InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Autoleningen vergelijken: Autofinanciering en autokrediet

Autoleningen vergelijken: Autofinanciering en autokrediet

De autolening wordt door meer dan 15 banken en kredietverstrekkers aangeboden. De ene lening is echter niet de andere: Autoleningen kunnen behoorlijk verschillen op rente, aflossing en voorwaarden. Een auto is natuurlijk duur en het gaat dan ook meestal niet om een kleine lening. Hoe weet je nou wat een goedkope autofinanciering is? En hoe weet je of ook de voorwaarden van die auto lening goed zijn? Lees hier alles over hoe je autoleningen, autofinancieringen en autokredieten kunt vergelijken!

Wat is een autolening?

Een autolening of auto lening is meestal een persoonlijke lening of consumptief krediet. Dit type lening is zo is opgebouwd dat je de aankoopprijs van de auto financiert en dan de nieuwe auto stukje bij beetje aflost voor het einde van zijn levensduur. Het voordeel van deze constructie is dat de schuld niet langer doorloopt dan de tijd dat je ook echt gebruik kunt maken van de auto die je hebt gekocht. Wanneer je zou kiezen voor een doorlopend krediet en niet voor een specifieke autolening, heb je in principe een schuld waarop je niets inlost en waarvan je dus eigenlijk niet afkomt. Voor dit specifieke doel is het dan ook beter om te kiezen voor een echte auto lening.

Wat is het verschil tussen een autolening, een autokrediet of een autofinanciering?

Meestal wordt de term autolening of autofinanciering gebruikt voor een persoonlijke lening in de vorm van een vast bedrag dat je leent en dat je over een nader te bepalen aantal jaar aflost. De term autokrediet verwijst meestal naar een doorlopend krediet. Vaak wordt de term autofinanciering ook gebruikt voor een aflossingsplan bij de dealer waar je de auto in kwestie aanschaft. Al deze termen worden vaak ook door elkaar heen gebruikt. Het is daarom extra belangrijk om autoleningen te vergelijken op rente en op hun specifieke voorwaarden.

Waar moet je op letten bij het vergelijken van autoleningen?

Een lage rente is natuurlijk belangrijk, want hoe lager de rente hoe minder je betaalt op maandelijkse basis om de autolening te kunnen aflossen. Het is dus zeker belangrijk om te vergelijken op rentetarieven voor auto leningen. Er zijn erg veel aanbieders van autoleningen, waarvan je vrij eenvoudig de rentepercentages kunt vergelijken. De rente die wordt aangeboden is trouwens niet altijd de rente die je in de praktijk krijgt. Afhankelijk van het bedrag, de looptijd en jouw persoonlijke financiën kan het aangeboden rentepercentage verschillen. Je moet dus altijd meerdere offertes opvragen om te weten welke rente voor jou bij die specifieke financiële instelling van toepassing is en welke aanbieder het voordeligste is.

Je mag leningen voor voertuigen echter niet alleen vergelijken op rente. Ook de voorwaarden van een autolening kunnen namelijk in de praktijk erg van elkaar verschillen. Stel dat je jouw auto vervroegd wilt aflossen, omdat je een meevaller hebt gehad. Bij sommige kredietverstrekkers kun je dat gewoon zonder bijkomende kosten doen. Er zijn echter ook aanbieders van autoleningen, die je een boete laten betalen om de lening eerder dan gepland te kunnen aflossen.

Ook de kosten die je betaalt voor het aangaan van de lening kunnen erg verschillend zijn van aanbieder tot aanbieder. Ook kunnen er bijkomende verschillen zijn in of de rente vast of variabel is, of je al dan niet een aanbetaling moet doen op de auto en in de looptijd van de autolening zelf.

Wil je zeker weten hoe hoog de rente is, zodat je maandelijkse lasten altijd vast staan? Of mag de rente stijgen en dalen? Wil je de auto in een paar jaar aflossen of kies je liever voor een langere looptijd? Wil je de hele aankoopprijs van de auto financieren of wil je maar een deel van het benodigde geld lenen? Wil je de hele lening aflossen of wil je die aflossen tot de restwaarde van de auto? Zodat je na een x aantal jaar met de verkoop van je auto in de toekomst de rest van de lening kunt aflossen?

Denk goed na voor je een keuze maakt voor een autolening. Het is namelijk geen kleine verplichting die je aangaat. Zorg ervoor dat je voldoende leningen vergelijkt op rente en voorwaarden. En zorg ervoor dat je offertes aanvraagt bij meerdere aanbieders om te kijken welk aanbod financiële instellingen en kredietverstrekkers jou persoonlijk kunnen doen voor een goedkope en goede autofinanciering of autokrediet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autolening als je een auto wilt kopenAutolening als je een auto wilt kopenZit je erover te denken om een nieuwe auto te kopen? Een autolening kan je helpen met de kosten. Een nieuwe auto is imme…
Geld lenen voor een auto (auto lening)Geld lenen voor een auto (auto lening)Je zult het altijd zien.. je auto gaat kapot terwijl je geen financiële ruimte hebt voor het kopen van een nieuwe auto.…
Waarom een autolening afsluiten niet voordelig isWaarom een autolening afsluiten niet voordelig isVeel mensen kopen een auto en sluiten dan een autolening af. Wat zij zich niet realiseren dat ze in de meeste gevallen g…
Goedkope autolening niet altijd voordeligGoedkope autolening niet altijd voordeligAutoverkopers pakken in hun showrooms altijd uit met de laagste rente voor hun autoleningen. Die financieringen zijn in…
Autokrediet of autolening - wat is goedkoper?Autokrediet of autolening - wat is goedkoper?Hoe gaat u in 2018 de aankoop van uw auto financieren? Een autokrediet en een autolening zijn twee mogelijkheden om geld…

Reageer op het artikel "Autoleningen vergelijken: Autofinanciering en autokrediet"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 11-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Auto Kopen Tips
Schrijf mee!