InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen bij Lloyds Bank: veilig?

Sparen bij Lloyds Bank: veilig?

Sparen bij Lloyds Bank: veilig? Lloyds Bank biedt een relatief hoge spaarrente en een lage hypotheekrente. Tot 2014 droeg Lloyds Bank de naam Bank of Scotland. De vraag is of Lloyds Bank wel betrouwbaar is; is sparen bij deze bank wel veilig? Het is belangrijk om te weten dat de bank niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt, maar wel onder De Britse garantiestelling. Ook daarmee is een bedrag tot ongeveer 100.000 gegarandeerd.

Sparen bij Lloyds Bank tegen een hoge rente

Lloyds Bank is de nieuwe naam voor Bank of Scotland. Bank of Scotland is een Britse bank die al bestaat sinds 1695. Enkele jaren geleden is de Bank of Scotland heel actief geworden op de Nederlandse markt. Op 10 november 2014 ging Bank of Scotland verder als Lloyds Bank.

De producten die de Lloyds Bank aanbiedt zijn beperkt, maar erg in trek. Lloyds Bank bood lange tijd een behoorlijk hoge spaarrente en heeft een aantrekkelijke hypotheekrente. Zowel de spaarrente als de hypotheekrente zijn dus concurrerend met andere banken. De rente die Lloyds Bank bood op de spaarrekening met variabele rente lag lange tijd gemiddeld zo'n 0,5% hoger dan de rente op een spaarrekening van bijvoorbeeld Rabobank, ING of SNS Bank. Dat scheelt op een spaarbedrag van 5.000 toch 25 op jaarbasis. Inmiddels is dit verschil een stuk kleiner geworden; vaak is er zelfs helemaal geen verschil meer, of hebben Nederlandse banken een aantrekkelijker rentepercentage. Wel heeft Lloyds Bank nog steeds een interessante hypotheekrente.

Wat je als nadeel zou kunnen zien is dat bij Lloyds Bank alles via internet gaat. Een spaarrekening openen, geld overmaken, en afschriften bekijken kan alleen elektronisch. Voor vragen is er wel een gratis telefoonnummer, dat je elke werkdag kunt bellen. Maar er zijn geen filialen van Lloyds Bank in Nederland waar je naar toe kunt gaan. Als je een hypotheek wilt afsluiten heeft Lloyds Bank wel een aantal adviseurs in dienst die je hierbij kunnen helpen.

Lloyds Bank betrouwbaar?

Met de aantrekkelijke rentes en leuke acties rijst de vraag of Lloyds Bank wel betrouwbaar is. Hun marge lijkt veel kleiner dan bij andere banken (door het verschil tussen spaarrente en hypotheekrente). Maar dat zou nog wel eens mee kunnen vallen. Traditionele Nederlandse banken investeren veel in hun klanten door een goede klantrelatie op te bouwen met veel kantoren en adviseurs. Hier bespaart Lloyds Bank behoorlijk op en daardoor kunnen zij een hogere spaarrente en een lagere hypotheekrente bieden dan de meeste andere banken en financiële instellingen.

Toch zit er wel een klein addertje onder het gras. Lloyds Bank is geen Nederlandse bank en valt daardoor niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Deze garantiestelling houdt in dat de Nederlandse overheid garant staat voor de eerste 100.000 die jij bij een bank uit hebt staan, ook wanneer de bank failliet gaat. Bij Lloyds Bank is dit dus niet het geval.

Lloyds Bank valt echter wel onder het Britse depositogarantiestelsel. Dit is vergelijkbaar met het Nederlandse garantiestelsel. In plaats van de Nederlandse staat, staat in dit geval de Britse overheid garant voor £70.000 ongeveer 100.000 (tot 2015 was dit £80.000, een bedrag ruim boven de 100.000). Je zou hiermee kunnen concluderen dat sparen bij Lloyds Bank net zo veilig is als bij een Nederlandse bank.

Mocht je - om deze of een andere reden - toch liever bij een andere bank een spaarrekening openen, maar je wilt wel een hoge rente, dan kun je beter niet kiezen voor bijvoorbeeld Rabobank, ABN Amro, ING of SNS - behalve natuurlijk als die een leuke actie hebben. Andere banken en financiële instellingen geven over het algemeen een veel hogere rente; vergelijkbaar met die van Bank of Scotland. Denk daarbij aan LeasePlan Bank, Centraal Beheer Achmea, NIBC Direct, WestlandUtrecht Bank, AT Bank (Amsterdam Trade Bank) en MoneyYou. De spaarproducten van deze banken en financiële instellingen vallen allemaal onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.lloydsbank.nl/lloyds/nl/spaarrekening/rente.html
  • https://www.bankofscotland.nl/bos/nl.html

Reageer op het artikel "Sparen bij Lloyds Bank: veilig?"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!