InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Veilig sparen bij een buitenlandse bank

Veilig sparen bij een buitenlandse bank

Veilig sparen bij een buitenlandse bank Veilig sparen kan ook goed bij een buitenlandse Britse Bank of Scotland met een hoge rente of bij een Turkse bank door ons depositogarantiestelsel in 2017. U kunt een spaarrekening openen in het buitenland, denk bijvoorbeeld aan Noorwegen of Duitsland, of gewoon online bij een buitenlandse bank in ons eigen land. Uw spaargeld is bij de juiste bank volstrekt veilig. Sparen bij een buitenlandse bank in ons land is sparen tegen een hoge rente en veilig als de bank valt onder het depositogarantieregeling. Zie hier welke bank een hoge spaarrente geeft. Het voordeel van sparen in Noorwegen is de Noorse kroon als alternatief voor de euro. In heel Europa geldt het depositogarantiestelsel tot maximaal 100.000 euro per persoon.

Veilig sparen bij buitenlandse bank

U kunt sparen in het buitenland en daar een hogere rente krijgen dan in ons land. Soms gaat het puur om de hogere spaarrente, soms om het buiten het zicht van de belastingdienst in het buitenland sparen. Als het buitenland Europa is, schiet u niet veel op, omdat door de Europese regelgeving landen van de Europese Unie elkaar onderling inlichten over de banktegoeden. Bovendien is in vele landen en ons land een forse aanval ingezet om zwart geld te achterhalen. Met vele landen worden afspraken gemaakt. Met sparen in het buitenland ontloopt u niet de vermogensrendementsheffing.

Veilig spaarrekening openen bij buitenlandse bank in het buitenland

Voor de EU landen geldt een EU depositogarantiestelsel waarmee per persoon 100.000 euro is gegarandeerd, ook in 2017. Buiten de EU kan per land een andere garantie gelden. Binnen de EU is een vrij verkeer van personen, geld en goederen. Meestal moet u naar het land toe om u te legitimeren en de rekening te openen. Online zal dat niet gaan. Ga altijd na of uw spaargeld onder een depositostelsel valt en of er extra voorwaarden voor niet ingezetenen zijn. Kies ook niet voor een land waarin de staatsschuld zo groot is dat de staat bij een faillissement nooit alle spaargelden kan garanderen. Zie bijvoorbeeld het voorbeeld van Cyprus, maart 2013, en het risico van de verkiezingen in Griekenland in 2015, 2016 en mogelijk 2017. Bovendien is de Brexit nog lang niet opgelost.

Sparen met Noorse kroon in Noorwegen

In de praktijk is sparen in Noorwegen eenvoudig. U gaat erheen, laat uw legitimatie zien en u kunt er een spaarrekening openen. Sparen in de Noorse kroon is aantrekkelijk voor wie de euro niet meer vertrouwt en een mooie rente op zijn geld wil hebben. U spaart ook veilig in Noorwegen. Het gaat er goed met de economie en het garantiestelsel van de Norge Bank, de Centrale Bank van Noorwegen, garandeert bij een faillissement van een bank een bedrag tot 2 miljoen Noorse kronen. Omgerekend is dat bijna tweehonderd duizend euro en als de koers van de Noorse kroon blijft stijgen wordt de Noorse garantie omgerekend in euro's alleen maar hoger. Dat betekent ook dat u regelmatig eens moet kijken naar de waarde van de Noorse kroon in euro's om de precieze bedragen te weten: Noorwegen, Noorse kroon NOK in plaats van euro.

Sparen in Zwitserse franken

U kunt ook kiezen voor Zwitserse franken en dus sparen in Zwitserse francs, chf.

Sparen onder het Britse depositogarantiestelsel

Voor een buitenlandse bank hoeft u eigenlijk niet meer naar het buitenland te gaan. De online Bank of Scotland (=Lloyds bank) is aangesloten bij het Britse depositogarantiestelsel, het Financial Services Compensation Scheme FSCS. Dit stelsel garandeert uw spaargeld tot £85.000. In 2017 is dat 100.000 per persoon. In 2015 is dit bedrag opnieuw bevestigd ( £ 85.000 is ruim 100.000). Het kan, afhankelijk van de wisselkoers, hoger of minder zijn.

Veilig sparen bij buitenlandse bank in Nederland

In ons land zijn meerdere banken actief van buitenlandse herkomst. Veilig sparen doet u bij een buitenlandse bank die volledig onder het Nederlandse of Europese depositogarantiestelsel valt. Bekende buitenlandse banken zijn:

Turkse bankRussische bankBelgische bank
De Anadolubank.
De Credit Europe Bank.
The Economy Bank TEB.
De Yapi Kredi Bank.
De DHB Bank.
De Garanti Bank.
De AT Bank.Argenta.

Sparen bij de Amsterdam Trade Bank

De Amsterdam Trade Bank, AT Bank, is van Russische oorsprong. ATB sparen geeft een mooie rente. De AT bank valt immers 100% onder de Nederlandse garantie. U kunt kiezen uit de direct opneembare rekening of een spaardeposito.

DHB bank

De Turkse DHB bank geeft 0,75% rente op de internet spaarrekening.

Bank of Scotland

De Bank of Scotland, nu Lloyds bank, is misschien wel de bekendste. Deze bank garandeert een bedrag van 100.000 euro per persoon, geeft 0,3% rente en valt onder het Britse en Europese depositogarantiestelsel. De Bank of Scotland opereert sinds 2013 onder de naam van Lloyds bank waar het ook een onderdeel van is.

