InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoed

Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoed

Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoed Voor beleggers is het vaak niet makkelijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende mogelijkheden om te beleggen in vastgoed en of juist die beleggingsvorm een juiste optie voor hen is. Daarom worden hier een aantal verschillen genoemd tussen beleggen in een vastgoed-CV en direct zelf beleggen.

Vastgoed aandelenfondsen en CV's

In het artikel beleggen in vastgoed: wat zijn de mogelijkheden is beschreven wat de verschillen zijn tussen vastgoed CV's en vastgoedaandelenfondsen. Hier zijn nogal wat verschillen aan te wijzen, verschillen die belangrijk kunnen zijn voor de belegger. Hier kwam bijvoorbeeld naar voren dat vastgoed-CV's veel transparanter zijn in de kostenstructuur. Bij aankoop van vastgoedaandelen is het voor de belegger namelijk niet duidelijk hoe de kostenstructuur van vastgoedfondsen eruit ziet. Ook lopen vastgoed-CV's minder koersrisico, aangezien vaak koppeling met een aandelenbeurs niet aanwezig is.

Beleggen in vastgoed-CV's t.o.v. direct zelf beleggen

Als je geïnteresseerd bent in vastgoed-CV's kun je naast beleggen in vastgoedaandelenfondsen ook direct zelf beleggen. Ook vastgoed-CV's onderscheiden zich van direct zelf beleggen door onder andere de volgende punten:
  • Grote vastgoedcomplexen beter bereikbaar
  • Deskundigheid van de beheerder

Deze punten zullen hieronder worden behandeld.

Eenvoudig(er) instappen in grote vastgoedprojecten

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: als je gaat beleggen in een vastgoed-CV dan ben je eigenlijk al direct aan het beleggen in vastgoed. Als je een participatie koopt bij een CV wordt je in principe een klein beetje eigenaar va het vastgoed waarin de CV belegt. Aangezien je tegenwoordig al voor een relatief klein bedrag kunt instappen (vanaf ongeveer 10.000 Euro) is het nu ook voor de modale belegger een zeer interessante optie. Je koopt nu immers met alle deelnemers bijvoorbeeld een groot schip, dat je alleen nooit hebt kunnen kopen. Op dergelijke wijze is het bijna voor iedereen mogelijk geworden om direct in vastgoed te beleggen.

Deskundigheid van een ander

In de vorige paragraaf heb ik gesuggereerd dat je direct zelf in vastgoed kunt beleggen door in een CV te stappen. Dit is natuurlijk in die context zo, maar dat zou ook inhouden dat je meer moet doen dan je geld overmaken naar de CV. Denk hierbij aan de aankoop, het beheer en aan het einde de verkoop van het vastgoed. Dit hoef je natuurlijk niet zelf te doen, daar zijn de professionele partijen voor. Deze partijen hebben daarnaast ook branchespecifieke expertise en dat heeft niet iedere beginnende belegger. Heb je deze kennis wel of zit je in de positie waarin je deze extern kunt aantrekken, dan bied zelf direct vastgoed kopen vaak een aantrekkelijk alternatief. Het rendement kan namelijk hoger liggen, omdat een vastgoed-CV kosten in rekening brengt. Daar kun je dus nu op besparen. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: UlrichG, Pixabay
  • Boom, G. van et al. "Beleggen in vastgoed" 2007-2008.

Reageer op het artikel "Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoed"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 14-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vastgoed
Schrijf mee!