Hoogste spaarrente: nieuwe banken en spaarrekeningen

Hoogste spaarrente: nieuwe banken en spaarrekeningen De hoogste spaarrente in 2020 krijgt u eerder bij de nieuwe banken en nieuwe spaarrekeningen dan bij de gevestigde grootbanken. Uw spaargeld is ook op de spaarrekeningen van deze nieuwe banken veilig. Hoog scoren al lange tijd de banken NIBC Direct en LeasePlan Bank, maar let bijvoorbeeld ook op Lloyds Bank. Allemaal direct opneembare spaartegoeden. U kunt ook kiezen voor een vaste rente op een spaardeposito want die is meestal hoger.

Waar is de spaarrente niet zo laag?

Beleid ECB in 2020

De ECB wil de Europese economie aanjagen door de rente laag te houden en extra geld in de economie te steken. Banken worden gestimuleerd om meer geld uit te lenen. Als ze hun geld bij de ECB stallen en dus geld oppotten worden ze geconfronteerd met een negatieve rente en dat willen ze liever vermijden. Dat betekent ook dat geld in 2020 relatief goedkoop is en de spaarrente bij de grootbanken laag. Een aantal nieuwe banken maakt van de situatie gebruik om ook de eigen rente laag te houden, maar hierop zijn een aantal uitzonderingen.

Hoogste spaarrente 0,85%

Sommige nieuwe banken doen hun best om u trekken met de hoogste spaarrente. En dat is niet zo gek, een Nederlander stapt eenmaal binnen bij een bank daarna niet zo snel meer over naar een andere bank. Maar let op, de rente varieert per bank en per spaarrekening. Op een spaardeposito kan in oktober 2020 de spaarrente tot 0,85% oplopen (Centraal Beheer), terwijl er banken zijn die op een direct opneembare spaarrekening slechts 0,01% spaarrente geven.

Stel nu u wilt geen spaardeposito afsluiten maar een direct opneembare spaarrekening hebben, waar moet u dan zijn?

Gevestigde spaarbanken verlagen de spaarrente

De gevestigde grootbanken zijn in Nederland ING, ABN AMRO, Rabobank en SNS. Zij zitten niet echt op uw geld te wachten in 2020. Ze verminderen het aantal spaarrekeningen, wat het overzichtelijker en goedkoper maakt. Tegelijkertijd staat de rente bij hen vrijwel op nul en kan er bij personen die een groot vermogen op een spaarrekening hebben staan een negatieve rente worden berekend.

Nieuwe banken en spaarrekeningen

De nieuwe banken zijn dan relatieve nieuwkomers zoals:
  • Knab;
  • Nationale Nederlanden;
  • Yapi Kredi;
  • Centraal Beheer;
  • Argenta;
  • Anadolubank.;
  • LeasePlan Bank;
  • NIBC Direct;
  • Lloyds Bank.

Maar doen die het beter op een gewone spaarrekening (oktober 2020)?

Knab

Geeft een lage rente (tot 0,04%).

Nationale Nederlanden

Geeft 0,07%.

Yapi Kredi

Geeft 0,01%.

Centraal Beheer

Geeft 0,04%.

Argenta

Geeft 0,05% spaarrente.

Anadolubank

Deze bank biedt meerdere spaarvormen en spaarrekeningen aan (Alfa Slimmer Sparen, Alfa Spaarrekening, Alfa Rente Direct Spaarrekening), maar ook spaardeposito's. Rente tot 0,08%.

Waar moet u dan wel zijn?

LeasePlan Bank

Of de LeasePlan Bank die 0,15% rente geeft en elke maand rente vergoedt. Dat is prettig, wanneer u niet een jaar op uw rente wilt wachten, maar graag elke maand een extra inkomen heeft.

NIBC Direct

De NIBC uit Den Haag biedt met NIBC Direct ook spaarrekeningen en deposito's aan voor particulieren. De spaarrente op de internet spaarrekening bedraagt in oktober 2020 0,15%.

Lloyds Bank Nederland

Lloyds Bank Nederland geeft een spaarrente van 0,3%. Lloyds Bank valt onder het Duitse depositogarantiestelsel.

Het aantal banken dat in 2020 een hogere rente in ons land aanbiedt, is op één hand te tellen.

Conclusie hoogste spaarrente 2020 bij enkele nieuwe banken en spaarrekeningen

Voor de hoogste spaarrente moet de spaarder goed opletten. Er is namelijk veel keuze uit banken, maar weinig keuze voor wie een hogere spaarrente zoekt. Profiteer van een goede selectie en stop niet al uw geld op één rekening bij één bank. Via het garantiestelsel van de Nederlandse bank is immers geregeld dat per instelling de eerste 100.000 volledig is gegarandeerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke banken geven de hoogste spaarrente in NederlandWelke banken geven de hoogste spaarrente in NederlandOok in 2020 sparen met de hoogste spaarrente? Verander daarom direct van bank en kies voor een toprente, ook al is die t…
Hoge spaarrente LloydsHoge spaarrente LloydsLloyds geeft u op de direct opneembare rekening een rente van 0,30%. U kunt zo eenvoudig via het internet veilig sparen.…
Spaarrekening spaarrente Centraal Beheer of Leaseplan bankSpaarrekening spaarrente Centraal Beheer of Leaseplan bankKiest u in 2020 voor een spaarrekening bij Centraal Beheer Achmea of bij de Leaseplan bank? Deze twee banken geven bijna…

Rabobank bekritiseert onterecht garanties op spaarrekeningenRabobank bekritiseert onterecht garanties op spaarrekeningenDe Rabobank wil dat het depositogarantiestelsel van De Nederlandse bank wordt aangepast ten gunste van de grootbanken zo…
De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste vaste spaarrente krijgt u vooral op een termijnrekening, termijndeposito of spaardeposito. Bij welke bank moe…

Reageer op het artikel "Hoogste spaarrente: nieuwe banken en spaarrekeningen"

Reactie

Faeversteege, 08-07-2008 16:20 #1
:-)ik ben geinteresseerd waar ik mijn geld veilig kan parkeren zonder verplichtingen voor een hoge spaarrente en welke stappen ik daarvoor moet nemen. wel wil ik een garantie indien het mis moscht gaan met de gekozen bank ik mijn geld volledig retour krijg. graag ook tot maximaal bedrag met volledige teruggave in geval van nood. Reactie infoteur, 02-01-2020
Beste Faiversteege,

Over de veiligheid van spaargeld bij banken en de garanties van de Nederlandsche bank vindt u meer in:

https://financieel.infonu.nl/beleggen/5551-hoe-veilig-is-uw-geld-bij-de-bank.html

en

https://financieel.infonu.nl/sparen/20514-spaarbank-hoe-veilig-is-sparen-bij-de-bank.html

Groetjes,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-10-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2020
Reacties: 1
Schrijf mee!