InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF (IE00B9CQXS71)

SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF (IE00B9CQXS71)

SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF (IE00B9CQXS71) De SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF is een ideaal beleggingsproduct voor beleggers die een hoog dividend wensen te ontvangen. De SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF belegt in aandelen die een consistent hoog dividend uitkeren. De ETF keert het ontvangen dividend ieder kwartaal uit aan haar beleggers.

State Street

SPDR is een onderdeel van State Street Global Advisors. State Street Global Advisors is een van de oudste banken in de Verenigde Staten. Anno 2020 is het bedrijf één van de grootste vermogensbeheerders ter wereld, met een vermogen van 2511 miljard USD onder haar beheer. Op 22 januari 1993 lanceerde State Street Global Advisors de allereerste ETF in de wereld.

ETF

Een ETF is een beleggingsproduct dat een onderliggende waarde volgt. Deze waarde betreft vaak een index. In het geval van de SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF is deze index een samenstelling van hoog dividend aandelen. De ETF koopt en verkoopt precies dezelfde aandelen als de index.

SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF

De SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF is gevestigd in Ierland en kan onder andere via de Duitse beurs worden verhandeld. De ETF kan bij de meeste Nederlandse brokers worden aangekocht. Het fonds kan onder andere worden gevonden met de 'ISIN-code' IE00B9CQXS71. Dit is een uniek identificatienummer dat aan beleggingsproducten wordt toegekend.

Dividend Aristocrats

Een dividend aristocraat is een aandeel dat een hoog dividend uitkeert. Om het predicaat dividend aristocraat te ontvangen dient het bedrijf minimaal 25 jaar achtereen het jaarlijkse dividend te hebben verhoogd.

Doel SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF

Het doel van de SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF is het uitkeren van een zo hoog mogelijk dividendrendement met beleggingen in een bepaalde categorie aandelen. Het doel probeert deze ETF te realiseren door een bepaalde index te volgen die is samengesteld met aandelen die voldoen aan de dividendcriteria. De index die wordt gevolgd is de 'S&P Global Dividend Aristocrats Index'. Deze index bevat bedrijven die de afgelopen 10 jaar het het jaarlijkse dividend hebben verhoogd. (Dus niet de afgelopen 25 jaar zoals het criterium van een dividendaristocraat aangeeft.) De SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF koopt en verkoopt dezelfde aandelen als dat de index doet.

Dividend

De SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF ontvangt het dividend van de aandelen waar ze in belegt. Dit dividend wordt door de ETF ieder kwartaal aan haar beleggers uitgekeerd. Op 12 februari 2020 was het dividendrendement op jaarbasis 3,42%
De afgelopen jaren werden de volgende bedragen aan dividend uitgekeerd:
  • 2019 EUR 1.11
  • 2018 EUR 1.07
  • 2017 EUR 0.99
  • 2016 EUR 1.06

Samenstelling SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF

De ETF belegt wereldwijd in hoogdividend aandelen. Op de aandelen in de ETF wordt een periodieke herweging gedaan, bij deze herweging wordt er onder andere gekeken of de aandelen nog aan de dividendcriteria voldoen. De samenstelling van de aandelenportefeuille kan op deze momenten wisselen.

Sectoren

De aandelen waarin de ETF belegt zijn in februari 2020 over de volgende sectoren verdeeld:
  • Financiële instellingen 24,50%
  • Nutsbedrijven 14,91%
  • Communicatiediensten 11,93%
  • Vastgoed 10,29%
  • Industrie 9,37%
  • Consumenten bulkgoederen 7,72%
  • Consumentengoederen 7,43%
  • Energie 6,55%
  • Gezondheidszorg 3,66%
  • Informatietechnologie 2,15%
  • Overige 1,49%

Aandelen

Op 12 februari 2020 vormen de volgende aandelen de 10 grootste posities in deze ETF:
  1. Hennes and Mauritz AB-B SHS 1,87%
  2. AT&T INC 1,64%
  3. Greene King plc 1,57%
  4. IGM FINANCIAL INC 1,56%
  5. Compass Minerals 1,49%
  6. Wpp plc 1,42%
  7. Klepierre 1,41%
  8. Power Financial Corp 1,40%
  9. IG GROUP HOLDINGS PLC 1,36%
  10. Power Grid Corporation of India 1,35%

Geografische spreiding

De bedrijven in de SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF zijn in februari 2020 verdeeld over de volgende landen:
  • Canada 22,66%
  • Verenigde Staten 21,36%
  • Verenigd Koninkrijk 14,90%
  • Frankrijk 7,33%
  • Japan 6,62%
  • Zwitserland 4,39%
  • Zweden 3,93%
  • Duitsland 3,67%
  • Hong Kong 2,92%
  • Australië 2,12%
  • Overige 10,10%

Kosten SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF

Doordat een ETF geen actief beheer kent zijn de kosten van dit fonds relatief laag. De kosten bedragen in 2020 0,45% op jaarbasis.

Risico

Het risicoprofiel van de SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF wordt begin 2020 ingeschaald op 5. Bij deze risico-indicator staat een score van 1 voor het laagste risico, en een score van 7 voor het hoogste risico. Het risico wordt berekend aan de hand van de koersbewegingen die het fonds in de afgelopen 5 jaar heeft gemaakt. Hoe groter deze bewegingen zijn geweest hoe hoger het risico.

Lees verder

© 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Financiële vrijheid met dividendbeleggenZou het niet fantastisch zijn als je op een gegeven moment niet meer hoeft te werken, omdat je passieve inkomen (het div…
Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aa…
Wat is dividend?Met aandelen kunt u profiteren van koersstijgingen, daarnaast is dividend ook een manier om geld uit uw aandeel te ontva…
Belasting op dividendBelasting op dividendOver het uitgekeerde dividend moet in 2019 en 2020 belasting, dividendbelasting, worden betaald. En deze belasting gaat…
Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348)Kempen European High Dividend Fund (NL0000293348)Het Kempen European High Dividend Fund investeert in Europese bedrijven die dividend uitkeren. Het Kempen European High…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://www.ssga.com/nl/nl/institutional/etfs
  • https://www.morningstar.nl/nl/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0000YUC4
  • https://en.wikipedia.org/wiki/State_Street_Corporation
  • https://www.lynx.nl/kennis/artikelen/alle-dividend-aristocrats-een-selectie-van-de-beste-aandelen/

Reageer op het artikel "SPDR S&P Global Dividend Aristocrats-ETF (IE00B9CQXS71)"

Infoteur: P1234
Laatste update: 11-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: ETF
Schrijf mee!