InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigen huis aan kind of kinderen verkopen

Eigen huis aan kind of kinderen verkopen

Eigen huis aan kind of kinderen verkopen U wilt in 2018 of 2019 uw eigen huis aan een kind, kleinkind of uw kinderen verkopen, maar hoe doet u die overdracht fiscaal slim en hebt u daartoe het recht? Met de verkoop en overdracht van uw woning kunt u vermogen doorschuiven naar uw kinderen en zo belasting besparen. U kunt verkopen onder voorbehoud van huurrecht, onder voorbehoud van vruchtgebruik of het volledige eigendom verkopen. Maar dan wel voor een zacht prijsje graag. Wat vindt de belastingdienst hiervan, wat zijn de fiscale gevolgen? Gebruik de schenkingsvrijstelling van ruim 100.000 euro (in 2019 is dit 102.000 euro).

Eigen huis verkopen omdat u kleiner wilt gaan wonen

Het eigen huis aan een kind verkopen wanneer u kleiner wilt gaan wonen, ligt voor de hand. Maar u kunt uw woning ook verkopen onder het beding dat u in het huis blijft als huurder of onder gebruikmaking van het recht tot vruchtgebruik. Als u huurder wordt, spreken we over verkoop onder voorbehoud van een huurrecht en bij vruchtgebruik over overdracht van het blote eigendom van de woning. Wat u ook doet, de fiscus kijk mee en stelt een aantal voorwaarden. Als de verkoop voor een te lage prijs is, zal een deel van de overdracht als schenking worden gezien waardoor schenkbelasting moet worden betaald. In alle gevallen is ook 2% overdrachtsbelasting verschuldigd en zult u naar een notaris moeten gaan om de overdracht van het huis te regelen. De overdrachtsbelasting kan wel worden verrekend.

Verkopen woning onder voorbehoud van huurrecht

In dit geval verkoopt u uw woning als eigenaar en wordt u de nieuwe huurder van het pand. Het voordeel van deze manier van overdracht van het huis is dat:
  • U bij de bepaling van de koopprijs mag uitgaan van de woning in bewoonde staat. Dat betekent een lagere koopprijs en daarmee een direct voordeel voor uw zoon of dochter. Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat.;
  • U niet hoeft te verhuizen, maar lekker in uw woning kunt blijven wonen;
  • U gebruik kunt maken van de jaarlijkse vrijstellingen om te schenken;
  • U niet meer het onderhoud van de woning te hoeft betalen noch de belastingen voor eigenaars van woningen.

Het voordeel van de lagere koopprijs is een voordeel voor uw kind. Wat een redelijke prijs is, laat u het beste via een taxatie bepalen. Vervolgens kunt u ervoor kiezen dat uw kind of kinderen de koopsom gedeeltelijk schuldig aan u blijven, waardoor ze via jaarlijkse schenkingen relatief goedkoop in het bezit van de woning kunnen komen. U kunt uw kinderen wel om een rentevergoeding vragen die u vervolgens weer kunt verrekenen met de huurprijs die u gaat betalen. Een renteloze lening is niet aan te raden, omdat de belastingdienst dat als schenking ziet. U blijft in de woning, maar als u de woning zou verlaten kan de woning door uw kind voor de leegwaarde worden verkocht. Als u komt te overlijden terwijl u nog in het door u gehuurde huis woont, maakt het verkregen deel van het huis geen deel uit van de erfenis. Dat is anders bij verkoop onder behoud van het vruchtgebruik.

Overdracht van het blote eigendom huis via vruchtgebruik

U kunt ook een deel van de woning aan uw kinderen overdragen, het zogenaamde blote eigendom. In dat geval behoudt u het vruchtgebruik van de woning. Ook hier zijn er mogelijkheden om vermogen over te dragen aan uw nageslacht en om een deel van de betaling schuldig te blijven. Met de vrijstellingen bij het schenken kunnen de kinderen relatief goedkoop het eigendom in bezit krijgen. Er is wel een belangrijk verschil met de casus van verkoop met behoud van het huurrecht. Als u komt te overlijden terwijl u in het huis woont, vervalt het vruchtgebruik. Over dit vruchtgebruik zijn de kinderen erfbelasting verschuldigd. Dit komt door de nieuwe fictiebepaling in de Successiewet zoals die sinds 2010 geldt. Zij moeten dus sinds 2010 belasting betalen over de aanwas tot het volledige eigendom. Verlaat u de woning en schenkt u het vruchtgebruik aan een kind of de kinderen, dan moeten zij over deze meerwaarde schenkbelasting betalen. Natuurlijk voor zover de waarde hiervan de geldende vrijstellingen overschrijdt. Hier is nog wel een mouw aan te passen door bij de overdracht van het blote eigendom te bepalen dat het recht van gebruik en bewoning eindigt bij uw overlijden of het moment dat u het huis eerder verlaat. Dat leidt er wel tot dat de fiscale waarde van het blote eigendom dan hoger wordt. De notaris kan u hierover verder inlichten.

Hypotheek aflossen, fiscale gevolgen

Als u uw huis verkoopt aan een kind, moet u met de opbrengst van de verkoop uw huis aflossen. U hebt dan geen hypotheek en natuurlijk geen hypotheekrenteaftrek meer. Voor uw kind of kinderen geldt dat als zij een hypotheek op het huis nemen de hypotheekrente voor hen alleen aftrekbaar kan zijn als zij ook in het huis gaan wonen. Voor u geldt dat de meerwaarde, dat is de verkoopprijs minus hypotheek, onderdeel wordt van uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.

Slot woning verkopen aan kind of kinderen

Uw woning aan een kind of kleinkind verkopen kan op meerdere manieren. In alle gevallen zult u langs de notaris moeten. Dit biedt de mogelijkheid om een woning relatief goedkoop aan het nageslacht over te dragen, terwijl u wel in het huis blijft wonen. Relatief goedkoop, want door de fiscus kunt u het ook weer niet te gek maken. Er zijn wel degelijk regels en voorwaarden waarmee u rekening moet houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis goedkoop aan kind verkopen onder de WOZ-waardeHuis goedkoop aan kind verkopen onder de WOZ-waardeU wilt uw huis of tweede woning goedkoop verkopen aan uw kind, bijvoorbeeld een stuk lager dan de WOZ-waarde. Mag dat en…
Zelf hoogte belastingheffing over schenking berekenenBedragen die u schenkt aan derden, kunnen belast worden met schenkbelasting. De bedragen boven de vrijstellingen worden…
Schenking aan fiscale partnerSchenking aan fiscale partnerHoeveel schenkbelasting betaalt uw partner over een schenking of hoeveel belasting betaalt de partner van uw kind over e…
Erfrecht en schenkingsrecht op basis van WOZ-waardeErfrecht en schenkingsrecht op basis van WOZ-waardeHebt u een huis in de erfenis of krijgt u een woning? Hoe waardeert u dan een woning in de nalatenschap in 2018 of 2019…
Voorkom schenken aan de BelastingdienstVoor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en…

Reageer op het artikel "Eigen huis aan kind of kinderen verkopen"

Reacties

L. Kramer, 09-04-2019 14:03 #167
Goedemiddag,
Bij verkoop van mijn huis op papier aan de kinderen ga ik huur betalen.
Blijf ik eigenaar van de woning voor de belasting?
Als ik verkoop onder vruchtgebruik. Hoe is de situatie dan?

Graag uw reactie. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 09-04-2019
Goedemiddag L. Kramer,
Als u uw woning verkoopt aan uw kinderen, bent u geen eigenaar meer. Ook niet als u verkoopt onder voorbehoud van vruchtgebruik. De vruchtgebruiker is geen eigenaar, maar mag in de woning blijven wonen, betaalt de belasting en het onderhoud, maar geen huur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Liesje, 06-04-2019 18:10 #166
Casus: Ik ben een inwonende dochter. Is het handig dat ik het (hypotheekvrije) huis nu al van haar koop voordat zij overlijdt?
Heeft u advies? Reactie infoteur, 08-04-2019
Beste Lieske,
Vaak is erven goedkoper. Als u de woning erft, betaalt u geen overdrachtsbelasting, geen koopsom, wel erfbelasting (10 à 20%) met een vrijstelling van ruim 20.000 euro. Betaalt u nu wel een koopsom, dan komt die koopsom ook weer (deels) in de nalatenschap terecht. Maar ja, als uw moeder heel oud wordt en de huizenprijzen blijven stijgen, dan zullen de woningen over zoveel jaar wel veer duurder zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 28-03-2019 12:42 #165
Ik woon in Amerika en mijn ouders hebben het plan om de woning waarin ze nu wonen over te dragen aan mij en mijn broer (woonachtig in Nederland). Wat is handig om te doen. De woning nu al aan ons te verkopen en waar moeten we dan rekening mee houden. Of bij eerste overlijden het vruchtgebruik in te laten gaan waarbij wij het blote eigendom verkrijgen. Waar moet ikzelf rekening mee houden aangezien ik ingezeten ben in de VS. Reactie infoteur, 29-03-2019
Beste Wim,
Als uw ouders hun woning nu verkopen, betaalt u in Nederland 2% overdrachtsbelasting en kan de woning meetellen bij uw vermogen (afhankelijk van de staat in de VS waar u woont). Ook bij verkoop onder voorbehoud van vruchtgebruik is dit het geval, alleen is het bedrag waarover we spreken dan lager. Bij een erfenis bestaan er vrijstellingen voor een kind (bijna 21.000 euro), bij verkoop niet. Een en ander kan ook afhankelijk zijn van een testament van uw ouders en hoe zij een en ander willen nalaten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ppeters, 21-03-2019 13:30 #164
Geachte Zeemeeuw,
Mijn moeder van 77 jaar woont in een eigen huis zonder hypotheek. Ze wil daar blijven wonen maar heeft geen geld. Ik wil de woning kopen met behoud van huurrecht. Mijn moeder kan daar blijven wonen en heeft dan geld om van te leven.
U schrijft:. U bij de bepaling van de koopprijs mag uitgaan van de woning in bewoonde staat. Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat. Het voordeel van de lagere koopprijs is een voordeel voor uw kind. Wat een redelijke prijs is, laat u het beste via een taxatie bepalen.
Mijn broer is onterfd. Mijn vraag: levert de lagere koopprijs geen probleem op na overlijden van mijn moeder. Maw wordt dit verschil in koopprijs niet als een schenking gezien die ik weer bij de erfenis moet inbrengen?
Mvg,
Pieter Reactie infoteur, 24-03-2019
Geachte Ppeters,
Een woning in bewoonde staat kopen is op de markt minder waard en dus is er geen schenking als de prijs niet veel te laag wordt gekozen. Om later discussies te voorkomen, kunt u vrijblijvend eens een makelaar laten langskomen voor een eerste indruk van een redelijke prijs. Bij een verhuurde woning kan de leegwaarderatio worden gehanteerd:

https://financieel.infonu.nl/belasting/112933-tweede-woning-verhuren-en-leegwaarderatio-2017-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Geessien, 17-03-2019 09:07 #163
Wat is de oplossing voor het volgende? Mijn zoon koopt vakantiewoning. Geeft zijn moeder vruchtgebruik. Plotseling overlijdt moeder. Vraag 1: moet moeder tijdens leven aan zoon 6% jaarlijks afdragen voor het in vruchtgebruik hebben van het huis (belastingtechnisch)? Indien moeder overlijdt en een paar jaar geen 6% aan zoon heeft betaald, moet dan de zoon erfbelasting gaan betalen over een huis dat hij ZELF gekocht en betaald heeft? Ik kom er niet uit! Reactie infoteur, 19-03-2019
Beste Geessien,
Vruchtgebruik is iets anders dan huur. Vruchtgebruik heeft een waarde, als er niet voor betaald wordt is het een schenking. Moeder kan ook huur betalen. De overheid rekent met 6% maar de waarde van de woning kan zo zijn dat 6% niet realistisch is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monica, 15-03-2019 20:43 #162
Beste zeemeeuw,

Mijn situatie is als volgt:
Ik heb 3 jaar geleden een 2e huis gekocht voor mijn dochter en haar partner omdat zij nog geen huis konden kopen. Dit huis huren zij momenteel van mij. De aanschafwaarde was 76k en de WOZ waarde per 01-01-2018 is 92k. De hypotheek rust op het 2e huis en het 1e huis dient als onderpand.
Vraag: Als ik het nu aan mijn dochter wil schenken, welke waarde kan ik aan te houden? De WOZ waarde, of een lager bedrag, omdat de woning verhuurd is?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Vriendelijke groeten,
Monica Reactie infoteur, 19-03-2019
Beste Monica,
Als u de woning schenkt aan uw dochter, wordt zij eigenaar en is er geen huurder meer. Het kostendrukkende effect van het verkopen van een verhuurde woning geldt dan niet. Het ligt voor de hand om de WOZ-waarde te nemen. Is de WOZ-waarde naar uw mening te hoog, dan kunt u tegen de WOZ-waarde bezwaar maken en proberen om die te verlagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toine, 10-03-2019 12:15 #161
Beste Zeemeeuw,

Mijn ouders (beiden 83 jaar oud) willen graag hun woning aan hun kinderen verkopen, maar willen er wel in blijven wonen en hiervoor huur betalen aan de kinderen. Enkele vragen:
1) Indien we de koopprijs in bewoonbare staat willen bepalen hoe doen we dat dan (zijn hier tabellen voor? 60-80% van de leegwaarde in onbewoonbare staat?) of dienen we de huidige WOZ waarde (612.000 euro) te hanteren als koopprijs?
2) Bepalen hoogte van de huur. Kan de huur marktconform zijn (1.750 euro/mnd) of dient deze 6% van de geldende WOZ-waarde te zijn (3.060 euro/mnd) om "het genot" van de ouders af te kopen voor de belasting?
3) Stel de ouders gebruiken een deel van het huis (in het andere deel één van de kinderen gaat wonen). Kan de huur dan naar rato van het gebruikte vloeroppervalk zijn?

Alvast bedankt voor uw reactie.
Mvg. Toine Reactie infoteur, 12-03-2019
Beste Toine,
Bij een woning in verhuurde staat, kan de leegwaarderatio worden toegepast die tot stevige reducties kan leiden:

Bij een ongebruikelijke huurprijs tussen niet derden maar familie, geldt standaard een leegwaarderatio van 62%.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 05-03-2019 20:15 #160
Mijn broer heeft het huis boerderij met schuren voor 80.0000 euro en 1,8 ha land voor 62.000 euro in 2017 gekocht.
Mijn vader mocht er in blijven wonen tot zijn dood.
Maar door ruzies en pesterijen is hij ergens anders gaan wonen
Hij heeft ook nog al die tijd de huur betaald.
Hij heeft nog 5 maanden geleefd.
Nu moest de rest van het land getaxeerd worden en dat blijkt 50.000 per ha waard te zijn.
Het huis had een WOZ waarde van 235.000 euro.
Is hier na anderhalf jaar later nog iets aan te doen? Reactie infoteur, 07-03-2019
Beste Jan,
Volgens uw cijfers heeft uw vader te weinig geld voor de verkoop gekregen en was er dus sprake van een schenking. Als niemand is onterfd door vader, hoeven schenkingen niet meegenomen te worden bij de afhandeling van de erfenis, ook al zult u zich benadeeld voelen. Dit soort zaken verjaren overigens pas na vijf jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 22-02-2019 10:58 #159
Zie situatie geschetst beneden door DUCO.

Als de kinderen het huis kopen, zouden de ouders dit niet kunnen beschouwen als deels een jubelton aan ieder van de kinderen en het restant als hypotheek verstrekt door de ouders.

Hans Reactie infoteur, 22-02-2019
Beste Hand,
Als de kinderen zelf in de woning gaan wonen, valt de schenking tot ruim 102.000 euro per kind onder de jubelton 2019. Voor het restant mogen de kinderen bij de ouders een onderhandse hypotheek afsluiten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Duco, 13-02-2019 10:15 #158
Wij zijn pl/min 70 jaar en onze hypotheekvrije woning heeft een waarde van pl/min. € 600 000,00. Wij hebben het plan opgevat om onze woning aan onze 4 kinderen te verkopen voor € 500 000,00. Wij verstrekken dan de hypotheek over 25 jaar rente 5% = € 2891,00 per maand rente en aflossing die de kinderen moeten betalen. Wij gaan € 3500,00 huur p.m. betalen, van de € 619,00 kunnen de kinderen dan de ozb de rioolheffeffing enz. betalen.
In mijn optiek krijgen de kinderen dan maandelijks een mooie fiscaal onbelaste schenking, de huur en aflossing geschiet op een rekening die op naam staat van de kinderen en is als het ware een gesloten circuit.

Heb ik iets over het hoofd gezien? Het is te eenvoudig voor woorden, waarom hoor je hier dan zo weinig over?

Mvg Duco Reactie infoteur, 15-02-2019
Beste Duco,
Als het goed wordt uitgevoerd is het een manier om met gesloten beurzen uw woning aan de kinderen over te doen. Maar let op, er moet waarschijnlijk schenkbelasting over de 100.000 euro worden betaald, er moet overdrachtsbelasting worden betaald en de hypotheek moet ook zakelijk verantwoord zijn (ook een bank zou met andere woorden desgevraagd met de hypotheek voor de kinderen akkoord zijn gegaan):

https://financieel.infonu.nl/lenen/79329-geld-lenen-van-ouders-en-familie.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet, 16-12-2018 13:55 #157
Mijn vader wil het huis aan mij en mijn man verkopen.
We zijn binnen gemeenschap van goederen gehuwd.
De woz is 281000
Mijn vader blijft erin wonen zonder dat ze huur hoeft te betalen.
1.Hoeveel % mogen we dan van de waarde afhalen? Ze is 77 jaar.
Bij de notaris zeiden ze 70% dus 196.700 euro
2.Moeten we erfbelasting betalen over de overwaarde bij overlijden van vader?
3.Wanneer vader uit huis gaat gaat die meerwaarde dan evengoed doortellen of is het dan vanaf dat moment wat de meerwaarde is (erfbelasting)?
3.Als dat is gaan ze dan uit van de 281.000 of van de 196.700 (erfbelasting)?
4.Mocht er erfbelasting betaald moeten worden hoeveel %is dat?
5.Stel dat het huis 50.000 meerwaarde heeft na overlijden, gaan ze dat dan zien als erven.Dus dat ik dat minder krijg bij erferdeling? (Zou niet eerlijk zijn, omdat ik ook risico s neem ).

6.Hoe zou vraag 1 t/m 5 zijn wanneer mijn vrouw en ik gewoon de woz waarde zouden betalen van 281.000 en mijn moeder 6% huur zou betalen van de woz waarde?

Heel wat vragen, maar we willen weten waar we aan toe zijn.

B.V.D. Reactie infoteur, 17-12-2018
Beste Piet,
1. De waarde van het blote eigendom is in dit geval inderdaad 70% van de WOZ-waarde (gebaseerd op 1 leven).
2. Bij overlijden van vader komt ook de waarde van het vruchtgebruik vrij dat naar alle verwachting over een aantal jaren hoger zal zijn dan nu het geval is. Hierover betalen de erfgenamen erfbelasting. Hoeveel, is afhankelijk van de waarde.
3. Het hangt van het vruchtgebruikcontract af wat er gebeurt met het eigendom van het vruchtgebruik, zodra vader de woning verlaat.
4. Het blote eigendom dat u verkrijgt is, zolang u het niet verkoopt, uw bezit en niet van vader.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 28-11-2018 20:16 #156
Mijn moeder heeft haar huis verkocht aan mijn broer, zonder dat ik daarvan vooraf op de hoogte was. Tegen welke prijs is volkomen duister. U begrijpt dat de communicatie binnen ons gezin vrijwel ontbreekt. Mijn vraag: mag/kan dit zo maar? Welke regels horen gevolgd te worden?

Alvast bedankt voor reactie. Reactie infoteur, 29-11-2018
Beste Peter,
Tijdens haar leven mag moeder, die niet onder curatele of bewind staat, met haar geld en bezit doen wat zij wil. Wel kan het zo zijn dat de woning voor een laag bedrag aan de zoon is verkocht en dan is er sprake van een schenking. Dit zal bij de Belastingdienst een aandachtspunt zijn en kan terugkomen bij de verdeling van de erfenis later.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corne, 26-11-2018 19:37 #155
Mijn schoonmoeder is dit jaar permanent opgenomen in een verpleeghuis. Ze heeft twee kinderen. Haar oudste zoon (49jr) woont nog in het ouderlijk huis. Het liefst wil haar oudste zoon daar blijven wonen.
We zijn nu aan het bekijken hoe we dit het beste binnen de fiscale regels kunnen doen? Heeft iemand tips? Waar zouden we met dit soort vragen terecht kunnen? We willen graag met iemand spreken die hierin is gespecialiseerd (erfrecht, schenking en belasting.

