InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingfraude & boetes belastingfraude

Belastingfraude & boetes belastingfraude

Belastingfraude & boetes belastingfraude Bij belastingfraude kan de fiscus hoge boetes opleggen. Wat houdt belastingfraude in en welke maatregelen kan de Belastingdienst treffen?

Wat is belastingfraude?

Belastingfraude is fraude met betrekking tot belastingen. Belastingfraude kan betrekking hebben op verschillende soorten belastingen en kan verschillende vormen aannemen, zoals het verzwijgen van inkomsten, het verzwijgen van (buitenlands) vermogen of het ten onrechte opvoeren van aftrekposten.

Pakkans belastingfraude

De pakkans is behoorlijk groot bij belastingfraude. De Belastingdienst heeft namelijk grote controlemogelijkheden en heeft veel bevoegdheden dankzij belasting- en invorderingsverdragen. Frauduleuze bedrijven hebben professionele kennis ter beschikking, maar uiteindelijk riskeren ook zij torenhoge boetes.

Belastingfraude & belastingontwijking

Belastingontwijking is anders dan belastingfraude. Bij belastingontwijking verzinnen belastingplichtigen inventieve manieren om belasting te omzeilen om binnen de grenzen van de wet de fiscaal gunstigste weg te kiezen. Bij belastingontwijking worden de fiscale grenzen opgezocht, maar niet overtreden. Bij belastingfraude wordt de fiscus opzettelijk om de tuin geleid. Er wordt een verkeerd beeld geschetst van de werkelijkheid met als doel minder belasting te betalen.

Bezwaren tegen belastingfraude

  • Belastingfraude is ongewenst:
  • De regering heeft geld nodig om haar beleid te kunnen voeren
  • Belastingfraude is oneerlijk tegenover mensen die wel belasting betalen
  • Oneerlijke concurrentie
  • Verstoringen in het economisch verkeer

Maatregelen tegen belastingfraude

  • De Belastingdienst heeft verregaande bevoegdheden. Zo heeft de fiscus toegang tot bankgegevens en andere persoonlijke gegevens en het recht van parate executie.
  • Belastingvorderingen hebben een hoge prioriteit in de rangorde van schulden bij faillissement.
  • De Belastingdienst kan een overkoepelend beleid voeren met regeringen van andere landen, zodat belastingfraude internationaal wordt aangepakt.
  • Bij ernstige delicten kan de Belastingdienst aangifte doen. De fraudeur kan strafrechtelijk worden vervolgd door het OM.
  • De fiscus kan bedragen tot 5 jaar geleden vorderen

Soorten belastingfraude

Fraude inkomstenbelasting

  • Inkomsten verzwijgen
  • Aftrekposten ten onrechte opvoeren of verhogen

Fraude vennootschapsbelasting

  • Inkomsten verzwijgen
  • Onjuiste vestigingsplaats opvoeren

Fraude vermogensrendementsheffing

  • Verzwijgen van vermogen in box 3

Boete belastingfraude: vergrijpboete

In alle gevallen kan de fiscus een zaak van belastingfraude afdoen met een boete en een naheffing.
De belastingdienst kent twee soorten boetes: een verzuimboete en een vergrijpboete. De verzuimboete is de boete die u krijgt als u niet op tijd aangifte doet. De vergrijpboete wordt opgelegd als blijkt dat u opzettelijk onjuist aangifte hebt gedaan. Bij belastingfraude is er dus sprake van de vergrijpboete.

De hoogte van de boete bij belastingfraude is afhankelijk van de ernst van de onjuist aangifte en kan oplopen tot 300% van de te betalen belasting. De fiscus kan de vergrijpboete met terugwerkende kracht van 5 jaar vorderen. Naast de boete wordt er heffingsrente in rekening gebracht: een compensatie voor het gemiste rendement.
Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2019: de verzuimboete en heffingsrenteBelastingaangifte 2019: de verzuimboete en heffingsrenteWie te laat zijn belastingaangifte inkomstenbelasting doet, kan ook in 2017, 2018 en 2019 van de Belastingdienst een hog…
Saldoverklaring lijfrente BelastingdienstSaldoverklaring lijfrente BelastingdienstGebruik de saldomethode bij de in 2017, 2018 en 2019 uitgekeerde lijfrente. Zo betaalt u niet meer belasting aan de Bela…
Aftrekposten ZZPAftrekposten ZZPZZP'ers moeten belastingaangifte van hun inkomen doen. Ze kunnen in aanmerking komen voor verschillende aftrekposten, zo…
Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenBelastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenHoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2018 en 2019? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn,…
De 5 beste belastingparadijzenDe 5 beste belastingparadijzenDe rijken onder ons maken bijna allemaal wel gebruik van belastingparadijzen. Dat zijn landen met een gunstig belastings…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • WIkipedia

