InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De hypotheekrente van uw kind betalen

De hypotheekrente van uw kind betalen

De hypotheekrente van uw kind betalen Een ouder kan ervoor kiezen om de hypotheekrente van de woning van een kind te betalen. Voor een aantal maanden, een maand misschien. Ouders kunnen zo een kind financieel ondersteunen. Vaak staan ouders er financieel beter voor dan bijvoorbeeld startende kinderen op de woningmarkt, wellicht is er ook overwaarde op de eigen woning. Goed nieuws, u mag die hypotheekrente betalen, uw zoon of dochter zal er zeker blij mee zijn. Hoe pakt u dit fiscaal slim aan? Waar let de Belastingdienst op?

Mogen ouders de hypotheekrente van een zoon of dochter betalen?

De hypotheekrente van een ander betalen

Wilt u een ander helpen bij het betalen van de hypotheek, dan zou u ervoor kunnen kiezen om de hypotheekrente te betalen of voor te schieten. Als u zeker wilt zijn dat het geld ook aan de betaling van de hypotheekrente wordt besteed, zou u een bedrag direct kunnen overmaken naar de hypotheekverstrekker (met vermelding van de hypotheek waar het om gaat). Omdat de hypotheekrente meestal met een automatische incasso wordt geïncasseerd, is het verstandig om vooraf even contact op te nemen met de hypotheekverstrekker om te voorkomen dat er voor eenzelfde maand twee keer het hypotheekbedrag wordt betaald.

Wat is fiscaal slim?

Maar zelf het geld overmaken is niet fiscaal slim. Immers als u de hypotheekrente van een ander betaalt (uw kind bijvoorbeeld) en niet zelf in de woning woont, dan is de hypotheekrente niet fiscaal aftrekbaar, er is geen hypotheekrenteaftrek. Maar het kan ook anders. Een nadeel daarbij kan zijn dat u dan niet de garantie dat de hypotheekrente ook betaald zal worden. Laten we een paar mogelijkheden bekijken.

U schenkt het bedrag voor de hypotheekrente

U mag een kind jaarlijks 5.363 euro belastingvrij schenken, dat is bijna 450 euro per maand. Maakt u van deze mogelijkheid gebruik, dan schenkt u een bedrag op de rekening van uw kind en het kind zorgt zo dat (een deel van) de hypotheekrente wordt betaald. Voor de Belastingdienst is van belang dat uw kind de hypotheekrente vanaf de eigen rekening betaalt.

U sluit een lening met uw kind af

U hoeft geen geld te schenken, u kunt ook met uw kind een overeenkomst opstellen. Daarin staat dat u onder voorwaarden een lening geeft. De voorwaarden moeten zakelijke voorwaarden zijn, vergelijkbaar met de voorwaarden die een bank ook zou stellen. Denk daarbij aan een marktconforme rente en een aflossingsplicht. Betaalt uw kind u netjes de rente die is afgesproken en met de lening de hypotheekrente, dan is de hypotheekrente aftrekbaar.

U schenkt geld om de hypotheek te verkleinen

Een kleinere hypotheek betekent in de regel ook een vermindering van de maandelijkse woonlasten. In 2018 is het toegestaan om aan een kind dat jonger is dan 40 jaar ruim 100.000 euro te schenken op voorwaarde dat de schenking wordt gebruikt om de hypotheek af te lossen. Er zijn nog wat andere opties toegestaan zoals het afkopen van de erfpacht of het betalen van een verbouwing aan de eigen woning. De Belastingdienst eist hierbij dat aantoonbaar is dat de hypotheek met de schenking is verlaagd (respectievelijk de erfpacht is afgekocht of verbouwing is betaald).

Uw woning heeft overwaarde: omkeerhypotheek

Een manier om extra geld te bekomen is het benutten van de overwaarde van de woning, voor uzelf of voor een ander. Wie een laag pensioen heeft bijvoorbeeld zou kunnen kiezen voor een omkeerhypotheek. Het nadeel van een omkeer hypotheek is wel dat de hypotheekrente niet aftrekbaar is. Afhankelijk van uw leeftijd en overige middelen kan het afsluiten van een omkeerhypotheek een logische gedachte zijn. Vraag wel om een goed advies dat bij uw situatie past.

Spaargeld benutten

Als u spaargeld hebt, zou u ook hiervan een deel kunnen benutten. Doe u een schenking, dan verlaagt u daarmee uw vermogen in box 3 en dus de vermogensbelasting die u wellicht betalen moet. Zet u spaargeld om in een lening, dan is dat een verschuiving in uw persoonlijke vermogen en niet een verlaging daarvan.

Conclusie hypotheekrente kind

U mag wel de hypotheekrente betalen, maar doet er verstandig aan om dit via een omweg te doen als u wilt dat ook de hypotheekrenteaftrek behouden blijft. Meerdere opties staan hierbij open, van schenking tot lening. Maak van deze mogelijkheden gebruik als u geld wilt uitsparen, terwijl u uw kind financieel helpt. Wees er ook op bedacht dat de Belastingdienst altijd om uitleg en bewijzen kan vragen. Belangrijk is ook dat als een kind u rente schuldig is (bij een lening), de rente op de lening ook inderdaad aan u betaald wordt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De hypotheekrente van uw kind betalen"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 23-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!