Alvast bedankt voor de reacties. Reactie infoteur, 29-11-2018
Beste Corne,
Uw moeder kan de woning nog twee jaar aanmerken als eigen woning en voorkomt zo vermogensbelasting over de waarde van de woning. Bovendien telt de woning dan niet mee voor de eigen bijdrage in het verpleeghuis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet, 23-11-2018 16:36 #154
Goedemiddag. in ons geval denken wij na over "Verkopen woning onder voorbehoud van huurrecht" waarbij ik de woning volledig in eigendom overneem van mijn vader. Waar ik nu niet goed achter kom is welke waarde/taxatie/WOZ wij als grondslag moeten nemen ter vaststelling van "de economische waarde in bewoonde staat" zodat wij over de reële waarde overdrachtsbelasting betalen en later niet (alsnog) met schenkbelasting worden geconfronteerd. de WOZ waarde is € 250.000. de huur die mijn vader gaat betalen is 6% van de actuele WOZ en de leeftijd van mijn vader is 86 jaar. Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 11-12-2018
Beste Piet,
De WOZ-waarde van een woning is niet anders wanneer een woning verhuurd is of niet. De waardering die een koper heeft voor een woning in bewoonde staat zal wel anders zijn en bedraagt soms maar 60% tot 85% van de waarde in onbewoonde staat (=marktwaarde). Op grond van de leegwaarderatio zou de marktwaarde bij 6% huur 78% van de WOZ-waarde kunnen bedragen, het echter maar de vraag of de Belastingdienst daarmee akkoord zal gaan:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 15-11-2018 20:36 #153
Beste,

Wij willen ouderlijke woning kopen voor WOZ waarde en er gezamenlijk gaan wonen (dus ouders met kind en het gezin). Moeten ouders dan huur betalen ivm fiscus of is dat niet nodig omdat er een gezamenlijke huishouding is? Reactie infoteur, 16-11-2018
Beste Anoniem,
Als er echt sprake is van een gezamenlijke huishouding met een kind (jullie delen de kosten van levensonderhoud), dan hoeft u als ouder geen huur te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Desiree Baan, 03-11-2018 01:35 #152
Goedendag, wij willen graag het huis van mijn moeder voor 220000,- kopen. Marktwaarde 420.000, WOZ 390.000. We kopen het huis bewoont. Mijn moeder is 80. En blijft er ook wonen. Wij gaan in een mantelzorg woning wonen. Uitgaande van marktwaarde bewoonde staat is het huis plm 312.000 waard. Omdat we het huis onder de marktwaarde (voor 220000) kopen, moeten we schenkbelasting betalen. Wordt de schenkbelasting berekend vanaf WOZ waarde (dus over 170.000) of vanaf waarde bewoonde staat (dus 98000,-)? Reactie infoteur, 05-11-2018
Goedendag Desiree Baan,
Als u het volledige eigendom koopt en niet alleen het blote eigendom (waarde woning minus waarde vruchtgebruik), dan kijkt de fiscus voor de schenkingsrechten naar de WOZ-waarde in onbewoonde staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marie, 26-10-2018 14:42 #151
Wij, ouders van 4 kinderen boven de 40, willen ons huis aan hen verkopen voor de WOZ waarde van 280 k. Betekent dus dat wij 6% van 280 k aan huur moeten betalen = 16.800 per jaar. De kinderen blijven de koopsom schuldig maar lossen deze af met de door hen ontvangen huur alsmede door een jaarlijkse schenking van 5300 euro. Na ruim 7 jaar hebben de kinderen dan de woning in bezit zonder schulden. Mijn vraag is: moeten wij rente berekenen over de steeds minder wordende vordering op onze kinderen? en zo ja, welk percentage? Reactie infoteur, 28-10-2018
Beste Marie,
In feite sluiten uw kinderen bij u een lening af om de woning te kopen en betaalt u huur om in de woning te kunnen blijven wonen. Onder de veronderstelling dat de lening niet direct opeisbaar is, mag u een marktconforme rente over de jaarlijks uitstaande lening vragen en die mag dus lager zijn dan 6%:

https://financieel.infonu.nl/lenen/19976-een-modelovereenkomst-voor-onderhands-lenen-aan-uw-kind.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cock Abbink, 20-10-2018 17:28 #150
Interessant artikel: verkoepen woning onder voorbehoud van huurrecht.
Is dit anno 2018 onveranderd? Ik las in een ander artikel dat er minimaal 6% huur moet worden betaald over de WOZ waarde.
Is dat m.i een fors bedrag?
Gelden de genoemde voordelen voor mij als koper (kind van de verkoper dus) nog steeds? Reactie infoteur, 24-10-2018
Beste Cock Abbink,
Ja ook in 2018 en 2018 kunt u een woning verkopen (kopen) onder behoud van huurrecht. Ook die 6% geldt nog steeds. Vindt u die 6% te hoog, dan kan er altijd nog een deel belastingvrij worden geschonken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arno, 10-10-2018 17:27 #149
Ik heb een vraag over "Dit komt door de nieuwe fictiebepaling in de Successiewet zoals die sinds 2010 geldt. Zij moeten dus sinds 2010 belasting betalen over de aanwas tot het volledige eigendom. "

Als ik het huis van mijn alleenstaande vader koop en vervolgens een mantelzorgwoning in de tuin bouw waar hij komt te wonen geldt dan ook bovenstaande nieuwe fictiebepaling?

Mvg,
Arno Reactie infoteur, 11-10-2018
Beste Arno,
De fictiebepaling treedt alleen in werking bij vruchtgebruik. Bouwt u een mantelzorgwoning in de tuin, dan hoeft daarvan dus geen sprake te zijn. U kunt de mantelzorgwoning of een deel daarvan ook aan uw vader verhuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lidi, 13-09-2018 22:25 #148
Hi redactie,

Mijn vader is nu bijna 80 jaar oud en woont alleen in zijn huis, met een WOZ-waarde van ruim 500.000. Nu willen wij (zoon + dochter) dit huis overkopen voor een fiscaal voordeel, want het huis is naar inschatting rond de 800.000 waard.
Kunt u aangeven wat de beste fiscale constructie voor zowel mijn vader als voor mijn broer en mij?

Er zijn ook mogelijkheden om mijn vader te laten wonen in de woning na verkoop. Met wellicht de optie dat ik (dochter) hierbij ga wonen. Reactie infoteur, 16-09-2018
Hi Lidi,
Als een kind ook zelf in de woning gaat wonen, kan de vader gebruik maken van een schenkingsvrijstelling van ruim een ton. Voor het andere kind dat er niet woont is er alleen de jaarlijkse vrijstelling. Vader kan ook een deel van de woning verkopen en zelf in het andere deel wonen of verkopen met behoud van vruchtgebruik. Er zijn meerdere mogelijkheden en combinaties mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pukkie, 04-09-2018 22:13 #147
Wij hebben een huis gekocht en willen dit doorverkopen aan ons kind. Het is gekocht voor 245.000. De WOz waarde is 160.000.

Kunnen wij het aan haar verkopen voor 215.000 zonder dat de belasting dit ziet als schenking? Reactie infoteur, 05-09-2018
Beste Pukkie,
U mag de woning zelfs tegen de WOZ-waarde verkopen zonder dat dit als schenking wordt gezien. Betaalt uw kind u meer, dan kan gevraagd worden waarom dat gebeurd is, want dat kan voor u een schenking zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andreas, 16-08-2018 20:59 #146
Goedenavond,
Ik wil het huis van mijn vader kopen (voor de woz waarde) en me ook inschrijven op dat adres. Het huis wil ik aan mijn vader verhuren voor 6% van de woz waarde en die inkomsten gebruiken voor de aflossing van de aanschafprijs (=woz waarde) van het huis.

Daarna wil ik een praktijkruimte bouwen op hetzelfde terrein en dan ook feitelijk in de praktijkruimte gaan wonen (ook al heeft die geen officiële woonbestemming)

Komt de waarde van het gekochte huis dan wel of niet in mijn box 3 van mijn belastingaangifte omdat het mijn enige huis is en ik er ook woon?
Als ik jaarlijks de WOZ waarde moet nemen voor de huurprijs die mijn vader betaalt dan zit ook de later gebouwde praktijkruimte in de WOZ waarde en is feitelijk de huurprijs voor het woonhuis te hoog, is daar iets aan te doen?

Met vriendelijke groet,

Andreas Reactie infoteur, 18-08-2018
Beste Andreas,
Als u op het adres ingeschreven staat en eigenaar bent van de woning, valt de waarde van de woning in box 1, maar u verhuurt ook een deel. Als dat meer dan een kamer is, valt het verhuurde deel in box 3. Uw vader gaat niet de hele woning huren, dus is ook niet 6% over de hele WOZ-waarde nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arno, 16-08-2018 16:28 #145
"Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat.;"

Waar kan ik dat percentage terugvinden, mijn vader is 71.

Met vriendelijke groet,

Arno van Dijk Reactie infoteur, 18-08-2018
Beste Arno,
Hier bestaan verschillende tabellen voor, een voorbeeld hiervan vindt u in:

https://financieel.infonu.nl/geld/38094-nieuwe-erfrecht-nadelig-voor-huizenbezitters.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 15-08-2018 22:04 #144
Ik wil het huis van mijn vader kopen, nu is echter de taxatiewaarde (335.000) flink hoger dan de WOZ-waarde (257.000).
Gaat de belastingdienst dan nog steeds uit van de WOZ-waarde? Zo nee, wat is dan een laagste reële waarde? De taxatiewaarde is echt te hoog, zeker als je op korte termijn wilt verkopen.

Met vriendelijke groet,
Ben Reactie infoteur, 16-08-2018
Beste Ben,
Als er een WOZ-waarde beschikbaar is, kijkt de Belastingdienst bij de waardering van de woning naar de WOZ-waarde. Dat leidt bij u nu tot een voordeel, maar in een dalende woningmarkt kan sprake zijn van een nadeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hubie, 12-08-2018 16:35 #143
Ik overweeg het eigendom van een woning in Wallis in te brengen in een BV, waarvan ik enig aandeelhouder ben. Wat zijn daatoe de nodige stappen en wat zijn de kosten en fiscale consequenties?

Met vriendelijke groet,

Hubie Reactie infoteur, 13-08-2018
Beste Hubie,
Voor de eigendomsoverdracht van een woning aan de bv, moet u naar de notaris. De bv zal u vervolgens om een zakelijke huur vragen als u nog van de woning gebruik wilt maken. Voor de bv is de woning na overdracht een bedrijfsmiddel geworden. U kunt er ook voor kiezen om de woning niet over te dragen, maar via de bv een hypotheek te verstrekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Matt, 11-08-2018 16:32 #142
Ik ben gescheiden. Ik heb een hypotheek vrije koopflat van Vve. Heb een kind van 15 jaar, die bij mijn ex woont en ex heeft volledige voogdij, vanwege mijn ziektebeeld.

Ik wil mijn flat op naam van mijn kind zetten, indien mogelijk belastingvrij. Ik blijf er wonen tot ik overlijd. Hooguit binnen 4 jaar. Mijn ex mag mijn flat niet erven.

Wat kan ik het beste doen met mijn flat? Hoe kan ik belastingvrij op naam zetten van mijn kind. Nu doen of later? Geen onnodige kosten voor mijn kind. Heeft u tips en /of advies hoe te handelen. Adviezen van notarissen zijn onoverzichtelijk, weet nog steeds niet wat te doen.

Mijn dank,
Matt Reactie infoteur, 13-08-2018
Beste Matt,
Zolang uw kind minderjarig is telt voor de Belastingdienst het vermogen mee bij het vermogen van de ouder(s). Schenken betekent zeer waarschijnlijk belasting betalen, erven waarschijnlijk ook maar minder door de hogere vrijstelling. Erven zal daarom in veel gevallen goedkoper zijn. Omdat u niet wilt dat de ex het geheel erft, doet u er goed aan om een testament op te laten stellen waarin u dit regelt en aangeeft wat de rol van de ex hierbij wordt (zij krijgt geen geen bevoegdheden bijvoorbeeld, maar wie wel). De erfbelasting zou later uit de verkoop van de flat kunnen worden betaald, waarbij de opbrengst voor de minderjarige is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan-Willem van den Heuvel, 03-06-2018 01:05 #141
Ik woon met mijn vrouw en zoon in een woning, onbelast dus vrij van hypotheken, sedert jaren te samen in de woning.
De woning met een WOZ-waarde van ca 300.000,-- staat op naam van mij en mijn vrouw.
Wij willen de woning aan mijn inwonende zoon verkopen.
De woonsituatie willen wij niet veranderen, dus gedrieën in de woning blijven wonen.
Mijn leeftijd is 80 jaar. Mijn vrouw is 78 jaar. Mijn zoon is 48 jaar.
Mijn zoon kan uit eigen middelen de woning kopen.
Tegen welke waarde kunnen wij de woning aan onze zoon verkopen.
Waar moet verder nog rekening mee houden? Reactie infoteur, 07-06-2018
Beste Jan-Willem van den Heuvel,
Dat hangt ervan af hoe u de woning verkoopt. Als u recht van vruchtgebruik van een deel van de woning wilt behouden, koopt uw zoon het blote eigendom dat na jullie overlijden aangroeit tot het volledige eigendom. Maar u kunt er ook voor kiezen om de woning voor de volle prijs te verkopen op basis van de WOZ-waarde en een deel van de woning bij uw zoon huren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 07-05-2018 10:00 #140
Goedemorgen,

Wij, man 70 jaar en vrouw 71 jaar, willen ons huis verkopen aan onze beide zonen en er zelf in blijven wonen.
Op uw site staat een verkoopprijs genoemd van 60 tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat. Welk percentage is in onze situatie acceptabel voor de belastingdienst.

Ik hoop dat u een antwoord voor mij heeft.
Met vriendelijke groet, Jan Valent Reactie infoteur, 07-05-2018
Beste Jan,
U kunt de woning verkopen met recht van vruchtgebruik. Daarbij kan het vruchtgebruik gebaseerd zijn op 1 leven of op het leven van de langstlevende. Dat gegeven bepaalt hoeveel het vruchtgebruik waard is en wat dus een redelijk prijs is voor het blote eigendom van de woning. De kinderen kunnen ook de volle prijs betalen, waarna u de woning huurt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cap, 05-05-2018 17:37 #139
Wij heb de woning van mijn schoonouders gekocht om er te gaan wonen. Omdat hun nieuwe woning nog niet gereed is blijven ze er nog 6 maanden wonen en betalen ze huur. Moet ik dan ook 6% tekenen? We hebben de marktprijs onverhuurd vetaald. Reactie infoteur, 07-05-2018
Beste Cap,
Het veiligste is die 6% waarbij u daarna weer een deel terug kunt schenken. De marktconforme huur is tegenwoordig ook hoog.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fvb, 11-04-2018 05:52 #138
Ik (49 jaar) woon in bij mijn moeder en zij wil de woning aan mij verkopen met behoud van huurrecht. Het wordt dus een gezamenlijke huishouding. De Marktwaarde is 290K ( WOZ waarde is 240K) Er rest nog een hypotheek op van 90K Nu is de WOZ waarde acceptabel voor de belastingdienst. Moet mijn moeder bij een gezamenlijke huishouding toch 6 % per jaar huur betalen over de WOZ waarde en zo ja moet ik daar dan belasting over betalen. Mijn moeder wil mij tevens 128611 schenken waarover ik dan 12,324 belasting over moet betalen. Bij het overlijden van mijn moeder ben ik mijn 2 broers wettelijk nog iets verschuldigd dit in verband met deze schenking.en in verband met het verschil tussen marktwaarde-WOZ waarde. Kan de hypotheeknemer bezwaar maken omdat mijn moeder huurrecht krijgt of kan ik dan beter het huurrecht niet laten vastleggen zodat mijn moeder dan ook geen 6% hoeft te betalen aan huur Reactie infoteur, 11-04-2018
Beste Fvb,
Als er een hypotheek op de woning rust, kan de bank bezwaar maken tegen verhuur. Als jullie als moeder en zoon een gezamenlijke huishouding hebben, is verhuur ook niet per se nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Springspin, 10-04-2018 22:10 #137
Beste Zeemeeuw,

Ook wij hebben een vraagje:
Mijn schoonouders gaan naar een aanleunwoning en nu willen wij graag het ouderlijk huis kopen. Het huis is redelijk gedateerd en heeft op het terrein achterstallig onderhoud. Verbouwing financieren we uit eigen geld. Nu is de WOZ waarde een stuk hoger (hebben ze nooit de moeite voorgenomen om aan te vechten) dan de NWWI taxatie. Voor welke prijs dienen we de woning minimaal aan te kopen? Mag het belastingtechnisch voor de taxatie aangekocht worden of is de WOZ leidend.

Hartelijk dank voor uw reactie.
MVG Rianne Reactie infoteur, 11-04-2018
Beste R. Springspin,
Voor de fiscus is de WOZ-waarde leidend. U kunt ook na aankoop bezwaar maken tegen de WOZ-waarde op basis van de NWWI-taxatie en zo onderbouwen waarom u een lagere prijs hebt betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas Meijer, 23-03-2018 12:55 #136
Beste Zeemeeuw,

Hoe zit het exact als ik het huis van mijn ouders koop maar er zelf ook blijf wonen? Moeten zij dan evengoed huur aan mij betalen?

En als ik het huis koop voor € 150 k en de WOZ is € 250 k dan wordt € 100 k gezien als schenking maar moet ik dan overdrachtsbelasting betalen over de € 150 k of over de € 250 k?

MVG,
Bas Meijer Reactie infoteur, 24-03-2018
Beste Bas Meijer,
Als jullie een gezamenlijke huishouding hebben, hoeft er ook geen huur betaald te worden. De overdrachtsbelasting kan via de samenloopregeling worden verrekend met de schenkbelasting. Als er geen schenkbelasting is, blijft de overdrachtsbelasting over:

https://financieel.infonu.nl/belasting/8368-schenkingsrecht-en-samenloopregeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. K., 07-03-2018 20:11 #135
Oma wil haar huis verkopen aan haar kleinkind. Kinderen en andere kleinkinderen zijn akkoord. Is het mogelijk om een familiehypotheek af te sluiten tussen oma en kleinkind? Reactie infoteur, 08-03-2018
Beste A.K.,
Ja dat mag oma doen (als het kleinkind ouder is dan 18 jaar).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tukker, 27-02-2018 20:20 #134
Mijn tante wil het huis aan mij nalaten (WOZ ongeveer 210000). Wat kan ik doen, bv nu het huis kopen gebruikmakend van een hypo, om later successie rechten te besparen. Voor tante/neef relatie zijn die nl erg hoog Reactie infoteur, 01-03-2018
Beste Tukker,
Wat u het beste kunt doen, hangt van vele factoren af. Als u de lasten van en tante en neef wilt verlagen, kunt u bijvoorbeeld een deel van de woning kopen. U kunt ze een bedrag lenen en de rente schenken. U kunt de hele woning kopen met recht van huur. U kunt ze een bedrag schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A., 23-02-2018 16:39 #133
Beste Zeemeeuw,
De kinderen kopen de ouderlijke woning tegen de woz-waarde en zijn direct eigenaar van de woning. Ouders blijven er wonen en huren het terug tegen 6% van de woz-waarde. Het huis is getaxeerd naar de marktwaarde in bewoonde en onbewoonde staat. Mogen de kinderen overdrachtsbelasting betalen over de marktwaarde in bewoonde staat?
Alvast bedankt voor uw antwoord! Reactie infoteur, 24-02-2018
Beste A,
De kinderen betalen overdrachtsbelasting over de verkoopprijs van de woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lucas, 19-02-2018 19:21 #132
Beste Zeemeeuw,

Ik wil de woning van mijn moeder overkopen en we vroegen ons af voor hoeveel minder dan de woz-waarde ik het huis mag overkopen. Welk bedrag zou door de belastingdienst nog als acceptabel worden gezien. De woz waarde van het huis is 245.000 euro.

Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord!
Met vriendelijke groet,
Lucas Reactie infoteur, 20-02-2018
Beste Lucas,
Als u jonger bent dan 40 jaar en in de woning gaat wonen is een belastingvrije schenking mogelijk tot 100.800 euro:

https://financieel.infonu.nl/belasting/120291-schenking-2018-vrijstelling-eigen-woning-ruim-100000-euro.html

Soms is het mogelijk om de WOZ-waarde te verlagen, maar in de meeste gevallen zal de Belastingdienst elk bedrag lager dan de WOZ-waarde als een schenking kunnen zien:

https://financieel.infonu.nl/belasting/3933-aanslag-onroerend-goed-woz-2018-en-ozb-maak-bezwaar.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 19-02-2018 14:28 #131
Mijn casus is het volgende; Ik ben 77 en mijn echtgenote 74 en wij willen ons tweede huis verkopen aan onze zoon. Hij woont er al in en betaalt huur. De WOZ waarde is 175.000.-. Kunnen wij hem de helft lenen en hij de rest via een hypotheek bij de bank betalen? Hoe kunnen wij dit belastingtechnisch het beste aanpakken?
Alvast heel hartelijk bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 20-02-2018
Beste Robert,
U kunt uw zoon de helft lenen, terwijl de rest via de bank wordt gefinancierd. De maar is dat de bank zal vragen of er andere leningen zijn en wat daarvoor de maandlasten zijn. Dat kan een probleem zijn als het inkomen van uw zoon niet hoog genoeg is. Is dat het geval, dan kan dit wellicht worden opgevangen met de toezegging dat u de maandlasten voor de lening bij u jaarlijks aan uw zoon zult schenken. Is bovendien de lening bij u een hypotheek, dan is de rente voor uw zoon fiscaal aftrekbaar als gekozen is voor een annuïteit (maandelijkse aflossing en rentebetaling, is wat ingewikkelder). Voor uw zoon zijn er zo een paar fiscale voordelen, voor uzelf helaas niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo, 08-02-2018 16:53 #130
Goede middag,

ik wil de woning van mijn ouders kopen. mij ouders blijven in een bijgebouw wonen. hoe kunnen wij dit nu het beste aanpakken belasting technisch en met eventuele schenkingen en het feit dat mijn ouders er blijven wonen(mantelzorg).

ik hoor het graag Reactie infoteur, 10-02-2018
Beste Jo,
Als u jonger bent dan 40 jaar kunnen uw ouders in 2018 u tot 100.8000 euro belastingvrij schenken, in andere gevallen zal het om lagere belastingvrije bedragen gaan. Uw ouders kunnen bedingen dat een deel van de woning hun eigendom blijft zolang ze er wonen of kiezen voor huur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harry, 28-01-2018 18:16 #129
Hallo,
Mijn vrouw (74 jaar) en ik (77 jaar) willen onze vrijstaande woning verkopen aan onze twee zonen, maar we willen wel in onze woning zo lang als mogelijk is blijven wonen tegen een aanvaardbare huurprijs. De kinderen krijgen dan een lening van ons voor hun aandeel in de koopprijs. De ozb waarde is momenteel 500.000,00 euro.
Vraag: Wordt de korting op de verkoopprijs voor het door ons huren van het huis op de OZB waarde of op de taxatiewaarde vrije verkoop berekend?
Vraag: Kunt u aangeven hoeveel de korting gezien onze leeftijden is?
Vraag: wat is een aanvaarbare huurprijs?
Bijvoorbaat dank.
Groet Harry Reactie infoteur, 29-01-2018
Hallo Harry,
De Belastingdienst houdt vooral de WOZ-waarde in de gaten en die houdt geen rekening met huur en verhuur. U hebt dan ook twee mogelijkheden: verkoop in verhuurde staat met een huurcontract of u verkoopt het blote eigendom en behoudt het vruchtgebruik. Uw notaris kan met u bekijken wat voor u het voordeligste uitkomt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 23-01-2018 16:31 #128
Mijn man en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Nu denken wij er over om het huis te verkopen aan een zwager en dat mijn man het huis terug koopt voor het zelfde bedrag bij zijn zwager. We willen dit gaan doen omdat de rente zo laag is en als je een ander hypotheek neemt krijg je te maken met boeterente. we zitten nu op 4% en willen naar de 2%. Gaat de belastingdienst er ook nog mee bemoeien? We willen dus goedkoper gaan zitten zonder te veel te betalen. Reactie infoteur, 24-01-2018
Beste Sandra,
De Belastingdienst doet niet moeilijk als de woning niet (ruim) onder zijn waarde wordt verkocht. Het is wel zo dat niet elke bank de terugkoop wil financieren omdat ook wel duidelijk is dat u een boeterente wilt vermijden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S. P., 22-01-2018 14:13 #127
Wij willen het huis van mijn ouders kopen. Het huis is voor een hogere prijs getaxeerd dan de WOZ-waarde. Wij willen het kopen voor een bedrag onder de taxatiewaarde, maar boven de WOZ-waarde. Kan dit zonder dat er sprake is van een schenking? Reactie infoteur, 23-01-2018
Beste S.P.
Zolang u minimaal de WOZ-waarde betaalt, is er fiscaal gezien in beginsel geen sprake van een schenking. De fiscus kent alleen de WOZ-waarde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Mooter J., 12-01-2018 08:49 #126
Geachte, ik wil mijn huis verkopen aan mijn zoon. Alles legaal via notaris en schatting. Wat gebeurt er na mijn overlijden, moeten er nog erfenisrechten op betaald worden? Reactie infoteur, 14-01-2018
Geachte Van Mooter J.,
Als uw woning is verkocht, betaal uw zoon geen erfenisrechten meer over de woning, maar wel over het geld dat bij een overlijden eventueel nog op uw rekening staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 07-01-2018 23:09 #125
Beste,

Wij willen graag het huis overnemen van mijn schoonmoeder. Nu kost het huis zo'n 400.000 euro en heeft schoonmoeder nog een resthypotheek van 80.000 euro.
Nu zouden wij de helft (200.000 euro) direct willen betalen en 200.000 lenen van schoonmoeder om deze in delen maandelijks aan haar af te lossen.
Uiteraard heeft zij geen 200.000 euro, maar die zit wel in het huis. Is het mogelijk om dit op papier te lenen? Reactie infoteur, 09-01-2018
Beste Robert,
Met een schuldigverklaring (leenovereenkomst) kunt u zo van uw schoonmoeder 200.000 euro lenen. U moet wel de rente betalen om te voorkomen dat de Belastingdienst dit als een schenking beoordeelt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ilam, 23-11-2017 15:47 #124
Beste,

Mijn ouders willen het huis op ons naam zetten. wat is het best mogelijk manier. Ze willen ook geen geld ontvangen. zij willen het onder 4 kinderen delen iedereen evenveel.
Hoeveel zullen we moeten betalen huis is ongeveer 350.000 euro. Reactie infoteur, 24-11-2017
Beste Ilam,
Als ieder kind 87.500 euro krijgt, betaalt ieder kind hierover circa 8.200 euro schenkbelasting. Uitzonderingen hierop zijn er voor kinderen jonger dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. M. H. Verburg, 23-11-2017 13:51 #123
Dit was zeer belangrijke informatie, zou graag nog willen weten of je dit nu met een notaris of een hypotheek adviseur moet regelen. Reactie infoteur, 24-11-2017
Beste A. M. H. Verburg,
De verkoop van onroerend goed verloopt in Nederland altijd via een notaris.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S., 13-11-2017 00:05 #122
Mijn ouders willen hun huis aan mij verkopen. Ik ben 50 jaar. De WOZ waarde is 412000 euro. Ik kan max 350.000 betalen. Wat is dan de slimste constructie? Kunnen we iets met het jaarlijkse schenkingsrecht? Reactie infoteur, 11-12-2018
Beste S,
Zeker, u kunt bijvoorbeeld een deel schuldig blijven en lenen bij uw ouders. Die kunnen op hun beurt u geld schenken. Als het mogelijk is, zou de eerste schenking nog dit jaar kunnen plaats vinden (toch ruim 5.300 euro):

https://financieel.infonu.nl/geld/78547-belastingvrij-schenken-2017-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo Meppelink, 11-11-2017 19:28 #121
Hallo,

Fijn dat u de moeite neemt om zoveel persoonlijke vragen te beantwoorden. Hieronder mijn casus:

Wij kunnen het huis van mijn ouders overnemen. De Woz waarde 325000 euro. De verkoopwaarde / marktwaarde is 375000 euro.

Ik kan volgen jaar 100% van de woningwaarde lenen. Is dus 375000 euro. Ik neem het huis over van mijn moeder voor 325000 euro. De rest gebruik ik voor verbouwingskosten (bouwdepot)

Wat vindt de belastingdienst van bovengenoemd idee? Zien zij dit ook als schenking of is de woz waarde leidend genoeg? Reactie infoteur, 13-11-2017
Hallo Theo Meppelink,
De WOZ-waarde is leidend. Let er wel op dat de WOZ-waarde volgend jaar weer wat hoger zal zijn (enige haast is dus wel geboden):

https://financieel.infonu.nl/belasting/103074-woz-waarde-2018-omhoog.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W., 12-10-2017 15:21 #120
Beste Zeemeeuw,

Dank voor alle contributies op dit interessante forum.

Mijn situatie is als volgt: ik ben een 72 jarige weduwnaar met 2 kinderen. De oudste is 38, de jongste 35. Mijn woning heeft een WOZ waarde van €410.000 en heeft nog een restschuld van €30.000. Mijn overige liquide bezittingen zijn ongeveer €200.000. Mijn jongste kind woont samen met zijn partner en twee kinderen in mijn woning. Mijn jongste kind wil graag in het huis blijven wonen. Wij plannen op korte termijn een verbouwing van €200.000. Ik zal na de verbouwing met mijn jongste kind in het huis blijven wonen.

Mijn gezondheid laat helaas te wensen over en ik denk momenteel na over de vermogensoverdracht aan mijn kinderen. Beide kinderen verkeren in een gezonde financiële situatie. Mijn kinderen hebben een goede verstandhouding. Aangezien mijn eigen woning mijn grootste bezit is en de vrijgestelde schenking voor een woning eenmalig is verhoogd, overweeg ik de verkoop van mijn woning aan mijn kinderen. Wat zijn in mijn geval de belangrijkste fiscale aspecten van de vermogensoverdracht en wat ziet u als de meest geschikte methode? Wat zijn de fiscale consequenties van een verkoop aan beide kinderen (50-50%)?

Met vriendelijke groet,

W. Reactie infoteur, 15-10-2017
Beste W,
1. Hoofdregel bij de verkoop van een woning aan uw kinderen is dat als u bij de verkoop een lager bedrag krijgt dan de WOZ-waarde, het verschil als een schenking kan worden gezien.
2. Gaat een kind in die woning wonen (of woont die daar al), dan mag het eenmalig van u 100.000 euro belastingvrij ontvangen. Woont het tweede kind er niet, dan zal deze slechts ruim 5.300 euro jaarlijks belastingvrij krijgen en over de rest schenkbelasting betalen.
3. Als een kind u geld schuldig blijft, kunt u daar een lening van maken en enkele jaren 5.320 euro schenken.
4. U kunt ook bedingen dat u in de woning mag blijven wonen of niet 100% verkopen, maar bijvoorbeeld 75%. Vraag u ook af of u met uw eigen geld wilt verbouwen voor de verkoop of erna en hoeveel u voor uzelf wilt overhouden.
5. Alles weggeven betekent immers dat u zelf niets zult overhouden, wat ook niet prettig lijkt. Kortom, wie betaalt wanneer ook de verbouwing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Essens, 02-10-2017 11:35 #119
Mijn vraag is: wij willen ons huis verkopen aan een van de kinderen en willen zelf op hetzelfde erf in een mantelzorgwoning gaan wonen. Mijn vraag is moeten wij dan onze A.o.w. inleveren? Reactie infoteur, 03-10-2017
Beste M. Essens,
U ontvangt geld voor de verkoop en dat kan gevolgen hebben voor de eventuele toeslagen die u ontvangt, omdat u daarmee over extra vermogen beschikt. U hoeft hierdoor echter niet uw AOW in te leveren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L., 27-09-2017 13:13 #118
Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen en gaan trouwen. Ik heb 2 tiener kinderen en een huurwoning, hij één tienerzoon, een koophuis en een eigen bedrijf (zzp). We willen onze huizen opzeggen / verkopen en de boerderij van mijn ouders overkopen. Deze tot 2 woningen verbouwen zodat zij er ook in kunnen blijven wonen. Er behoren ook flink wat agrarische weilanden bij de boerderij die wij niet nodig hebben en wellicht aan een derde verkocht/verhuurd(?) kunnen worden. Ik heb ook nog 2 volw. broers die elk een eigen koophuis hebben maar wellicht het erfdeel bij verkoop van de boerderij willen/behoren te ontvangen(?)
Hoe kunnen we dit fiscaal het beste aanpakken? Reactie infoteur, 28-09-2017
Beste L,
Als jullie gaan samenwonen en trouwen, dan is nog maar één woning als eigen woning toegestaan met hypotheekrenteaftrek. Dat zal waarschijnlijk de woning van uw ouders worden voor het deel dat door jullie zelf wordt bewoond. Van een erfdeel is nog geen sprake, zolang uw ouders nog leven, wel mag er een bedrag geschonken worden als voorschot op een latere erfenis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Papa76, 03-09-2017 14:02 #117
Mijn vrouw en ik gaan scheiden.
Zij wil dat ik hier blijf wonen, omdat dit mijn ouderlijk huis is waar ik ben geboren.

Mijn vader overleed in 2003 en in 2005 wou me moeder hier weg.

Wij hebben toen geprobeerd dit huis te kopen, maar door een schuld van €20.000 van mijn partner was dit niet haalbaar.

Mijn moeder is bijna €20.000 in prijs gezakt zodat wij het huis toch konden kopen.

Wij zijn getrouwd en hebben 2 kinderen.

Maar de situatie is nu:
Scheiden
Schuld van 18.000
Ik verdien best goed doordat ik in de continuedienst werk.
Mijn vrouw de hypotheek niet kan betalen.
Zij hier weg wil.

Dit huis heeft voor mij zoveel emotionele waarde dat ik er alles aan ga doen om hier te blijven.

Nu is mijn vraag ook:
Wat is het effect dat mijn moeder ooit zoveel in prijs gezakt is zodat wij het konden kopen? Reactie infoteur, 05-09-2017
Beste Papa76,
Voor een lening of hypotheek maakt het niet uit dat uw moeder toen in waarde zakte, omdat naar de actuele waarde wordt gekeken. Als jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd, bezit elk van jullie de helft van de huidige waarde van de woning minus hypotheek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sanne, 30-08-2017 15:25 #116
Hallo,
Mijn ouders willen dit jaar hun huis aan mij schenken(enig kind). Woz waarde is €320.000 op advies van de notaris willen we €100.000 belasting vrij schenken en nog eens €100.000 tegen het tarief van schenkbelasting.
Nu heeft hij ons geadviseerd om een huurrecht op te stelen. maar ik lees overal dat dan 6% van de woz per jaar betaald moet worden, dit is dan een aanzienlijk bedrag! We gaan het huis verbouwen zodat ik en mijn ouders beide in eigen deel van het huis kunnen blijven wonen. Mijn ouders willen graag blijven wonen tot aan hun 'eind'.(tot zo ver de zorg dit toelaat in thuis situatie). Is dit de beste optie om dan te doen of zijn er nog andere opties? Reactie infoteur, 31-08-2017
Beste Sanne,
U gaat met uw ouders in de woning wonen, terwijl u de eigenaar bent. Dat betekent ook dat uw ouders niet het hele huis van u zullen huren en daarom de 6% op een lagere WOZ-waarde van toepassing zal zijn. U kunt ook een deel van de woning geschonken krijgen, terwijl ook uw ouders voor een deel eigenaar blijven in plaats van te huren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andrea, 04-08-2017 12:00 #115
Goedemorgen. Mijn vraag is het volgende.
Mijn buitenlandse buurvrouw (50 jr) is eind 2016 vrij plotseling weduwe geworden. Haar enige dochter is 33 jaar (geen erfgenaam van haar overleden man, die zelf geen kinderen had) en was en is inwonend bij haar. Doordat zij nu veel minder inkomsten heeft en nog wel een hypotheek van rond de € 160.000,= bij een WOZ waarde van circa € 215.000,= wil zij weten of zij haar dochter als mede eigenaar kan opvoeren bij de hypotheek of hoe kan zij het huis zo voordelig mogelijk aan haar dochter overdoen (en er zelf ook blijven wonen, of wat als zij terug wil naar haar eigen land?). Zowel de dochter als zijzelf hebben ook de Nederlandse Nationaliteit. Kan zij de € 100.000,= schenking hierbij inzetten? De dochter verdient het minimumloon. Reactie infoteur, 06-08-2017
Beste Andrea,
De 100.000 euro schenking kan worden gebruikt als ook de dochter in de woning komt wonen, in dat geval zou de dochter voor circa de helft van de woning eigenaar kunnen worden zodra daarvoor de akte bij de notaris is gepasseerd. Als de dochter het minimumloon verdient, zal ze (waarschijnlijk) niet de volledige hypotheek van € 160.000 kunnen krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ingrid, 25-07-2017 14:43 #114
Goedemiddag, mijn vraag is de volgende.
Mijn moeder heeft bij de scheiding het huis toegewezen gekregen en ik ben medeschuldenaar geworden omdat mijn inkomen hoger was dan dat van mijn moeder. Ik ben enig kind (64) en mijn moeder is nu 87 jaar. Ik heb in de afgelopen 5 jaar 2x een maximale schenking van € 123.00,00 op papier gekregen. Nu begint mijn moeder te dementeren en ik denk dat ze binnen 1 jaar in een verzorgingstehuis terecht komt. De WLZ waarde van de woning is ongeveer € 475.000,00. Er staat nog een krediethypotheek op van € 85.000,00. Ik heb in 2013 een handdruk gehad en was toen 59 jaar en kwam niet meer aan het werk. Ik heb dus nu pensioen en een uitkering van een lijfrenterekening, deze bedragen zijn niet hoog genoeg om een hypotheek voor € 85.000,00 te krijgen zodat het huis op mijn naam kan komen. De rente die betaald wordt voor de hypotheek is al zeker 2 a 3 jaar ongeveer € 50,00 per maand. Dit kan ik dus best opbrengen. Wat kunt u mij adviseren om te doen, zodat de Eigen Bijdrage voor mijn moeder niet het allerhoogste wordt.

