Lening eigen woning doorgeven aan de Belastingdienst?

Opgaaf lening eigen woning, ook voor onderhandse lening
Er is in de kabinetten Rutte veel veranderd met de aftrek van de hypotheekrente voor leningen en hypotheken. U bent voor nieuwe leningen gedwongen om maandelijks uw hypotheek af te lossen, waardoor uw hypotheekrenteaftrek jaarlijks minder wordt. Nu geven de Nederlandse banken automatisch aan de Belastingdienst door dat iemand een hypotheek heeft afgesloten en ziet u die opgave terug bij uw aangifte inkomstenbelasting. Als het goed is tenminste, maar u kunt u ook een lening bij een familielid, uw bv of bij een ander hebben gesloten voor uw eigen woning. Bijvoorbeeld omdat u anders niet aan geld kon komen of de voorwaarden gunstig waren, maar is die lening wel bij de Belastingdienst bekend?Lening bij familie is vordering en vermogen
Als iemand van de familie aan u geld leent voor de aankoop of verbouwing van een huis en u lost daarop maandelijks volgens een annuïteit of lineair af, dan heeft die lening de eigenschappen van een hypotheek. Het huis dient weliswaar vaak niet als onderpand zoals bij een echte bank, maar de besteding van het geld is voor de eigen woning. Dat zou betekenen dat de rente volgens de maatstaven van de Belastingdienst als hypotheekrente wordt gezien en waarvoor dus aftrek mogelijk is. Voorwaarde is dat u de lening eigen woning bij de fiscus meldt. Deze melding heeft drie gevolgen:- De lening van het familielid wordt als vermogen in box 3 bekend bij de Belastingdienst.
- Uw lening wordt bij u bekend als een lening eigen woning in box 1.
- U kunt de aftrekpost voor hypotheekrenteaftrek opvoeren bij uw belastingaangifte.
Het is aan u om te besluiten of u de lening doorgeeft, maar de Belastingdienst wil het wel graag weten. De lening online doorgeven is overigens erg eenvoudig.
Online formulier gegevens lening eigen woning Belastingdienst
Het online formulier opgaaf lening eigen woning kunt u gebruiken voor:- Het doorgeven van een nieuwe lening.
- Het wijzigen van een eerder doorgegeven en reeds bekende lening. Denk dan aan een veranderd rentepercentage, andere einddatum van de lening of een ander aflossingsschema.
- U kunt een eerder doorgegeven lening intrekken.
- U kunt zo ook uw gegevens opvragen van een bekende lening.
Welke gegevens zijn nodig?
Om het online formulier in te vullen, hebt u nodig:- Uw eigen BSN-nummer en DigiD.
- Het BSN-nummer en de DigiD van eventuele andere leningnemers met wie u de lening gezamenlijk afsluit.
- De naam en het adres van de leningverstrekker (familie, buitenlandse bank, bv).
- Waar nodig het Buitenlands Fiscaal identificatienummer (TIN-nummer, FIN-nummer) of het BSN-nummer van de leningverstrekker,
- Natuurlijk de gegevens van de lening en de woning.
- Als het om een wijziging gaat, het kenmerk van de eerdere opgaaf lening eigen woning.
- Als u geen DigiD hebt, mag u ook het formulier uitprinten en de papieren versie aan de fiscus in Heerlen opsturen.