Huis goedkoop aan kind verkopen onder de WOZ-waarde

Huis goedkoop aan kind verkopen onder de WOZ-waarde U wilt uw huis of tweede woning goedkoop verkopen aan uw kind, bijvoorbeeld een stuk lager dan de WOZ-waarde. Mag dat en wat zijn de fiscale gevolgen, want de Belastingdienst zou dit als een schenking kunnen zien en dat betekent schenkbelasting betalen, of toch niet? Kunt u in 2019 of 2020 uw kind bevoordelen door uw huis onder de werkelijke waarde te verkopen? Kan dit belastingvrij? Uw woning verkopen aan een studerend kind zodat het niet naar een studentenhuis hoeft en in ieder geval goed onderdak heeft, kan dat?

Huis goedkoop aan eigen kind verkopen

De Belastingdienst houdt de transacties op de woningmarkt in de gaten en als een huis duidelijk voor een lagere prijs van de hand wordt gedaan, roept dat vragen op. Stel u wilt uw huis voor een lage prijs verkopen aan zoon of dochter, hoe werkt dat dan financieel uit? Een studerend kind in een goedkoop eigen huis wellicht?

Wat is goedkoop?

Dat roept meteen de vraag op wat goedkoop is. Om dit te bepalen kunt u uitgaan van een aantal prijzen en waarden van een woning:
  • De taxatiewaarde;
  • De biedprijs.
  • De waarde van de woningen in de buurt;
  • De WOZ-waarde.

In veel gevallen zal de WOZ-waarde een redelijke weergave zijn van de waarde van de woning omdat de gemeente bij de vaststelling daarvan kijkt naar vergelijkbare woningen in de buurt. Bovendien zou u anders wel bezwaar tegen de getaxeerde waarde hebben gemaakt. De Belastingdienst zal ook niet zo gauw bezwaar maken tegen een verkoop waarbij de WOZ-waarde wordt betaald. Uitzondering hierop kan de situatie zijn waarbij de woning het afgelopen jaar is gerenoveerd en sterk is verbeterd waardoor de WOZ-waarde een minder realistische waarde is geworden. In de WOZ-waarde zit immers altijd een jaar vertraging ingebouwd. De beschikking van februari 2019 geeft immers de waarde per 1 januari 2018 weer. Die van februari 2020 geeft de stand van zaken van 1 januari 2019 weer en zo verder.

Onder de WOZ-waarde huis verkopen is een schenking

Maar u wilt dat uw kind zo min mogelijk voor het huis gaat betalen, wat zijn dan de mogelijkheden? In het algemeen zal een verkoopbedrag dat lager is dan de WOZ-waarde door de fiscus als een schenking worden gezien waarover belasting moet worden betaald. Er zijn bij een schenking bepaalde vrijstellingen, maar over het meerdere kan de afdracht 10% tot 20% bedragen voor een kind. Bij grotere bedragen gaat het dan om veel geld.

2018, 2019 en 2020 zijn de jaren van extra belastingvrij schenken, minder schenkbelasting betalen

Net zoals in 2014, kunt u in 2018 of 2019 aan iemand die jonger is dan 40 jaar 100.000 euro schenken (in 2020 loopt dit op tot 103.643 euro) om met dit geld een woning te komen of de hypotheek af te lossen. Dat betekent dus ook dat u zonder problemen uw huis voor 100.000 euro minder dan de WOZ-waarde aan uw zoon of dochter kunt verkopen. De te lage prijs wordt dan wel als schenking gezien, maar zolang u binnen de vrijstelling blijft, is er geen extra belasting over de donatie verschuldigd. Let wel op de voorwaarden:
  • Het is aantoonbaar dat de schenking is gebruikt voor de aanschaf van een woning, de aflossing van de hypotheek, afkoop van erfpacht, verbetering van de woning of tuin. Het moet bovendien steeds om een eigen woning gaan en niet om een tweede woning of bijvoorbeeld een vakantiewoning.
  • Uw kind of partner is jonger dan 40 jaar op het moment van schenking.
  • Uw kind doet een beroep op de verhoogde schenkingsvrijstelling.

In 2020 belastingvrij schenken

In 2020 een deel belastingvrij schenken is dus ruimschoots mogelijk als uw zoon of dochter jonger is dan 40 jaar. Bedroeg de vrijstelling voor de eigen woning in 2019 nog 102.000 euro in 2020 is dat 103.643 euro, belastingvrij. U kunt deze hoge vrijstellingen niet stapelen, maakt u gebruik van de vrijstelling in 2019, dan hebt u niet ook nog eens de volledige hoge vrijstelling in 2020. Wat wel mag is de hoge vrijstelling uitsmeren over drie jaren. U doet bijvoorbeeld belastingvrij een schenking van 50.000 euro in 2019, 20.000 euro in 2020 en ruim 30.000 euro in 2023. Het is daarbij belangrijk dat de jaren aaneensluitend zijn.

Slot goedkoop huis verkopen aan (studerend) kind in 2019 of 2020

U kunt altijd ook een schenkingsakte bij de notaris laten opstellen, u gaat daar toch langs bij de verkoop van het huis. De notaris kan u ongetwijfeld nog verder helpen om uw financiën en die van uw kinderen zo voordelig mogelijk te regelen. Er zijn namelijk nog meerdere manieren denkbaar om als ouder een kind financieel te helpen. Maak van die mogelijkheden dan ook gebruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schenking 2021: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingSchenking 2021: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingAls u in 2021 een schenking wilt doen aan een kind, kleinkind, uw ouders, broer of zus, of iemand anders, is het voor de…
Schenking aan fiscale partnerSchenking aan fiscale partnerHoeveel schenkbelasting betaalt uw partner over een schenking of hoeveel belasting betaalt de partner van uw kind over e…
Huis ruilen met oudersHuis ruilen met oudersU wilt in 2020 uw huis ruilen met het huis van uw ouders. Wat moet u als kind voor deze woningruil regelen en wat vindt…
Eigen huis aan kind of kinderen verkopenEigen huis aan kind of kinderen verkopenU wilt in 2020 uw eigen huis aan een kind, kleinkind of uw kinderen verkopen, maar hoe doet u die overdracht fiscaal sli…

Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen?Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen?Hypotheek aflossen of sparen, wat is voor u fiscaal voordeliger in 2020? Is honderd procent aflossen wellicht toch goedk…
Erfbelasting 2021 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2021 vrijstellingen, tarieven, successierechtenEen erfenis in 2021 betekent in veel gevallen ook erfbelasting en successierechten betalen. Voor deze erfbelasting 2021…

Reageer op het artikel "Huis goedkoop aan kind verkopen onder de WOZ-waarde"

Reacties

Spijker, 26-10-2020 11:39 #59
Ik zou graag willen weten hoe het in de omgekeerde situatie gaat: Wij hebben 10 jaar geleden een huis voor onze zoon gekocht om in te wonen. Hij heeft er huurbescherming. Hij zou nu het huis van ons willen kopen.
Mogen we het hem verkopen onder de WOZ waarde omdat het immers bewoond minder waard is dan de WOZ waarde?

Kirsten Metten, 14-10-2020 22:00 #58
Hi, ik zou graag het volgende willen weten, maar kan het nergens vinden:
Het tweede huis van mijn ouders wordt verhuurd, dit zijn 3 woningen in 1 pand. Zij willen dit zo goedkoop mogelijk aan ons (hun 2 kinderen) verkopen, en ons mede eigenaar maken. Klopt het dat omdat het pand bewoond is de verkoop (markt) waarde 60% van de WOZ waarde (waarde in leegstand?) mag zijn? Of zijn we verplicht het te laten taxeren? Met welke waarde gaat de belastingdienst akkoord? De WOZ waarde zou van 1 januari 2019 zijn, dit is wel al even geleden, maar recenter is er nog niet.