Met vriendelijke groeten,
Ingrid Lucas Reactie infoteur, 26-07-2017
Beste Ingrid,
Als de hypotheekrente te betalen is, lijkt er niet zoveel aan de hand. Uw moeder mag als ze in het verzorgingshuis zit nog twee jaar de woning als eigen woning aanmerken, de eigen bijdrage kijkt naar het vermogen van twee jaren terug. Met andere woorden dan speelt de waarde van de woning zeker vier jaar geen rol bij de bepaling van haar eigen bijdrage voor het verzorgingshuis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sjors, 22-07-2017 10:45 #113
LS,
Wij: man 58 vrouw 64 hebben een eigen huis. Wij hebben een dochter die samen met haar vriend een eigen huis heeft en een gezamenlijke hypotheek. Wat is nu de beste optie?
1 het huis aan haar verkopen (zij moet dan een 2e hypotheek afsluiten) en wij huren het terug
2 het huis op papier aan haar schenken
3 niets doen en na ons overlijden erfbelasting betalen, de verkoopwaarde van het huis is momenteel € 300.000 de woz waarde is € 249.00.
m.vr.gr Sjors Reactie infoteur, 25-07-2017
Beste Sjors,
Wat de beste optie is, hangt af van uw doelstelling en wat u wilt bereiken. De overwaarde van uw woning is momenteel 51.000 euro, waarvan 20.000 euro vrijgesteld is van belasting. Uw dochter zou dan 3.100 euro aan belasting betalen en geen overdrachtsbelasting:

http://financieel.infonu.nl/belasting/171645-erfbelasting-2017-vrijstellingen-tarieven-successierechten.html

Bij overdracht nu, betaalt ze 2% overdrachtsbelasting en dat is al 6.000 euro.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 20-07-2017 21:24 #112
Wie kan je het best inschakelen om dit goed te regelen?
we hebben al informatie opgevraagd bij een notaris, maar die bleek geen advies op belastinggebied te kunnen geven en aangezien dit toch vooral een belastingzaak is heeft het wat dat betreft weinig zin. Reactie infoteur, 24-07-2017
Beste Ton,
Wellicht kunt u op zoek naar een notaris die die kennis wel in huis heeft of anders een fiscalist.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Puk, 13-07-2017 17:02 #111
Beste,
Mijn partner en ik kopen het huis van mijn ouders om zelf te bewonen; mijn ouders verhuizen naar een huurwoning. Wij hadden een bedrag afgesproken dat voor ons betaalbaar is en in vergelijk met aankopen in de omgeving, redelijk marktconform zou moeten zijn. Bij de taxatie tbv. de hypotheekaanvraag, werd het huis echter op 40.000 euro meer getaxeerd dan dat wij hadden verwacht. De notaris heeft nu besloten dat wij overdrachtsbelasting moeten betalen over de taxatiewaarde. Alhoewel dit vervelend is, ben ik bang dat die 40.000 nu ook ineens als schenking gezien gaat worden. Moet ik daar nu iets extra's voor regelen, bijvoorbeeld ivm. erfrecht van broers/zussen? Verder zou er dit jaar dus geen extra belasting over betaald hoeven te worden, gebeurt dit automatisch of moet hier ook nog iets voor geregeld worden? Reactie infoteur, 16-07-2017
Beste Puk,
Als de WOZ-waarde wel lager is, zou de notaris ook de WOZ-waarde of het gemiddelde van WOZ-waarde en getaxeerde waarde kunnen nemen. De Belastingdienst kijkt voor wat betreft het schenkingsrecht naar de WOZ-waarde. Zelf hoeft u niets extra's te regelen voor het erfrecht van uw broers en zussen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet, 26-06-2017 13:25 #110
Mijn vader wil zijn woning onder de WOZ-waarde (10-20%) verkopen aan zijn kleinkind (ons kind). Hoe zit dit met het legitieme portie na overlijden ten opzichte van zijn andere 4 kinderen? Krijgen wij minder erfenis (als de andere kinderen deze schenking bij het vermogen willen laten optellen) omdat de schenking aan het kleinkind (ons kind) aan ons doorberekend wordt? Reactie infoteur, 27-06-2017
Beste Piet,
Uw kind is geen directe erfgenaam van uw vader en daarom zijn er geen gevolgen voor de rechten op een legitieme portie. Uitzondering hierop kan de situatie zijn waarbij uw kind minderjarig is, waardoor de verkoop als een verkapte schenking aan u kan worden gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roland, 22-06-2017 09:32 #109
Mijn moeder wil in een kleinere nieuw te bouwen woning gaan wonen en dus haar bestaande woning verkopen. Met de opbrengst van de oude woning kan ze de nieuwe woning kopen. Ze is bijna 80 en is benieuwd of het handig en voordelig kan zijn als de nieuwe woning op mijn naam staat of die van mijn broer. Ze woont zelfstandig in het nieuwe huis, mijn broer en ook ik wonen op een ander adres en delen het nieuwe huis dus niet. Kunt u aangeven waar we rekening mee moeten houden en wat de voor- en nadelen zijn? Reactie infoteur, 23-06-2017
Beste Roland,
Als uw moeder de woning op uw naam of die van uw broer zet, ziet de Belastingdienst dit als een schenking. Als alleen uw moeder in de woning woont, zullen relatief veel schenkingsrechten betaald moeten worden. Bovendien wordt uw moeder straks geacht een huur te betalen aan de eigenaar en wil ze wellicht bedingen dat ze in de woning mag blijven wonen totdat dat voor haar niet meer mogelijk is. Het kan natuurlijk wel en het kan voordelig zijn als uw moeder straks naar een verzorgingshuis zal gaan en niet te veel vermogen wil overhouden in verband met haar eigen bijdrage in de zorg.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hanne Rotgans, 14-06-2017 22:48 #108
Mijn ex-buurvrouw (van oorsprong Zwitserse, maar getrouwd geweest met een NLer), heeft haar huis aangehouden toen ze met het jongste kind bij een vriend in Zwitserland introk. Eerst huurde de middelste zoon het (NLer, 21 jr.), maar het huis is te groot voor hem alleen, hij zoekt een appartementje. Zijn zus (NLse, >23 jr.) daarentegen wil het huis nu graag samen met haar vriend overkopen om er te gaan wonen; beiden hebben een redelijk betalende baan. Wel zouden er 2 kamers gereserveerd blijven voor de ex-buurvrouw en jongste zoon, voor als ze in NL zijn. Wat is voor alle partijen de beste manier om deze koop mogelijk te maken? Mijn ex-buurvrouw vroeg mij advies, maar ik weet daar niet genoeg van af. Bovendien wijkt de geschetste situatie natuurlijk wel af van gangbare scenario's… Ben erg benieuwd naar jullie reactie! M.vr.gr., Hanne Rotgans Reactie infoteur, 16-06-2017
Beste Hanne Rotgans,
De beste deal is afhankelijk van de prijs die de buurvrouw ervoor wil hebben, of ze wellicht een deel wil schenken en of ze het reserveren van twee kamers ook op papier wil zetten. Voor de schenkingsrechten is van belang of ze ook de Nederlandse nationaliteit heeft en hoe lang ze al buiten Nederland woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. van den Wyngaert, 29-05-2017 08:31 #107
Ik ben een weduwe van 62 jaar, ik wil mijn huis verkopen aan mijn enige zoon die het nu van mij huurt. Het is geschat op 240 000 euro. Hoe veel mag ik vragen aan mijn zoon? Hoe wordt het berekend?
Met vriendelijke groeten mevr.VDW Reactie infoteur, 07-01-2018
Beste M. van den Wyngaert,
Normaal gesproken wordt het bedrag dat u minder vraagt dan de WOZ-waarde als een schenking gezien. Als uw zoon jonger is dan 40 jaar mag u zelfs tot 100.000 euro belastingvrij schenken, in andere gevallen gelden er lagere vrijstellingen:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Kooij, 12-05-2017 11:20 #106
Wij willen het huis (nagenoeg vrij van hypotheek) van mijn ouders (>67 jaar) overnemen als eigen woning.
De bedoeling is dat zij in de (een nog te realiseren) aanbouw komen inwonen (zelfstandige woonruimte) om zo in de toekomst mantelzorg te kunnen garanderen.(Gelukkig nu nog niet nodig)
De WOZ van de woning is €366.000 en onze maximale Hypotheek ruimte is €250.000. (Als we dat dus als verkoopprijs hanteren komt het neer op 116.000 schenking waarvan 100.000 vrijstelling i.v.m. dat mijn partner jonger is als 40)
1. De bedoeling is dat mijn ouders zelf de aanbouw (van bijvoorbeeld €60.000) financieren uit verkoopprijs, is het verstandig om dit voor of na de overdracht te doen?
2. Hoe verhoud stap 1 zich met de overige kinderen (erf technisch, ouders brengen tenslotte waarden in op onze woning.)? (Overige 3 kinderen staan volledig achter dit plan, is dus een “just in case of.”)
3. Hoe verhoud bovenstaande zich met Artikel 10 Successiewet (Woning wordt eigen woning en ouders gebruiken maar een deel.) ofwel zijn wij verplicht (om vervelende verrassingen na hun overlijden te voorkomen) om onze ouders de 6% van de jaarlijkse WOZ als huur te vragen?

Met vriendelijke groet,
A. Kooij Reactie infoteur, 14-05-2017
Beste A. Kooij,
1. Van belang is of uw ouders eigenaar worden van de aanbouw of dat ook de 60.000 euro voor de aanbouw als schenking kan worden gezien. Houd de schenking van 100.000 euro belastingvrij en de (mogelijk) tweede schenking van 60.000 euro (niet belastingvrij) goed uit elkaar. Wellicht is een lening een betere oplossing, vraag de notaris hiernaar.
2. Dat hangt ervan af of het om een schenking gaat of niet. Het is altijd verstandig om dit soort zaken goed op papier te zetten om problemen achteraf te voorkomen.
3. Bij een lening zouden de te betalen rente en lening tegen elkaar kunnen wegvallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. Schoemacher, 08-05-2017 09:57 #105
Kan ik op de zelfde bovenstaande regels ook aan een kleinkind verkopen?

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 08-05-2017
Beste K. Schoemacher,
U kunt zo inderdaad ook uw woning aan een kleinkind verkopen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T., 19-04-2017 22:23 #104
Beste,

Mijn schoonmoeder wil graag haar huis (WOZ 290.000,-) aan mijn vriendin (dochter) verkopen. Echter kunnen wij incl hypotheek en eigen inbreng maar +/- 250.000,- veroorloven.

Het verschil van 40.000,- zou in de eenmalige belastingvrije schenking terecht komen.
Echter gaat dit niet om geld wat daadwerkelijk door ons ontvangen wordt, maar wat verrekend wordt met de aankoop van het huis. Is de reguliere belastingvrije schenking van 100.000,- dan nog van toepassing? Of valt dit onder schenking op papier, waaruit jaarlijks 6% rente voldaan zou moeten worden? Reactie infoteur, 20-04-2017
Beste T,
De koopprijs blijft 290.000 euro maar tegelijkertijd schenkt de schoonmoeder 40.000 euro. Als de ontvanger van de schenking jonger is dan 40 jaar, een beroep doet op de extra vrijstelling en zelf in de woning gaat wonen, dan is dit belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lilliana Neves, 19-04-2017 15:43 #103
Beste,
Mijn ouders hebben de woning in Nederland van mijn oma geërfd (moeder van m'n vader). Wij (mijn man en ik) wonen nu tijdelijk in deze woning maar gaan er snel uit omdat dit verhuurd gaat worden aan expats. De woning is 100% afbetaald en de bedoeling is om een 2de woning bij te kopen en ook te verhuren. Mijn ouders wonen in Portugal.
Kan ik mede eigenaar worden van de woning en wat is fiscaal het beste? Reactie infoteur, 20-04-2017
Beste Lilliana Neves,
Niet geheel duidelijk is van welke woning u mede-eigenaar wilt worden en van wie u mede-eigenaar wilt worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 10-04-2017 21:09 #102
Beste,
wij hebben een huis in het buitenland waarop geen hypotheek meer zit, waarde ongeveer 350.000. Binnenkort gaan we daar wonen als we met pensioen gaan. We zijn nu 65 en 63. Onze kinderen zijn 32 en 30. Bij overlijden zullen de kinderen dit erven en belasting moeten betalen. Als zij het huis dan niet verkopen maar aan willen houden als vakantiewoning, wat zijn dan hun kosten? Mag zo'n woning geschonken worden aan de kinderen of kunnen we het beter nu aan hen verkopen? Huis staat in Caribisch Nederland. Reactie infoteur, 12-04-2017
Beste Hans,
Erven of regelmatig een beetje schenken is vaak goedkoper dan onroerend goed te (ver)kopen (afgezien van mogelijke prijsstijgingen). Bij een erfenis en schenkingen kunt u namelijk gebruik maken van vrijstellingen. Als uw kinderen in Nederland wonen is een vakantiewoning in Caribisch Nederland voor hen vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. Ter plaatse zullen er ook vastgoedheffingen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 29-03-2017 11:27 #101
Hallo,
In het verleden heb ik een huis gekocht. Ik ben voor de hypotheek hoofdaansprakelijk, echter is mijn vader als waarborg opgenomen op de hypotheek. Tijdens overdracht bij de notaris (nu achteraf…) heb ik, mijn vader en mijn moeder moeten tekenen. Nu ben ik maar voor 1/3 eigenaar en mijn ouders ieder 1/3 deel.

Het was mijn eerste aankoop woning en wil graag bovenstaande recht zetten, door 3/3 deel eigenaar te worden.
Wat zijn mijn mogelijkheden, kunnen mijn ouders 2/3 schenken? en hoe zit het bij overlijden van me ouders, als ik dit niet geregeld heb?

Hartelijke dank. Reactie infoteur, 30-03-2017
Hallo Anne,
Als uw ouders alleen waarborg zijn, zoudt u voor 100% eigenaar moeten zijn en is er destijds een fout gemaakt. In 2017 mag u 100.000 euro belastingvrij geschonken krijgen als u jonger bent dan 40 jaar, anders is het maar ruim 5.300 euro jaarlijks.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Didi, 25-03-2017 20:29 #100
Beste meneer Zeemeeuw,

Mijn broer overweegt om het huis van mijn moeder te kopen en te kijken of de kavel gesplitst mag worden zodat er 2 woningen gebouwd kunnen worden na sloop huis. Mijn moeder woont inmiddels elders.

We beraden ons over de verkoopprijs. WOZ waarde aanhouden of in geval van splitsing kavel, waardoor de grond meer waard wordt, een bepaling over die meerwaarde in het contract op te nemen omdat het bedrag wat mijn moeder dan zou krijgen misschien veel hoger ligt. Stel dat eea niet lukt en alles wordt op de vrije markt een jaar later tegen een veel hogere prijs verkocht, heb je dan als familie nog ergens recht op? Is het gebruikelijk om daar een bepaling over op te nemen bij de notaris of moeten we dat los laten en aan de nieuwe eigenaar overlaten? Overigens willen mijn andere broers en zussen geen tijd en geld steken in het uitzoeken van een eventuele splitsing kavel.

Beste Didi,
U kunt in de koopakte een bepaling opnemen over de verdeling van de toekomstige waarde, maar dat betekent voor de koper een extra risico. Dat kan een koper ook afschrikken en misschien op dit moment wel de waarde van de kavel verlagen omdat er een aantal voorwaarden aan vast zitten. Overigens kan de woningmarkt ook weer omslaan, wie betaalt dan een eventueel later verlies op de kavel?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andy, 19-03-2017 12:39 #99
Hallo,

Mijn vader is 7 maanden geleden overleden en mijn moeder zou graag de woning aan mij verkopen. Het is een rijwoning die niet meer zo modern is (wat werk aan). Verkoopprijs 75000€. Mijn moeder zou er wel in blijven wonen als huurder zodat ik de verfraaiingswerken op mij neem.
- Kan ik dat kopen daar ik nog meerdere broers en zussen heb?
- En zo ja moet ik daar dan ook met mijn gezin gaan inwonen?
- Kan ik een hypothecaire lening daar voor aanvragen en is deze dan ook fiscaal aftrekbaar?

Alvast bedankt voor de info. Reactie infoteur, 21-03-2017
Hallo Andy,
Als u niet in de woning woont of wilt gaan wonen, is er geen hypotheekrenteaftrek. De hypotheek is dan een hypotheek op een tweede woning. Uw moeder mag de woning aan een kind verkopen, zij beheert immers de erfenis als niet anders in een testament is bepaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 27-02-2017 17:29 #98
Beste Infoteur,
Onze woning en loods wordt rond de WOZ-waarde verkocht aan onze dochter.
Zij leent bij ons met rente de verbouwingskosten tot zorgwoning en neemt de zorgplicht op zich. Wij laten de loods apart registeren bij het kadaster. Moet het dan ook gesplist worden en waarom?
Wat zouden de fiscale gevolgen van het een en ander dan zijn voor ons en onze dochter.
En de norm van de huurhoogte en gemeentelijke lasten wat gaat ieder dan betalen?
Met vriendelijke groet Willem. Reactie infoteur, 28-02-2017
Beste Willem,
Niet geheel duidelijk is of uw dochter zelf in de woning gaat wonen en u in de omgebouwde loods. Als dat het geval is is splitsing niet per se nodig, maar moet de loods wel de noodzakelijke vergunningen voor een woonfunctie krijgen. Wat een redelijke huur is, kunt u het beste in overleg met een makelaar bekijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ab, 23-02-2017 15:14 #97
Hallo,
Hierboven staat: "Verkopen woning onder voorbehoud van huurrecht
U bij de bepaling van de koopprijs mag uitgaan van de woning in bewoonde staat. Dat betekent een lagere koopprijs en daarmee een direct voordeel voor uw zoon of dochter. Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat.;"

Waar kan ik een tabel vinden met leeftijden gekoppeld aan % van de leegwaarde in bewoonde staat? Reactie infoteur, 28-02-2018
Hallo Ab,
Bij verhuur aan een willekeurige derde (geen familielid) wordt vaak de leegwaarderatio gebruikt, bij een familielid kunt u eens kijken naar de tabel voor het vruchtgebruik:

https://financieel.infonu.nl/belasting/112933-tweede-woning-verhuren-en-de-leegwaarderatio-2017-en-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lucy, 08-02-2017 15:31 #96
Beste Infoteur,
Ik zit met een heel ingewikkeld probleem. Sinds 6 jaar heb ik geen relatie meer met de vader van mijn kinderen. Om financiele redenen huurt hij een deel van het huis, dat overigens op mijn naam staat. We hebben 3 kinderen. Mijn zoon wil het huis graag overnemen en tzt ook mantelzorg verlenen. Het is de bedoeling dat wij hier blijven wonen en met de overwaarde van de verkoopprijs 2 kleine appartementen realiseren. Ik heb een zeer bescheiden spaarpot. Ik wil van mijn zoon ook niet het onderste uit de kan.
1) hoe moet ik dat financieel regelen, want de andere 2 kinderen moeten niet benadeeld worden
2) hoe zit het fiscaal? worden wij dan als 1 grote familie gezien of 3 eenheden, omdat het 1 huisnummer is
3) Hoe zit het met uitkeringen zoals AOW en WW
Alvast bedankt voor het meedenken Reactie infoteur, 09-02-2017
Beste Lucy,
Dat de vader een huur betaalt voor zijn eigen woning is opvallend en lijkt meer op een schenking. Als er één voordeurnummer is, zonder huurders, worden jullie als een groot gezin gezien. Het beste vraagt u aparte huisnummers aan (1a en 1 b bijvoorbeeld). Als er medebewoners zijn, wordt u voor de ANW en AOW niet meer als alleenstaande gezien.
Het niet benadelen van de andere kinderen is een lastige. Uw zoon moet geld investeren, overdrachtsbelasting betalen en mantelzorg verlenen. Ook dat kost hem geld en inspanning en zou (deels) vergoed mogen worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Clemens van de Laak, 07-02-2017 18:37 #95
Beste infoteur,

Mijn partner heeft een appartement in bezit, waarin wij tesamen wonen. Zij wil de overwaarde van haar huis vrij maken voor bepaalde zaken.

Mijn partner heeft 3 dochters en zij wil het huis aan haar kinderen verkopen. Echter maar een dochter met haar man kunnen een financiering regelen door de overwaarde op hun eigen huis te gebruiken en de totale lening over te sluiten tegen lagere rente. Aangezien deze dochter helemaal weg is van ons appartement willen ze het dolgraag kopen, waarbij wij dan van hun gaan huren. In de verkoopakte bedingen wij het huurrecht.

In juli 2016 hebben wij door beëdigd makelaar ons huis laten taxeren. De vrije marktwaarde bedraagt € 198.000 en de WOZ-waarde van 2016 bedraagt € 202.000. Nu willen wij het verkopen voor 80% van de taxatiewaarde, zijnde € 158.400. Is dit fiscaal acceptabel? De leeftijd van mijn partner is 70 jaar. Over welke waarde moet er de overdrachtsbelasting betaald worden?

De te betalen huur moet dan jaarlijks vastgesteld worden op 6% van de laatst bekende WOZ-waarde?

Kunnen de andere 2 dochters problemen maken bij het overlijden van mijn partner, omdat dan de totale nalatenschap door deze verkoop is verlaagd?

Graag uw reactie en bedankt. Reactie infoteur, 09-02-2017
Beste Clemens van de Laak,
De overdrachtsbelasting wordt betaald over de waarde die in de leveringsakte van de notaris wordt genoemd. Verkoop van de woning tegen een lagere waarde met behoud van huurrecht is toegestaan:

http://financieel.infonu.nl/belasting/111940-eigen-huis-aan-kind-of-kinderen-verkopen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tim, 01-02-2017 20:09 #94
Beste infoteur,

Ik wil het huis overnemen van mijn ouders en zij blijven erin wonen. Zijn zij nu verplicht om dit terug te huren van mij? En moet dit tegen 6% rente? Moet ik dit dan opgeven als inkomsten?

mvrg,
Tim Reactie infoteur, 11-12-2018
Beste Tim,
Als u de woning koopt van uw ouders en er zelf niet woont, hoeft u de huur niet op te geven. Die zes procent is noodzakelijk, maar u mag uw ouders in 2017 tot 2.129 euro belastingvrij schenken waardoor de huur achteraf lager kan uitvallen:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sury, 29-01-2017 12:27 #93
Beste meneer Zeemeeuw,

Is het mogelijk om het huis van mijn vader te kopen onder de woz-waarde? Heb ik dan ook de verplichting om zelf in het huis te wonen? Want ik zou misschien het huis willen verhuren.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Sury Reactie infoteur, 31-01-2017
Beste Sury,
U mag een woning onder de WOZ-waarde kopen en hoeft er ook niet zelf in te wonen, maar de Belastingdienst ziet het verschil ten opzichte van de WOZ-waarde dan als een belastbare schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roy, 24-01-2017 13:45 #92
Hallo
Wij zijn op dit moment bezig om te kijken of het mogelijk is het huis van mijn schoonouders over te kopen. Dit zou mogelijk tegen woz waarde kunnen. Nu vinden wij dat te veel aangezien het huis gedateerd is en wij er waarschijnlijk voor ong. 50.000 euro aan moeten verspijkeren. Mag het belastingtechnisch gezien dat de woning onder de woz-waarde verkocht wordt? (lees 50.000 euro lager) Of is het misschien handig om de woning eens te verbouwen naar onze standaard en dan pas de woning te kopen tegen de woz-waarde? De verbouwing wordt dan natuurlijk in 1ste instantie betaald door de ouders. Dit krijgen ze later dan vanzelf terug. De belastingdienst kan hier weinig van vinden lijkt mij. Reactie infoteur, 25-01-2017
Hallo Roy,
Voor u is eerst opknappen en dan kopen waarschijnlijk goedkoper. Wel kan door de verbouwing de waarde toenemen als de gemeente van de verbouwing (via de vergunningen) op de hoogte is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter*, 18-01-2017 14:53 #91
Recentelijk is mijn vader overleden. Mijn moeder woont nog in het huis. Het huis heeft geen hypotheek. Ze wil dat mijn zus en ik het huis (gedeeltelijk) in eigendom krijgen.

