2019 (verzekeringen)Veilig uw geld in de kluis, de digi-kluis? Wie legitimatiebewijzen en andere papieren verliest is blij als hij ook de be…
Een kluis bij de bank hurenEen kluis bij de bank hurenSommige kostbaarheden zijn in een kluis bij de bank veel veiliger dan thuis. Want het aantal inbraken stijgt met de dag…
Kluis of brandkast, wat is het beste?Kluis of brandkast, wat is het beste?Een kluis of safe is een inbraakwerende kast waar inbrekers hun tanden op stuk kunnen bijten. Een kluis biedt echter wei…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe veilig is een kluis bij de bank?"

Reactie

J. Dekkers, 07-03-2018 10:32 #1
Vandaag is gebleken dat een kluis bij de bank niet veilig is (minder veilig dan in mijn huis in de kamerkast) In de krant stond te lezen dat afgelopen weekeinde div. safeloketten gekraakt waren, en heb ook vanmorgen een telefoontje van de bank gehad dat de onze er ook bij was. (hoe alles zal worden afgehandeld is dus nog niet bekend, met de mededeling dat het heel vervelend is, en we er volgende week nog wel meer van horen.) Vandaag is 7 maart 2018, veilig: niet dus.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!