Bedankt,
Groet
Kirsten Reactie infoteur, 19-10-2020
Hi Kirsten Metten,
Een woning in bewoonde staat kopen is goedkoper dan in onbewoonde staat, hoeveel goedkoper hangt ook af van de hoogte van de huur, een makelaar kan uiteraard de woning voor u taxeren:

https://financieel.infonu.nl/belasting/112933-tweede-woning-verhuren-en-leegwaarderatio-2019-2020-en-2021.html

De WOZ loopt inderdaad achter, maar dat kan ook een voordeel zijn.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lala, 20-09-2020 13:02 #57
Goedendag,

Mijn moeder woont 12 jaar in Spanje en heeft in 2013 een woning gekocht in Nederland, waar ik sindsdien in woon en huur voor betaal. Zelf heeft ze er nooit gewoond, noch stond ze daar ingeschreven. Nu wil zij de woning aan mij verkopen onder de WOZ waarde. ( Eerst zal ze mij het geld schenken, daarna gebruik ik dat geld om het huis te kopen). Aangezien ze al meer dan 10 jaar in het buitenland woont, lijkt mij dat de resterende WOZ waarde, die normaliter bij verkoop van een huis onder de WOZ waarde verkocht wordt, niet als schenking wordt gezien, en dus niet belast gaat worden, aangezien ze dus al zolang in het buitenland woont. Volgens de gegevens van de belasting heeft wordt de ontvanger van schenkbelasting gevrijwaard, doordat ze langer dan 10 jaar uit Nederland weg is. Ik zal wel volgend jaar bij het invullen van de Aangifte in komstenbelasting de daadwerkelijke WOZ waarde moeten opgeven, omdat ik dan als eigenaar van de woning wel belasting moet gaan betalen over de daadwerkelijke, reële WOZ waarde. Mijn vraag is nu de volgende: klopt het inderdaad, wat ik hierboven heb getracht te omschrijven? Namelijk, dat ik bij verkoop van de woning aan mij onder de WOZ waarde, niet het resterende deel van de WOZ waarde belast zal krijgen, (als schenking wordt gezien)? Op de Belastingsite staat namelijk geschreven dat schenkers, die langer dan 10 jaar uit Nederland weg zijn, geen schenkbelasting betalen, noch de ontvangers. Om fiscaal, juridische redenen is het beter om bij leven, nu al de woning aan mij te verkopen, in plaats van te schenken.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 27-09-2020
Goedendag Lala,
Als uw moeder minimaal 10 jaar in het buitenland woont en in Nederland niet belastingplichtig is, is een schenking van haar aan u belastingvrij in Nederland. Dat geldt dus ook voor een schenking die zit verwerkt in een lagere verkoopprijs van de woning. Of er geen heffing in Spanje is, zou bekeken moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees P., 09-09-2020 14:42 #56
Ik wil graag het huis van mijn moeder kopen. Zij zal het vervolgens blijven wonen tegen een marktconforme huur (6% van WoZ). WOZ waarde is 285 K euro. Aangezien ze het gaat huren (nu nog in bezit), welke laagste prijs kan ik dan betalen voor het huis? Is dat de waarde van het huis in verhuur de staat (WOZ -30%) Dient dit bepaald te worden door een makelaar of een notaris, om achteraf problemen met belastingdienst te voorkomen? Reactie infoteur, 13-09-2020
Beste Kees P,
Als u een woning koopt in verhuurde staat en u gaat er niet zelf wonen, dan kunt u gebruik maken van de leegwaarderatio om de waarde van de woning te bepalen:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sharon Nielen, 03-09-2020 22:47 #55
Ik wil het huis van mijn ouders kopen, een mantelzorgwoning op het erf plaatsen, waarbij ze de rest van hun leven mogen blijven wonen (gratis). En ik ze de zorg verleen die nodig is. Ik heb nog een broer en zus. Deze willen dat het huis verkocht wordt voor de marktwaarde. Mijn ouders en ik zijn akkoord gegaan voor een lager bedrag.
(mijn broer en zus mogen het ook kopen voor dat bedrag maar willen geen mantelzorg verlenen).
De makelaar zei dat er een rekensom is waarbij gekeken wordt hoeveel jaar mijn ouders statistisch gezien nog leven / mantelzorg verleend moet worden. En hierbij een bedrag gekoppeld dat ik mindering gebracht kan worden en een lagere verkoopprijs van het huis verantwoord. Enig idee hoe en waar ik dit kan vinden? (mijn ouders zijn overigens 75 jaar). Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Sharon Nielen,
Dat hangt ervan af. Uw ouders krijgen niet het vruchtgebruik van de woning die u koopt en de zorgwoning is in de regel een tijdelijke woning. Een voorbeeld van de waardering van vruchtgebruik vindt u in:

https://financieel.infonu.nl/geld/38094-nieuwe-erfrecht-nadelig-voor-huizenbezitters.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rita, 24-08-2020 12:07 #54
Kan ik mijn huis aan mijn zoon verkopen, hij woont al 20 jaar bij mij en is ouder dan 40 jaar ik wil dan in het huis blijven wonen zolang ik leef. de WOZ waarde is 293000 in 2019 moet hij dat helemaal betalen? wat zijn de fiscale consequenties? kan ik ook een gedeelte schenken?mijn dochter staat er helemaal achter, hoe moet ik verder handelen Reactie infoteur, 30-08-2020
Beste Rita,
U mag uw huis aan uw zoon verkopen en u mag een deel schenken. Dit kan tegelijkertijd bij de notaris worden geregeld. Als u in de woning blijft wonen, maakt het verschil of u huurder wordt of het vruchtgebruik wilt behouden.Voor beide afslagen op de prijs zijn tabellen beschikbaar. Uw zoon mag ook in delen betalen en bijvoorbeeld op die manier bij u een lening afsluiten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pfs, 15-06-2020 10:21 #53
Beste Zeemeeuw,
Wij willen het huis van mijn vrouw haar ouders overnemen en dan voor hun een zorgwoninkje in de tuin plaatsen.
Het huis heeft een woz van 420000, ook zijn er nog 2 andere zussen waarvan er een zoveel mogelijk is onterft.
Mijn vrouw en ik zijn alle twee boven de 40 en hebben al in 2012 een schenking van 20000 voor ons huidige huis gehad welke nu een overwaarde van een ton heeft.
Is er nog een (mantelzorg) constructie om dit huis onder de woz waarde te krijgen? Reactie infoteur, 18-06-2020
Beste Pfs,
Een taxatie kan u helpen als deze waarde lager is dan de WOZ-waarde, met een zorgwoning in de tuin kan de woning minder snel verhandelbaar zijn. De ouders kunnen ook een lening verstrekken en bijvoorbeeld elk jaar een deel schenken. Ze kunnen ook een bedrag schenken bij de aankoop. Overleg met uw notaris wat voor u het goedkoopste is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sp, 07-06-2020 21:36 #52
Ik heb samen met mijn broer in 2014 schenking van 25k gehad, dat was toen max eenmalig belastingvrij. Deze is als lening van kinderen aan ouders tegen 6 procent rente vastgezet, dus 1500 euro per jaar.
Nu wil broer 1 tegen WOZ huis van ouders kopen en broer 2 een ton schenken. Verschil tussen WOZ en taxatie is ongeveer 160k.
Zoon 1 heeft dus 160k voordeel en zoon 2 100k ( en nog 10 procent schenkbelasting te betalen door ouders of zoon 2). Klopt deze redenatie? Is er een oplossing dat beide evenveel voordeel hebben? Reactie infoteur, 11-06-2020
Beste Sp,
Als uw broer u geld schenkt, zit u in het hoge belastingtarief (30 tot 40%) en een lage vrijstelling van 2.200 euro. Als uw broer direct 160k winst heeft, is de helft daarvan 80k. Iets meer voor de woning betalen en de schenking via de ouders laten lopen, kan goedkoper zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Floop, 25-05-2020 21:08 #51
Beste,

Meer dan 20 jaar geleden heb ik een huis gekocht uit de BV van mijn moeder. Het huis ligt op een grote lap grond. Deze grond is niet gekocht en zit nog gewoon in BV voor 100.000 woz. Als mijn moeder overlijdt, zal de vraag worden of wij de grond willen kopen vanuit de BV. Tegen welke waarde dan? 100.000 woz? Overige broers en zussen zullen dan zeggen dat mijn huis met deze grond opeens veel meer waarde heeft en zullen dus niet akkoord gaan. Wat zijn oplossingen, naast mijn huis aan BV verkopen en land en huis in 1 keer te verkopen aan derden? Reactie infoteur, 29-05-2020
Beste Floop,
U betaalt voor de grond wat de grond op het moment van overlijden waard is. Dat bedrag wordt vervolgens als erfenis verdeeld. In geval van erfpacht is dit mogelijk wat lastiger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 10-05-2020 19:46 #50
Ik heb een appartement dat als tweede woning (box 3) belast wordt omdat ik er niet woon.
Mijn dochter woont er al 12 jaar, inmiddels met haar vriend en betaalt mij huur.
Ik zou het huis graag aan de beiden verkopen. De WO waarde is momenteel 330 duizend.

