InfoNu.nl > Financieel > Geld > Internetbankieren, banken maken internetbankieren veiliger?

Internetbankieren, banken maken internetbankieren veiliger?

Internetbankieren, banken maken internetbankieren veiliger? Internetbankieren en digitaal bankieren zijn in Nederland volledig ingeburgerd, maar het betalingsverkeer in ons land kan en moet nog veiliger. Online bankieren en online betalen vele voordelen, maar het is niet zonder risico. Veilig online bankieren is voor de consument de goedkoopste manier van bankieren. Veilig, daar moeten niet alleen de banken voor zorgen, maar kan de klant ook van alles aan doen. Internetbankieren is comfortabeler, veel sneller, transparanter en voordeliger geworden. Dit alles 24 uur per dag. Toch ligt fraude op de loer.

Hoe veilig internetbankieren?

Internetbankieren, de voordelen

We kunnen haast niet meer zonder internetbankieren aan. Het is zo gemakkelijk en biedt vele voordelen:
  • U kunt 24/7 uw actuele rekeningsaldo opvragen en afdrukken.
  • Betaalopdrachten zijn eenvoudig gemaakt.
  • U kunt aangeven op welke datum wat betaald moet worden zodat u geen betaling vergeet.
  • U kunt eerdere betalingen eenvoudig terug vinden.
  • Sparen online geeft een hogere spaarrente dan een gewone spaarrekening.
  • Het gaat allemaal veel sneller en is gratis.
  • Geen enveloppe plakken.

Fraude ligt op de loer

Alle banken in Nederland bieden internet bankieren aan en er wordt dan ook grootschalig gebruik van gemaakt. Dat weten fraudeurs op het web natuurlijk ook. Het is een soort van kat en muisspel, waarbij internet criminelen proberen de codes van het bankieren te pakken te krijgen en te kraken. Banken en consumenten hebben tot taak de criminelen een stapje voor te zijn, en waar nodig snel in te grijpen.

Banken maken internetbankieren veiliger?

De banken zijn zich steeds meer van de gevaren bewust, en zijn gebaat bij een veilig internetbankieren. Daarom wordt regelmatig aandacht voor de veiligheid van internetbankieren gevraagd. De consument wordt daarbij op zeer inzichtelijke wijze gewezen op wat hij zelf allemaal kan doen om het internetbankieren veilig te houden. De consument kan vele dingen doen om zijn pc schoon te houden. Controleer of alles nog naar behoren functioneert en geef nooit een pincode af. Zorg voor een goede beveiliging van de pc tegen virussen en phising. Er is uitstekende software op dit terrein te koop. Sommige zijn ook gratis, zoals Avast. Houd ook altijd uw betalingen in de gaten en bekijk als derde ook altijd goed of u wel op de juiste website bent aangeland. Klik op het slotje rechts boven in, en controleer de echtheid van het certificaat. Installeer ook nooit software, plaatjes en dergelijke die u niet vertrouwt. Zelf zou ik ook nog aanraden om de pc die u voor internetbankieren gebruikt, zo min mogelijk ook voor andere zaken op het web te gebruiken.

De grootbanken

Grote banken als de Rabobank, de ING en ABN AMRO gaan hierin soms nog verder. Ze sluiten klanten af van internetbankieren, omdat hun computers gemanipuleerd zijn door web criminelen. Dat is mogelijk door het berichtenverkeer tussen de pc en de bank te analyseren. Volgens de banken gebeurt dit zonder de privacyregels te schenden. En dat maakt het allemaal nog veiliger. Hoe de banken het precies doen wordt natuurlijk geheim gehouden. De eisen van de banken voor veilig internetbankieren steeds strenger.

Slot

Internetbankieren is in Nederland een gouden greep. Het is voor zowel consumenten als banken een zeer goedkope manier van bankieren. Het is dan ook fijn om te zien dat er steeds meer maatregelen beschikbaar komen om deze vorm van bankieren zo veilig mogelijk te houden. Ook al weet iedereen dat internet criminelen door zullen gaan met hun pogingen om de kas te kraken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Internetbankieren, banken maken internetbankieren veiliger?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Internetbankieren
Schrijf mee!