InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Snel geld nodig: wat voor lening?

Snel geld nodig: wat voor lening?

Snel geld nodig: wat voor lening? Soms heb je snel geld nodig. Je kunt er dan voor kiezen om een minilening af te sluiten. Bij een minilening of flitslening maakt het niet uit of je een BKR-registratie hebt en het geld is direct beschikbaar. De kosten zijn wel redelijk hoog. Rood staan is ook een mogelijkheid. Daarbij betaal je alleen rente wanneer je daadwerkelijk rood staat. Ook hierbij is het geld direct beschikbaar. Geld lenen kost geld, en het loont de moeite om de producten van de verschillende aanbieders te vergelijken. Soms heb je plotseling geld nodig: er komt een onverwachte rekening binnen of een fikse bekeuring; je komsten vallen tegen in een bepaalde maand terwijl alles wel gewoon betaald moet worden; of je wasmachine moet vervangen worden, terwijl je net daarvoor van je laatste spaargeld een flinke reparatie aan je auto hebt laten doen. In veel van deze gevallen kun je niet wachten tot de volgende maand, totdat je weer loon op je rekening gestort krijgt: je hebt het geld direct nodig. Twee opties liggen voor de hand: een minilening (ook wel flitslening) en rood staan.

Een minilening afsluiten

Bij een minilening leen je een klein bedrag voor een korte tijd. Je leent bijvoorbeeld 100, 300 of 500 voor één of twee maanden. Vaak betaal je bij een minilening of flitslening 0% rente. Dat betekent echter niet dat er geen kosten verbonden zijn aan dit soort leningen. Je betaalt namelijk wel een vergoeding voor de lening. Soms worden dit administratiekosten genoemd, maar dat maakt het bedrag dat je moet betalen er nog niet lager op. De kosten die je betaalt voor een minilening zijn vaak niet erg hoog. Dit komt echter doordat het om relatief lage bedragen gaat die je kunt lenen en dat het maar korte periodes zijn die je hebt om het geld weer terug te betalen.

Wanneer je 200 leent voor 30 dagen betaal je daarvoor bijvoorbeeld 20. Dat is 'slechts' 10% rente als je het omrekent, maar wel een rente van 10% op maandbasis. Wanneer je dit omrekent naar rente op jaarbasis kom je boven de 100% rente uit. Erg goedkoop is het dus niet.

Daar staat echter wel tegenover dat je het geld bij veel aanbieders direct op je rekening gestort krijgt. Heb je het geld direct nodig dan kun je er op deze manier ook direct over beschikken. Een ander voordeel van een minilening is dat je hem ook af kunt sluiten wanneer je een BKR-registratie.

Wanneer je de minilening aan het einde van de looptijd niet terugbetaalt, of niet direct terugbetaalt staan daar vaak flinke sancties op. Het gevaar bestaat dat de schulden zich daardoor opstapelen. Als je een minilening afsluit, die je er wel verstandig aan om deze snel terug te betalen.

Rood staan in plaats van een minilening afsluiten

In plaats van het afsluiten van een minilening kun je er ook voor kiezen om rood sta staan. Wanneer je een lopende rekening hebt bij een bank heb je daarbij vaak automatisch de mogelijkheid tot rood staan. Je betaalt daarvoor een redelijk fikse rente: meestal tussen de 12 en 20%. Het voordeel van rood staan is echter wel dat je pas begint te betalen wanneer je daadwerkelijk rood staat: wanneer dit niet meer het geval is, stop je ook direct met rente betalen. Daarnaast is de rente in vergelijking met de rente (of administratiekosten) van een minilening behoorlijk laag.

Maar het bedrag dat je rood kunt staan is niet oneindig groot: vaak is er een limiet van bijvoorbeeld 500. Banken bieden echter vaak de mogelijkheid om de limiet te verhogen naar 1000 of 1500. Het veranderen van deze limiet kan via internet, kost erg weinig tijd en wordt heel snel doorgevoerd. In veel gevallen is rood staan dan ook net zo snel en voordelig als het afsluiten van een flitslening.

Pas op: geld lenen kost geld

Tegenwoordig zie je bij elke advertentie van een leningsproduct het opschrift: geld lenen kost geld. Je komt deze waarschuwing tegenwoordig zo veelvuldig tegen dat je er makkelijk overheen leest en er geen waarde meer aan hecht. Maar het is wel goed om erbij stil te staan dat geld lenen daadwerkelijk geld kost. Dat geldt zowel voor een minilening als voor rood staan. Weet dat als je geld leent je dit ook weer terug moet betalen, en dat je altijd meer geld moet terugbetalen dan dat je oorspronkelijk geleend hebt. Ga daarom bij jezelf na hoe je denkt de lening weer terug te gaan betalen.

Ook is het goed om goed naar de kosten van de verschillende producten te kijken en deze met elkaar te vergelijken. Sta je vaak rood en denk je dat dit in de toekomst zal blijven voorkomen, bekijk dan eens wat de kosten van rood staan zijn bij de verschillende banken. Ben je van plan om een minilening af te sluiten, kijk dan eerst goed naar de producten van de verschillende aanbieders. Hoeveel geld ben je bij elk van hen kwijt wanneer je een minilening afsluit? En wat zijn de overige voorwaarden die bij de minilening komen kijken? Geld lenen kost inderdaad geld, maar hoeft natuurlijk niet meer te kosten dan nodig is. Producten vergelijken van verschillende aanbieders loont de moeite.

Lees verder

© 2011 - 2017 Brempie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snel geld nodig: wat voor lening?"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 01-04-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!