Ze staat nu voor de keuze het 'langstlevende' erfdeel van mijn vader te accepteren of af te wijzen. Mijn zus en ik worden dan (na acceptatie) allebei voor 25% eigenaar van het huis. Bekend is hoeveel erfbelasting mijn zus en ik daarvoor aan de fiscus moeten gaan afdragen.

Vragen:
- moet onze moeder naar rato 6% WOZ huur voor de fiscus aan ons gaan betalen?
- moeten mijn zus en ik voor de fiscus ook naar rato kosten van het huis voor onze rekening nemen (gemeentelasten, onderhoud ed)? Of kunnen we met onze moeder afspreken, dat zij die kosten voor haar rekening blijft nemen?
- wat is de financiële consequentie voor de fiscus voor mijn moeder? gaat haar 50% deel nu naar box 3?
- wat is de financiële consequentie voor de fiscus voor mijn zus en mij voor ons 25% deel? box 3?
- is het aan te raden voor mijn moeder ook het 50% deel van mijn moeder te verkopen aan ons of te schenken? Dit voor de situatie waarin zij buitenshuis zorg nodig heeft en de fiscus voor dat gedeelte eigen bijdragen gaat verwachten en er op dat moment vermogen vastzit in het huis.

Bij voorbaat hartelijk dank! Reactie infoteur, 20-01-2017
Beste Peter,
1. Wie eigenaar is van een woning en die woning ook bewoont, geeft zijn of haar aandeel in die woning op in box 1 en niet box 3. Als de kinderen met 25% eigendomsaandeel elders wonen, is dat voor hen dus box 3 vermogen.
2. Dan is het de vraag of uw moeder het hele huis blijft benutten, een deel kan ook ongebruikt blijven. Die keuze bepaalt of ze een deel zal bijhuren of niet (voor zover e.e.a. al te controleren is).
3. De eigenaarskosten zijn pro rato voor de eigenaren. Als de ene persoon voor een andere betaalt, is ook dat een schenking.
4. Als uw moeder op enig moment naar een verzorgingshuis gaat, mag haar aandeel in de woning nog twee jaar box 1 vermogen zijn tot het moment dat de woning is verkocht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nico, 10-01-2017 14:43 #90
Geachte infoteur,

Ik, 34 jaar, woon nu samen met moeder in huis, nadat vader is overleden. Mijn erfdeel ligt bij moeder (in de stenen) van het huis. Ik wil graag dit huis kopen en er samen met mijn moeder in blijven wonen. Waarde van WOZ is ong 300K (geen hypotheek meer). Ik weet dat ik gebruik kan maken van de 100K schenking, maar voor de rest eigenlijk niet. Zelf heb ik ong 170K aan liquide middelen. Wat zou voor mij de meest voordelige/wettelijk toegestane optie(s) zijn?

Met vriendelijke groet,
Nico Reactie infoteur, 12-01-2017
Geachte Nico,
U hebt op uw moeder nog een vordering lopen ter waarde van uw erfdeel. Uw moeder mag dat eerder uitkeren of overdragen. Voor het overige zijn er inderdaad nog mogelijkheden van schenking, eigen geld en financiering. U kunt ook een deel van de woning kopen, zodat u samen met uw moeder eigenaar bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 22-12-2016 15:00 #89
Geachte infoteur,
Ter aanvulling onze dochter gaat in de huidige woning wonen en gaat mantelzorg verlenen in de toekomst.
met vriendelijke groet,
Willem

Willem, 22-12-2016 14:42 #88
Geachte infoteur,
Wij willen ons huis met een aangebouwde loods verkopen aan onze dochter/schoonzoon.
De verkoop licht ongeveer €50.000, -boven de WOZ waarde.
Onze dochter wil deze loods met achterstallig onderhoud om bouwen tot mogelijkheid
Levensloop geschikt zelfstandig wonen die geschikt is voor bewoning in alle
Levensfase dit is een nieuwe regeling hoe/ wat deze regels inhouden nog niet bekend.
Rolstoel toegankelijk en met lift naar slaap vertrek verdieping.
De loods heeft een eigen opgang en huisnummer met alle nutsvoorziening voorzien.
Wij huren deze aangepaste woning terug tegen 6% v/d taxatie WOZ waarde all-in, p/maand.
Onze overige vragen/Waar moeten wij belasting technisch op rekenen.
Is voor dit plan ook een subsidie regeling te verkrijgen
Als wij deze aangepaste woning gaan verlaten wat dan.
Moet er buiten de WOZ taxatie een andere taxseur bij komen.
Waar moeten wij nog op letten voor en na dit plan op te starten. Reactie infoteur, 23-12-2016
Geachte Willem,
De WOZ-waarde haalt u uit de jaarlijkse WOZ-beschikking van de gemeente, daarvoor is geen extra taxateur nodig. Waar u op moet letten is of er een vergunning is of zal worden gegeven om de loods om te bouwen naar een woongelegenheid. Of er een subsidie mogelijk is en wat er dan gebeurt als u de woning verlaat, is sterk afhankelijk van de gemeente waarin u woont. Zie voor meer fiscale informatie bijvoorbeeld:

http://financieel.infonu.nl/belasting/171663-mantelzorgwoning-in-de-tuin-en-de-woz-waarde.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria, 10-12-2016 11:44 #87
Wij hebben een groot huis en willen een deel ervan laten bewonen door onze dochter met partner en haar kind. Van ons hoeven ze geen huur te betalen. Kan dat? Zijn er fiscale consequenties? We hebben geen van allen een uitkering of toeslagen en zijn zelf met pensioen. Wordt "geen huur" gezien als een schenking en mag die dan maximaal 5200 euro zijn?

Mogen we de hypotheekrente blijven aftrekken? Dat deel van het huis heeft een eigen keuken en badkamer en zelfs een eigen ingang en ze betalen wel mee aan de kosten van gas, water, elektra, internet etc.

Met vriendelijke groet, Ria Reactie infoteur, 12-12-2016
Beste Ria,
U hoeft geen huur te vragen, maar het ontbreken daarvan kan als een schenking worden gezien met een vrijstelling tot jaarlijks ruim 5300 euro. Bepalend is of of ze met jullie een gezamenlijke huishouding voeren of dat ze toch beter vergelijkbaar zijn met huurders. Is er geen gezamenlijke huishouding, dan is het door uw dochter, partner en kind bewoonde deel van uw woning box 3 vermogen geworden zonder hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gijs, 10-12-2016 04:39 #86
Als ik het huis van mijn ouders (71 jr) over koop in bewoonde stad voor 70% van de waarde in het economisch verkeer, zijn er dan nog eisen hoe lang mijn ouders, die uiteindelijk kleiner willen gaan wonen, dienen te blijven huren? Als ik het goed begrijp moeten zij minimaal 6% huur betalen waarover ik dan vervolgens inkomstenbelasting over moet betalen. Reactie infoteur, 12-12-2016
Beste Gijs,
De Belastingdienst verplicht uw ouders niet om er lang te blijven wonen, maar het huurcontract moet niet tijdelijk zijn en de indruk moet niet worden gewekt dat het louter om een belastingtruc gaat. Voor u is de woning, als u er niet zelf woont, vermogen in box 3, maar de huur is belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dennis, 05-12-2016 20:47 #85
Ik (27 jaar) wil graag de woning van mijn moeder (65 jaar) kopen (dit wordt mijn 2e woning) woz-waarde 204000 waarvan 1/4 deel al van mij is (kindsdeel geërfd na overlijden vader). De bedoeling is dat mijn moeder daar blijft wonen en mij huur gaat betalen. (Verkopen woning onder voorbehoud van huurrecht). Wie bepaalt dan voor hoeveel % (60% tot 80%?) ik de woning mag kopen zonder dat ik later gedonder krijg met de belastingdienst?.

Mvg, Reactie infoteur, 07-12-2016
Beste Dennis,
Als u de woning in bewoonde staat koopt en uw moeder van 65 jaar langdurig huurt, kunt u de woning kopen voor 70% van de waarde in het economische verkeer minus uw vordering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dieter van Raak, 22-11-2016 19:01 #84
Ik (42jaar) wil het huis van mijn moeder (70jaar) overkopen, mijn moeder blijft er wel in wonen. WOZ-waarde €267000,-
Voor welk bedrag kan ik de woning overkopen en wat zijn de bijkomende kosten?
Mvg Dieter. Reactie infoteur, 24-11-2016
Beste Dieter van Raak,
U kunt het hele huis kopen en aan uw moeder verhuren of het blote eigendom kopen (uw moeder behoudt dan het vruchtgebruik). Als u gaat verhuren geldt de WOZ-waarde, anders is de prijs afhankelijk van de leeftijd van uw moeder:

http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/vruchtgebruik-2016.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. Ran, 18-11-2016 12:32 #83
Mijn vrouw en bezitten een appartement. WOZ waarde 850.000.-. Wij zijn 85 resp. 84 jaar oud en wonen al 26 jaar in dit appartement. Wij hebben geen hypotheek op het huis.
Wij hebben drie kinderen. Wat is een voordelige actie om t.z.t. Erfbelasting te sparen.
Wij willen wel in het huis blijven wonen. Wij hebben een goede verhouding met onze kinderen.

Wat is een handige constructie om straks erfbelasting voor onze kinderen te beperken? Reactie infoteur, 20-11-2016
Beste E. Ran,
De erfbelasting beperken kan door zelf minder vermogen na te laten. Door een schenking of een papieren schenking. Een nadeel is wel dat u dan zelf ook minder overhoudt en u misschien niet meer eigen baas over uw woning bent:

http://financieel.infonu.nl/geld/77197-schenken-op-papier-voordelen-en-nadelen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald, 29-10-2016 11:57 #82
Ik wil in 2017 het huis van mijn vader kopen samen met mijn zus. Mijn vader blijft in het huis wonen en hoeft geen huur te betalen. De WOZ waarde bedraagt 216.000,-. Is het mogelijk dat wij de woning overnemen voor dat bedrag en dat wij allebei een hypotheek nemen van 108.000,- en deze dan weer direct aflossen met de 100.000,- schenking die we terug ontvangen van mijn vader?

Gr. Ronald. Reactie infoteur, 01-11-2016
Beste Ronald,
Dat zou kunnen, maar die 100.000 euro is niet belastingvrij als u er niet zelf woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 17-10-2016 13:41 #81
Ik wil graag de woning van mijn ouders kopen. Ik kan helaas geen hypotheek krijgen voor het gehele bedrag. Verkoop van de woning 200.000 - hypotheek die ik kan krijgen 150.000 (geen schenkingsmogelijkheden). Ik zou dan het overige bedrag (50.000) in termijnen terugbetalen aan mijn ouders.

Ik heb bij meerdere banken/hyp verstrekkers geïnformeerd wat de mogelijkheden zijn. Zij geven echter allemaal aan dat ik geen hypotheek kan krijgen als het niet mijn woonverblijf wordt (mijn ouders willen het namelijk nog 10 jaar terug huren). Het wordt dan gezien als belegging en dus een maatwerk krediet (hogere rentes dan de huidige hyp rente).

Mijn ideale situatie zou zijn dat ik een hyp aanvraag voor 150.000, mijn ouders een hyp voor 50.000 die ik binnen 10 jaar terug betaal. Weet iemand wat de mogelijkheden zijn? Ik ben vast niet de enige in deze situatie mbt aankoop van het ouderlijk huis.

Groeten Jan Reactie infoteur, 20-10-2016
Beste Jan,
Als u niet zelf in de woning woont, is het een box 3 woning waarvoor in de regel minder hypotheek wordt gegeven, dan wel een hypotheek tegen een hogere rente. Wellicht kunt u een lagere hypotheek krijgen en de rest via een hypotheek bij uw ouders financieren tegen een langere looptijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo, 15-10-2016 16:21 #80
Even een vraag, wanneer onze zoon aanbiedt om onze woning gewoon tegen marktprijs te kopen, en er geen of weinig huur voor wil hebben omdat we hem in het verleden altijd moreel en financieel ondersteund hebben. Waar moeten we fiscaal rekening mee houden?

vriendelijke groet Theo

Julia, 10-10-2016 12:25 #79
In navolging van uw reactie op mijn eerdere vraag op 04-10-2016 18:27.
Wij willen geen vruchtgebruik/bloot eigendom situatie. Verandert de situatie indien wij (ouders) geen levenslange huurrecht bedingen bij dochter, maar dat er een zakelijke huurovereenkomst (wel voldaan aan 6% *WOZ) wordt afgesloten? Wij accepteren dan het risico dat dochter de huur kan beëindigen met alle risico's (verplichte uitzetting woning e.d.) van dien. Reactie infoteur, 11-10-2016
Beste Julia,
Dan verkoopt u de hele woning tegen WOZ-waarde en wordt u huurder. Dat is toegestaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erica, 08-10-2016 08:46 #78
Goedenmorgen,
Ik zou graag het huis van mijn vader overnemen (80). Zelf kan ik geen lening krijgen want woon in het buitenland, kan ik de rest van zijn hypotheek betalen en het huis op mijn naam krijgen? Ik ben nu enige kind na overlijden van mijn broer.
Alvast bedankt, Erica Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Erica,
Dat kan wel maar dan schenkt uw vader u de waarde van de woning minus hypotheek? Zo ja, dan zult u schenkbelasting moeten betalen boven de vrijstellingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Julia, 04-10-2016 18:27 #77
Wij (ouders) willen de woning aan onze dochter verkopen, op de voorwaarde dat wij in de woning kunnen blijven wonen dmv een levenslang huurrecht. Volgens uw artikel kan bij de koopsom worden uitgegaan van de woning in bewoonde staat (en dus niet uitgaan van de woning in vrij opleverbare staat). Onze dochter wil eveneens in de woning gaan wonen om voor ons te zorgen. De woning wordt hierbij dusdanig verbouwd dat er gescheiden leefruimten tussen ons en dochter in de woning ontstaan).
Kan men bij de overname som nog steeds rekening worden gehouden met de bewoning in bewoonde staat? Mijn dochter kan naar alle waarschijnlijk de koopsom niet opbrengen. Is het mogelijk dat onze dochter de koopsom schuldig blijft en dat de koopsom gefaseerd wordt kwijtgescholden? Reactie infoteur, 05-10-2016
Beste Julia,
Als u het huis verkoopt met behoud van een eeuwig durend woonrecht, koopt u de woning eigenlijk met behoud van vruchtgebruik. Dat betekent dat uw dochter het blote eigendom koopt en het deel van vruchtgebruik uw eigendom blijft. De Belastingdienst heeft een speciale tabel om te berekenen hoeveel het blote eigendom waard is als percentage van de WOZ-waarde van de gehele woning:

http://financieel.infonu.nl/geld/38094-nieuw-erfrecht-nadelig-voor-huizenbezitters.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudia, 04-10-2016 10:29 #76
Kan mijn dochter mijn huis kopen? Zij kan met haar salaris nog geen (voldoende) hypotheek nemen, ik wil ook een huis kopen, kunnen we dan een regeling treffen i.v.m. de hypotheek? Reactie infoteur, 04-10-2016
Beste Claudia,
Voor zover uw dochter uw huis koopt zonder hypotheek of een financiering is dat een schenking van u aan uw dochter. Afhankelijk van uw hypotheek en bank kunt u een hypotheek meenemen en meeverhuizen naar een andere woning:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/11540-hypotheek-hypotheek-meenemen-naar-nieuwe-woning.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bets van Hastenberg, 26-09-2016 22:17 #75
Wij willen ons huis gaan aanpassen tbv mantelzorgwoning. Wij kunnen een hypotheek krijgen voor de verbouwing, dat is geen probleem. Onze dochter wil ons huidige huis van ons kopen zodat zij met haar gezin de mantelzorg kan gaan verlenen.
Nu zegt de hypotheekverstrekker dat zij de hypotheek pas gaan verstrekken als er een kavelsplitsing heeft plaatsgevonden. De Gemeente wil hier niet aan mee werken, wel aan de vergunning voor mantelzorgwoning maar niet aan de kavelssplitsing. Dat is op zich begrijpelijk, maar wat nu?
Natuurlijk willen wij alles keurig bij de notaris laten beschrijven. De bedoeling is dat onze dochter ons maandelijks een hypotheekbedrag gaat betalen en een deel aflossing. Mag dat en zo ja hoe kunnen we dat het beste aanpakken? Alvast mijn hartelijke dank. Vriendelijke groet Bets van Hastenberg Reactie infoteur, 28-09-2016
Beste Bets van Hastenberg,
Niet elk geval zal gelijk zijn, maar in beginsel is een mantelzorgwoning in de tuin vergunningvrij:

Onduidelijk is daarom waarom er een kavelsplitsing nodig zou zijn. Wellicht kan deze eis worden opgelost als u aangeeft dat de extra bebouwing in beginsel van tijdelijke aard is (15 jaar en daarna verlengbaar).

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nelly, 22-09-2016 17:05 #74
Goede avond,
2 jaar geleden hebben wij, de kinderen het huis van onze ouders gekocht. Wij (de kinderen en dus niet onze partners) stonden toen ook als enige kopers op koopakte. Inmiddels is het huis te koop gekomen en nu moeten volgens onze makelaar, onze partners ook mee tekenen anders kan het huis niet verkocht worden, klopt dat?

Alvast bedankt,
Nelly Reactie infoteur, 23-09-2016
Beste Nelly,
Als in het testament stond dat het huis niet in de gemeenschappelijke boedel mocht komen of als jullie onder (strenge) huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, is de handtekening van de partner niet nodig. Anders wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wil, 17-09-2016 20:24 #73
Ik wilde mijn huis aan mij zoon verkopen en in het huis blijven wonen. De gedachte was om zo de successiebelasting te sparen. De woz waarde is € 300.000. Wegens mijn leeftijd zou hij voor € 210.000 kunnen kopen. Hij zou € 50.000 direct betalen en voor € 160.000 zich schuldig aan mij verklaren. Maar ik ging berekenen wat wij, beiden, in box 3 zouden moeten betalen. Met nog de huidige 1,2% betalen wij samen per jaar € 3.400 (160.000 ik voor de vordering en 140.000 hij voor verschil tussen WOZ waarde en de lening). In tien jaar is de box 3 belasting € 34.000 met verkoop kosten daarbij wordt € 45.000.
Als hij van zijn schuld aflost of de woz waarde in de volgende jaren stijgt dan zou hij meer belasting in box 3 moeten betalen. En als hij schuldig blijft bij mijn overlijden betaalt hij over de schuld successie rechten. Als hij erft het huis zou hij € 45.000 successie betalen. Dus ik zou moeten zorgen dat ik niet nog 10 jaar leeft. Zonder grappen, ik denk dat verkopen van het huis aan de kinderen financieel voordelig is als dat op een hoge leeftijd van de ouderen gebeurt.

Met vriendelijke groet,
Wil Reactie infoteur, 19-09-2016
Beste Wil,
Het verkopen van een woning met behoud van vruchtgebruik is inderdaad onvoordeliger gemaakt, bovendien betaalt uw zoon nog overdrachtsbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Betty, 14-09-2016 13:40 #72
Ik wil het (hypotheekvrije) huis van mijn bejaarde ouders kopen, die er wel in willen blijven wonen als huurder. Volgens uw artikel mag bij de bepaling van de koopprijs uitgegaan worden van de woning in bewoonde staat. Volgens een leeftijdstabel zou dat neerkomen op 76% van de WOZ waarde. Ik heb hiervoor de middelen en ik realiseer mij dat het huis bij mij in box 3 belast gaat worden. Ik begrijp ook dat er 2% overdrachtsbelasting betaald moet worden.
Om verschillende redenen is het voor mijn ouders onwenselijk om een hoog box 3 vermogen te hebben. Daarom gaan mijn ouders een zakelijke huur van 6% van de WOZ waarde betalen (mag meer ook?).

Vraag 1) Na enkele jaren zullen de financiële reserves van mijn ouders opgedroogd zijn. Mag ik ze dan b.v. 2% huur laten betalen zonder dat hier fiscale consequenties aan vast zitten?