Wat zijn de mogelijkheden?

Dank alvast voor uw antwoord.
Mvgroet,
Jolanda Reactie infoteur, 12-05-2020
Beste Jolanda,
Als u de woning aan uw dochter verkoopt, wordt zij eigenaar in plaats van huurder en dat betekent dat het voor haar een eigen woning is. Dat opent de mogelijkheid om, als zij jonger is dan 40 jaar, een deel van de woning (ruim 103.000 euro) belastingvrij te schenken. U kunt de woning ook verkopen en een lening verstrekken. Uw dochter kan naar de bank voor een hypotheek, al dan niet met eigen geld erbij:

https://financieel.infonu.nl/belasting/120291-schenking-2020-vrijstelling-eigen-woning-ruim-103000-euro.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Whoopy, 13-03-2020 15:03 #49
Wij hebben testament gelezen van ouders. Mijn vader leeft nog, mijn moeder is 2012 overleden. Het blijkt dat mijn broer het ouderlijk huis ver onder woz waarde kan kopen. Hij is 58 jaar heeft zelf geen inkomen. Vrouw heeft WAO uitkering. Hebben geen eigen huis en vermogen. Beide zijn niet gezond. Zou het voor hun mogelijk zijn om dit voor een lager bedrag te kunnen kopen? Reactie infoteur, 15-03-2020
Beste Whoopy,
Ze kunnen de woning voor een lager bedrag kopen, maar dan spelen er twee zaken. Overbedeling, dat wil zeggen dat ze meer uit de erfenis krijgen dan de anderen en meer dan wettelijk is geregeld. En de Belastingdienst zal een deel als schenking aanmerken en dit belasten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Remco, 10-02-2020 16:07 #48
Mijn Zus en ik (beide 40+) willen graag het huis van mijn moeder (75 jaar) kopen. De WOZ waarde is €398.000
Er zit nog een hypotheek op van €90.000 mijn zus en ik zijn van plan om dit af te lossen. de rest gaan we lenen van mijn moeder tegen 1 a 2% rente per jaar. Ze blijft er wonen en gaat ons een huur van 6% (WOZ) per jaar betalen.

-Is deze constructie geaccepteerd door de belasting dienst?
-Hoeveel mag je onder de WOZ waarde gaan zitten als ze er blijft wonen?
-Zijn er nog regels voor hoe lang ze daar nog moet blijven wonen om de lagere WOZ waarde niet als schenking te zien?

Alvast uw dank.

Met vriendelijke groet,
Remco Reactie infoteur, 16-02-2020
Beste Remco,
Als u bij uw moeder een lening afsluit en deze niet direct opvraagbaar is, moet dit een marktconforme rente zijn. Dit is aanvaardbaar als de rente ook aantoonbaar wordt betaald. Verder is het geen sociale huurwoning (anders zou de leegwaarderatio kunnen worden gebruikt), een taxatie kan u helpen aan een niet te hoge waarde van de woning. Zo niet, dan neemt u de WOZ-waarde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. C. Huisman, 23-01-2020 22:44 #47
Stel je voor dat de taxatiewaarde veel hoger is dan de WOZ waarde? Kan dan het huis alsnog volgens WOZ waarde worden verkocht? Reactie infoteur, 24-01-2020
Beste A. C. Huisman,
Ja de woning mag tegen de WOZ-waarde worden verkocht. Let dus op, want binnenkort rolt de nieuwe WOZ-waarde 2020 in de brievenbus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 18-12-2019 07:29 #46
Mijn ouders zijn al behoorlijk op leeftijd en wonen in een mooi jaren 30 woning. Nu heeft mijn zoon interesse in hun huis. Mogen mijn ouders hun huis tegen WOZ waarde aan onze zoon, hun kleinkind, verkopen? Zitten hier nog verdere haken en ogen aan? Is het verstandig dat mijn ouders hun huis bij leven of na overlijden te verkopen?
Kan mijn zus hier nog ergens een stokje voorsteken. Zij heeft liever een hogere opbrengst van hun huis dan de WOZ waarde. Reactie infoteur, 22-12-2019
Beste Maria,
1. Uw ouders mogen de woning tegen de WOZ-waarde verkopen. De verkoopopbrengst is voor de ouders en die keert later (voor een deel terug) in de erfenis.
2. Niemand weet nu wat over een paar jaar de waarde van de woning zal zijn. 10 tot 20% erfbelasting betalen over een woning is (bij gelijke woningprijzen) uiteraard goedkoper dan de volle 100% betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Purshous, 28-11-2019 13:34 #45
L.S.
Onze dochter wil een huis kopen van de bv waar meerdere panden in zijn De WOZ waarde is vastgesteld op 950,000,00
als mijn vrouw en ik privé de jubelton schenken in 2019 en het pand wordt in Febr. 2020 mag je dan in de koopakte laten vermelden dat de jubelton in mindering van de koopprijs komt en dus gepasseerd wordt voor 850,000,00
Gaarne Uw reactie
n.purshous Reactie infoteur, 30-11-2019
Beste Purshous,
De koopprijs blijft dan 950.000 euro (belangrijk voor de overdrachtsbelasting), de financiering bestaat wel uit twee delen: schenking en hypotheek (of eigen geld).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gcvz, 05-11-2019 11:35 #44
Ons huis staat te koop voor € 489.000. Aflossingsvrij hypotheekbedrag € 212.650. WOZ € 248.000. Wij hebben een appartement gekocht welke 1e kwartaal 2021 wordt opgeleverd. Hypotheek aflossingsvrij € 114.000 met een Overbruggingshypotheek van € 192.000. Wij (74 en 76 jaar) willen blijven wonen tot het appartement wordt opgeleverd. Wij hebben een dochter en een zoon. Onze dochter + echtgenoot willen ons huis kopen maar hebben geen eigen vermogen. Zij bewonen een huurhuis. Mijn zoon heeft geen interesse.
Wij willen € 60.000 overhouden om te besteden aan de inrichting van ons nieuwe appartement. Hoe pakken wij dit aan? Reactie infoteur, 08-11-2019
Beste Gcvz,
1. U hebt een overbruggingshypotheek die moet worden afgelost uit de overwaarde van uw oude woning zodra deze is verkocht. Dat betekent zeer waarschijnlijk ook dat u de oude woning niet kunt verkopen totdat de nieuwe woning beschikbaar is (2021).
2. Rekening houdend met uw wens om 60.000 euro over te houden, zou de oude woning tenminste 464.650 euro moeten opbrengen (exclusief verhuiskosten en eventuele extra kosten voor de nieuwe woning). Wilt u uw aflossingsvrije hypotheek verder aflossen, dan is er uiteraard meer geld nodig. Verkoop uw woning dus niet te goedkoop!
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joske, 29-10-2019 10:29 #43
Mijn moeder is kort geleden overleden. In haar testament heeft ze mijn zus en mij als erfgenaam benoemd, de andere 2 zijn onterfd. De woning is inmiddels verkocht. Er is ook nog een bedrijfspand zonder hypotheek. Woz waarde is 105.000,00 maar is verhuurd. Deze huurder huurt het pand al ca 30 jaar dus die kun je er niet zomaar uit zetten. Het pand is dan in verhuurde staat misschien minder waard? Mijn zus en ik willen dit pand samen aankopen voor en zo laag mogelijke prijs zodat de andere 2 zo min mogelijk meedelen in de erfenis. Wat is de bodemprijs die wij kunnen betalen zonder dat de belastingdienst moeilijk doet? Wordt het als schenking van een overleden ouder gezien, moet je meer erfbelasting of schenkingsrecht betalen en weegt dit op tegen wat we aan de andere 2 moeten uitbetalen? Reactie infoteur, 18-12-2019
Beste Joske,
Is het een bedrijfspand om er een onderneming in te vestigen of een pand van een bedrijf dat particulier wordt verhuurd? Bij een bedrijfspand voor een onderneming kan ook de marktwaarde worden gebruikt. Bij privégebruik kan onder voorwaarden de leegwaarderatio worden toegepast:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom, 29-10-2019 09:18 #42
We zijn in de gelukkige omstandigheid om een 2e woning te kunnen kopen, als zijnde een investering.
De woning is echter al wel verhuurd, wat overigens prettig is vanwege de huuropbrengsten.
Klopt het dan, dat de aanschafwaarde lager ligt dan de WOZ waarde/marktwaarde?
Ongeveer 30% lager, dat dit verschil dan niet als een soort schenking wordt gezien door de Belastingdienst?
Of zitten hier nog meer haken en ogen aan?