Bigbank

Big bank is een Letse bank die bekend is om zijn spaardeposito's met een mooi depositorente, Bigbank is in 2017 een relatief nieuwe spaarbank in Nederland.

Conclusie veilig sparen bij een buitenlandse bank

Sparen bij een buitenlandse bank kan aantrekkelijk zijn. Denk ook bij een buitenlandse bank aan de bankgarantie. Het spreiden van uw geld over meerdere banken met een goede garantiestelling biedt u zekerheid. Zo kunt u veilig profiteren van de hoge spaarrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrente Credit EuropeSpaarrente Credit EuropeHet zijn weer goede tijden voor spaarders. De Credit Europe Bank, CE, biedt heeft een spaarrekening zonder voorwaarden.…
Credit Europe Bank & sparen voor ondernemersCredit Europe Bank & sparen voor ondernemersDe Credit Europe Bank manifesteert zich al jaren als bank. De rente is er relatief hoog. Voor zowel de particuliere spaa…
Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2017 (BE)Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2017 (BE)Ook in België geven de grote banken in 2017 minder rente dan de kleinere spaarbanken, zoals MoneYou. Tegelijkertijd zijn…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
Spaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwSpaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwDe Anadolubank ging april 2008 van start in ons land. De bank geeft een hoge spaarrente. U kunt in 2017 kiezen uit de Al…

Reageer op het artikel "Veilig sparen bij een buitenlandse bank"

Reacties

Ingrid Woouterson, 06-11-2013 13:58 #4
Door de lage rente en hoge inflatie overweeg ik mijn spaargeld op een buitenlandse bank te zetten. Bestaat er een vergelijkend overzicht van buitenlandse banken? Met garantieregeling? Reactie infoteur, 06-11-2013
Beste Ingrid Woouterson,
Het is de vraag of een buitenlandse bank in Nederland veilig de hoogste rente biedt. Een aantal buitenlandse en Nederlandse banken met vergunning vindt u in het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/35990-hoogste-rente-sparen-bij-nederlandse-banken.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Bastian, 07-10-2008 11:35 #3
De FME heeft inmiddels ingegrepen bij Landsbanki.
http://www.fme.is/?PageID=581&NewsID=331 Reactie infoteur, 07-10-2008
Beste C. Bastian,
De gebeurtenissen volgen zich nu snel op in IJsland. Goed nieuws is wel dat de IJslandse kroon per heden is gekoppeld aan de euro. Dit zal een verdere waardedaling van de kroon moeten verminderen respectievelijk tegenhouden. Bij Icesave Nederland liet een woordvoerder weten, dat Nederlandse klanten van de internetspaarbank Icesave gewoon bij hun geld kunnen. Het zijn turbulente tijden. Dat is duidelijk.
Met vriendelijke groet,
geld2you

C. Bastian, 06-10-2008 22:35 #2
Er is inderdaad meer aan de hand. Zie de verklaring die Geir Haarde, de premier van IJsland, vanavond heeft afgelegd.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/iceland/3147806/Financial-crisis-Full-statement-by-Icelands-prime-minister-Geir-Haarde.html Reactie infoteur, 07-10-2008
Beste C. Bastian,

Dat betekent dus ondermeer dat premier Geir Haarde maandagavond 6 oktober 2008 meldt dat IJsland niet komt met een allesomvattend reddingsplan voor de bankensector, die steeds meer in zwaar weer is beland. De Staat zou dat niet aankunnen. De premier vindt dat de bankensector moet worden hervormd.

Dit lijkt me een goede stap, om de IJslandse bankensector in beheersbare proporties te krijgen. Het laat de garantieregelingen onverlet. Wie zijn geld wil weghalen totdat er rustiger tijden zijn, kan dat per internet eenvoudig doen. Een opname voor 14.00 uur gedaan, is dezelfde dag nog op de tegenrekening bijgeboekt.

Met vriendelijke groet,
geld2you

C. Bastian, 06-10-2008 14:35 #1
IJsland is geen EU land. Moody's heeft Landsbanki op de Watchlist geplaatst ivm een mogelijke downgrade. De kredietbeoordelaars Fitch en S&P hebben vorige week hun ratings voor Landsbanki naar beneden bijgesteld. IJsland's Nationale Bank garandeert in totaal een bedrag aan spaargeld dat net zo groot is als 200% van IJsland's Binnenlands Bruto Produkt. De inflatie is torenhoog en de nationale munt daalt scherp in waarde ten opzichte van Euro en Dollar. IJslandse banken proberen op dit moment buitenlandse activa te verkopen, de regering overlegt met vakbonden om buitenlandse pensioeninvesteringen te herinvesteren in de IJslandse economie. Sommige bronnen spreken van een mogelijke melt-down van de IJslandse economie. Reactie infoteur, 06-10-2008
Beste C.Bastian,

IJsland is inderdaad geen EU land, maar heeft wel een zogenaamd Europees paspoort, om ondermeer in Nederland te bankieren. De IJslandse economie is inderdaad in zwaar weer beland, en het is gebruikelijk dat banken niet een hogere rating kunnen hebben dan de staat, waarin ze het moederbedrijf hebben. Mede daarom is Landsbanki nu op de watch list geplaatst. Wellicht is er ook meer aan de hand. Voorzichtigheid is derhalve zeker geboden.

Met vriendelijke groet,
geld2you

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Reacties: 4
Schrijf mee!