InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Persoonlijke lening, slimme financiering

Persoonlijke lening, slimme financiering

Persoonlijke lening, slimme financiering Een persoonlijke lening is de beste oplossing bij onverwachte uitgaven. Een kapotte wasmachine moet snel worden vervangen. In plaats van te sparen en kostbare tijd te verliezen, is het verstandiger om het nieuwe apparaat met een persoonlijke lening te financieren en de schuld in termijnen terug te betalen.

Persoonlijke lening bij onverwachte uitgaven

De gedachte aan een persoonlijke lening is lang niet altijd vanzelfsprekend. Met de financiële middelen die maandelijks beschikbaar zijn, redden we ons doorgaans uitstekend. Naast de vaste maandelijkse lasten is er misschien zelfs ruimte voor wat extra dingen en over financiële zaken maakt u zich in zo´n situatie eigenlijk nauwelijks druk.

Maar ieder van ons kent vast wel de volgende situatie: de wasmachine gaat plotseling kapot en tot overmaat van ramp moet ook de auto nog een aantal reparaties hebben zodat hij weer door APK-keuring komt. En volgende maand wordt de dochter 18 en de financiële bijdrage voor haar rijlessen is nadrukkelijk beloofd. Ook al wordt het hier wat overdreven voorgesteld, iedereen kan zich er iets bij voorstellen of heeft een dergelijke situatie al eens meegemaakt.

En áls er dan zoiets onvoorziens gebeurt als een kapotte wasmachine, is er plotseling niét genoeg geld meer. In die gevallen is het absoluut nuttig en verantwoord om een lening op te nemen om de noodzakelijke aankoop te bekostigen. Want zonder wasmachine gaat het gewoonweg niet.

kopen op krediet soms voordeliger

Zelfs als u in de stad woont en er een wasserette tamelijk kort in de buurt is, is het op langere termijn absoluut goedkoper om een nieuwe wasmachine te kopen. Zelfs als de oude wasmachine het nog een poosje zou uithouden, is het zeker het overwegen waard om een nieuw apparaat te kopen omdat de huidige wasmachines veel zuiniger in het gebruik van water en elektriciteit zijn.

Dus maakt u zich het leven een beetje aangenamer en financiert u uw noodzakelijke aankopen met hulp van een krediet. Juist bij kleine leenbedragen zijn de aflossingstermijnen niet erg hoog en de maandelijkse belasting varieert natuurlijk niet gedurende de looptijd.

Persoonlijke leningen, geld voor particuliere aankopen

Een lening online aanvragen gaat tegenwoordig razend snel en kan, als men dat wil, het antwoord betekenen op veel financiële vragen. In tegenstelling tot roodstaan kent een persoonlijke lening een veel gunstiger rente, betere voorwaarden en biedt die de lener meer financiële armslag. Vooral bij het inlossen van een roodstand is het raadzaam om die met een persoonlijke lening af te betalen om een lagere effectieve rente te realiseren.

Ook bij het kopen van een auto is een persoonlijke lening beter dan lease of enige andere vorm van financiering omdat u bij een persoonlijke lening de beste rente kunt verwachten. En direct betalen is bij autodealers meestal de moeite waard omdat die vaak een korting geven bij directe afrekening. Als een auto het tijdens het gebruik laat afweten, kunt u de reparatiekosten voorfinancieren, wat vaak noodzakelijk is om op uw werk te komen en mobiel te blijven.

Uiteraard laten zich ook reizen en luxe-aankopen zoals stereo-installaties of meubilair heel goed door middel van een persoonlijke lening financieren. En de financiering van een televisie is tegenwoordig heel gebruikelijk, want uw ontspanning en uw gemoedsrust weerspiegelen zich per slot van rekening in uw beroepsleven.

Geld alléén maakt niet gelukkig

Het is wellicht goed om in dit verband aan het slot toch even stil te staan bij deze oude wijsheid. Wie snel rijk wil worden (of in ieder geval niet arm wil blijven) moet eigenlijk aan 2 knoppen draaien, de inkomsten-knop en de uitgaven-knop, en dat liefst in de juiste richting. Weliswaar is de maandelijkse salarisbijschrijving de belangrijkste mutatie op je bankafschrift, maar niemand zegt dat het daarbij blijven moet. Er zijn tal van extra mogelijkheden die zich in klinkende munt laten omzetten. Maar houd altijd in gedachten geld alléén maakt niet gelukkig.
Gerelateerde artikelen
Annuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelenAnnuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelenDe annuitaire lening of het annuitair krediet is een bijzondere vorm van krediet die te vergelijken is met de persoonlij…
Snel geld lenen - persoonlijke leningSoms is het handig om wat extra geld ter beschikking te hebben. Bijvoorbeeld als u een verre reis wilt maken, een studie…
Sparen en lenen in 2019Sparen en lenen in 2019U wilt sparen voor het doen van een grote uitgave, uw spaardoel. En juist dan gaat de wasmachine kapot of zijn er andere…
Lening met vaste renteLening met vaste renteEr zijn twee soorten leningen: leningen met een variabele rente en met een vaste rente. In dit artikel wordt de lening m…
De financiële producten van SantanderDe financiële producten van SantanderWie tegen een relatief lage rente een persoonlijke lening of een doorlopend krediet wil afsluiten kan daarvoor bij finan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Persoonlijke lening, slimme financiering"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 12-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!