Groet,
Tom Reactie infoteur, 31-10-2019
Beste Tom,
Een woning in verhuurde staat kopen betekent dat de woning goedkoper zal zijn (10 tot 30%), hoeveel goedkoper hangt ook van de locatie, gewildheid, de hoogte van de huur en huurvoorwaarden af. Sommige verhuurde panden gaan toch voor veel geld weg, omdat het rendement hoog is. Richting Belastingdienst gaat het om een goede onderbouwing, een taxatierapport kan dan zeer nuttig zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudia, 07-10-2019 17:36 #41
Mijn zoon woont bij ons in huis wij hebben jaren geleden voor hem een appartement gemaakt in onze woning, het huis heeft een waarde van 115 000 euro, hij geeft iedere maand een vergoeding van 300 euro voor wonen, hij heeft een wajong uitkering.
Zijn er dan mogelijkheden dat hij ons huis koopt, en dat wij hem dan vergoeding geven.
Voor wonen.
Hij wordt nu 33 jaar. Reactie infoteur, 10-10-2019
Beste Claudia,
Uw zoon mag de woning kopen, maar of dat lukt zal afhankelijk zijn van de financiering van de aankoop en de hoogte van zijn wajong-uitkering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eva, 18-08-2019 13:35 #40
Beste Zeemeeuw,

Ik woon al 32 jaar in een huis van mijn tante met een zeer lage huur waardoor het aangemerkt wordt als een sociale huurwoning.
De WOZ waarde is 375.000 euro. Omdat mijn tante al erg oud is, willen haar kinderen het huis aan mij verkopen voor 200.000 euro. Het zal heel moeilijk voor hun worden het huis aan een ander te verkopen met mij als huurder erin die huurbescherming heeft. Als ik het huis voor 200.000 euro zou kopen, krijg ik dan moeilijkheden met de belastingdienst en moet ik dan een gedeelte schenkbelasting betalen?

Alvast mijn dank, Reactie infoteur, 18-12-2019
Beste Eva,
Bij een verhuurde woning in de sociale huursector mag de leegwaarderatio worden toegepast. Discussies met de Belastingdienst hierover kunnen overigens altijd:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Abz, 06-08-2019 13:53 #39
Beste Zeemeeuw,

Ik huur nu al 5 jaar een appartement van mijn moeder en wil dit nu graag van haar overkopen. De WOZ waarde ligt op 440k maar de taxateur heeft de waarde nu op 410k vastgesteld. Mijn vraag is nu tweeledig.

1. heeft het nog zin voor mijn moeder om gezien het verschil taxatie/woz waarde nog bezwaar te maken tegen de woz taxatie.
2. In hoeverre kan nog afgeweken worden van de taxatieprijs zonder dat het een schenking betreft. Wat zou er gebeuren als we de woning voor bijvoorbeeld 390k zouden willen overdragen.

bij voorbaat dank, Reactie infoteur, 07-08-2019
Beste Abz,
1. Bezwaar maken tegen de hoogte van de WOZ-waarde kan binnen zes weken na dagtekening van de beschikking, die termijn is wellicht al verlopen.
2. U kunt de taxatiewaarde van de taxateur nemen en als de fiscus daar moeilijk over doet, wijzen op het taxatierapport. Als u schenkbelasting moet betalen, is dat altijd nog veel minder dan de 30.000 euro winst die u maakt (bij 410k). Bij 390 k neemt de kans op interventie van de Belastingdienst uiteraard navenant toe, maar u maakt nog steeds winst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruben, 17-06-2019 14:09 #38
Beste Zeemeeuw,

Ik wil het huis van mijn moeder kopen. Deze wilt verhuizen en kleiner gaan wonen…
WOZ nu is rond de 200k en is destijds aangeschaft rond 180k
Weet niet of dit relevant is maar mijn moeder had destijds ook een bouwdepot van rond de 30k
Ik ben zelf 32j en mijn moeder 69. Hoe dit het best/voordeligst (voor mij) aan te pakken?
Ik wil dit samen met mijn partner doen en mijn moeder zonder restschuld (misschien zelfs met winst) laten vertrekken.
Gebruik maken van schenking, of de maximale vrijstelling onder de WOZ-waarde?
Wij willen natuurlijk natuurlijk zo laag mogelijke maandlasten en maar zeker nog veel gaan verbouwen ommenabij 30k!
Alvast bedankt voor uw moeite en hulp! Reactie infoteur, 19-06-2019
Beste Ruben,
Jullie zouden kunnen bekijken wat uw moeder aan de verkoop wil overhouden, ze gaat elders wonen, kan nog vele jaren leven en zal dus wel een reservepotje willen hebben. Dat bepaalt mede hoeveel jullie onder de WOZ-waarde gaan zitten, waarbij het verschil met een schenking wordt opgevuld. Omdat u jonger bent dan 40 jaar is een ruime belastingvrije schenking mogelijk (102.000 euro). U betaalt wel nog 2% overdrachtsbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet, 29-05-2019 11:00 #37
Beste Zeemeeuw,

Mijn moeder heeft een nieuw huis gekocht. De waarde van haar huidige huis ligt ruim boven de WOZ waarde.
Stel dat mijn zus en ik haar huidige huis kopen voor de WOZ waarde en dat we vrij snel na de verhuizing (van mijn moeder naar haar nieuwe huis) dit weer verkopen tegen de hogere marktwaarde. Accepteert de belastingdienst dit, of zien ze dit dan ook als een schenking? En als ze dit als een schenking zien, wat is dan een redelijke termijn waarna het wel verkocht kan worden zonder het als schenking te zien?
Alvast hartelijk dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 30-05-2019
Beste Piet,
Als de woning tegen WOZ-waarde wordt gekocht, zal de Belastingdienst geen problemen maken. Het is niet uw schuld als de gemeente een woning te laag heeft getaxeerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 06-05-2019 14:57 #36
Beste Zeemeeuw,

wij willen het huis van mijn schoonvader een ton onder WOZ waarde kopen.
Hij krijgt dan levenslange vooruitbetaalde huur daarvoor terug zodat we niet met schenking zitten vanwege andere kinderen.
Volgens de notaris kan dit, maar dan wel 6% 'huur' per jaar zodat het door Bel.d. niet alsnog als schenking wordt gezien.

Mijn vraag is hoe werkt die rekensom precies?
Want 6% van 435.000 komt neer op een huur van € 26.100 per jaar. Wat zou betekenen dat na vier jaar het verschil woz en aankoop bedrag is verrekend.
Aangezien wij er zelf ook gaan wonen, klinkt 6% ook als een vrij hoge huur.