Vraag 2) Klopt het dat als mijn ouders de woning verlaten of komen te overlijden de woning geheel aan mij toekomt en buiten de erfenis valt?

Vraag 3) Ik zie de overeenkomst met mijn ouders gewoon als een zakelijke transactie. Ik heb echter nog twee zusters. Kunnen die bezwaar maken tegen dit plan, anders dan op morele en ethische gronden, of later nog iets opeisen?

Vraag 4) Ik heb ergens gelezen dat de overdrachtsbelasting onder voorwaarden vervalt als het kind bij de ouders een lening aangaat, die door de ouders geleidelijk wordt kwijt gescholden. Kunt u uitleggen hoe dit nu precies zit?

Met vriendelijke groet (en bedankt voor uw reactie),

Betty Reactie infoteur, 15-09-2016
Beste Betty,
1. Uw ouders mogen meer huur betalen dan 6%, indien dat een realistische huur is. Later zakken naar een huur van 2% is wel problematisch, omdat dat geen realistische huur zal zijn en het tekort als een schenking van uw kant kan worden gezien. Overigens is dat tot een bedrag van ruim 2100 euro per jaar nog geen probleem in verband met de geldende schenkingsvrijstelling.
2. De gevolgen bij vertrek zijn afhankelijk van de gemaakte afspraken, de gevolgen bij overlijden zijn afhankelijk van wie wanneer overlijdt en of u enig erfgename bent.
3. De overeenkomst zou hierop moeten worden bekeken, bijvoorbeeld de gevolgen van een te hoge huur en/of een schenking van de kant van uw ouders.
4. Als er van de kant van uw ouders sprake is van een schenking, kan ook de samenloopregeling van toepassing zijn:

http://financieel.infonu.nl/belasting/8368-schenkingsrecht-en-samenloopregeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 09-09-2016 11:23 #71
Beste Zeemeeuw,
Ik en partner zouden graag het huis van mijn ouders willen kopen (en zij niets liever aan ons, blijkt recent), zodat zij kleiner kunnen wonen. Op het huis rust geen hypotheek, er zijn geen andere spelers/familieleden die aanspraak doen op het huis, echter de waarde is mogelijk x bedrag zoveel als dat ik aan hypotheek kan aanvragen (inschatting), maar wel voldoende om voor mijn ouders een kleiner huis te kopen. Het gat van ongeveer 350.000 kan uiteraard niet zomaar geschonken worden en een eenmalige schenking lost niets op gezien mijn leeftijd van 42 (wij wonen in een huurhuis). Mijn interesse ligt dan ook voornamelijk in het feit hoe deze schuld aan ouders opgepakt kan worden of kan dit als lening van ouders ingevuld kan worden met daarop een rentepercentage etc? uiteindelijk komt het me toe als ouders overlijden, maar dit is niet de insteek. We willen er al graag wonen, maar daar zijn we met z'n allen over eens niet met z'n vieren. Graag hoor ik dan ook al wat tips of het überhaupt mogelijk is.
Mvg, Peter Reactie infoteur, 10-09-2016
Beste Peter,
U kunt onderhands een lening afsluiten bij uw ouders om het gat (wat) te dichten en dan kunnen uw ouders elk jaar een klein deel belastingvrij aan u schenken (5.300 euro). Punt is wel dat de bank die uw hypotheek financiert, zal vragen of er meer leningen zijn en bij een ja tot de conclusie kan komen dat de hypotheek voor u niet betaalbaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marion, 28-08-2016 23:47 #70
Mijn ouders, beide 80 jaar, kampen met gezondheidsproblemen en wonen te ver van mij vandaan om hun hierin voldoende bij te staan. Zorg en hulp van buitenaf willen ze niet. Ze bezitten een eigen woning met een waarde van circa 2 à 250.000,- euro met nog een minimale hypotheek van circa 20.000,- euro. Ik heb geen broers of zussen wel twee meerderjarige kinderen en ben zelf alleenstaand met een eigen woning. Nu hebben mijn ouders bedacht hun woning te verkopen en te verhuizen naar een kleinere (senioren)woning bij mij in de buurt zodat ik en mijn kinderen hun beter kunnen bijstaan. Hoe pakken we dit aan? Ik ga ervan uit dat zij op hun leeftijd geen hypotheek meer kunnen afsluiten. Is het verstandiger om hun huidige woning te verkopen aan een makelaar zodat zij direct een andere woning kunnen aankopen of juist niet en het gewoon te koop aanbieden en afwachten op een koper? Hoe zit dit fiscaal? Zou het fijn vinden hier iets meer duidelijkheid en/of uitleg over te krijgen. Alvast dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 30-08-2016
Beste Marion,
Op die leeftijd is het inderdaad niet eenvoudig om nog een hypotheek te vinden, maar met de overwaarde na verkoop kan waarschijnlijk nog wel een woning/appartement worden gekocht.
Als de woning realistisch geprijsd is, kan de verkoop snel gaan en meestal krijgt u de hoogste prijs als de woning op funda wordt gezet. Direct verkopen aan een makelaar gaat veel sneller maar zal minder opleveren.
Fiscaal zullen er weinig gevolgen zijn als uw ouders vrij snel na verkoop een nieuwe woning kopen. Als er op 1 januari van het jaar een bedrag op de rekening staat en er daarna een andere woning wordt gekocht, telt dat bedrag dat jaar mee voor de vermogensbelasting, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 22-07-2016 12:41 #69
Mijn moeder, weduwe 82 jaar, heeft een koophuis, woz waarde 148.000 met nog een hypotheek van 80.000.
Zij wil het huis aan mij verkopen en er zelf in blijven wonen. Haar plan is wel om binnen 1 a 2 jaar naar een huurhuis te verhuizen.
In het artikel staat geschreven dat de waarde van een woning in bewoonde staat 60 tot 80 procent is is ten opzichte van onbewoonde staat, en dat dit afhankelijk is van een leeftijd. Dit is mij niet helemaal duidelijk. Kun u hier iets meer uitleg over geven.

Als mijn moeder haar woning verkoopt met recht van huur, hoe wordt dan de huur bepaald? Indien wij "te weinig" zouden vragen aan haar, kan de belastingdienst dit weer als schenking aan haar zien…
Ik heb ergens eens gelegen dat het 6% van de woningwaarde zou zijn, maar is dit de waarde van de woning in bewoonde of onbewoonde staat?

Kan alles via de notaris of beter via een makelaar. Is een WOZ waarde van de gemeente voldoende, of dient er een taxatie rapport van de woning door een makelaar te worden opgemaakt om eventueel problemen in de toekomst te voorkomen.

Alvast vriendelijk dank voor uw antwoord
Anne Reactie infoteur, 23-07-2016
Beste Anne,
Uw moeder kan haar woning aan u verkopen en de woning terughuren, dan is de WOZ-waarde het uitgangspunt. Uw moeder kan de woning aan u verkopen met het recht van vruchtgebruik, en dan speelt haar leeftijd ook een rol. U koopt dan het blote eigendom:

http://financieel.infonu.nl/belasting/161850-vruchtgebruik-box-1.html

De overdracht van een huis of een gedeelte daarvan, verloopt altijd via een notaris.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cor de Waard, 03-07-2016 11:25 #68
Wij wonen nu nog in België, maar gaan terug naar Nederland en overwegen om dan ons nieuw te kopen woning op naam van onze dochter te zetten.
Wat zijn de voordelen en nadelen van deze mogelijkheid?
Welke kosten zijn er dan voor ons en voor haar?

Alvast vriendelijk dank voor uw antwoord,
Cor de Waard Reactie infoteur, 05-07-2016
Beste Cor de Waard,
Een woning op naam van uw dochter zal voor de waarde van de woning minus hypotheek of lening als een schenking aan uw dochter worden gezien en daarover betaalt zij boven de geldende vrijstellingen schenkbelasting. Voor de financiering zal een bank naar het inkomen van uw dochter kijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Diana, 19-06-2016 12:11 #67
Hallo ik ben 48 jaar heb een woning samen met mijn man waarvan de hypotheek hoger is dan de waarde maar wij willen een andere woning kopen en deze verkopen en zolang hij niet is verkocht verhuren mijn moeder heeft een woning die verhuurd wordt en wil hem eventueel wel verkopen om de restwaarde aan ons te schenken voor die nieuwe woning voor ons wat kunnen we of mijn moeder het beste doen. Reactie infoteur, 20-06-2016
Hallo Diana,
Dat kan, maar u betaalt wel schenkingsbelasting over de schenking door uw moeder over het bedrag boven de vrijstelling van ruim 5.300 euro:

http://financieel.infonu.nl/belasting/159580-schenking-2016-vrijstellingen-en-tarieven-schenkbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tonny, 13-06-2016 15:16 #66
Ik ben 69 jaar en ben eigenaar van een woning met woz waarde van €198000. Ik heb 3 kinderen. Mijn zoon wil mijn huis kopen. De taxatiewaarde is 240000. Mag ik hem het huis verkopen voor 210000? En het verschil 30000 verrekenen met het kindsdeel na mijn overlijden en dit vastleggen bij de notaris? Reactie infoteur, 13-06-2016
Beste Tony,
Dat kan wel, maar dan betaalt uw zoon nu schenkbelasting. U kunt hem dit bedrag ook lenen en de lening (voor een deel) verrekenen met zijn erfdeel later. Of lenen en jaarlijks een deel schenken, waarbij de schenkingen moeten worden verrekend met zijn erfdeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loes, 12-06-2016 11:09 #65
Ik ben 63 jaar en ben eigenaar van een woning met de woz-waarde 298000 In 2003 is mijn echtgenoot overleden. Ik heb 2 dochters, 34 en 31. Een van de dochters wil het huis kopen en op een gedeelte van de tuin willen we een huis bouwen voor mij zodat ik daar als nodig mantelzorg kan krijgen. Wat is de beste optie? Cochter neemt hypotheek voor 150000 zodat daar een huis van gebouwd kan worden Ik betaal huur of alleen vruchtgebruik? Of neem ik hypotheek om huis te bouwen? Hoe betaal ik aan de andere dochter het erfdeel? Kan dit met schenkingen, huur of is daar een andere manier voor? Reactie infoteur, 12-06-2016
Beste Loes,
1. Uw kinderen hebben nu nog geen recht op hun erfdeel. Als u eerder aan hen betaalt, zou dat een gunst zijn.
2. Een mantelzorgwoning kan worden gebouwd, maar wel als een tijdelijke voorziening. Daarom kan het lastig zijn om daarvoor een hypotheek te krijgen:

3. Het hangt ervan af hoeveel overwaarde uw woning heeft en hoeveel geld u dan aan de verkoop overhoudt, of u zelf voor een deel kunt investeren in de mantelzorgwoning en of uw andere dochter al iets van het erfdeel kunt geven. Dat bepaalt ook of u huur gaat betalen en hoeveel.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gilis Dirk, 05-06-2016 17:39 #64
Mijn moeder verkoopt haar huis aan mijn zoon en wil de helft van het bedrag verdelen onder de 3 kinderen. Vader is gestorven in 98 en getrouwd met gemeenschap van goederen. Kan mijn zoon als alleenstaande een hypotheek nemen en wat kan er op fiscaal vlak? Moeten de kinderen belasting betalen op het bedrag wat ons ma verdeeld?Het huis moet verbouwd worden en bijgevolg enkele jaren onbewoond zijn? Reactie infoteur, 06-06-2016
Beste Gilis Dirk,
1. Moeder mag haar huis aan haar zoon verkopen, maar als de prijs erg laag is ten opzichte van de WOZ-waarde zal de fiscus daar voor een deel een schenking aan de zoon in zien. Als er veel onderhoud is, kan een lagere prijs worden bedongen maar het is altijd beter om de WOZ-waarde aan te vechten, want de fiscus kijkt vooral daarnaar.
2. Gaat het echt om een schenking of een uitbetaling van een deel van jullie erfdeel na het overlijden van vader. Bij een schenking zijn er vrijstellingen, maar moet daarboven belasting worden betaald.
3. Of de zoon een hypotheek kan krijgen, hangt af van zijn inkomen en de bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cindy Dries, 01-06-2016 13:35 #63
Hallo,

Mijn ouders en mijn gezin willen ruilen van huis. omdat mijn ouders kleiner en wij groter willen wonen lijkt dit de beste oplossing. Mijn ouders willen de hypotheek van mij overnemen van 123.000 euro en hun huis verkopen aan ons voor 210.000 ze hebben nu een hypotheek van 105.000. Kunnen wij dit gewoon regelen via de notaris. Of zitten hier nog gevolgen aan?

Vriendelijke groet,

Cindy Dries Reactie infoteur, 02-06-2016
Hallo Cindy Dries,
Als het hier om redelijke bedragen gaat, dus niet fors onder de werkelijke waarde van de woningen, zijn er geen problemen. Aandachtspunt is wel de extra hypotheek: de bank moet daarmee natuurlijk akkoord gaan en de 18.000 euro extra zal op een of andere manier verrekend moeten worden om te voorkomen dat het een schenking is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fabula, 25-05-2016 09:31 #62
Beste,

Mogen mijn ouders hun huis aan mijn zus verkopen via de Notaris zonder mijn toestemming.

mvg,
Fabula Reactie infoteur, 25-05-2016
Beste Fabula,
Als uw ouders de eigenaar zijn van de woning en u er geen beslag op hebt, mag dat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rinus, 22-04-2016 15:00 #61
Hallo,
Ik ben 69 jaar en heb een woning waarvan de laatste aflossing in januari van 2017 is. De WOZ waard is 197000 euro. Ik wil de woning aan mijn twee kinderen verkopen en er zelf in blijven wonen. Hoe gaat dat in zijn werk én is het mogelijk dat ik dan geen huur ga betalen?
Alvast bedankt voor de moeite.

Gr Rinus Reactie infoteur, 23-04-2016
Beste Rinus,
U kunt uw huis met recht van vruchtgebruik verkopen. Dan betaalt u geen huur, en betalen uw kinderen een lagere prijs.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 20-04-2016 10:24 #60
Hallo, ik moet het huis van mijn ouders kopen omdat ze schulden hebben, de WOZ waarde is 320.000 euro ze willen het aan mij verkopen voor 230.000 euro om hun hypotheek en een lening af te lossen. Dan willen ze het vruchtgebruik van het huis. Ik hoef geen geld te lenen om het huis te kopen, hoeveel huur moet ik dan vragen en hoeveel belasting ga ik betalen? Mag ik het huis ter alle tijden verkopen? Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 20-04-2016
Hallo Maria,
Als uw ouders u het huis verkopen met behoud van vruchtgebruik, hoeven ze u geen huur te betalen, maar hoeft u minder te betalen omdat ze het recht op bewoning houden. U kunt niet het huis verkopen zolang zij van het vruchtgebruik gebruik maken. Voor u is dit box 3 vermogen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elisabeth, 16-04-2016 16:26 #59
Mijn ouders wonen in een koopwoning die ze al afbetaald hebben. Ik ben sinds kort alleenstaand, 38 jaar met 2 kinderen, en m'n ouders willen wel naar een bejaarden huurhuis. Ze willen wel dat ik hun huis koop. Als ik dat voor de meest recente WOZ waarde koop, zijn er dan problemen waar ik tegenaan kan lopen? En waar moeten mijn ouders dan rekening mee houden? Er zijn nog 4 andere kinderen, maar van hun mag ik het huis kopen. Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 17-04-2016
Beste Elisabeth,
U mag het huis gewoon kopen. Uw ouders krijgen dan geld voor hun woning en dat gaat in een jaar dat het bedrag op 1 januari op hun rekening staat, meetellen bij het vermogen in box 3. U wordt als gewone koper gezien, dus betaalt u overdrachtsbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

San, 15-04-2016 17:42 #58
Beste Zeemeeuw,
mijn ouders wonen in een huis met een marktwaarde van €500.000,- en hebben nog een hypotheek van €200.000,-. Zij willen kleiner gaan wonen door een kangoeroewoning/meergeneratiewoning aan te bouwen aan het huis en de rest aan mij te verkopen (ik ben 41 jaar). Maar, ik kan samen met mijn man maar een hypotheek krijgen van maximaal €275.000,-. Zijn er opties waardoor we dit toch kunnen realiseren binnen nu en 3 jaar? Reactie infoteur, 16-04-2016
Beste San,
Als u en uw man 40 jaar of ouders zijn, vervalt de hoge schenkingsvrijstelling (53.000 euro in 2016), maar zijn er nog wel de jaarlijkse vrijstellingen (driemaal 5.300 euro is toch bijna 16.000 euro). Verder kunt u bij uw ouders wellicht nog geld lenen, dan betaalt u ze de hypotheek die u van de bank krijgt en blijft u de rest schuldig wat in de vorm van een lening van uw ouders wordt gegoten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loraine, 11-04-2016 17:50 #57
Hallo,

Als mijn ouders een huis willen kopen voor mij, tijdelijk, omdat ik mijn werkgeversverklaring pas over een aantal maanden krijg (en zij dus tijdelijk een 2e hypotheek nemen). Is dit dan gemakkelijk over te nemen als ik zelf de hypotheeklening aan kan vragen bij de bank? Of wat zijn hier de voorwaarden voor? Reactie infoteur, 12-04-2016
Hallo Loraine,
Een bestaande hypotheek overnemen van een ander dan je partner is vaak niet mogelijk. Bovendien moet de bank bekijken hoeveel hypotheek ze u wil geven en onder welke voorwaarden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rolin, 08-04-2016 21:39 #56
Hallo,

Mijn vriend heeft een eigen huis in het buitenland, hier woont zijn moeder in en zij betaald ook alle lasten voor deze woning. Nu gaan wij binnenkort trouwen in gemeenschap van goederen en is zijn moeder bang voor de gevolgen die dit voor haar kan hebben, bij een eventuele scheiding of overlijden van mijn vriend.

Is er een mogelijkheid om notarieel vast te leggen dat zij in de woning mag blijven wonen zolang zij de kosten zelf kan betalen? En dat bij verkoop de winst voor haar is?

Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 10-04-2016
Halo Rolin,
Bij de notaris kunt u veel regelen, ook een vruchtgebruik voor de moeder en een eventuele winstdeling bij verkoop (als u dat echt wilt).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danny, 23-03-2016 23:25 #55
Beste Zeemeeuw,
Mijn ouders heben een huis met een woz waarde van €170.000. Hier zit nog een spaarzekerhypotheek van €80.000 op bij de Rabobank voor nog 15 jaren. Kunnen mijn ouders het huis nu overdragen via de notaris en op mijn naam en of samen op mijn broertjes naam zetten en dat hen nog verder doorbetalen met de hypotheek?

Is het verstandiger als de hypotheek wordt overgeschreven op mijn naam en die van mijn broertjes en dat wij ook voor hen betalen? Is het dan wel mogelijk? Ik ben zelf nog een student met studiefinanciering en mijn broertje heeft ook nog geen inkomsten. Is er een verschil tussen of onze ouders gewoon bij ons wonen of dat zij teruggaan naar het buitenland en daar blijven wonen?

Bedankt voor uw hulp!

Met vriendelijke groet,
Danny Reactie infoteur, 25-03-2016
Beste Danny,
De spaarzekerhypotheek is niet overdraagbaar en als uw ouders alleen de woning overdragen en de hypotheek behouden (kan alleen als de bank dat goed vindt), verliezen ze hun hypotheekrenteaftrek en verhuist de hypotheek als lening naar box 3. Bovendien raken ze dan hun vrijstelling voor de kapitaalverzekering kwijt. De belastingdienst zal dit bovendien als schenking zien. Kortom, lastig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Neelie, 04-03-2016 10:50 #54
Geachte Zeemeeuw,
In 1982 hebben mijn ouders hun huis aan de kinderen verkocht (naast mij nog aan een zus en een broer). Er is een akte bij de notaris opgemaakt en er is overdrachtsbelasting betaald.
Tot begin 2015 hebben onze ouders in het huis gewoond, vrij van huur, zoals in het contract vermeld staat. Zij hebben in de periode tussen 1982 en 2015 alle onkosten voor het huis voor hun rekening genomen (verzekeringen, reparaties, onderhoud, belastingen enz.) Voorjaar 2015 is het huis verkocht en de opbrengst onder de kinderen verdeeld.

Hoe dient een en ander belastingtechnisch verwerkt te worden?

