InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen?

Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen?

Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen? Hypotheek aflossen of sparen, wat is voor u fiscaal voordeliger in 2019? Is honderd procent aflossen wellicht toch goedkoper? Stel dat u spaargeld hebt en een woning met hypotheek, dan kunt u kiezen voor meer hypotheekrenteaftrek of u laat u uw spaargeld op uw spaarrekening staan.De Belastingdienst straft wie spaart en beloont wie aflost. Dus wat wordt het, sparen tegen een lage spaarrente of de hypotheek verder aflossen?

Aflossing hypotheek in 2019

Lening of hypotheek aflossen of spaargeld opzij zetten

Massaal kiezen Nederlanders voor het vervroegd aflossen van lening en hypotheek. Het extra aflossen is populair, ook bij mensen die een hoger inkomen hebben en zo een relatief grote hypotheekrenteaftrek mogen hebben. Dat is opvallend, want een paar jaar geleden werd men nog voor een financieel analfabeet versleten, want de fiscale voordelen aan zich voorbij liet gaan. Er is dan ook veel veranderd sinds de kredietcrisis. De crisis bij banken en landen maakten duidelijk dat aan te veel schulden ook grote nadelen zitten, huizen daalden in waarde en kwamen in veel gevallen onder water te staan. Voor veel nieuwe hypotheken werd aflossen zelfs verplicht. De urgentie tot extra aflossen is groot, mensen willen geen restschuld en beseffen dat een hypotheek hebben ook een last is. En daar is een nieuwe reden bijgekomen: sparen loont steeds minder, aflossen steeds meer.

Aflossen goedkoper dan sparen

Iedereen die een lening heeft voor een langere periode, doet er goed aan om te bekijken of de lening goedkoper kan worden afgesloten en of die misschien extra kan worden afgelost. U kiest dan voor het oversluiten van de lening of verkleint het bedrag van de lening met een aflossing. Bij een hypotheek is het iets complexer om te berekenen of extra aflossen goedkoper is dan sparen. Enerzijds is er de hypotheekrenteaftrek en anderzijds de vermogensrendementsheffing. Sparen is belast met deze vermogensrendementsheffing waardoor wat u aan spaarrente krijgt voor een belangrijk deel naar de Belastingdienst gaat. Netto is de spaarrente daardoor bijna altijd lager dan u denkt. De hypotheekrente die u betaalt daarentegen is bruto altijd hoger dan wat u werkelijk voor uw hypotheek betaalt doordat u van de Belastingdienst een deel van de betaalde hypotheekrente terugkrijgt via de hypotheekrenteaftrek. U zou dus de netto spaarrente, naar belastingaftrek, met netto hypotheekrente moeten vergelijken om een afgewogen keuze te kunnen maken.

Uw belastingaftrek: netto spaarrente vergelijken met netto hypotheekrente

Boven de ruim 20.000 euro aan vrijstelling is de vermogensrendementsheffing 1,2%. Als u over het meerdere 1,8% spaarrente vangt, is dat netto en na aftrek van de belasting maar 0,6%. Als u een hypotheekrente van 4% betaalt en een belastingtarief hebt van 42%, betaalt u netto 2,32% door de hypotheekrenteaftrek. Bij een belastingtarief van 52% betaalt u netto 2,06%. En dus is de keuze eenvoudig gemaakt: aflossen rendeert beter dan sparen. Dit zal in zeer veel gevallen zo zijn, maar het kan zijn dat u met nog wat andere zaken rekening moet houden:
  • Hebt u uw spaargeld binnenkort nog nodig?
  • Moet u een boeterente betalen?
  • Gaat u binnenkort groter wonen?
  • Hoeveel extra inkomstenbelasting gaat u betalen doordat uw belastbaar inkomen stijgt?
  • Verliest u uw fiscale toeslagen?

De belasting die u over spaargeld betaalt, kan heel hoog zijn.

Fiscale regel van Wet Hillen

Dan hebt u ook nog te maken met de Wet Hillen die voorschrift dat als u weinig hypotheekrente opvoert bij de Belastingdienst, u ook geen of minder bijtelling aan huurwaardeforfait en eigenwoningforfait hebt. Aflossen dan kan een groot voordeel zijn, wanneer u nog een kleine hypotheek overhoudt.

Belastingdienst: eenmaal afgelost is afgelost bij een hypotheek

Eenmaal afgelost is afgelost. Dat wil zeggen dat als u een extra storting voor uw hypotheek hebt gedaan en binnenkort extra geld voor andere zaken nodig hebt, dat geld niet via de hypotheek is terug te halen. Als u zeker wilt zijn bij het aflossen moet het wel echt vrij beschikbaar geld zijn. Als u wilt verhuizen naar een andere koopwoning, mag u uw hypotheek meenemen en moet u de overwaarde in uw nieuwe huis stoppen. Ook in dat geval is nu aflossen misschien niet de beste keuze. Tot slot is er de boeterente die de bank in rekening kan brengen. Als u meer dan 10% of bij een enkele bank 20% aflost op een bestaande hypotheek, berekent de bank u een boeterente. Deze boeterente is voor u een extra kostenpost en kan flink in de papieren lopen.

100% aflossen of niet?

De overheid wil graag dat u aflost want dat scheelt aan hypotheekrenteaftrek. Wie spaargeld heeft en een eigen huis met hypotheek staat voor de keuze om te sparen op een spaarrekening of via een vervroegde aflossing te sparen via de eigen woning. In veel gevallen zal aflossen beter renderen, maar of dat ook in uw geval zo is, hangt af van uw verdere wensen en vooral ook of u de bank boeterente moet betalen. Laat u daarom hierover altijd goed adviseren. Mocht de komende jaren de inflatie aantrekken, dan was de hypotheek die u nu hebt waarschijnlijk een hele goedkope manier om aan geld te komen. Bovendien schaft het kabinet Rutte 3 de wet Hillen af, waardoor u, als u geen hypotheek hebt, meer belasting over uw eigen woning gaat betalen.

Conclusie

Los niet zomaar uw hypotheek af, maar neem alle bovenstaande elementen mee en bereken zo wat voor u voordelig is. Win waar nodig extra advies hierover in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheek extra aflossen
Schrijf mee!