Hoe kunnen wij hier fiscaal gezien goed mee omgaan en tegelijkertijd ervoor zorgen dat niets onder het schenkrecht valt omdat we anders na evt. overlijden schoonvader gedoe zouden kunnen krijgen met andere kinderen. Reactie infoteur, 07-05-2019
Beste Karin,
U koopt de woning voor een ton minder en zou dan levenslang huur betalen. Dat zou betekenen dat uw schoonvader voor die ton eigenaar blijft en u eigenaar wordt van de rest. Over die ton betaalt u dan huur. Een alternatief wanneer u volledig eigenaar wilt zijn, is dat u voor een ton een lening afsluit bij schoonvader die de komende jaren wordt kwijtgescholden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Klaas, 20-03-2019 21:39 #35
Van mijn tweede woning/1appartementsrecht over 3 verdiepingen, verhuurd, WOZ 1 Mio, zijn de huurders bereid tegen 200k zich te laten uitkopen. 200k kan ik niet ophoesten. Echter kunnen mijn 3 kinderen dit huis tegen 200k kopen op hun 3 namen, dan wel gaat een bank aan hun een hypotheek verstrekken, en wat zijn verder de consequenties met betrekking tot schenking etc. Reactie infoteur, 18-12-2019
Beste Klaas,
Het verschil tussen de WOZ-waarde van de woning en de prijs die uw kinderen ervoor betalen zal als een schenking worden gezien. Bij schenkingen gelden vrijstellingen en als de kinderen jonger zijn dan 40 jaar bedraagt de schenkingsvrijstelling zelfs ruim 103.600 euro in 2020:

https://financieel.infonu.nl/geld/78547-belastingvrij-schenken-2018-2019-en-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Agnes, 22-02-2019 10:47 #34
Mijn (demente) oma is 91 jaar en woont in een verzorgingstehuis. Haar eigen koopwoning is nog in bezit. Op dit moment is er sprake dat een nicht, haar kleindochter het huis wil kopen. Echter ver onder de taxatiewaarde met een verschil van anderhalve ton.
Kan dit zomaar ook richting de eigen kinderen en kleinkinderen? Is hier dan sprake van een schenking? Reactie infoteur, 24-02-2019
Beste Agnes,
Een demente oma kan in verband met het ontbreken van de wilsbekwaamheid geen woning verkopen. Een woning onder de prijs verkopen is een schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacobus G., 31-01-2019 17:35 #33
Ik wil mijn huis verkopen aan mijn kinderen voor de WOZ waarde. ik wil er wel blijven wonen, hoe kan ik dit oplossen met zo min mogelijk belasting betalen. en een gesloten beurs. Reactie infoteur, 01-02-2019
Beste Jacobus G,
Uw woning verkopen met gesloten beurs terwijl u zelf in de woning blijft wonen, is wellicht mogelijk als uw kinderen jonger zijn dan 40 jaar en u ze een bedrag belastingvrij wilt schenken. Anders niet, immers de woning zal u geld opbrengen. U kunt op twee manieren in de woning blijven wonen: door een vruchtgebruik af te spreken of een eeuwigdurende huur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Artur A., 13-01-2019 10:44 #32
In 2006 heb ik een huis gekocht, mijn vader heeft ook getekend. Door notaris werd mij verteld dat het om garantstaan gaat. Nu 2019 blij dat zo wel hij en me moeder mede-eigenaars te zijn. Ze wonen in huurwoning, hebben nooit bij mij ingewoond. En nooit betaald aan hypotheek… Kan ik dit recht zetten zonder belasting gezeur… Reactie infoteur, 16-01-2019
Beste Arthur A,
Kennelijk heeft u vader getekend als eigenaar, niet als borg. Als hier een aperte fout is gemaakt, kan dit wellicht eenvoudig bij de notaris worden hersteld. Zo niet, dan kunt u alleen volledige eigenaar worden via een overdracht. Dat kost overdrachtsbelasting en misschien ook schenkbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adrie Cloudt, 02-12-2018 11:26 #31
Ik en mij broer hebben het huisje geerfd met woz waarde 53000 euro
als wij 35 000 genoeg vinden
krijgen we dan geen problemen met de belasting gr adrie Reactie infoteur, 18-12-2019
Beste Adrie Cloudt,
De Belastingdienst hanteert voor de erfbelasting altijd de WOZ-waarde. Daarbij kunt u kiezen voor de WOZ-waarde in het jaar van overlijden of het daaropvolgende jaar. U kunt wel proberen om de WOZ-waarde te verlagen (bezwaar aantekenen bij de gemeente). Is de woning in verhuurde staat, dan kan er wellicht gebruik worden gemaakt van de leegwaarderatio:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Clementine, 03-10-2018 20:13 #30
Mijn zus wil haar huis verkopen aan mijn dochter (aan haar nichtje dus) voor ca. 250.000 euro. Dus woz-waarde van het huis is ca. 530.000 euro. Mijn dochter (het nichtje dus) is enige erfgename, ze erft dus voor de dood. Is dit mogelijk? Wat gaat de fiscus doen? Reactie infoteur, 05-10-2018
Beste Clementine,
Erven voor iemands overlijden is niet mogelijk, dan is er sprake van een schenking bij leven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marie, 05-09-2018 18:43 #29
Beste Zeemeeuw,

Dank voor uw reactie. Naar aanleiding hiervan kom ik daar nog even op terug.
Ik koop de woning met de intentie dat het mijn hoofdwoning zal worden. Ik kan alleen door de koop de huurders er niet uitzetten. Ik moet dus wachten tot hun huurovereenkomst afloopt, dit is pas over 1,5 jaar. Daarna wil ik de woning zelf bewonen.
Is de schenkingsvrijstelling dan toch mogelijk?
Mvg,
Marie Reactie infoteur, 08-09-2018
Beste Marie,
Vooralsnog zal er ook dan een vrijstelling zijn, maar een kabinet kan vallen en dan kunnen besluiten ook veranderen. Het is dus verstandig om de vinger aan de pols te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marie, 03-09-2018 22:13 #28
Beste Zeemeeuw,

Mijn ouders hebben begin dit jaar een huis gekocht met een WOZ-waarde van €300.000. Hier zitten nu twee huurder in voor 2 jaar. Zij willen nu het huis aan mij onder de WOZ-waarde verkopen, voor een bedrag van €200.000. Zo hoef ik slechts 2 ton te lenen ipv 3 en zullen zij dus 1 ton aan mij 'schenken'.
Is het mogelijk om de vrijstelling van €100.000 - hier op toe te passen? Wat zijn de eventuele valkuilen? En is het erg dat er dan nog huurders inzitten? (aangezien het bij deze vrijstelling om een 'eigen woning' moet gaan).
Hartelijk dank voor uw hulp!
Marie Reactie infoteur, 05-09-2018
Beste Marie,
De schenkingsvrijstelling van 100.000 euro geldt in 2018 niet als u niet ook in de woning woont of gaat wonen (eventueel na een verbouwing). De woning moet uw hoofdwoning zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anton, 15-08-2018 16:57 #27
Als ik mijn huis verkoop aan mijn twee dochters komt dan de opbrengst in box3?
Ons huis is hypotheek vrij. Ik geef ze een hypotheek.
Wordt dan de opbrengst in box3 minder? Reactie infoteur, 16-08-2018
Beste Anton,
Als u aan een ander een lening verstrekt, is dat voor u nog steeds vermogen. U hebt dan namelijk een vordering op een ander. Dat is niet het geval bij bijvoorbeeld een schenking. Als u uw woning verkoopt, krijgt u daar een geldbedrag voor terug dat tot uw vermogen (box 3) wordt gerekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerda, 26-07-2018 16:22 #26
Ik wil mijn huis aan mijn zoon verkopen onder de woz waarde omdat hij nog een stuk van de nalatenschap van zijn overleden vader te goed heeft. Mag dat en zijn daar kosten aan verbonden? Reactie infoteur, 28-07-2018
Beste Gerda,
U mag zijn erfdeel in mindering brengen op de verkoopprijs van de woning, zet dit wel op papier. Bij de overdracht betaalt uw zoon wel overdrachtsbelasting over het totale bedrag en de notariskosten voor de overdracht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 05-07-2018 20:28 #25
Ik kan een huis kopen van mijn neef die hij verhuurd deze kan ik voor dezelfde prijs als de WOZ waarde krijgen, huis is echter veel hoger getaxeerd ivm met de gekte op de markt ruim 60.000 euro meer.
Mag dit of moet er schenkingsbelasting betaald worden Reactie infoteur, 07-07-2018
Beste M,
De woning kan fiscaal gezien probleemloos voor de WOZ-waarde worden verkocht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom, 23-06-2018 13:41 #24
Als ik een pand van mijn ouders koop waar een vergunning tot verbouwing naar een woning op zit, en ik ga dit laten verbouwen tot 1 woning of 2 appartementen om vervolgens te verhuren (ik woon zelf nog bij mijn ouders en heb zelf nog geen huis), mag er dan nog een belastingvrije schenking gedaan worden? Alvast bedankt voor het antwoord. Reactie infoteur, 25-06-2018
Beste Tom,
Als u doelt op de belastingvrije schenking van ruim 100.000 euro, dan is die alleen mogelijk als u op het moment van schenking en besteding de woning zelf bewoont (of gaat bewonen). De veel lagere jaarlijkse schenking is wel gewoon toegestaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T., 08-06-2018 17:20 #23
Graag vraag ik advies over het volgende vraagstuk. Mijn oma wil mij haar huis verkopen (over enige tijd) maar wil hier in blijven wonen tot haar dood. We willen dit natuurlijk zo voordelig mogelijk kopen. Maar ook er zeker van zijn dat het gaat lukken, bijvoorbeeld vastleggen bij een notaris. Nu las ik dat ze het bijvoorbeeld zou kunnen verkopen met behoud van huurrecht. Wat kun je ons adviseren en wat voor opties zijn er om dit zo goed mogelijk vast te leggen én zo voordelig mogelijk te kopen? Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 11-06-2018
Beste T,
Uw oma kan de woning verkopen met behoud van huurrecht (dan moet er huur worden betaald) of met behoud van vruchtgebruik. Bij behoud van vruchtgebruik koopt u het blote eigendom en hoeft oma geen huur te betalen. De constructie die u kiest is dus van invloed op de prijs en de rechten en plichten van oma.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Klaas, 25-03-2018 13:02 #22
Ik kan een woning van mijn familie kopen. de Woz waarde is ongeveer 110.000 maar er is ruim 30 jaar weinig aan gedaan. Er is achterstallig onderhoud. Er moet wel voor 25000 euro verbouwd worden. Echter is er nooit bezwaar gemaakt tegen de Woz waarde. Mijn inkomen is te laag om een hypotheek tegen Woz waarde te krijgen. Wel kan ik een hypotheek krijgen van 85000 euro. Maar wordt dit verschil gezien als een schenking? En hoe moet ik aantonen dat het huis dit niet waard is? Reactie infoteur, 15-01-2020
Beste Klaas,
De WOZ-waarde kan worden verlaagd via een bezwaar. Achterstallig onderhoud kan een goede reden zijn om de WOZ-waarde te verlagen. Tot dat moment gaat de fiscus gewoon uit van de waarde die door de gemeente is doorgegeven:

