InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > TCM Global Frontier High Dividend Fund (NL0010278073)

TCM Global Frontier High Dividend Fund (NL0010278073)

TCM Global Frontier High Dividend Fund (NL0010278073) Het TCM Global Frontier High Dividend Fund is een beleggingsfonds dat uitsluitend belegt in aandelen die een hoog dividend uitkeren en afkomstig zijn uit de zogenaamde frontier markets. Het fonds is geschikt voor dividendbeleggers die streven naar het ontvangen van een hoog dividendrendement. Door de geografische specialisatie in de frontier markets kan er eveneens worden geprofiteerd van de economische groei in deze landen.

TCM

TCM staat voor TRUSTUS Capital Management B.V. Het bedrijf is een Friese vermogensbeheerder, het hoofdkantoor staat in Joure. TRUSTUS Capital Management B.V. heeft anno 2020 meer dan 30 jaar ervaring met het aanbieden van beursgenoteerde beleggingsfondsen. Het frontier markets team is een van de afdelingen van de vermogensbeheerder. Het Frontier markets team heeft drie beleggingsfondsen onder haar beheer:
  • TCM Global Frontier High Dividend Equity
  • TCM Vietnam High Dividend Equity
  • TCM Africa High Dividend Equity

TCM Global Frontier High Dividend Fund

TCM Global Frontier High Dividend Equity is een beleggingsfonds dat belegt in hoog dividendaandelen afkomstig uit frontier markets. Het fonds is opgericht op 15 november 2012. Het fonds heeft een goed gespreide aandelenportefeuille over verschillende sectoren in verschillende landen. De fondscode (ISIN-code) van het TCM Global Frontier High Dividend Fund is NL0010278073. Het fonds heeft een beursnotering aan de beurs in Amsterdam, en is dagelijks te verhandelen. Er bestaan twee soorten beleggingsfondsen, fondsen met een zogenaamde 'open-end'-structuur en fondsen met een 'closed-end'-structuur. Het TCM Global Frontier High Dividend Fund is een beleggingsfonds met een zogenaamde open-end-structuur. Bij een open-end-beleggingsfonds is het aantal uitstaande aandelen van het beleggingsfonds geen vooraf vastgesteld aantal, wanneer een belegger aandelen van het beleggingsfonds koopt worden de hoeveelheid stukken die de belegger koopt toegevoegd aan het aantal uitstaande stukken. Bij een closed-end-beleggingsfonds is er een vast aantal uitstaande stukken, de koper van deze beleggingsfondsen koopt de stukken van een verkoper. De prijs wordt bij een closed-end-beleggingsfonds dus mede bepaald door vraag en aanbod, het is hierbij mogelijk dat de koersen van deze fondsen hoger zijn dan de reële waarde.

Frontier markets

Frontier markets zijn landen waar de economie zich nog in het beginstadium van ontwikkeling bevindt. Wanneer deze economieën verder zijn gegroeid worden ze emerging markets genoemd. De volledig ontwikkelde economieën noemen we developed markets. De frontier markets bevinden zich dus in de beginfase van economische groei, dit maakt dat deze aandelen een hoog groeipotentieel hebben, maar ook risicovoller zijn. Dit hogere risico van aandelen uit frontier markets, wordt gekenmerkt door het grillige koersverloop van deze aandelen. Voorbeelden van frontier markets zijn:
  • Vietnam
  • Argentinië
  • Bangladesh
  • Oekraïne
  • Kenia
  • Kazachstan
  • Pakistan
  • Sri Lanka
  • Mauritius
  • Nigeria
  • Roemenië
  • Oman,
  • Egypte

Strategie

Het doel van dit beleggingsfonds is het behalen van een hoog dividendrendement in combinatie met vermogensgroei. Het fonds probeert dit te realiseren met beleggingen in hoog dividendaandelen afkomstig uit frontier markets. De aandelen voor het fonds worden geselecteerd op basis van een kwantitatieve en kwalitatieve screening, waarbij het aandeel aan bepaalde criteria moet voldoen. Het belangrijkste criterium bij deze screening is het uitkeren van een consistent hoog dividendrendement. De aandelen in de beleggingsportefeuille van het fonds worden periodiek gescreend, er vindt dan indien nodig een herweging van de portefeuille plaats.

Risico TCM Global Frontier High Dividend Fund

De risico-indicator geeft dit beleggingsfonds een risico van vijf, in een schaal van één tot zeven. Hierbij staat één voor het laagste risico en zeven voor het hoogste risico. De risico-indicator kijkt naar de koersbewegingen van de laatste 5 jaar, en zegt daarom niets over toekomstige risico's. Het risico bij het TCM Global Frontier High Dividend Fund komt vooral door de beleggingscategorie waar het fonds in belegt. De bedrijven in de frontier markets kennen soms heftige koersbewegingen.