Met vriendelijke groet, Neelie Reactie infoteur, 04-03-2016
Geachte Neelie,
Omdat het huis na 1 januari 2015 is verkocht, heeft dit geen gevolgen voor uw belastingaangifte inkomstenbelasting over 2015. Het afstand doen van het vruchtgebruik is een schenking met schenkbelasting of bij overlijden een erfenis met erfbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter, 01-03-2016 18:23 #53
Beste Zeemeeuw,
De schuur staat los van de woning en heeft een eigen kadastraal nummer (is later aangekocht).
Het betreft een aankoop inclusief de grond. We willen wel graag het gas water en elektra via de woning van mijn ouders laten verlopen. Ik hoor graag wat eventuele valkuilen zijn. Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste Pieter,
Dan is verkoop mogelijk waarbij als richtprijs zo veel mogelijk de WOZ-waarde moet worden aangehouden, omdat de Belastingdienst een te lage prijs als schenking kan zien. Voor u is het box 3 vermogen en u betaalt overdrachtsbelasting
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter, 29-02-2016 21:55 #52
Hallo,
Mijn ouders hebben een verbouwde schuur in de tuin welke ze verhuren. Nu wil ik de schuur kopen, zodat mijn ouders extra geld hebben en ik ga hem dan verhuren. De bedoeling is dat als het huis verkocht wordt de schuur erbij wordt verkocht en ik mijn aankoop bedrag weer terug krijg.
Vraag:
Waar moet ik op letten bij deze transactie? Wat zijn eventuele valkuilen?
het verhuren wordt gedoogd wordt dit een 2e woning voor mij? Zo ja dan komt ook het recht van overpad om de hoek kijken. Hopelijk kan het simpeler? Reactie infoteur, 01-03-2016
Hallo Pieter,
Is de schuur kadastraal bekend of gewoon onderdeel van de woning, kan het met andere woorden apart verkocht worden en kunt u het dan ook inclusief grond kopen of huurt u de grond? Het aandeel in het huis van uw ouders is voor u vermogen in box 3 en zo mogelijk een tweede woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jasper, 03-02-2016 14:34 #51
Hallo,
Ouders leven beiden nog, maar gaan huis verkopen aan het middelste kind (zijn met ons drieën), huis heeft WOZ €315.000.
Nu willen ze het verkopen voor €290.000, leuk korting van €25.000, klopt het dat de andere 2 kinderen ook hun deel kunnen opvragen van €25.000? Immers de 1 kan goedkoop een woning kopen, mi. zouden de andere 2 kinderen de €25.000 in liquide moeten ontvangen? Is dit iets om te claimen, er staat nl. nog niets op papier. Reactie infoteur, 04-02-2016
Hallo Jasper,
Uw ouders mogen tijden hun leven met hun geld doen wat ze willen. Als ze bijvoorbeeld een kind extra geld schenken, mag dat, maar kan de claim later terugkomen bij de verdeling van de erfenis. De ouders kunnen ook bepalen dat de schenking juist niet hoeft te worden ingebracht bij de verdeling van de erfenis. Als u wordt onterfd, komt de claim in veel gevallen wel automatisch terug bij de berekening van de legitieme portie. Het geeft in ieder geval scheve gezichten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 17-01-2016 08:56 #50
Goedemorgen,
De waarde voor de WOZ is veel lager dan de verkoopwaarde. Mag dan het huis zonder in problemen te komen met de belastingdienst tegen de WOZ waarde worden verkocht. ` Reactie infoteur, 18-01-2016
Beste Gerrit,
Ja dat mag, de Belastingdienst kijkt naar de WOZ-waarde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nilo, 07-01-2016 13:20 #49
Goedemiddag,
Mijn moeder heeft haar woning te koop staan, en ik heb besloten, na het eindigen van mijn relatie, om deze woning te kopen. In 2004 is mijn vader overleden, waardoor 1/6 van de woning al mijn 'eigendom' is. (Helft van vader verdeeld over moeder/zus/mij). Met mijn moeder ben ik een bedrag van 145.000 overeengekomen, wat marktconform is. Voor welk bedrag moet ik nu een hypotheek kunnen afsluiten, voor 145.000 of 5/6e deel van 145.000= 120.833? Reactie infoteur, 08-01-2016
Beste Nilo,
Als u uw moeder 145.000 euro moet betalen, kunt u daarvoor een hypotheek afsluiten. Dat vertegenwoordigt dan 2/3 van de waarde van de woning. U bezit dan 5/6, terwijl uw zus nog voor 1/6 eigenaresse is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap, 14-12-2015 00:19 #48
Beste,

Mijn ouders willen het huis aan mij verkopen voor 230.000 euro. Kunnen zij zodra zij dit geld hebben ontvangen een eenmalige schenking doen van 25.000 euro aan mij? Zodat ik mijn geld uit de hypotheek (met een omweg) kan gebruiken voor verbouwingen. Reactie infoteur, 14-12-2015
Beste Jaap,
Als u of uw partner jonger is dan 40 jaar kunnen uw ouders u 25.000 euro belastingvrij schenken als u dat geld gebruikt voor uw eigen woning (aankoop, verbetering). U krijgt een hogere hypotheek als niet meteen bij de aankoop wordt gesaldeerd, maar dan moet uw wel het geld van de schenking voor de verbetering gebruiken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nros, 08-12-2015 22:30 #47
We bezitten een unieke woning - omdat er geen vergelijkbare panden zijn, willen we de woning te koop zetten voor de hoogst biedende. Kunnen wij de woning voor dat bedrag + 1 euro doorschuiven naar een van de kinderen; ook als dit beduidend onder de WOZ taxatie ligt? Reactie infoteur, 09-12-2015
Beste Nros,
U loopt daarmee een risico. De Belastingdienst kan u vragen waarom de woning voor zo weinig is verkocht. Als de woning minder waard is dan de WOZ-waarde, kunt u immers ook bezwaar aantekenen bij de gemeente tegen de WOZ-beschikking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gjm Huls, 07-12-2015 20:30 #46
Hallo,
Wij zijn 65 +ers en overwegen de helft van ons huis aan onze zoon te verhuren of te verhuren.
Wat is de consequentie i.v.m. voordeurdeling? Kunt u mij nadere informatie geven of aangeven waar deze te vinden is?
Dank u Reactie infoteur, 08-12-2015
Hallo Gjm Huls,
In geval van één huisnummer zijn jullie voordeurdelers. U merkt hier alleen wat van als er een hypotheek is. Het verhuurde of verkochte deel komt dan niet meer bij u voor hypotheekrenteaftrek in aanmerking. U bent al fiscale partner met uw echtgenote, dus daar verandert het inwonen van uw zoon ook niets aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lucas, 04-12-2015 18:29 #45
Beste,

Ik kan het huis van mijn vader kopen. Dit zou ik graag doen. Ik woon op mijzelf en mijn vader wil kleiner wonen. Nu wil ik eerst mijn eigen huis verkopen voordat ik zijn huis overneem. Ik wil geen dubbele woonlasten hebben. Gezien het lage hypotheekbedrag kan mijn vader wel de dubbele lasten dragen. Hij wil het huis aan mij verkopen voor €10.000 onder de WOZ waarde.

Hoe kan ik dit financieel het beste regelen? En wat kan ik afspreken over een overname datum, gezien ik niet weet wanneer mijn huis wordt verkocht?
Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 07-12-2015
Beste Lucas,
U zou een voorlopig koopcontract kunnen opstellen met als voorwaarde dat u de woning koopt, als uw eigen huis verkocht is. Pas dan zal overdracht bij de notaris plaatsvinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 03-11-2015 21:59 #44
Hallo,

Mijn ouders hebben een huis, waar tevens een ander huis tegenaan gebouwd is voor de vroegere ouders van mijn ouders. Eerst werd dit verhuurd aan derden, nu willen mijn ouders echter in dit huis gaan wonen en het totaal door verkopen aan mij of mijn broer, wie dan in het grote gedeelte gaan wonen en onze ouders ernaast. Onze ouders schenken ons beide de helft van de waarde van het huis totaal complete waarde dus, welke waarde dienen wij dan aan te houden bij een zo eerlijk mogelijke verdeling, 2 taxateurs laten komen, woz oid? Het is namelijk wel de bedoeling dat diegene van ons, de kinderen, wie in het huis gaat wonen de andere uit koopt tegen alle eerlijkheid, dus de helft van de waarde van het hele huis incl aanbouw waar onze ouders wonen, is namelijk zelfde kavel en dit behoort tot het hele object. Daarnaast ben ik erg benieuwd wat het voordeligst is belastingtechnisch dit te regelen. Verspreiden over meerdere jaren of hoe? Het huis heeft een geschatte waarde van 500.000 euro, is het dan zo dat beide 250 krijgen en over 150 belasting betalen of kun je dit beter verspreiden?

dank u wel. Reactie infoteur, 04-11-2015
Hallo Bert,
Als redelijke waarde wordt meestal de WOZ-waarde gezien of een lagere waarde als daar goede argumenten voor zijn zoals een achterstallig onderhoud. Uw ouders blijven een deel bewonen en zullen daarvoor een deel huur betalen. Hun deel van de woning is voor het kind dat er woont box 3 terwijl de rest van het eigendom box 1 wordt. De ouders mogen jaarlijks een deel schenken, maar als de aanstaande bewoner jonger is dan 40 jaar tot 52.752 euro belastingvrij eenmalig (vanaf 2017 waarschijnlijk 100.000 euro). Boven de vrijstelling wordt een tarief van 10% oplopend naar 20% gehanteerd:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/131715-huis-goedkoop-aan-kind-verkopen-onder-de-woz-waarde.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anouk, 28-10-2015 17:21 #43
Hallo,

Ik zou graag het huis van mijn ouders willen overnemen(enigst kind). Het huis bestaat uit 2 delen. Het plan is dan dat mijn ouders in het kleine deel gaan wonen met een evt aanbouw. Ik zelf ben bijna 25 jaar werk nu bijna 3,5 jaar.
Mijn ouders zouden het huis op zn goedkoop(beste) manier aan mij over willen doen.

Wat zou dan de best optie kunnen zijn? Reactie infoteur, 07-01-2018
Hallo Anouk,
De goedkoopste optie is schenken onder gebruikmaking van de vrijstellingen. Dat kan betekenen dat de schenking over een paar jaren wordt uitgesmeerd. Interessant is in dit opzicht dat als u er ook gaat wonen, vanaf 2017 waarschijnlijk een schenking van 100.000 euro belastingvrij mogelijk wordt:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Getr, 20-10-2015 21:29 #42
Beste,
Ik zou graag het huis van mijn ouders willen kopen om er over 5-10-15 jaar er in te gaan wonen, mijn ouders zijn respectievelijk 73 en 75 jaar. Het huis was enige jaren geleden getaxeerd op € 300.000
Ik heb zelf een koophuis, wat zijn de mogelijkheden?
Kan ik een hypotheek krijgen? En de kosten die ik heb als huur laten betalen door mijn ouders… zodat ik dat afgedekt heb.
Waar moet ik heen om inzichtelijk te krijgen wat de cijfers echt gaan doen?
Graag uw reactie Reactie infoteur, 21-10-2015
Beste Getr,
Als u het huis van uw ouders koopt, zal dit voor u een tweede woning zijn zonder hypotheekrenteaftrek. Een hypotheek wordt voor een tweede woning minder snel verschaft en dan gaat het om kleinere bedragen dan voor een eerste woning. U moet ook 2% overdrachtsbelasting betalen. De huur die uw ouders betalen is voor u onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mrs E., 02-10-2015 11:16 #41
Goedendag,
Mijn moeder (weduwe) heeft een tweede huis en moet deze verkopen omdat ze deze niet meer kan onderhouden. Zij is langslevende en heeft volledig vruchtgebruik. Er zijn meerdere kinderen welke hun kindsdeel pas krijgen bij overlijden van moeder. In principe willen we het tweede huisje behouden maar moeder kan het geld bij verkoop goed gebruiken. Kinderen hebben geen middelen om het huis te kopen van moeder. Is er een constructie waarbij dit toch op één of andere manier kan bijvoorbeeld met een voorschot op de erfenis o.i.d.? Idee is om het vakantiehuis te gaan verhuren aan derden en er een soort bedrijf van te maken. Zo blijft het in de familie en kunnen we er zelf heen én moeder heeft extra liquide middelen? Reactie infoteur, 02-10-2015
Beste Mrs E,
Wat u moeder met de woning mag doen, is helemaal afhankelijk van wat er bij het verlenen van het vruchtgebruik is afgesproken. Toen zijn de rechten en plichten op papier gezet. Vaak is verhuur toegestaan, soms is een eis dat de vruchtgebruiker er ook zelf woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mrs S., 29-09-2015 20:31 #40
Ik heb een huis gekocht met hypotheek. Nu heb ik tegen mijn dochter gezegd dat zij in het huis mag wonen. Voor mij zou dit betekenen dat de woning in box 3 komt en geen recht bestaat op hypotheekrenteaftrek. Hoe kan ik if mijn dochter toch nog aanspraak maken of recht hebben op de hypotheekrenteaftrek? Reactie infoteur, 30-09-2015
Beste Mrs S.,
Als uw dochter het hele huis bewoont, is er voor u geen hypotheekrenteaftrek. Uw dochter kan deze ook niet aftrekken, omdat het uw hypotheek is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ma, 17-07-2015 17:36 #39
Mijn zoon is sinds 1 jaar zzp'er. Hij wil eventueel mijn huis kopen. Kan hij n hypotheek krijgen? Reactie infoteur, 17-07-2015
Beste Ma,
Banken doen daar vaak moeilijk over. Hij zal dan ook bij meerdere banken langs moeten gaan en niet te snel moeten opgeven. Als hij dat jaar goed heeft gedraaid, helpt dat zeker.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Th T., 18-06-2015 14:02 #38
Wat is de formule voor huis verkopen aan kinderen, onder voorbehoud van huurrecht? Het percentage om de prijs te verlagen is afhankelijk van mijn leeftijd (74j).

Hoe bereken ik het percentage?

mvg,
th.t Reactie infoteur, 18-06-2015
Beste Th T,
Een tabel voor de waardering van het vruchtgebruik en de uitleg daarbij vindt u terug in onderstaand artikel. U draagt het blote eigendom over (=WOZ-waarde minus waarde vruchtgebruik):

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 15-06-2015 18:12 #37
Hallo,

Mijn schoonmoeder wil graag haar huis verkopen aan mijn partner (haar zoon onder de 40 jr). De WOZ-waarde is € 226.000,-. De woning is recent getaxeerd op € 225.00,-. Zij wil de woning graag aan ons verkopen voor € 212.500,-.
Het verschil wat dan ontstaat van € 12.500,- wordt dit dan als schenking gezien? Zo ja, dient mijn partner hier dan nog belasting over te betalen?
Het is namelijk aan mijn schoonmoeder verteld, dat wij haar een bod mogen doen en dat zij dit dan mag accepteren.

Alvast hartelijk dank. Reactie infoteur, 16-06-2015
Hallo Bianca,
Taxatiewaarde en WOZ-waarde liggen dicht bij elkaar. Eigenlijk is er sprake van een schenking, maar als de zoon nog niet een eenmalige schenking van zijn moeder heeft ontvangen, is dat geld belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Huib, 31-05-2015 16:09 #36
Beste Zeemeeuw,

Het huis van mijn ouders heeft een WOZ van 575.000€ er is nog geen taxatie gedaan. Ik (42jaar) zou het graag willen kopen om er zelf te gaan wonen. Wat is de laagste prijs waarvoor ik het huis zou kunnen kopen, zonder schenkingsbelasting te hoeven betalen? Is er een bepaalde formule om dit te berekenen? Heeft u nog andere tips om de woning zo goedkoop mogelijk over te nemen?
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Huib Reactie infoteur, 07-01-2018
Beste Huib,
1. Voor de Belastingdienst is de WOZ-waarde het uitgangspunt en voor zover er al vrijstellingen zijn bij een schenking is dat in uw geval de jaarlijkse vrijstelling van ruim 5.200 euro:

2. Het beste probeert u de WOZ-waarde omlaag te krijgen door binnen zes weken na afgifte van de WOZ-beschikking bezwaar te maken (slecht onderhoud, overlast in de buurt, te hoog in vergelijking met andere huizen, taxatie makelaar):

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mary, 22-05-2015 17:35 #35
Beste Zeemeeuw,

Mijn man overweegt om het huis van mijn schoonvader te kopen, met de bedoeling dat mijn schoonvader en zijn vriendin er kunnen blijven wonen en het huis dan van mijn man kunnen huren. Ook na het overlijden van mijn schoonvader wil mijn man het huis aan pa's vriendin verhuren. Er zit een hypotheek op van ongeveer €40.000,- en de overwaarde is ongeveer €150.000,-. Zelf hebben wij geen eigen geld. We hebben een hypotheek op ons eigen huis van €225.000,- en kunnen op basis van mijn mans inkomen maximaal €425.000 financieren. Zou een bank überhaupt overwegen dit te financieren of zijn er andere mogelijkheden? Met welke belastingissues moeten wij rekening houden? Bij voorbaat dank voor je reactie. Mijn man is overigens ouder dan 40. Reactie infoteur, 23-05-2015
Beste Mary,
Financieel zou het kunnen en dan is het een extra hypotheek op uw eigen woning. U hebt dan niet te maken met het feit dat de meeste banken die een hypotheek verstrekken verbieden dat de woning ook verhuurd wordt. De extra hypotheekrente is niet fiscaal aftrekbaar. De vraag is wel waarom hij de woning volledig zou kopen, wellicht kan hij mede-eigenaar worden. Zo krijgt de schoonvader toch extra geld in handen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 29-04-2015 21:29 #34
Een weduwe wil kleiner gaan huren. Zoon (gehuwd) en enig kind is ouder dan 40 jaar, schenken wordt dus kostbaar. Weduwe wil tegen zo laag mogelijke kosten het huis in volledige eigendom overdragen aan zoon. WOZ waarde 140.000 euro, hypotheek 90.000 euro.

Wat is handiger/voordeliger:
1. Koop/verkoop.
2. Zoon/echtpaar eerst medeschuldenaar maken en moeder later (?) ontslaan van hoofdelijke aansprakelijkheid. Deze constructie ken ik overigens niet. Kunt u die kort verduidelijken?
3. Andere, voordeligere optie?

Met kosten bedoel ik: belastingen en notariskosten (akten).