https://financieel.infonu.nl/belasting/3933-aanslag-onroerend-goed-woz-2020-en-ozb-maak-bezwaar.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Renate, 18-03-2018 12:53 #21
Wij bezitten buiten onze eigen woning een garagebox (WOZ waarde 18000). Die garage staat in een ander woonwijk dan onze woning en wordt dus belast in box 3. We komen daardoor in box 3 in de knel met onze vrijstelling. Is het geoorloofd en voordelig om die garage aan onze 22 jarige studerende zoon te verkopen voor het bedrag van de WOZ waarde en hem eenzelfde bedrag te schenken om onze garage te kunnen kopen? Reactie infoteur, 19-03-2018
Beste Renate,
Dat kan waarschijnlijk bijna met gesloten beurzen, als niet eerder van vrijstellingen gebruik is gemaakt. Er is wel overdrachtsbelasting verschuldigd namelijk. E.e.a. moet wel via de notaris geregeld worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Folder, 26-02-2018 14:02 #20
Mijn ouders willen hun woning aan mij geven (WOZ-waarde: 200.000), ik ben ouder dan 40 jaar en gebruik het huis als 2de woning. Mijn ouders willen vervolgens een appartement huren (600per maand) tot hun dood of tot ze in een verpleeghuis komen (ze zijn 80 jaar oud), de bedoeling is dat ik dat ga betalen. We willen ervoor zorgen dat het vermogen voor het grootste gedeelte is overgemaakt zodat het niet wordt gebruikt door het verpleeghuis. Wat is de beste optie om dit te regelen en hoeveel belasting moet er betaald worden? Reactie infoteur, 27-02-2018
Beste Folder,
Eigenlijk geven uw ouders u een woning, maar willen daar wel wat voor terug. U weet niet hoe lang u de verplichting zult hebben om uw ouders huur te betalen. Maak hiervan een inschatting (hier zijn tabellen voor) en trek dat bedrag af van de waarde van de woning. Stel ook een overeenkomst op bij de notaris. Over het verschil (waarde minus verplichting) zult u schenkbelasting moeten betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H., 03-01-2018 20:56 #19
Mijn ouders willen hun woning aan mij en mijn zus verkopen en zij willen in de woning blijven wonen tot hun dood. Zij zullen dit tegen een redelijke huur terug gaan huren. Wij kopen de woning tegen de WOZ-waarde (€260.000). Nu is de marktwaarde circa €340.000. Maar stel dat we de woning na hun dood verkopen en de woning wordt verkocht voor €370.000. Ziet de belasting de overwaarde (110.000) dan als schenking?

In een vorig stukje werd er geschreven dat de woning ook gekocht kon worden als die bewoont is tegen 60% of 80% van de waarde van de woning. Als ik 60% van de marktwaarde(204.000) neem dan ligt dit ver onder de WOZ-waarde. Zal de belasting dit accepteren? Kun we niet beter voordat we de woning kopen het aankoopbedrag voorleggen aan de belastingdienst, zodat we later geen problemen krijgen? Reactie infoteur, 04-01-2018
Beste H,
Als u het volledige eigendom hebt van de woning, betaalt u na hun dood niet nog eens schenkbelasting of erfbelasting over de woning. De woning kan goedkoper worden gekocht als de ouders het recht van vruchtgebruik behouden. U hebt dan niet het volledige eigendom maar het blote eigendom van de woning:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mevr Schuit, 28-12-2017 18:44 #18
Beste Zeemeeuw, allereerst mijn waardering voor alle kennis en informatie die u deelt op internet! De volgende vraag is best complex: mijn ouders bezitten twee huizen. In 1 van de twee woon ik al meer dan 20 jaar en huur deze van mijn ouders. De WOZ waarde is 307.000 en het huis waar mijn ouders nu nog in wonen is 300.000. In de verkoop brengt het huis van mijn ouders echter meer dan 400.000 op en het huis dat ik huur naar verwachting 350.000. Mijn ouders (op weg naar 80) zouden het huis dat ik bewoon graag willen verkopen, hierop rust de minste hypotheek. Het huis dat zij nu bewonen willen ze, al dan niet met hun hulp, aan mij verkopen. Ik ben ouder dan 40. Omdat ik zzp-er ben en helaas wat slechte jaren had vrees ik dat ik niet meer dan 200.000 kan lenen. Er zijn twee erfgenamen in de toekomst die elk uiteraard de helft van de erven toekomt, Wat zijn de mogelijkheden? Reactie infoteur, 30-12-2017
Beste Mevr. Schuit,
Uw ouders kunnen hun huis aan u verkopen. Is de verkoopprijs lager dan de WOZ-waarde dan is er sprake van een schenking waarover schenkbelasting moet worden betaald.
U kunt wellicht een deel van het aankoopbedrag bij uw ouders lenen, zij mogen u per jaar ruim 5.300 euro van de te betalen rente belastingvrij schenken. De bank zal, als u ook daar aanklopt, vervolgens bekijken hoeveel van de maandlasten van de lening aan uw ouders op uw schouders rust. Als dat bijvoorbeeld nihil is, omdat u de rente volledig krijgt geschonken, telt de lening van de ouders niet mee bij de draagkrachtberekening van de bank, in andere gevallen voor een deel. Door zo aan een paar knoppen te draaien, wordt wellicht de aankoop van de woning van uw ouders voor u goed betaalbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cees, 21-12-2017 20:50 #17
Wij zijn van plan onze woning te verkopen en vervolgens te huren. De kopers zijn de 5 kinderen van een neef. De looptijd van de huur zal eindigen bij onze dood of eerder wanneer wij niet meer functioneren en opgenomen moeten worden in een bejaarden- of verzorgingstehuis. De verkoop zou geschieden tegen een prijs uitmakende 85% van de WOZ-waarde. Het huurbedrag zal zijn 6,5% van de WOZ-waarde. Voor de financiering zullen zij zich richten tot een bank. De kosten zullen worden betaald door de kopers.