Reageer op het artikel "Belastingfraude & boetes belastingfraude"

Reacties

Robert, 10-10-2013 19:44 #7
Als iemand ten onrechte een WAO uitkering krijgt, daarbij nog een eigen persoonlijke BV, die voor 50% eigenaar is van een werk BV. dan nog voor 33% eigenaar van een VOF. gastvrouw is van een horeca gelegenheid. door dat er nu een onderzoek loopt vanuit diverse instanties haar aandelen verkoopt voor ver maar dan heel ver onder de markt waarde, aangeeft dat ze niet samen woont, maar dit wel zelf op papier heeft gezet. de gepleegde fraude aan het UWV is ca 175.000, voor de belasting dienst ruim 600.000 als de waarde berekening die ik heb gemaakt kloppen. Deze persoon weet het zo te draaien dat anderen worden aangepakt maar blijven zelf buiten spel tot heden. Zou willen dan hier krachtig tegen opgetreden gaat worden, en alle kosten zal moeten betalen van deze fraude.

Lahaye Guido, 04-07-2013 11:38 #6
Vraag, als je 120 000 e afhandiggemaakt hebt of gekregen moet je dat ook aangeven
als je 25000 e ondertafel hebt gegeven wat dan?

Frans, 28-06-2013 13:51 #5
Ik heb een winkel en verkoop dan ook zeewaterdieren, er zijn mensen die verkopen diezelfde dieren als ik maar voor zulke belachelijke prijzen, dat dit geen concurrentie kan zijn, ik moet belasting betalen, boekhouder KvK etc etc deze mensen moeten dat ook volgens mij.het volgend verhaaltje staat bij zijn advertentie:
Bij Aquariamere heeft u altijd een goede prijs voor koralen/vissen!
Wij doen aan verkoop van koralen, vissen, en levend steen.
Als u eens een kijkje wil komen nemen is dat natuurlijk mogelijk,
mail voor een afspraak en we mailen u zo snel mogelijk terug.
U kunt er op vertrouwen dat de koralen/vissen zorgvuldig worden verzorgd door ons.
op mijn vraag of het een bedrijf was was het antwoord :
Hallo Frans,
Wij hebben geen winkel maar verkoop van mij eigen 1100 liter bak.
GR
Barry

EN HET IS GEEN WINKEL! dan kan ik beter mijn winkel sluiten en vanuit "huis" verkopen.

Van Dijk, 05-03-2013 19:46 #4
Wat krijgt de tipgever? In geld uitgekeerd

John, 16-11-2012 14:01 #3
Iemand betaalt al 10 jaar geen rente over een lening omdat de rente zogenaamd is betaald en teruggeschonken. Hij trekt de rente ongeveer 13.000 per jaar al die jaren af van zijn inkomen. Betaalbewijzen heeft hij niet. Als een rechter bepaalt dat de rente van de laatste 5 jaar aan de tegenpartij betaald dienen te worden vanwege het ontbreken van bewijzen, kan je dan ook nog aangifte doen van belastingfraude?

Heleen, 12-11-2012 21:43 #2
Een goededag,
Graag wil ik weten hoe ik belastingfraude kan aangeven, van iemand die 3 dagen werkt (wit), en 3 dagen (zwart) bijverdiend, en samenwoond terwijl ze huurtoeslag ontvangt.

Johan, 01-03-2012 20:07 #1
Dag heer / mevrouw
Het zit mij heel erg hoog dat ik en mijn collega's moeten bloeien voor misbruik van het gebruik van een auto van de zaak, let wel ik heb het over iemand die in het extreme, gebruik maak van zijn auto van de zaak en hier ook nog trots op is en zegt zich geen zorgen te maken over de pakkans.
in mijn omgeving en ik heb het dus over iedereen, is zich nu bewust van de realiteit van deze tijd waar het melden van gebruik van een auto van de zaak iets is waar je echt mee moet leren omgaan, dus daar hebben alle mensen tijd voor nodig, en ook ikzelf ben niet heilig.
Maar er zullen ook voorbeelden moeten zijn en dat moet u echt beginnen bij mijn collega, dan zullen de belastingdienst en mijn werkgever nu ook echt de daad bij het woord moeten voegen en de mensen die het voor anderen verzieken moeten straffen.
Afgelopen week zijn in al onze bedrijfswagens een blackbox ingebouwd, en sinds die tijd is er bij mijn collega geen lichtje gaan branden en rijd nog vrolijk in het rond en ook nog notabene in de baas zijn tijd, dus dubbel op.
Ik ben het nu echt helemaal zat en hoop dan ook op een reactie waar iedereen blij mee is.
Ik hoop snel iets van u te hore.
mvg. Johan.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 7
Schrijf mee!