InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen van ouders en familie

Geld lenen van ouders en familie

Geld lenen van ouders en familie Kinderen lenen regelmatig geld bij hun ouders of andere familieleden. Zij kiezen voor deze familiebank en familielening, zodra de gebruikelijke bank geen geld meer wil lenen of wanneer de voorwaarden thuis gunstiger zijn dan bij de bank. Deze onderhandse lening kan ook in 2017 of 2018 een goede aanvulling zijn op andere leningen. Bij ouders en familie lenen kan fiscaal vaak op een handige manier door lening, schenking en hypotheekrenteaftrek slim te combineren. Bekijk dus hoe u dat slim kunt doen.

Waarom geld lenen van ouders, vrienden en familie in 2017 of 2018?

Geld lenen van ouders en familie is in feite lenen bij een zelf opgerichte familiebank. Daarmee wordt bedoeld dat u niet naar een gewone bank gaat voor een lening, maar een krediet afsluit bij de eigen familie. Dat kan om een aantal redenen:
  • U kunt niet meer bij een gewone bank voor een lening terecht.
  • U kunt onder betere voorwaarden geld lenen bij de eigen familie.
  • Uw ouders willen u fiscaal slim geld schenken.
  • Ook andere familieleden willen u helpen.

Fiscaal slim geld lenen bij de familiebank, hoe gaat dat in zijn werk?

Voor fiscaal slim geld lenen komen vooral de ouders in aanmerking, omdat zij hun kind meer belastingvrij mogen schenken dan andere familieleden. Als een kind met de lening een huis wil kopen, kan het zelfs gaan om een bedrag van ruim 50.000 euro belastingvrij. Fiscaal slim betekent hier dat men ook de belastingdienst aan de lening laat meebetalen. Overigens kan dat alleen wanneer het kind met de lening een eigen huis gaat kopen of daarmee de woning gaat verbeteren. De Consumentenbond heeft deze vorm van geld lenen wel het kasrondje genoemd. Welnu, het kasrondje gaat als volgt. Een kind leent bij zijn ouders een bepaald bedrag en betaalt daar zes procent rente over. De zoon of dochter besteedt dit geld aan de aankoop of verbetering van een huis, zodat de rente gezien wordt als hypotheekrente en er dus recht is op de hypotheekrenteaftrek. En alsof dat nog niet genoeg is, schenken de ouders op een later moment ook een deel van de ontvangen rente aan hun kind. Zo heeft het kind zowel direct profijt van de hypotheekrenteaftrek als profijt van de belastingvrije schenking. Overigens is het schenken van een deel van de hypotheekrente geen verplichting om wel het voordeel van de hypotheekrenteaftrek te krijgen.

Registreer een lening bij de Belastingdienst

U zet de lening op papier, ondertekend door u en uw kind. Vervolgens kunt u als daarom gevraagd wordt, het contract als een onderhandse lening laten registreren bij de Belastingdienst. De registratie houdt in dat wordt vastgelegd dat er een lening is, tussen wie de overeenkomst bestaat, en wanneer de lening is opgesteld.

Familielening of familiehypotheek met tussenkomst bank in 2017 en 2018

Nieuw is dat Obvion bereid is om te helpen bij een familiehypotheek en wel zo dat de familie de verstrekte lening op hypotheek altijd direct kan opeisen, waarna de bank de familiehypotheek geheel overneemt. De familiehypotheek van Obvion bijvoorbeeld neemt vele zorgen uit handen en geeft de zekerheid van de achtervang van de bank.

Wat moet ik nog meer regelen?

De Belastingdienst wil wel zeker zijn dat het om een echte lening gaat en niet alleen om een constructie met belastingvoordelen. Zorg er dus altijd voor dat op tijd de afgesproken rente wordt overgemaakt en op tijd de afgesproken bedragen worden afgelost. Breng als ouder of familie ook een afsluitprovisie in rekening en maak de lening over met de duidelijke omschrijving dat het een om een lening gaat. Geef de lening bijvoorbeeld ook een nummer of een kenmerk waarnaar kan worden verwezen. Zorg dat u dit allemaal op orde hebt en win zo nodig aanvullend advies in om het allemaal goed te regelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lenen zonder rente: geld lenen via de renteloze leningLenen zonder rente: geld lenen via de renteloze leningGeld lenen bij een bank of kredietverstrekker heeft als vervelend kenmerk dat het je altijd geld kost. Om een bedrag te…
Een huis kopen zonder hypotheek, op drie manierenEen huis kopen zonder hypotheek, op drie manierenEen huis kopen zonder een hypotheek bij een bank kan voordelig zijn. Wanneer je voldoende eigen geld hebt, of als je gel…
Vandaag nog geld lenenVandaag nog geld lenenWil je vandaag nog geld lenen? Dat kan! Tegenwoordig is het heel makkelijk om geld te lenen. Het geld staat vaak ook dez…
Particulier geld lenenParticulier geld lenenParticulier geld lenen is een vorm van lenen die niet veel verschilt van geld lenen via de bank of een andere geldverstr…

Reageer op het artikel "Geld lenen van ouders en familie"

Reacties

Ilona, 27-09-2016 21:50 #3
Ik ben Nederlandse en woon in Duitsland. Ik wil hier een huis kopen en kan dit bedrag lenen van mijn ouders die in Nederland wonen. Kan dat? En kan ik dan nog iets aftrekken in Nederland of Duitsland? Reactie infoteur, 12-01-2017
Beste Ilona,
U kunt in 2016 of 2017 lenen van uw ouders, maar de hypotheekrente is alleen in Nederland aftrekbaar als u ook in Nederland belastingplichtig bent.

Eva, 17-11-2015 23:24 #2
Voor levensonderhoud willen we bijspringen voor onze zoon door een maandelijks bedrag te betalen.
We betalen al zijn collegegeld. Wordt de maandelijkse bijdrage gezien als een lening of schenking of wat dan ook? Valt het betalen van collegegeld ook onder schenking? Reactie infoteur, 20-11-2015
Beste Eva,
Dit kan op vele manieren plaatsvinden. Als onderdeel van het huishoudelijk budget, als lening of als schenking, maar net hoe u het vormgeeft.

Patrick, 03-01-2015 22:55 #1
Wij hebben ons huis vorig jaar aan onze zoon verkocht en gebruik gemaakt van de verruimde belastingvrij schenking en het rest bedrag als hypotheek via de familiebank constructie aan hem geleend (dit alles via de notaris natuurlijk). om de rente te berekenen gebruiken wij een programma van internet (www.easytemplate.nl) mogen de belastingvrij schenking gewoon verwerken of moeten wij van onze een giro daadwerkelijk het bedrag overmaken naar onze andere giro? en is dat bedrag van 5277 per ouder of beide gezamelijk? Reactie infoteur, 04-01-2015
Beste Patrick,
Uw zoon moet in ieder geval geld overmaken om aan te kunnen tonen dat de rente is betaald. Voor u geldt dat de belastingvrije schenking niet hoeft te worden gemeld en niet per se langs de bank hoeft te verlopen. De vrijstelling geldt wel voor beide ouders samen.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 02-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Schenkbelasting 2017 en 2018
Reacties: 3
Schrijf mee!