Dividend

Het belangrijkste doel van het TCM Global Frontier High Dividend Fund is het genereren van een zo hoog mogelijk dividendrendement. Het ontvangen dividend wordt door het beleggingsfonds in principe ieder half jaar aan haar beleggers uitgekeerd.

Dividenduitkeringen tot 2020

  • 2019: 0,64
  • 2018: 0,64
  • 2017: 0,64
  • 2016: 0,76
  • 2015: 0,75
  • 2014: 0,63
  • 2013: 0,30

Samenstelling TCM Global Frontier High Dividend Fund

Alleen aandelen die een hoog dividend uitkeren en zijn gevestigd in frontier markets worden aan het beleggingsfonds toegevoegd.
Het fonds heeft begin 2020 posities in 72 aandelen, verdeeld over 23 verschillende landen. De landen waarin het meeste is belegd zijn Vietnam (10,27%), Nigeria (8,83%) en Kenia (8,67%). Deze landen hebben momenteel een aantal goede bedrijven die een hoog dividend uitkeren, en aan de door het beleggingsfonds gestelde kwaliteitseisen voldoen. De weging wordt dus in belangrijke mate bepaald door de aantrekkelijkheid van de markt in deze landen ten opzichte van de andere landen. Er wordt een periodieke herweging van de aandelenportefeuille gedaan, op deze momenten kan de samenstelling van de portefeuille veranderen. Begin 2020 is de samenstelling van het TCM Global Frontier High Dividend Fund als volgt:

Sectoren

De aandelen in het TCM Global Frontier High Dividend Fund zijn begin 2020 verspreid over de volgende sectoren:
  • Financiële bedrijven 30,47%
  • Telecom bedrijven 10,87%
  • Basismaterialen 10,55%
  • Industrie 9,25%
  • Energie 8,97%
  • Duurzame goederen 8,81%
  • Consumptiegoederen 8,09%
  • Nutsbedrijven 6,07%
  • Gezondheidszorg 2,17%
  • Kas 1,67%
  • Fondsen 1,59%
  • Vastgoed 1,49%

Landen

De 15 landen die begin 2020 het grootste aandeel binnen het TCM Global Frontier High Dividend Fund vormen zijn:
  1. Vietnam 10,27%
  2. Nigeria 8,83%
  3. Kenia 8,67%
  4. Marokko 8,14%
  5. Pakistan 7,31%
  6. Egypte 6,81%
  7. Koeweit 6,78%
  8. Thailand 4,98%
  9. Sri Lanka 4,35%
  10. Slovenië 3,99%
  11. Bangladesh 3,86%
  12. Roemenië 3,16%
  13. Oman 2,89%
  14. Argentinië 2,32%
  15. Georgië 2,03%

Aandelen

De 10 grootste aandelenposities werden begin 2020 ingenomen door de volgende bedrijven:
  1. Banco Macro Sa-Adr 2,32%
  2. Krka 2,16%
  3. Compagnie Miniere De Touissi 2,16%
  4. Bank Of Georgia Group Plc 2,02%
  5. Equity Group Holdings Plc 1,97%
  6. Saudi Airlines Catering Co 1,97%
  7. Airtel Africa Plc 1,96%
  8. Kcb Group Ltd 1,95%
  9. Eregli Demir Ve Celik Fabrik 1,93%
  10. Co-Operative Bank Of Kenya L 1,88%

Lees verder

© 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348)Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348)Het Kempen European High Dividend Fund investeert in Europese bedrijven die dividend uitkeren. Het Kempen European High…
Beleggen in hoogdividend-ETF's voor een passief inkomenBeleggen in hoogdividend-ETF's voor een passief inkomenDoor te beleggen in ETF's die een hoog dividend uitkeren kun je een passief inkomen genereren. Door het dividend te herb…
VanEck Morningstar Developed Markets Dividend LeadersVanEck Morningstar Developed Markets Dividend LeadersDe VanEck Vectors Morningstar Developed Markets Dividend Leaders UCITS ETF is een ETF die investeert in beursgenoteerde…
NN Hoog Dividend Obligatie Fonds (NL0006311813)NN Hoog Dividend Obligatie Fonds (NL0006311813)Het Nationale Nederlanden Hoog Dividend Obligatie Fonds is een Nederlands beleggingsfonds dat belegt in obligaties met e…
Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Deedster, Pixabay
  • https://www.tcminvestmentfunds.nl/mediadepot/377634d4cf14/factsheetglobalfrontier2019-12.pdf
  • https://www.tcminvestmentfunds.nl/mediadepot/253bf41b0e9/EssentileBeleggersinformatie.pdf
  • https://www.tcminvestmentfunds.nl/aandelenfonds-global-frontier
  • https://www.trustus.nl/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Frontier_markets

Reageer op het artikel "TCM Global Frontier High Dividend Fund (NL0010278073)"

Infoteur: P1234
Laatste update: 12-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfonds
Schrijf mee!