InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Welke banken vallen onder het depositogarantiestelsel?

Welke banken vallen onder het depositogarantiestelsel?

Welke banken vallen onder het depositogarantiestelsel? Door het depositogarantiestelsel ben je voor een bedrag tot 100.000 per persoon verzekerd van je spaargeld. Mocht jouw bank failliet gaan, dan krijg je je geld terug van de Nederlandse staat. Een spaarrekening openen doe je dus het liefst bij een bank die onder de Nederlandse depositogarantiestelling valt. Dan hoef je niet bang te zijn voor een faillissement. Of een bank onder het depositogarantiestelsel valt kun je nagaan op de website van de Nederlandse Bank. Ook hieronder vind je een lijst met banken die onder het garantiestelsel vallen. In de huidige tijd loont het behoorlijk de moeite om je spaargeld zo nu en dan te verplaatsen van de ene spaarrekening naar de andere spaarrekening. Door spaarrekeningen te vergelijken en over te stappen naar een andere bank, ontvang je een hogere rente, een actierente, een bonusrente of een leuk cadeautje - vaak een klein bedrag extra op je spaarrekening.

Veranderen van spaarbank

Dit levert vooral veel op wanneer je daarbij verder kijkt dan de Rabobank, SNS bank en ING; hoewel die ook best leuke aanbiedingen hebben van tijd tot tijd. Maar juist kleinere banken hebben vaak leuke acties en zijn vaak sneller met het verhogen van de rente. Ook wordt het interessant wanneer je verder kijkt dan de standaard spaarproducten. Wanneer je een behoorlijke hoeveelheid spaargeld hebt levert het al gauw een paar tientjes tot enkele honderden euro's per jaar op wanneer je de verschillende producten van de verschillende banken en andere financiële instellingen goed in de gaten houdt. En als je niet bang bent om te wisselen van bank.

Het Nederlandse depositogarantiestelsel

De meeste spaarproducten van Nederlandse banken vallen daarbij onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. De Nederlandse overheid staat garant voor 100.000 per bank per persoon (per echtpaar is dit dus 200.000 per bank), mocht de bank failliet gaan. Bij onbekende producten, en zeker bij onbekende banken rijst echter snel de vraag of een bepaald product dat aangeboden wordt wel of niet onder de depositogarantiestelsel valt.

Controleren of een bank wel of niet onder het depositogarantiestelsel valt

Om erachter te komen welke bank wel en welke niet onder het depositogarantiestelsel valt kun je uiteraard op de websites van de betreffende banken kijken. Wanneer je daar geen informatie vindt kun je bellen of mailen met de bank of er even langs gaan. Maar, hoe kun je deze informatie controleren?

Hiervoor kun je terecht bij de Nederlandse Bank. Zij zijn de toezichthouders van de Nederlandse banken en weten precies welke banken onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen. Op de volgende manier kun je nagaan of een bank hieraan voldoet of niet:

  • Ga naar www.dnb.nl
  • Klik op 'Register onder toezicht staande ondernemingen'
  • Klik op de link om de registers te raadplegen
  • Klik op 'Kredietinstellingen'
  • Selecteer bij financiële dienst: 'Depositogarantiestelling'
  • Vul de naam van de bank in en klik op zoeken

Tijdens kantooruren is de Nederlandse Bank ook telefonisch bereikbaar op 0800-020 1068 (gratis).

Banken die niet onder de Nederlandse depositogarantiestelling vallen

Het is uiteraard niet verboden om geld op spaarrekeningen te zetten die niet onder de Nederlandse depositogarantiestelling vallen. Het is ook zeker niet altijd af te raden; zeker niet wanneer er een aantrekkelijke rente wordt geboden. Zorg altijd wel dat je goed geïnformeerd bent en besef dat je meer risico loopt bij deze (buitenlandse bank).

Banken die onder de Nederlandse depositogarantiestelling vallen

Hier volgt een lijst met banken en andere financiële instellingen die wel onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen (er zijn er meer, maar dit zijn de bekendste):

  • ABN AMRO Bank
  • Achmea
  • Aegon
  • ASN Bank
  • ARS Bank
  • Binckbank
  • Rabobank
  • Delta Lloyd
  • Dexia
  • Van Lanschot Bankiers
  • Friesland Bank
  • ING Bank
  • Leaseplan Bank
  • NIBC Bank
  • Regiobank
  • SNS Bank
  • Lloyds Bank (let op: Lloyds Bank valt niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel; wel onder het Britse garantiestelsel)
  • Theodoor Dilissen Bankiers
  • Triodos Bank
  • Westland Utrecht Bank

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Uw spaargeld in 2019 en 2020, is het veilig? Een faillissement van uw bank en de redding van een bank hebben directe gev…
Nog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieNog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieHet tumult bij de banken de laatste jaren is een hele goede reden om de bankgaranties, veilig sparen en het depositogara…
Faillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugFaillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugSneller uw geld terug als een bank failliet gaat in 2018 of 2019? De Europese Commissie wil, dat als een bank in betalin…
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2019? Het depositogarantiestelsel regelt de spaarg…
Centraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselCentraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselHoeveel spaart u in 2019 met de renteplus rekening van Centraal Beheer Achmea? Is dat veilig? Een verzekeringsmaatschapp…
Bronnen en referenties
  • www.dnb.nl

Reageer op het artikel "Welke banken vallen onder het depositogarantiestelsel?"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!