InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > VanEck Global Real Estate UCITS (ETF) (NL0009690239)

VanEck Global Real Estate UCITS (ETF) (NL0009690239)

VanEck Global Real Estate UCITS (ETF) (NL0009690239) Door te beleggen in VanEck Global Real Estate investeert de belegger in een goed gespreide portefeuille vastgoedaandelen. De vastgoedbedrijven waar de VanEck Global Real Estate UCITS-ETF in investeert zijn gevestigd over de hele wereld waarbij het grootste deel afkomstig is uit de Verenigde Staten. Vastgoedbedrijven zijn over het algemeen stabiele bedrijven die een hoog dividend uitkeren. De VanEck Global Real Estate UCITS-ETF keert ieder kwartaal dividend uit.

VanEck

VanEck is een Amerikaans bedrijf, het bestaat in 2020 al meer dan 60 jaar. VanEck is een aanbieder van zogenaamde 'ETF's'. Het bedrijf heeft in 2020 wereldwijd meer dan 50 miljard dollar onder haar beheer. VanEck heeft juli 2018 Het Nederlandse Think ETF’s overgenomen. Think was de eerste Nederlandse aanbieder van ETF's. Sinds deze overname heeft VanEck een Nederlandse tak, met een kantoor in Amsterdam.

ETF

Een ETF wordt ook wel 'tracker' genoemd. Een ETF is een beursgenoteerd beleggingsproduct dat niks anders doet dan een onderliggende waarde volgen. Deze waarde kan bijvoorbeeld een grondstof, een mandje verschillende aandelen, of een index zijn. De afkorting ETF betekent: exchange-traded fund. Exchange-traded wil zeggen dat het net als een aandeel op de beurs wordt verhandeld. Een ETF heeft dezelfde verhandelbaarheid als een aandeel. Het woord 'fund' staat voor fonds, het product is een soort van beleggingsfonds.

Beleggingsfonds of ETF

Het grootste verschil tussen een beleggingsfonds en een ETF zit in hoe het fonds wordt beheerd. Bij een beleggingsfonds is er sprake van een actief beheer, de waarden in het fonds worden gekocht en weer verkocht door de fondsbeheerders. Bij een ETF is er sprake van een passief beheer. De ETF doet niets anders dan het één op één volgen van de onderliggende waarde. Het grote voordeel van een ETF ten opzichte van een beleggingsfonds is dat de kosten bij een ETF veel lager zijn.

VanEck Global Real Estate

In de VanEck Global Real Estate-ETF zitten te allen tijde aandelen van 100 verschillende beursgenoteerde vastgoedbedrijven. Deze vastgoedbedrijven zijn gevestigd over de hele wereld, echter de focus ligt in 2020 op Noord-Amerika. VanEck Global Real Estate is onder andere gevestigd in Nederland. Voor Nederlandse beleggers gelden de Nederlandse belastingregels met betrekking tot de dividendbelasting. De 'ISIN-code' van de VanEck Global Real Estate-ETF is NL0009690239. Een ISIN-code is een identificatienummer dat wordt toegekend aan beleggingsproducten. Het is een uniek nummer, je kunt een bepaald fonds dus snel vinden door te zoeken op dit nummer. De vastgoedaandelen worden door de VanEck Global Real Estate-ETF ook daadwerkelijk aangekocht en zijn dus fysiek aanwezig.

Doel VanEck Global Real Estate

VanEck Global Real Estate heeft in 2020 als doel het volgen van de 'GPR (Global Property Research) Global 100 Index'. De GPR (Global Property Research) Global 100 Index. De GPR (Global Property Research) Global 100 Index is een index. Deze index is samengesteld met vastgoedfondsen. Het betreft hier de 100 grootste en meest verhandelde vastgoedaandelen ter wereld.

Dividend VanEck Global Real Estate

Als het door de VanEck Global Real Estate-ETF ontvangen dividend voldoende hoog is, wordt er ieder kwartaal dividend aan haar beleggers uitgekeerd. Van 2011 tot 2019 werden de volgende bedragen per jaar aan dividend uitgekeerd:
  • 2019 € 1,38
  • 2018 € 1,52
  • 2017 € 1,16
  • 2016 € 0,90
  • 2015 € 1,04
  • 2014 € 0,83
  • 2013 € 0,87
  • 2012 € 0,57
  • 2011 € 0,33

Samenstelling VanEck Global Real Estate

De vastgoedportefeuille van de VanEck Global Real Estate-ETF was begin 2020 over de volgende vastgoed sectoren verdeeld:
  • Winkelvastgoed 18,8%
  • Vastgoed wat niet onder een specifieke categorie valt 18,49%
  • Woningen 15,21%
  • Kantoren 10,6%
  • Industrieel vastgoed 10,52%
  • Vastgoedbedrijven 9,55%
  • Zorgvastgoed 8,22%
  • Gespecialiseerd vastgoed 7,87%
  • Hotels en resorts 0,26%

10 grootste posities

Begin 2020 had VanEck Global Real Estate de grootste belangen in de volgende 10 vastgoedaandelen:
  • Prologis Inc 5,09%
  • Simon Property Group Inc 4,04%
  • Welltower Inc 3,06
  • Public Storage 2,92%
  • AvalonBay Communities Inc 2,63%
  • Equity Residential 2,52%
  • Vonovia SE 2,50%
  • Digital Realty Trust Inc 2,26%
  • Mitsubishi Estate Co Ltd 2,26%
  • Realty Income Corp 2,13%

Verhandelbaarheid VanEck Global Real Estate

De VanEck Global Real Estate-ETF is dagelijks verhandelbaar en is onder andere aan te kopen op de beurs van Amsterdam. Het fonds zit bij de meeste Nederlandse brokers in het assortiment. Je kunt deze ETF op een snelle manier vinden bij je broker door te zoeken op de ISIN-code NL0009690239.

Risico VanEck Global Real Estate

De voor beleggingsfondsen en ETF's gebruikte risico-indicator geeft de VanEck Global Real Estate-ETF begin 2020 een risico van 5. Deze risico-indicator heeft een schaal van 1 tot 7 waarbij 1 het laagste risico is en 7 het hoogste. De risico-indicator kijkt naar koersbewegingen die het fonds in de afgelopen 5 jaar heeft gemaakt. Hoe stabieler de koers, hoe lager het risico.

Beleggen in vastgoed

De vastgoedsector is in 2020 een aantrekkelijke en populaire categorie om in te beleggen. Vastgoedaandelen worden veelal gekocht om hun stabiele koersverloop en goede dividendrendement.

Lees verder

© 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
VanEck Morningstar Developed Markets Dividend LeadersVanEck Morningstar Developed Markets Dividend LeadersDe VanEck Vectors Morningstar Developed Markets Dividend Leaders UCITS ETF is een ETF die investeert in beursgenoteerde…
Vastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvVastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvSuccesvol beleggen in vastgoed en in de vastgoedmarkt van 2020, dat kan zeker. Ook met een vastgoed cv. Het is wel oplet…
Vastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVoor beleggers is het vaak niet eenvoudig om een juiste vergelijking te maken tussen de verschillende vastgoedfondsen en…
Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden met vastgoed of real estate behoort zeker tot de mogelijkheden voor de belegger in vastgoed. Vastgoe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mweyl, Pixabay
  • https://www.vanecketfs.nl/producten/VanEck-Vectors-Global-Real-Estate-UCITS-ETF/9/overzicht

Reageer op het artikel "VanEck Global Real Estate UCITS (ETF) (NL0009690239)"

Infoteur: P1234
Laatste update: 20-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: ETF
Schrijf mee!