Zou u deze wijze van handelen goedkeuren in de veronderstelling dat vooral de belastingdienst hiermee akkoord gaat. De opzet is tenslotte toch om schenkbelasting te voorkomen. Reactie infoteur, 22-12-2017
Beste Cees,
De 15% korting zou als een schenking kunnen worden gezien, als daar geen goed verhaal voor is. Overigens volgt de Belastingdienst niet alle transacties.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 20-10-2017 09:57 #16
Mijn broer wil het huis en de grond gaan kopen van mijn ouders. Het huis is een aantal jaren geleden getaxeerd op €350.000. Kunnen mijn ouders het huis verkopen aan mijn broer voor een zeer lage prijs bv. €200.000., zonder dat ik hier toestemming voor geef? En is hier dan sprake van een schenking waarbij ik dan ook recht heb op een schenking? Hoe kan dit het beste voor iedereen geregeld worden? Reactie infoteur, 22-10-2017
Beste Sander,
Uw ouders mogen de woning onder de prijs verkopen, maar dan is er wel sprake van een schenking. U kunt de schenking niet verhinderen, wel is het later bij de erfenis zo dat deze schenking nog een rol kan spelen. Dat laatste is afhankelijk van de verdeling van de erfenis, het testament en de voorwaarden bij deze schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chaza, 08-10-2017 13:24 #15
Opa en oma 73 jaar, dochter 48 overleden, nu nog een kleinzoon student 23 jaar. is dus erfgenaam. mag ik aan hem mijn huis onder woz waarde verkopen en op mijn grond een mantelzorghuisje zetten. kleinzoon is student arts. woz waarde470000 euro boerderij. of kan ik mijn hypotheek over doen aan mijn kleinzoon 340000 euro… Reactie infoteur, 18-12-2019
Beste Chaza,
Opa en oma mogen altijd hun woning aan hun kleinzoon verkopen en als er een vergunning voor is, een mantelzorgwoning plaatsen. Als de kleinzoon zelf in de woning gaat wonen, kunnen ze de woning voor maximaal 103.000 euro minder verkopen dan hij waard is. Dit komt door de 100.000 euro schenkingsvrijstelling. Gaat de kleinzoon straks niet zelf in de hoofdwoning wonen, dan zal hij over een deel van de schenking schenkbelasting moeten betalen:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 10-07-2017 20:04 #14
Wie is eigenlijk het meest geschikt als adviseur om zowel de juridische als de belastingtechnische issues in een vat te gieten? Notaris? Reactie infoteur, 11-07-2017
Beste Ton,
Een goede notaris hoort van de hoed en de rand te weten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Koonstra, 27-06-2017 21:11 #13
Mijn moeder zit in een rusthuis, mijn vader is inmiddels overleden. Wij zijn met 6 kinderen. Het huis van mijn ouders heeft 8 maanden leeg gestaan totdat mijn broer een taxatie liet maken van de woning. De woz is 230.000 euro de taxatie 140.000 euro en daarvoor heeft ie het ook gekocht van mijn moeder voor zijn kinderen. Kunnen wij als kinderen hier nog wat tegen doen of is mijn moeder vrij daarin? Er zat ook een stuk waarde van mijn overleden vader in. Ze hebben zelfs mijn moeder de taxatie nog laten betalen hiervoor. Reactie infoteur, 29-06-2017
Beste Koonstra,

Als jullie mede-eigenaar waren (erfdeel vader), dan mag moeder dit niet zonder jullie toestemming verkopen, wel als jullie alleen een geldelijke vordering hebben.

Het verschil tussen taxatie en WOZ-waarde is wel erg groot, in dat soort gevallen vindt nog wel eens een tweede taxatie plaats. Het verschil is een schenking aan uw broer en daarmee worden de anderen kinderen benadeeld. Uw moeder mag dit doen, zolang ze nog in staat is om haar zaken goed te regelen en niet onder druk is gezet. Ze had waarschijnlijk veel meer voor de woning kunnen krijgen. Om uw moeder ook nog voor de taxatie te laten betalen is wel erg curieus. Een gang naar de rechter is mogelijk en een verrekening bij de verdeling van de erfenis later.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 26-04-2017 10:50 #12
Mijn vader woont in een volledig afbetaald, hypotheekvrij appartement, voorlopig woont hij er nog maar gezien zijn gezondheid kan dat op termijn onmogelijk worden.

Aangezien mijn broers en zussen door hun omstandigheden niet het van hem kunnen kopen zijn we nu aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Uit de informatie op de site kom ik tot de conclusie dat ik het van hem kan kopen voor 80% van de woz waarde (koop in bewoonde staat) mits hij een huur betaalt van 6% van de woz waarde

of ik een (niet aftrekbare) hypotheek neem, of het geld tegen rente van hem leen is dan punt 2, klopt dit? Reactie infoteur, 27-04-2017
Beste Ton,
De huur die u vraagt moet een redelijke huur voor soortgelijke woningen in de buurt zijn, u mag hiervan ook een deel belastingvrij schenken. In bewoonde staat kan de waarde van de woning 60 tot 80% bedragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Der G. Tempelaar, 02-03-2017 12:50 #11
Ik verkoop mijn eigen woning aan mijn kinderen voor de laatst bekende WOZ waarde. Ik blijf wonen in dit huis en betaal mijn kinderen jaarlijks huur, t.w. 6% van de laatst bekende WOZ waarde. Hun huurinkomsten zijn belastingvrij. De kinderen betalen in Box 3 jaarlijks vermogensbelasting over de WOZ waarde minus hun hypotheekschuld.

De kinderen verdienen dus jaarlijks aanzienlijk aan huur minus de Box 3 vermogensbelasting. De ouders lossen hun hypotheek af en stoppen de rest in een Spaar BV in Box 2. Alleen het lage rente rendement in deze Spaar Bv wordt belast met 40%. Indien gewenst kunnen de ouders d.m.v. een notariële akte jaarlijks geld opnemen uit deze BV.
Eventuele erfbelasting wordt aanzienlijk verlaagd. Vraag: Wat is er mis met deze aanpak?

Indien gewenst kunnen zij geld opnemen uit deze Spaar BV Reactie infoteur, 03-03-2017
Beste Der G. Tempelaar,

Met deze aanpak is op zich niets mis. Bekijk wel of de opname uit uw spaar-bv belastingvrij is en wat de statuten van uw bv jaarlijks toestaan:

http://financieel.infonu.nl/lenen/120132-geld-lenen-van-eigen-bv-of-sparen-via-spaar-bv-boxhoppen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daphna, 08-01-2017 14:50 #10
Er schijnt een mogelijkheid te zijn (geweest?) om een huis voor lagere dan de WOZ waarde te verkopen aan je kinderen als er sprake is van een mantelzorg constructie. Dus als ouders blijf je wonen waar je woont, de kinderen komen erbij om voor je te zorgen als het allemaal niet meer zo makkelijk gaat. Zij kopen dan het huis voor minder dan de WOZ waarde en de ouders mogen dan tot aan hun dood gratis wonen, zoiets was het. Is zo'n regeling bij u bekend. Het werd aangedragen door een notaris een flinke poos geleden en ik vraag me af of ik daar nu nog steeds iets mee kan. Reactie infoteur, 10-01-2017
Beste Daphna,
Als mantelzorgconstructie bestaat de mogelijkheid dat u uw woning verkoopt met behoud van het vruchtgebruik van een deel van de woning. Dan verkoopt u nu voor een lager bedrag dan de WOZ-waarde:

http://financieel.infonu.nl/belasting/161850-vruchtgebruik-box-1.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisa, 19-10-2016 10:07 #9
Goedendag, wij, mijn man en ik willen het huis van mijn ouders overnemen. Wij zijn beide boven de 40. Is het verstandig om dit in 2016 nog te doen of in 2017? Mijn ouders willen kleiner wonen en gaan huren. Wij willen het lager dan de woz kopen als dit mogelijk is. we willen graag zo laag mogelijke woonlasten.

bedankt alvast Reactie infoteur, 22-10-2016
Goedendag Lisa,
Wat naast het schenken nog kan spelen is de timing van de verkoopopbrengst. De verkoopopbrengst is vermogen in box 3 als die op 1 januari 2017 op de rekening staat. De verhoogde schenkingsvrijstelling 2017 is helaas niet op u van toepassing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sjoerd, 13-09-2016 19:48 #8
Ik wil het tweede huis van mijn ouders kopen voor een bedrag lager dan de WOZ-waarde. Het Koopbedrag is: 200.000 euro en de WOZ-waarde is: 228.000 euro. Het huis is getaxeerd op 300.000 euro, waarvan ik ongeveer zelf al 25.000 aan renovatiekosten heb uitgegeven. Volgens de belastingdienst moet ik een aangifte doen na het kopen van het huis van 28.000 euro. Nu ben ik net gebeld door de notaris en deze gaf aan dat het beter is om het huis te kopen voor 250.000 euro. En dat mijn ouders mij daarna de 50.000 euro schenken. Dit wijkt af van de manier zoals de belastingdienst het aangaf. Welke van de twee opties is het beste?

