InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Een eigen kluis inbouwen

Een eigen kluis inbouwen

Een eigen kluis inbouwen Ter bescherming tegen inbraak, maar ook voor de verzekering, kan je kostbaarheden en geldswaarden maar beter in een kluis bewaren. Maar wat is nu een veilige kluis en voldoet ook een goedkope kluis?

Waarom een kluis aanschaffen?

De voornaamste reden om een kluis aan te schaffen is het feit dat een inbraakveilige kluis kan leiden tot kortingen op de inboedelverzekering of in ieder geval een aanzienlijke verhoging van de verzekerde bedragen. En feit is dat het aantal woninginbraken nog elk jaar toeneemt.

Aantal woninginbraken stijgt nog ieder jaar

Het aantal inbraken in Nederland stijgt nog ieder jaar:
  • in 2009 telden we 72.000 inbraken;
  • in 2010 waren er dat al 80.000;
  • en voor 2011 wordt het aantal inbraken geraamd op bijna 100.000.

Geen wonder! Want meestal wordt het dieven ook wel erg gemakkelijk gemaakt. Vaak liggen sieraden, goud en andere waardevolle spullen gewoon open en bloot in huis. In andere gevallen worden waardevolle zaken op de gebruikelijke plaatsen opgeborgen zoals in de lingeriela of onder het bed.

Een goede bescherming voor waardevolle spullen zou een kluis kunnen zijn. Helaas hebben testen uitgewezen dat menige goedkope kluis door professionals in enkele seconden gekraakt kan worden. Wie zijn kostbaarheden veilig wil bewaren, moet daarom bij het kopen letten op het volgende.

Een goedkope kluis voldoet niet, integendeel!

Kluisjes zijn bij de bouwmarkt al beschikbaar voor slechts 25 euro. Helaas zijn deze aanbiedingen allesbehalve een koopje! Tegen door de wol geverfde criminelen houden ze nauwelijks stand en de zuinige koper draait in geval van een inbraak op voor zware verliezen.

Een goedkope en slecht beveiligde kluis is zelfs minder zeker dan helemaal géén kluis:
  • niet alleen draaien inbrekers hun hand er niet voor om om ze te kraken;
  • ze vinden ook nog eens alle interessante kostbaarheden netjes op één plek verzameld.

Experts noemen goedkope aanbiedingen bij kluizen daarom vaak geringschattend “blikken spaarpotten". Bij sommige van die goedkope aanbiedingen volstaat al een gerichte hamerslag voor een "Sesam open u!".

Overigens vindt men dat soort goedklope kluizen ook meestal in hotels terug als meubelkluisje in hotelkamers. Tip: echt waardevolle sieraden horen op vakantie in geen geval op de kamer maar in de centrale kluis van het hotel.

Kluis met kwaliteitswaarmerk

Wie zelf een kluis wil kopen moet absoluut letten op de aanwezigheid van een kwaliteitswaarmerk aan de achterzijde van de kluis. Helaas hebben die kluizen ook hun prijs: voor een redelijk veilig en goedgekeurd model moet men al gauw een paar honderd euro neertellen. Maar op lange termijn zal zich die investering zeker lonen. Want een veilige kluis kan leiden tot kortingen op de inboedelverzekering. Maar daarvoor moet vooraf absoluut duidelijk zijn of de aankoop wel beantwoordt aan de eisen die de verzekeraar eraan stelt.

Inbouw van een kluis

Kluizen onder pakweg 1.000 kilo worden als te licht beschouwd. Ze kunnen door het boevengilde zonder problemen worden meegenomen. Dergelijke lichtere modellen moeten daarom noodzakelijkerwijs stevig en permanent worden verankerd, bijvoorbeeld in een betonnen keldervloer of als muurkluis in een massieve wand.

Tip: bouw twee kluizen in

Helaas vormt voor waardevolle spullen niet alleen diefstal een probleem, maar het komt ook steeds meer tot roofovervallen. Is er gevaar voor lijf en leden dan biedt zelfs de meest beveiligde kluis geen bescherming. Want met een wapen onder de neus laat zich vrijwel elke kluiseigenaar ertoe bewegen om die te openen. Slimme huiseigenaren bouwen daarom twee kluizen in:

  • een goed verborgen kluis;
  • en één makkelijk te vinden kluis.

In de eerste kluis komen alleen de écht waardevolle spullen, in de tweede een kleine hoeveelheid contant geld en een aantal nabootsingen van kostbaarheden, zoals "gouden munten" gemaakt van messing of een waardeloze verzameling postzegels van de rommelmarkt.

Zo kan men in geval van een roofoverval de criminelen altijd een kluis openen en iets overhandigen. Weinig dieven zullen de tijd nemen om de vermeende kostbaarheden ter plekke op echtheid te onderzoeken of nog een tweede safe zoeken. Er is echter geen enkele garantie dat deze truc werkt en er wordt van slachtoffers een behoorlijke portie koelbloedigheid gevraagd om in een zo’n situatie zijn zenuwen de baas te blijven.

Contant geld niet in de kluis

Zaken van werkelijk grote waarde kan men daarom beter in een kluis buitenshuis opslaan. Banken bieden kluizen al vanaf pakweg € 50,= per jaar aan. Grotere hoeveelheden contant geld horen daar echter zeker niet bij want behalve de jaarlijkse kosten voor kluishuur, missen klanten ook nog eens rente-inkomsten en betalen op die manier dubbel.

Dagelijks opvraagbare spaarrekeningen, liefst gespreid over meerdere banken, zijn daarom voor contant geld een zeer lucratief alternatief. Want over het geld kan vrij snel worden beschikt en door het depositogarantiestelsel zijn de bedragen tevens crisisbestendig bewaard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke kluis kopen of huren?Welke kluis kopen of huren?Vroeger was het heel makkelijk om een kluis te huren bij de bank. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk. De meest…
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
De digitale poliskluis 2019 (verzekeringen)De digitale poliskluis 2019 (verzekeringen)Veilig uw geld in de kluis, de digi-kluis? Wie legitimatiebewijzen en andere papieren verliest is blij als hij ook de be…
Crisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeCrisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeGeld onder de matras bewaren of goud opbergen in een kluis is opnieuw populair geworden sinds de economische crisis van…
Hoe veilig is een kluis bij de bank?Hoe veilig is een kluis bij de bank?Een spectaculaire tunnelbankroof bij onze oosterburen in januari 2013, heeft veel Nederlandse bankklanten ongerust gemaa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een eigen kluis inbouwen"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 20-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!