InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Financiën bij jongvolwassenen

Financiën bij jongvolwassenen

Financiën bij jongvolwassenen Mensen tussen de 25 en 45 jaar hebben heel wat om te kiezen, van kinderwens tot aankoop van een eigen huis. Niet voor niks spreken we in die periode van "het spitsuur van het leven". Wat betekent dit voor hun financiën?

Basis voor privé- en beroepsleven

Sociologen noemen de fase tussen 25 en 45 jaar wel eens “het spitsuur van het leven”. In die periode leggen mensen de basis voor hun privé- en beroepsleven en worden carrière en gezin gestalte gegeven. Het vergt veel belangrijke beslissingen. En het feit dat arbeidsovereenkomsten tegenwoordig korter of flexibel zijn en men vaker moet verkassen voor een baan, maakt ook financiële beslissingen zwaarder. Het is iets is wat deze generatie zwaarder belast dan vergelijkbare generaties in het verleden.

Hoge financiële behoeften met kredieten ingevuld

Na de studie een auto van het eerste salaris en later misschien een woning voor het jonge gezin. Op degenen die na hun opleiding beginnen met werken, komen in eerste jaren belangrijke beslissingen af. Dat kan bij mensen tussen 25 en 45 jaar ook van de bankrekening worden afgelezen. Ze hebben hogere financiële behoeften, en meestal worden die met krediet ingevuld.

Meer schulden bij jongvolwassenen

Als we de kredietinstellingen mogen geloven moeten mensen op die leeftijd meestal meer schulden afbetalen dan anderen. Een op de vijf sluit een persoonlijke lening af, bijvoorbeeld om een auto te financieren. En op die leeftijd zijn ook de geleende bedragen doorgaans hoger: ligt de doorsnee persoonlijke lening van 25- tot 29-jarigen nog op 6200 euro, in de categorie van 40- tot 44-jarigen is dat bijna 2300 euro meer.

Wanneer is er sprake van overkreditering

Achter persoonlijke leningen steken vaak consumptieve wensen:
  • men wil graag een nieuwe auto of heeft er eentje nodig voor zijn werk;
  • men leent voor aanschaf van meubels of huishoudelijke apparaten;
  • en tussen 25 en 45 jaar ontstaat ook vaak het idee om een eigen bedr ijf te starten.
Niet zelden gaat dat met financiële risico's gepaard. Als men zijn leningen op de lange termijn niet met eigen geld kan terugbetalen, is er sprake van overkreditering.

Niet doorlopend in geldzorgen

Maar om nu te stellen dat de betrokken categorie doorlopend in de geldzorgen zit, gaat te ver. In dat beeld herkennen zich ook veel 25- tot 45-jarigen niet. En budgetadviseurs hebben evenmin aanwijzingen dat men in die leeftijdscategorie lichtzinniger met geld omgaat. Veel van hen zijn in hun jonge leven nog nooit in financiële problemen geraakt die ze alleen door middel van een extra lening konden oplossen. Het is zeker niet zo dat ze zich meer laten beïnvloeden of alles blindelings maar ondertekenen. Betalingsachterstand is niet de standaard en doorgaans worden hun leningen op schema afgelost.

Investeren in eigen huis en goede pensioenvoorziening

Maar voor 25- tot 45-jarigen is het met een krediet voor een wasmachine of auto niet altijd gedaan. Vaak plannen ze verder. Een aanzienlijk aantal van hen wil graag investeren in een eigen huis of appartement, vooral de ouderen onder hen. En op bedoelde leeftijdscategorie komt tegenwoordig nog een andere uitdaging af: de pensioenvoorziening. Dat ondanks het feit dat het thema "ouder worden" bij velen van hen nog niet zo leeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Financiën bij jongvolwassenen"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 03-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Studievoorschot
Schrijf mee!