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 15-01-2020
Beste Sjoerd,
Niet duidelijk is waarom de notaris boven de WOZ-waarde gaat zitten. Twee redenen kunnen zijn: de taxatiewaarde is hoger of dan kan in 2017 nog meer voor uw woning worden geschonken (als u jonger bent dan 40 jaar):

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willemijn, 08-09-2016 16:52 #7
Ik en mijn vriend willen het huis van mijn schoonmoeder overkopen. Het huis is +/- 160.000 euro waard. Mijn schoonmoeder wil in eerste instantie in het huis blijven wonen (dus huren) totdat zij op haar eigen tijd iets anders heeft gevonden. Daarnaast wil ze alleen haar hypotheken van de opbrengst af kunnen betalen (twv +/- 85.000) plus nog ongeveer 10.000 euro. Zij wil er dus verder niets aan verdienen.

Wij willen daarnaast graag 20.000 euro bijlenen voor een verbouwing. De hypotheek zal voor het grootste gedeelte op mijn inkomen worden berekend aangezien mijn vriend een uitkering krijgt. Moeten wij dan eerst trouwen/geregistreerd partner zijn? Wat kan je ons daarnaast nog adviseren? Het is nogal een lastige constructie zo dus enige duidelijkheid zou fijn zijn. Reactie infoteur, 10-09-2016
Beste Willemijn,
De belastingdienst houdt in de gaten of een huis voor een redelijk bedrag wordt verkocht. Is dit bedrag veel lager en gaat het om een familierelatie dan kan dit al snel als een gedeeltelijke schenking worden gezien waarover belasting moet worden betaald. Om een hypotheek op twee inkomens af te kunnen sluiten hoeven jullie niet getrouwd te zijn, maar moeten jullie gezamenlijk de hypotheekaanvraag doen en tekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk Meindertsma, 14-03-2016 12:36 #6
Dit artikel gaat over 2014/2015. Ik wil nu in 2016 dus mijn huis aan mijn zoon verkopen voor de door een onafhankelijke taxateur getaxeerde waarde, deze waarde is echter 20.000 lager als de WOZ, hoe komt dit bij de fiscus accepteerd de fiscus de Taxatie of gaat deze altijd uit van de WOZ. Reactie infoteur, 14-03-2016
Beste Henk Meindertsma,
Dit artikel gaat ook over 2016, alleen zijn elk jaar de vrijstellingen voor een schenking weer anders. De fiscus gaat standaard uit van de WOZ-waarde. Het is aan u om aan te tonen dat een lagere waarde toch redelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toine, 08-03-2016 19:53 #5
Hoeveel % lager dan de WOZ waarde mag je, je huis verkopen aan een kind met de voorwaarde dat je als ouders mag blijven wonen zo lang je wil/kunt?
Gr Toine Reactie infoteur, 09-03-2016
Beste Toine,
Dan verkoopt u de woning met vruchtgebruik. Dat betekent dat uw kind het blote eigendom krijgt. De verkoopwaarde hiervan is afhankelijk van uw leeftijd:

http://financieel.infonu.nl/geld/38094-nieuw-erfrecht-nadelig-voor-huizenbezitters.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Wielens, 01-02-2016 10:47 #4
Wij willen ons huis verkopen aan onze zoon en zelf in een zorgwoning gaan wonen. Hiervoor willen wij de garage uitbouwen tot een zorgwoning. Heeft dit gevolgen voor ons pensioen? Wij willen wel zelfstandig blijven wonen met de bedoeling dat onze zoon de mantelzorger voor ons is. Moet dan nog huur betalen aan mijn zoon en heeft dit nog fiscale gevolgen? Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken? Reactie infoteur, 02-02-2016
Beste R. Wielens,
1. U wilt uw woning met garage verkopen aan uw zoon en vervolgens de garage ombouwen tot zorgwoning om erin te kunnen wonen. Dat heeft geen gevolgen voor uw pensioen.
2. Een aandachtspunt is wel of u de omgebouwde garage apart laat registreren bij het Kadaster en een eigen nummer en toegang hebt, anders woont u fiscaal gezien samen met uw zoon in dezelfde woning. U kunt ook uw woning exclusief de garage aan uw zoon verkopen. Dan betaalt u ook geen huur.
3. Waar de Belastingdienst op let is of u uw woning voor een aanvaardbare prijs (rond de WOZ-waarde) verkoopt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nros, 11-12-2015 02:05 #3
Gaat de belastingdienst akkoord indien wij ons huis te koop zetten en geïnteresseerden laten bieden om vervolgens het huis aan de kinderen verkopen tegen het hoogst uitgebrachte bod plus 1 euro?
Voor alle duidelijkheid: het betreft een niet vergelijkbaar pand dat hoog is getaxeerd en waar totaal geen belangstelling voor is, althans niet voor de getaxeerde waarde. Reactie infoteur, 11-12-2015
Beste Nros,
Dat hangt er van af. Voor de Belastingdienst is de WOZ-waarde de ondergrens en de rest een schenking. Bovendien lijkt het wat gekunsteld als uw kinderen als enigen 1 euro meer mogen bieden om zo het huis in bezit te krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. van Grootheest, 08-12-2015 19:41 #2
Wij willen ons huis inderdaad verkopen aan onze zoon, onder de WOZ - waarde. hij heeft nu zijn eigen woning te koop staan, maar die staat wel onder water zo als ze dat noemen. en wij willen zelf graag kleiner gaan wonen. maar er moet aardig wat gebeuren aan ons huis dus daarom kunnen wij niet de WOZ waarde vragen aan onze Zoon en willen graag dat het acceptabel is voor de belasting? Reactie infoteur, 09-12-2015
Beste B. van Grootheest,
De Belastingdienst gebruikt de WOZ-waarde als richtsnoer en er moeten goede redenen zijn om daarvan af te wijken. Een goede reden kan de staat van onderhoud zijn. U staat veel sterker als er een taxatierapport is of als met succes bezwaar is gemaakt tegen de WOZ-waarde. Anders zal het verschil tussen WOZ-waarde en verkoopprijs als een schenking aan uw zoon worden gezien die (deels) is belast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Brauckmann, 21-09-2015 21:00 #1
Wij hebben een zoon die geëmigreerd is naar Canada, en vorig jaar was dat 18 jaar geleden. Onze zoon is toen een eigen huis gaan bouwen in Canada. Wij wilden hem een bedrag schenken en gebruik maken van de vrijstellingsregeling die toen gold. Bovendien was onze zoon toen 38, werd toen net 39 jaar. Toch mochten wij bij dit voornemen geen gebruik maken van die regeling, omdat onze zoon in Canada woont. Is dit niet ridicuul…? Waarom is deze regeling eigenlijk gemaakt, voor wie dan wel? Wij zijn hogelijk verbaasd over deze vreemde kronkel in die regeling.
Als wij nu zouden kiezen voor bovenstaande regeling en het huis (iets) goedkoper verkopen dan de WOZ waarde en nadat we de hypotheek afgelost zouden hebben en het resterende bedrag deels zouden willen schenken aan onze zoon ook dan worden we aangeslagen voor het te laag ontvangen bedrag. Waar zijn dit soort regelingen voor gemaakt? Hier moeten toch verborgen doelstellingen achter zitten die helemaal niet in het belang zijn van de belastingbetaler… Reactie infoteur, 22-09-2015
Beste Brauckmann,
Als eenvoudig is aan te tonen en controleerbaar is dat het geld daadwerkelijk voor de eigen woning is gebruikt, sluit ik niet uit dat de verhoogde vrijstelling wel is toegestaan. De schenking is voorwaardelijk en dus moet wel kunnen worden vastgesteld dat aan de voorwaarden is voldaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Restschuld woning
Reacties: 59
Schrijf mee!