InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening met hoge basisrente of hoge getrouwheidspremie

Spaarrekening met hoge basisrente of hoge getrouwheidspremie

Spaarrekening met hoge basisrente of hoge getrouwheidspremie Na de jaarwisseling krijgen we allerlei reclame voor nieuwe spaarrekeningen en spaarformules in de brievenbus, de ene al wat voordeliger dan de andere. Spaarrekeningen brengen niet zoveel meer op. Toch blijven ze aantrekkelijk, omdat ze de spaarder maximale zekerheid bieden. Toch is het verre van gemakkelijk om uit dit grote aanbod de beste spaarformule te kiezen. Kies je voor een spaarrekening met een hoge basisrente, of ga je voor een hoge getrouwheidspremie?

Twee soorten spaarrekeningen

Momenteel heb je als spaarder de keuze tussen twee soorten spaarrekeningen. Er zijn er met een hoge basisrente of een met een hoge getrouwheidspremie. Je doet meestal het grootste voordeel met een spaarrekening met de hoogst mogelijke basisrente. Zo ben je vooraf min of meer zeker van de opbrengst van je spaarcenten. Slechts in enkele gevallen brengen spaarrekeningen met een hoge getrouwheidspremie méér op.

Getrouwheidspremie loopt over volledig jaar

Heel wat spaarders misrekenen zich met de getrouwheidspremie. Een getrouwheidpremie wordt toegekend voor het bedrag dat een volledig jaar onaangeroerd op je spaarrekening bleef staan. Haal je gedurende het jaar een bepaald bedrag van je spaarrekening, dan zal je getrouwheidspremie evenredig met het afgehaalde bedrag verminderen.

Wanneer spaarrekening met hoge basisrente?

Neem je regelmatig geld op en stort je ook regelmatig bedragen op je rekening, dan doe je het meeste voordeel met een spaarrekening waar een hoge basisrente aan gekoppeld is. Met je keuze voor een hoge basisrente ben je steeds zeker van het hoogste rendement van je spaargeld, ook al verlies je minstens een deel van je getrouwheidspremie. Aanraders op dit vlak zijn NIBC Direct, Fortuneo, en de spaarrekening van Rabobank.

Oppassen met getrouwheidspremie

Een andere mogelijkheid is kiezen voor de hoogste getrouwheidspremie. De meeste financiële instellingen combineren een hoge getrouwheidspremie met een lage basisrente. Dergelijke spaarformule is lang niet altijd in het voordeel van de consument. Vooraleer voor deze spaarformule te kiezen, moet je er honderd procent zeker van zijn dat je jouw spaarcenten voor langere tijd kunt missen en dus onaangeroerd kunt laten. Dergelijke spaarrekeningen garanderen je meestal het hoogste rendement, maar dat is in sommige gevallen niet altijd het geval. Neem je tegen je eigen verwachtingen in toch geld van deze spaarrekening, dan zul je een deel van je getrouwheidspremie moeten inleveren. En met een hoge getrouwheidspremie zit je langere tijd aan je bank vast. Stap je over naar een andere bank, dan verlies je immers weer een deel van je getrouwheidszpremie.

Opbrengst spaarrekening niet gewaarborgd

Rentevoeten kunnen op ieder ogenblik aangepast worden, en daardoor is de opbrengst ervan nooit gewaarborgd. Bij het vergelijken van de meest populaire spaarrekeningen vallen de grote verschillen onmiddellijk op. Voor wie een bedrag van bijvoorbeeld 10000 euro een jaar op een spaarrekening plaatst, bedraagt het verschil tussen de interessantste spaarrekening van NIBC Direct met de minst renderende rekening maar liefst 225 euro.

De meest renderende spaarrekeningen zijn achtereenvolgens NIBC Direct, Spaarrekening Fortuneo, spaarrekening Rabobank, DB E- Shaving van Deutsche Bank, Azur spaarrekening van Keytrade Bank, Directinvest van ABN Amro, de getrouwheidsrekening NIBC Direct, Fortuneo Plus Fidelity, en de Rabo Plus Account spaarrekening.
Gerelateerde artikelen
Welke spaarrekening is het interessantst in België?Welke spaarrekening is het interessantst in België?Belgen zijn spaarders. Ondanks de lage interesten blijven ze massaal in het spaarboekje geloven. Zal dat zo blijven nu e…
Je spaargeld is meer waard op het internetOnline bankieren is al een tijdje in opgang. Tijdens de financiële crisis werd het er even stil rond, net zoals het stil…
Sparen bij MoneYou BelgiëSparen bij MoneYou BelgiëMoneYou is in België zeer actief met online sparen met hoge rente. Tot voor kort was het moeilijk voor een Belgische spa…
Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2019? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordele…

Reageer op het artikel "Spaarrekening met hoge basisrente of hoge getrouwheidspremie"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 13-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!