InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen met de hoogste rente bij kleinere bank

Sparen met de hoogste rente bij kleinere bank

Sparen met de hoogste rente bij kleinere bank Sparen bij een kleinere bank kan aantrekkelijk zijn en is tegen de hoogste rente. Kies bij het sparen ook in 2017 en 2018 voor een kleine bank. Vergelijk zelf en kies de hoogste rente en dus het hoogste rendement op sparen. Waar moet u zijn om veilig te sparen en toch een hoge rente op sparen te krijgen? De Leaseplan bank voert regelmatig samen met Nationale Nederlanden, Centraal Beheer en MoneYou de ranglijst aan met de hoogste rente, niet de grootbanken. De concurrentie is groot tussen de banken, waardoor de spaarrente stijgt.

Bij welke kleine bank gaat u sparen?

Een grote systeembank

Een systeembank is too big to fail: dat wil zeggen dat een dergelijke bank niet mag omvallen. De overheid zal een systeembank altijd redden. Denk aan een bank als de ING of ABN AMRO. De bankverzekeraar ING heeft voor 1.300 miljard aan uitstaande middelen, grofweg twee maal alles wat we in Nederland verdienen. Enorme bedragen zijn dit bij enorme instellingen die niet mogen omvallen. Uw spaargeld is er veilig, maar ze geven niet altijd de hoogste spaarrente.

Hoogste rente bij kleinere bank

Het is dan ook niet onlogisch dat de regering liever meerdere kleine banken in ons land ziet in plaats van enkele zeer grote banken. Maar daarmee is niet gezegd dat een kleine bank niet kan omvallen. Dat banken kleiner en veiliger moeten worden, onderstreept ook nog eens dat u beter uw geld over meerdere banken kunt spreiden en de rente goed moet vergelijken.

Rente banken vergelijken

Wat betekent al dit geweld voor wie sparen wil. Eigenlijk is er maar één zekerheid: het depositogarantiestelsel. In 2017 is het zo dat dat voor alle banken met een Nederlandse banklicentie geldt dat uw spaargeld per persoon en per instelling tot maximaal 100.000 euro is gegarandeerd. Een en/of rekening bij een bank biedt u een maximale garantie van 200.000 euro.

Sparen tegen hoogste rente

Wie wil sparen tegen de hoogste rente, zal zien dat hij over het algemeen niet bij de grote banken terecht kan. Een enkele uitzondering vormt de Oranje spaarrekening ING bank en zo zijn er nog wel rekeningen met beperkende voorwaarden. Wie tegen een hoge spaarrente wil sparen en dat op een spaarrekening zonder voorwaarden, komt al snel uit bij de kleinere banken die onder het depositogarantiestelsel vallen:

Spaarrente per 25 augustus 2017:

  • Nationale Nederlanden: 0,35%;
  • Centraal Beheer: 0,3%;
  • MoneYou: 0,45%;
  • NIBC: 0,4%;
  • Anadolubank: 0,5%;
  • Knab: 0,5%;
  • ASN Ideaal sparen: 0,2%;
  • Bank of Scotland: 0,3%;
  • Leaseplan bank: 0,45%.

Sparen onder voorwaarden

Natuurlijk kunt u veilig sparen op een spaarrekening met voorwaarden over inleg en opnames, maar u bent dan wel minder flexibel. De top rente ziet er voor een spaarrekening met voorwaarden als volgt uit per 25 augustus 2017:
  1. Knab kwartaal sparen: 0,55%;
  2. SNS Maxisparen: 0,35%;
  3. SNS Jeugdsparen: 0,5%;
  4. Regio bank eigen huis sparen: 0,6%;
  5. MoneYou kwartaal: 0,45%.

Slot sparen in 2017 en 2018

En wie zo wil sparen, heeft toch nog voldoende keuze om veilig te kunnen sparen tegen een hoge rente. Een spaarrekening is tegenwoordig eenvoudig en gratis te openen via internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen met de hoogste rente bij kleinere bank"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2017
Schrijf mee!