Lenen met uitkering

Lenen met uitkering Bij het lenen met een uitkering, bijstand of andere uitkering, is het geld vaak heel hard nodig, omdat u geld tekort komt. Deze lening is in 2020 minder eenvoudig te regelen dan een lening zonder een uitkering, maar het kan wel. Ook wie een uitkering heeft, heeft af en toe een kapotte koelkast of wasmachine en dus extra geld nodig. Wie goed rondkijkt, ziet dan dat hij toch geld kan lenen. Ondanks de uitkering kan lenen zeker. Let altijd op de hoogte van de rente en de voorwaarden van wie aan u geld leent. Soms is het geld lenen bij de familie een betere oplossing, zeker als een negatieve BKR notering u in de weg zit.

Lenen met een uitkering vaak onontkoombaar

Lenen met een uitkering is in de meeste gevallen niet eenvoudig. Maar ook wie een uitkering heeft, heeft af en toe een kapotte koelkast of wasmachine en dus extra geld nodig. Wie goed rondkijkt, ziet dan dat hij toch geld kan lenen. Ondanks de uitkering.

Waar geld lenen met een uitkering?

Het hangt een beetje van de uitkering af, maar in de meeste gevallen is een uitkering geen vette pot. Het vaak moeilijk om rond te komen. Banken weten dit ook en zullen daarom iemand met een uitkering minder eenvoudig geld lenen. Minder eenvoudig, maar uitgesloten is het niet. Waar u wel voor moet oppassen is dat u niet een negatieve BKR-notering hebt, want dan wordt geld lenen een stuk moeilijker.

Waarom geld lenen?

Geld lenen doet u om dingen te kunnen doen die zonder een lening op enig moment niet mogelijk zijn. Geld lenen kan ook wanneer u al andere leningen hebt die te duur zijn gefinancierd. In dat geval sluit u de leningen over om ze tegen een lagere rente opnieuw te financieren. Dit zijn twee manieren om aan extra geld te komen. Op het internet, maar ook in de kranten, staan hiervoor allerlei aanbiedingen. Regelmatig gaat men ook bij de familie lenen en ook daar is weinig mis mee, als u er maar voor zorgt dat op tijd wordt terugbetaald. Anders leidt dit tot ruzies waar niemand op zit te wachten.

Rood staan

Rood staan is duur en tot een bepaalde grens mogelijk. Ook lenen bij familie is niet wat u wilt. Dan is de bank misschien een mogelijkheid, maar die zitten niet te wachten op iemand met een uitkering of iemand in de bijstand.

Geld lenen bij de bank

Om niet de familie te belasten, wordt toch aangeklopt bij een bank. De bank zal uw inkomensgegevens vragen, uw BKR-status navragen en dan afwegen of u een nieuwe lening kunt afsluiten. Met een onderpand zal dit meestal eenvoudiger zijn dan zonder een onderpand. Maar ja, niet iedereen heeft een onderpand.

Betaling lening afstemmen op de hoogte van de uitkering

Het is de kunst om een lenig af te sluiten die u kunt afstemmen op de hoogte van uw uitkering. Dat is eenvoudiger wanneer u aflossingsvrij geld leent dan wanneer u maandelijks verplicht een bepaald bedrag moet terug betalen. Een nadeel is dat u langer de lening houdt dan wanneer u wel zou aflossen. Een doorlopend krediet kan die mogelijkheid bieden, waarbij u moet zorgen dat u niet meer leent dan de afgesproken kredietlimiet.

Sociale lening afsluiten in 2020

En dan is er nog de sociale lening die u kunt afsluiten bij de sociale banken Nederland, SBN. Onder de SBN vallen veertien regionale sociale kredietbanken. Het grote verschil met andere banken is dat u geld kunt lenen zonder winstbejag en zonder commercieel belang bij de bank. De lening van de SBN is speciaal bedoeld voor huishoudens met lagere inkomens tot 130% van het bruto minimum loon. Als u dat wilt, zijn de SBN ook bereid om voor u het budgetbeheer en financiële begeleiding te verzorgen. De SBN bieden alleen een aflopend krediet of persoonlijke lening aan met een looptijd van maximaal vijf jaar. In het algemeen is de rente die u hier betaalt lager dan bij andere banken.

Slot

Als u een lening wilt afsluiten, kunt u het beste eens de mogelijkheden op het internet bekijken. Vaak zijn de verschillen tussen kredietverleners groot. Vergelijken is dus zeker geboden. Lukt dit allemaal niet, dan kunt u altijd nog terecht voor een sociale lening. Maar die is wel aan allerlei voorwaarden gebonden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lenen met uitkering"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Goedkope lening
Schrijf mee!