InfoNu.nl > Financieel > Geld > Banken in België

Banken in België

Banken in België Het bankwezen in België is een invloedrijke sector. U zult in elk geval geen moeite hebben met het vinden van een bank. België beweert wereldwijd de meeste bankkantoren per hoofd van de bevolking te hebben. Zó regelen de Belgen hun bankzaken.

Grootbanken in België

Traditioneel waren er altijd drie grote banken in België, die als gevolg van overnames en fusies voor een deel hun naam veranderd hebben. Momenteel zijn er nog 4 grote banken:
  • ING Bank;
  • BNP Parisbas Fortis;
  • KBC;
  • Dexia.

Belgische bankrekeningnummers zijn gestandaardiseerd, de eerste cijfers verwijzen naar de bank en het filiaal waar de rekening thuishoort.

Banken in België en financiële schandalen

En helaas waren ook Belgische banken in de voorbije jaren niet gevrijwaard van financiële schandalen (denk alleen maar aan Fortis). En ook de Belgisch-Franse bank Dexia kwam in oktober 2011 nadrukkelijk (en negatief) in het nieuws. Nadat deze bank al in 2008 met overheidssteun overeind gehouden werd, ontstonden er in het najaar van 2011 opnieuw problemen nadat het ratingbureau Moody's dreigde de kredietwaardigheid van de bank te verlagen. Dexia bank heeft voor een bank van haar omvang veel Griekse obligaties in portefeuille.

België gaf bankgeheim prijs

België neemt vanaf 2010 deel aan de informatie -uitwisseling van rente-inkomsten tussen de lidstaten van de EU en gaf daarmee haar bankgeheim prijs. België wilde zo ontsnappen aan de "zwarte lijst" van belastingparadijzen van de OESO. Het land stelt zich dus actiever op in de strijd tegen de grensoverschrijdende belastingontduiking binnen de EU.

Openingstijden

De meeste banken zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur of tot 16.30 uur. Sommige zijn ook open op zaterdag. Veel kleinere filialen sluiten echter tussen de middag voor een uurtje (meestal van 13.00 tot 14.00 uur).

Kon men vroeger alleen tussen 9 en 5 bij zijn bank terecht voor het afsluiten van een krediet of het plaatsen van een belegging, door de komst van nieuwe media zijn bankdiensten voortaan doorlopend beschikbaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag. 'Doe het zelf' is daarbij de slogan, op het moment en de plek die het jou het best uitkomt.
Je leest er alles over in de bijdrage Hoezo openingstijden.....?

Electronisch bankieren

De banken in België hebben al lang geleden de mogelijkheden van elektronisch bankieren ontdekt. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig transacties die niet kunnen worden uitgevoerd aan de bankautomaat of via het internet.

De banken bieden een zeer breed scala aan diensten: depositotransacties, particuliere geldhandelingen, beleggen, verzekeren, consumentenkredieten en hypothecaire leningen. De meeste grote banken hebben websites waarop ze gedetailleerde informatie publiceren over de diensten die ze aanbieden, zoals bijvoorbeeld over internetbankieren. Indien gewenst kan je er zelfs de benodigde aanvraagformulieren downloaden.

Toename online bankieren

Hoewel online bankieren zich meer en meer uitbreidt, is het aan te bevelen als u in het land woonachtig bent om daar ten minste een lopende rekening (compte à vue/zichtrekening) aan te houden. Buitenlandse overboekingen kunnen kostbaar en gecompliceerd zijn, zélfs als alle bedragen in euro´s luiden.

Het belang van online bankieren, hetzij via eigen software van de bank hetzij via het internet, neemt overal aan betekenis toe, maar de "échte" E-banken (banken die uitsluitend online handelden, waarbij u van thuis een rekening kon openen en uw bankier nooit daadwerkelijk te zien kreeg) ontstonden voor het eerst in België. Sommige online-banken bieden een volledig assortiment aan spaar- en kredietdiensten aan. De desbetreffende aanvraagformulieren kunnen gewoon worden gedownload.

Kosten lopende rekening

Een lopende rekening in België is over het algemeen duurder dan bijvoorbeeld in Groot-Brittannië of in de VS, maar goedkoper dan in Italië of in Frankrijk. U kan er voor 50 tot 100 euro per jaar terecht voor een standaard lopende rekening, waarbij een bankpas en een creditcard zijn inbegrepen, alsook het gebruik van geldautomaten en internetbankieren. Alle transacties en diensten die u gebruikt zullen in rekening worden gebracht. Bovendien moet u betalen voor elke overboeking. U kunt deze kosten echter omzeilen als u maandelijks een (zeer geringe) vergoeding over uw gemiddelde saldo betaalt, maar alléén als dat saldo positief is.

De meeste banken bieden een veelvoud van combinatiepakketten aan met gebruik van verschillende kaarten, toegang tot internetbankieren en een bepaald aantal transacties aan de bankautomaten. Bij sommige banken is de houder van een zichtrekening ook verzekerd tegen overlijden of blijvende invaliditeit tengevolge van een ongeval. En dat alles voor een geringe jaarlijkse vergoeding.

Bankafschriften

Afhankelijk van uw kontrakt kunt u uw bankafschriften op gezette tijden (dagelijks, maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks) per e-mail toegestuurd krijgen of u kunt ze ophalen in uw filiaal (zo vermijd u dat u transmissie- of verzendkosten moet betalen). U kunt de bankafschriften ook afdrukken bij de bankautomaat of op uw computer thuis en betaalt op die manier helemáál geen kosten. De bankkosten worden normaal gesproken direct van uw rekening afgeschreven, ofwel per kwartaal of aan het eind van het jaar.

Geld lenen in België

In België is het voor het krijgen van een lening van belang dat men niet geregistreerd is op de zwarte lijst van de Nationale Bank, een registratie die vergelijkbaar is met die van het Nederlandse Bureau Krediet Registratie (BKR). Elke leningaanvraag wordt dus getoetst aan die zwarte lijst.

De Nationale Bank legt op die zwarte lijst alle kredieten en hypotheken vast die door particulieren voor privé-doeleinden werden afgesloten. En wie langer dan 3 maanden in gebreke was met zijn betalingen wordt door de Nationale Bank als wanbetaler geregistreerd. Alleen bij een minilening van Ferratum is een aantekening op de zwarte lijst van de Nationale Bank geen bezwaar.
Gerelateerde artikelen
Papieren bankafschrift verdwijnt volledigPapieren bankafschrift verdwijnt volledigSteeds meer facturen worden digitaal verstuurd. Ook voor bankafschriften wordt het gebruikelijker om het niet meer op sc…
Internetbankieren, banken maken internetbankieren veiliger?Internetbankieren, banken maken internetbankieren veiliger?Internetbankieren en digitaal bankieren zijn in Nederland volledig ingeburgerd, maar het betalingsverkeer in ons land ka…
Duurzaam bankieren veiliger dan regulier bankieren?Duurzaam bankieren veiliger dan regulier bankieren?Door de kredietcrisis is duidelijk geworden dat banken en financiële instellingen geen garanties kunnen bieden en wel de…
Je spaargeld is meer waard op het internetOnline bankieren is al een tijdje in opgang. Tijdens de financiële crisis werd het er even stil rond, net zoals het stil…
Voordelen van internetbankierenVoordelen van internetbankierenHet internetbankieren is in Nederland de normaalste zaak en heeft vele voordfelen. Zelf thuis bankieren met de bankpas e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Banken in België"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 05-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!