Dank voor uw tijd. Reactie infoteur, 30-04-2015
Beste Jan,
1. De eerste vraag is of de zoon wat aan het huis heeft voor eigen bewoning of verhuur. Als dat niet zo is, is verkoop aan een derde de goedkoopste oplossing. Het geld dat zo vrijkomt kan dan alsnog in delen worden geschonken als de weduwe dat wil. Bij overdracht aan de zoon, moet deze ook overdrachtsbelasting betalen.
2. Bij aankoop door de zoon of een gedeeltelijke overname van de hypotheek, moet de bank wel willen meewerken. Daarvoor moet het inkomen hoog genoeg zijn. Een bank hoeft ook niet mee te werken aan een ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid:

http://financieel.infonu.nl/lenen/42702-lenen-hoofdelijke-aansprakelijkheid-bij-lening-en-schulden.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 28-04-2015 20:37 #33
Hallo, mijn zoon woont al vanaf zijn geboorte bij ons en is 33 jaar nu wil hij ons huis kopen voor 5.000 onder taxatie waarde, hij vindt het ook niet erg dat wij nog voorlopig bij hem blijven wonen, kan dat problemen geven bij de belastingdienst en zijn wij verplicht om huur aan hem te betalen, voor hem hoeft dat niet.
Waar moeten we opletten om later eventueel problemen te krijgen met de fiscus?
Vr.Gr.Wim Reactie infoteur, 29-04-2015
Hallo Wim,
De Belastingdienst kijkt voor naar de WOZ-waarde en een klein verschil (er zijn immers vrijstellingen) zal dan geen probleem zijn. Als jullie bij hem blijven wonen, hoeven jullie geen huur te betalen, maar vormen jullie gezamenlijk een huishouding en dat mag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miranda, 27-04-2015 21:13 #32
Hallo, mijn ouders (76) hebben een appartement (woz waarde €250.000) en willen daar graag blijven wonen. Zij komen rond van alleen AOW en hebben leefgeld nodig. Er zit nog €90.000 hypotheek op hun huis dus hun 'leefgeld' zit vast in stenen. Ik zou graag hun woning willen kopen en dat zij van mij gaan huren maar ik krijg geen hypotheek voor €250.000. Wat zijn de opties? Ik heb zelf een eigen huis met zo'n 130.000 overwaarde.
Kunnen zij mij het huis verkopen voor 150.000?
Ik wil heel graag mijn ouders onbezorgd hun laatste jaren laten beleven!
Alvast dank Reactie infoteur, 28-04-2015
Hallo Miranda,
Dat begrijp ik heel goed, maar de Belastingdienst zal het verschil van €100.000 als schenking zien waarover u, even afgezien van mogelijke vrijstellingen, 10% schenkbelasting betaalt. Verder moet u 2% overdrachtsbelasting betalen en is de hypotheekrente niet aftrekbaar. Misschien is het mogelijk om een deel van het huis te kopen, waardoor u veel minder hoeft te betalen en uw ouders wel geld in handen krijgen. Als u ook zelf het geld moet lenen, moet u daar wel eerst goed over nadenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wendy, 26-04-2015 16:16 #31
Hallo, mijn ouders hebben een huis met een marktwaarde va ca 4,5 ton. Mijn zus heeft interesse om het huis te kopen alleen krijgen zij geen hypotheek van 4,5 ton. Dit zou betekenen, als dat kan, dat mijn zus het gaat kopen voor ca 3 ton en dat ze de rest geschonken krijgt. Op zich prima, alleen sta ik met lege handen, aangezien mijn ouders een appartement gaan kopen van rond de 3 ton, waardoor er niets voor mij overblijft. Nu gun ik mijn zus de hele wereld, maar ik gun mijzelf ook wel wat. Als ik dit niet wil dan loopt mijn zus een geweldig huis mis, maar als ik ja zeg krijg ik niets, ja als mijn ouders overleden zijn. Wat is jullie advies? Hoe of kan dit opgelost worden? Hoe gaat dit in dit soort gevallen? Reactie infoteur, 27-04-2015
Hallo Wendy,
De ouders zijn vrij om dit te doen en kunnen in de schenkingsakte inderdaad aangeven dat de schenking verrekend moet worden met het toekomstige erfdeel van uw zus (dat gebeurt niet automatisch). Over de schenking betaalt uw zus wel schenkbelasting. Uw zus kan het geld ook bij uw ouders lenen met het huis als onderpand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tony, 09-04-2015 16:45 #30
Goededag, mijn vader is in 2013 overleden. Mijn moeder erft als langstlevende zijn deel. Zij is van plan om het oudelijk huis te verkopen aan haar favoriete kind. Wij zijn een gezin van 10 kinderen. Onze vraag is, kan dat zomaar? Wat voor effect heeft dit het deel wat wij als kind kunnen opeisen (wilsrecht)? Worden wij nu benadeeld en mijn broer (favoriet) extra beloond? Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 09-04-2015
Beste Tony,
Als uw ouders in gemeenschap van goederen waren getrouwd, is de helft van het huis van haar en erft ze een kindsdeel. Elk kind heeft een vordering op de moeder ter grootte van een eigen kindsdeel en houdt die vordering tot het moment van overlijden. Als er een testament is, kunnen er door uw vader andere voorwaarden zijn gesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jorik, 30-03-2015 18:03 #29
Goedendag,
Het volgende dient zich voor:
Mijn schoonouders (75 jaar) hebben een woning met een WOZ waarde van 378.000 euro.
Zij willen dit aan ons verkopen voor 200.000 euro, met de kanttekening dat zij er tot hun dood kunnen blijven wonen.
Zij betalen in die tijd geen huur omdat wij een lagere prijs betalen.
Mag dit?
Kunnen wij op papier een verkoop van 378.000 zetten en maar 200.000 betalen?
Of kunnen wij gewoon de officiële verkoopprijs van 200.000 op papier zetten, zonder problemen met de belastingdienst te krijgen.
Natuurlijk wordt alles bij de notaris vast gelegd.
Zij krijgen een eigen badkamer/slaapkamer/keuken en woonkamer (ruimte genoeg), maar er blijft maar één huisnummer.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Jorik Reactie infoteur, 31-03-2015
Goedendag Jorik,
Uw ouders kunnen u met 30% korting het huis verkopen en zelf het vruchtgebruik behouden. Dan kom ik uit op een bedrag van 265.000 euro en is de rest een schenking:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 25-03-2015 12:48 #28
Wij zijn voornemens om een gedeelte van onze woning te verhuren aan onze zoon en schoondochter, en er zelf ook in te blijven wonen. De vraag is: mogen wij de woning over ca 10 jaar tegen en getaxeerde prijs aan hen verkopen en de al betaalde huur dan verrekenen met de koopprijs? Reactie infoteur, 25-03-2015
Beste Jan,
Als de betaalde huur verrekenen betekent dat ze de huur terugkrijgen, zal dat tegen die tijd als een schenking worden gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies, 24-03-2015 12:26 #27
Mijn moeder is 84, woont alleen in haar vrijstaande woning van ongeveer 250.000,- deze woning is vrij van hypotheek. We zijn met 3 kinderen en onze vraag is, is het slim om de woning nu op papier aan de kinderen te verkopen. En welke vorm zou er dan het beste bij ons passen. Reactie infoteur, 24-03-2015
Beste Lies,
U bedoelt waarschijnlijk op papier schenken, maar ook dan moet u schenkbelasting betalen en moet uw moeder aan jullie rente gaan betalen:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 12-02-2015 15:27 #26
Beste `Zeemeeuw`

Mijn ouders, beiden 75 jaar oud, willen hun huis aan mij verkopen en er zelf in blijven wonen. Wel willen zij in de nabije toekomst naar een huurhuis.
De waarde van het huis in bewoonde staat is ± € 450.000.-
Ikzelf leg € 250.000.- in, neem een hypotheek bij de bank van € 100.000.-, en mijn ouders lenen mij € 100.000.- tegen een marktconforme rente die ze mij via de belastingvrije schenking elk jaar teruggeven.

Mijn vragen zijn:
- U stelt: "Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat". Bij welke leeftijd is dat 60- resp. 80%?
- Wordt de lening bij mijn ouders als zij overlijden als schenking gezien en moet ik daar dus erfbelasting over betalen?
- Als mijn ouders zeer snel (zeg binnen een maand) na mijn aankoop een huurhuis vinden en dus verhuizen, zou ik dan direct weer kunnen verkopen en zo de meerwaarde (belastingvrij) kunnen verwerven? (of bestaat er een minimum huurperiode voor de ouders?)

Vriendelijke groet en dank voor uw antwoord! Reactie infoteur, 23-02-2015
Beste Erik,
1. Bij een leeftijd van 75 jaar is de waarde van het vruchtgebruik 30% en de waarde van het blote eigendom 70%. U zou het dus voor 70% kunnen kopen. Zie voor de tabel waarop deze schatting berust het artikel:

2. De lening van uw ouders is bij hen vermogen waarover u erfbelasting betaalt.
3. Er bestaat geen minimum huurperiode voor de ouders.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tony, 08-02-2015 09:13 #25
Ouders hebben een eigen huis met nog een bankschuld van 175.000. Het huis heeft een marktwaarde van ca. 200.000. Ouders willen er in blijven wonen. Kind kan/ wil het huis kopen waardoor ouders hun bankschuld kwijt zijn. Ouders betalen kind huur. Kan dit, mag dit en wat is fiscaal het beste huurrecht of vruchtgebruik. Reactie infoteur, 09-02-2015
Beste Tony,
Ja dat kan. Waar de Belastingdienst op let is dat het huis voor een redelijke prijs wordt gekocht en uw ouders ook daadwerkelijk huur gaan betalen. Als u er zelf niet woont, is het huis voor u vermogen in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 26-01-2015 17:15 #24
Het volgende dient zich aan:
Mijn schoonouders zijn 76 en wonen in een groot huis uit 1924 (WOZ waarde €378.000)
Wij willen het huis overnemen zodat zij daar kunnen blijven wonen, mijn schoonvader is 76 jaar geleden in dit huis geboren en zal wegkwijnen in een appartement. Ons huis is vrij en vertegenwoordigt een waarde van 260.000. De bedoeling is om ons huis te verkopen en het huis van mijn schoonouders bewoonbaar te maken in 2 gescheiden delen met een tussendeur met een gezamenlijk huisnummer. Aangezien hun huis een behoorlijk grotere waarde heeft dan de onze vragen we ons af wat hier de mogelijkheden in zijn zonder last te krijgen met de belastingdienst. De waarde komt vooral door de grootte en het perceeloppervlak. Het huis zelf is grotendeels enkelsteens en voorzien van enkelglas en een ongeïsoleerd dak. Er zal dus veel aan verbouwd moeten worden. Zij willen dit graag voor een zo laag mogelijke prijs verkopen (en wij natuurlijk kopen). Hoe zit het met de vrijstelling van 100.000 uit 2014 en mag dit ook in 2015 toegepast worden en tegen welke regels. Mijn vrouw (hun dochter) is 44 en ik ben 47 jaar oud. De rest van de familie staat volledig achter dit idee omdat dit ook iets is wat de ouders graag willen. Reactie infoteur, 07-01-2018
Beste John,
1. Als u de WOZ-waarde te hoog vindt, is het binnenkort het moment om bezwaar aan te tekenen als de nieuwe WOZ-waarde 2015 bekend wordt gemaakt:

2. De vrijstelling van 100.000 euro bestaat in 2015 helaas niet meer, maar keert in 2017 en 2018 weer terug.
3. Als u het huis opsplitst, kunt u misschien eerst de helft kopen in plaats van het geheel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn, 26-01-2015 15:08 #23
Ik heb een aantal vragen betreffende het gedeeltelijk “afkopen” van vruchtgebruik. Hieronder schets ik de situatie.

Schoonmoeder is een aantal maanden terug helaas overleden. Zij woonde samen met haar vriend, welke nu het vruchtgebruik heeft over de gezamenlijke woning (er zit geen hypotheek meer op het huis). De financiële situatie is bij benadering als volgt.

Waarde huis € 300.000
Vriend (leeftijd 72) € 150.000 (Heeft 2 kinderen uit vorig huwelijk)
Schoonmoeder € 150.000 (verdeeld over 2 erfgenamen, dochter en zoon)

Nu is het zo dat mijn zwager aan de vriend van mijn schoonmoeder heeft gevraagd of hij mee wilt werken om zijn gedeelte af te kopen. Dit aangezien hij momenteel in een wat mindere financiële situatie zit en de hypotheek op zijn huis opnieuw afgesloten moet worden. Dit betreft dus een bedrag van € 75.000,-. De vriend van mijn schoonmoeder wil hier wel over nadenken en zou het mooi vinden als hij hierin zou kunnen helpen, echter zitten hier wel kosten aan verbonden.

• Heeft dit verdere (financiële) gevolgen voor ons (mij en mijn vrouw)?
• Waar dient de vriend van mijn schoonmoeder rekening mee te houden, aangezien hij hier ook een hypotheek voor af zou moeten sluiten en hier de rest van zijn leven/vruchtgebruik kosten aan verbonden zijn. Deze kosten zullen ongetwijfeld in mindering gebracht moeten worden op het erfdeel? Spreek je anders ook over een gift? Zijn hier specifieke richtlijnen voor die gebruikt zouden kunnen worden voor de afkoopsom?
• Wanneer dit zou doorgaan is het wel zo dat, mochten ik en mijn vrouw financieel eens in de problemen komen, er geen mogelijkheid meer zou zijn voor het laten afkopen van het vruchtgebruik aangezien de vriend van mijn schoonmoeder voor zo’n zelfde bedrag nog een hypotheek zou moeten afsluiten. Dat zal geen optie zijn aangezien je het dan over een erg hoog bedrag hebt. Is dit dan fair ten op zichte van de andere erfgenaam?
• Is hiervoor toestemming benodigd van de andere erfgenaam (mijn vrouw in deze)?
• Hoe zit dit belastingtechnisch in elkaar? Welke gedeelten dienen afgedragen te worden aan de belasting bij het afkopen van het vruchtgebruik.

Alvast bedankt voor uw antwoorden. Reactie infoteur, 27-01-2015
Beste Martijn,
1. U erf uw aandeel in de blote waarde van de woning zoals die op het moment van overlijden is. Afkoop van het vruchtgebruik op een later moment verandert voor de erfbelasting de waarde niet. Voor de inkomstenbelasting kan de waarde van het blote eigendom en vruchtgebruik wel veranderen.
2. Het is belangrijk om te bekijken hoe het vruchtgebruik geregeld is. Wellicht geldt die alleen als de vriend er ook zelf woont, wellicht valt de waarde van het vruchtgebruik per testament aan alle erfgenamen toe en kunnen erfgenamen hun aandeel in het vruchtgebruik aan de andere erfgenaam overdoen.
3. Voor de waardering van de waarde van het vruchtgebruik verwijs ik u naar onderstaand artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hein, 24-01-2015 21:24 #22
Ik heb een 2e huis in Amsterdam. Dat is voor 1/3 verhuurd (beschermd dus). Een kind van mij wil het kopen. Er is geen bank (voor zover ik weet) die dit financiert, terwijl mijn zoon in alle opzichten dit huis makkelijk aan kan. Kan ik zelf voor bank gaan spelen? De WOZ is 520.000,-, de waarde in verhuurde staat is (in box 3) 322.000,-. Eigen geld zoon: 40.000,-. Stel: ik ben bank. Ik financier zijn aankoop met 280.000,-,met gesloten beurzen. Hij heeft dan die schuld en betaalt mij de normale marktrente, die controleerbaar moet zijn. Alles vastgelegd bij een notaris. Zijn rente is in box 1 is aftrekbaar. De controle ligt bij de Belastingdienst. De vraag is dus: wordt dit ergens NIET geaccepteerd? Reactie infoteur, 26-01-2015
Beste Hein,
U mag uw zoon een hypotheek verstrekken tegen een marktconforme rente, waarvan de rente voor uw zoon fiscaal aftrekbaar is als hij ook maandelijks aflost en als hij er zelf gaat wonen. De overdracht vindt bij de notaris plaats en daar kunt u meteen ook de lening regelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Charles, 20-01-2015 15:43 #21
Beste Zeemeeuw, Mijn situatie is als volgt:
Mijn ouders hebben een huis dat afbetaald is. Dit jaar gaan ze verhuizen en elders iets huren. Hun huis gaan ze of verkopen of eventueel aan mij verkopen (als tweede huis om te verhuren) in vorm van een lening. Over de lening moet ik wel rente betalen. Verder is het de bedoeling dat de lening door de jaren verminderd wordt met de fiscaal vrijgesteld schenking van ouders aan kind (eenmalig rond 25.000 en jaarlijks circa 5000 zo uit mijn hoofd). Er komen bij mij toch wat vragen bij kijken:

- Is dit een manier gangbare?
- Wat is en marktconforme rente bij een dergelijke lening?
- Hoe wordt zo'n lening bijgehouden, er komt namelijk geen bank bij kijken. Een notaris zal wel noodzakelijk zijn voor het officieel opzetten, maar aflossingen worden zelf bijgehouden?
- Ik begrijp dat het niet "te" goedkoop verkocht mag worden aan mij, maar wat is een te lage prijs? Ik zal het wel laten taxeren, maar is 10% onder taxatie prijs bijvoorbeeld te laag?

Het huis is trouwens in een vrij slecht onderhouden staat, dus het zal waarschijnlijk een onder de gemiddeld huizenprijzen gewaardeerd worden. Ik moet zelf dus nog flink wat geld erin steken om het op te knappen.

Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 07-01-2018
Beste Charles,
1. Een marktconforme rente is de rente die u gemiddeld zou moeten betalen bij een andere bank. Door op het internet te vergelijken en daarvan een uitdraai te bewaren, kunt u straks als de Belastingdienst er om zou vragen aantonen dat u een marktconforme rente hebt gehanteerd. De Belastingdienst hoeft niets te vragen, maar kan dat -als daartoe een aanleiding is- op enig moment wel doen. De eenmalig verhoogde vrijstelling bij de schenking kan een reden zijn.
2. De Belastingdienst hanteert de WOZ-waarde als een redelijke waarde. Als die te waarde naar uw mening te hoog is, kan bij de gemeente bezwaar worden aangetekend. Overigens is de WOZ-waarde altijd een jaar vertraagd en kunt u daar nog een correctie op aanbrengen. Ook de staat van onderhoud kan een goede reden voor waardeaanpassing zijn. U kunt ook een taxateur om een taxatie vragen:

Peer, 18-01-2015 16:22 #20
Wij willen in ons huis blijven wonen te we dood gaan of niet meer willen, onze zoon wil het kopen en betalen in 20 jaarlijkse termijnen van 15000 euro zo dat wij kunnen blijven wonen! Wat zijn de mogelijkheden? Gr Peer Reactie infoteur, 19-01-2015
Beste Peer,
1. Uw zoon kan elk jaar een aandeel in uw huis kopen maar wordt pas eigenaar van dat deel als deze gedeeltelijke overdracht bij de notaris is vastgelegd. Om notariskosten uit te sparen kan het goedkoper zijn om een aantal jaardelen samen te nemen.
2. Bijvoorbeeld ik verkoop 25% van mijn huis aan mijn zoon en die betaalt hiervoor jaarlijks 15.000 euro in de periode 2015 tot en met 2020 plus 4% rente. De notaris kan u hierbij helpen.
3. Bedenk wel dat jullie straks dan huurders van het huis zullen worden. Wellicht moet u ook dat al vastleggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ed, 01-11-2014 18:02 #19
Beste Dhr/Mevr Zeemeeuw,

Mijn moeder is weduwe en ik ben haar enige zoon. Zij woont in een koophuis wat al lang geleden is afgelost. De waarde is nog niet bepaald door een taxateur. Zij wil voor mij en mijn vrouw later het erfrecht tot een minimum bepalen en wil gebruik maken van de nu nog geldende eenmalige vrijstelling van 100.000 Euro, om aan ons te geven, om een huis te kopen, maar heeft dat bedrag in haar huis zitten. Kan zij háár huis aan ons verkopen met mindering van die 100.000 Euro en er zelf blijven wonen (zonder dat wij daar wonen) zodat het huis al van ons is wanneer zij komt te overlijden en er geen hoge erfrechten over betaald moet worden. Indien mogelijk, hoe moet één en ander dan geregeld worden?
Mvg, Ed Reactie infoteur, 02-11-2014
Beste Ed,
De 100.000 euro verhoogde vrijstelling telt alleen als het geld wordt besteed aan uw eigen woning in box 1. Dat zou betekenen dat u er zelf ingeschreven moet staan (het moet uw hoofdwoning zijn).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 29-10-2014 10:24 #18
Zijn er nog voorwaarden verbonden aan de minimale termijn dat een ouder in een huis met voorbehoud van huurrecht moet blijven wonen om niet alsnog door de Belastingdienst te worden " aangeslagen " voor de lagere koopprijs ten opzichte van leeg opgeleverd? Reactie infoteur, 29-10-2014
Beste Willem,
Termijnen zijn mij niet bekend, maar het moet duidelijk genoeg zijn dat het geen tijdelijk opzetje is. Als u het veilig wilt doen, kiest u voor een huurrecht voor onbepaalde tijd. De huurder kan op een later moment altijd nog verhuizen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G., 17-09-2014 10:22 #17
Mag mijn vader het huis verkopen aan 1 zoon? En de andere eigenlijk met lege handen laten. En hoeveel onder marktwaarde mag de eigenaar het verkopen? Reactie infoteur, 07-01-2018
Beste G,
Een vader mag een huis aan zijn zoon verkopen. Als dit onder de marktwaarde is, is het verschil een schenking. In 2014 mag tot 100.000 euro belastingvrij worden geschonken als aan een aantal voorwaarden is voldaan:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Thomas, 03-09-2014 18:48 #16
Mijn ouders willen de garage aan mij en mijn zus overdoen. Welke vorm is gunstiger schenken of kopen? Hoe en waar (notaris denk ik) kunnen we dit te de meest gunstige voorwaarden regelen?
Kan dit ook alleen op papier of zijn er weldegelijk geldtransacties voor nodig? Reactie infoteur, 04-09-2014
Beste Thomas,
Bij het kopen van de garage bent u notariskosten en 6% overdrachtsbelasting kwijt. Bij een schenking notariskosten, overdrachtsbelasting en 10% schenkbelasting boven de vrijstelling van 5.229 euro per kind.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 31-08-2014 17:13 #15
Kan in 2014 een eigen huis ook aan meerdere kinderen worden verkocht, onder voorbehoud van een huurrecht? De kinderen betalen niet, maar de schuld die ze daarmee hebben, zou dan kunnen worden kwijtgescholden door jaarlijks gebruik te maken van de schenkingsvrijstelling te beginnen met eenmalig € 100.000,- per kind (hun leeftijden zijn nog onder de 40). Dat zou meteen een flink deel van de schuld van de kinderen aflossen. Wat zijn de verder spelregels, indien deze optie reëel zou zijn? Reactie infoteur, 01-09-2014
Beste Gerrit,
1. Een kind kan alleen gebruik maken van de 100.000 euro vrijstelling als het huis ook het huis van hoofdbewoning is.
2. Er zijn hier allerlei mogelijkheden die u het beste met een notaris kunt bespreken. U kunt uw kinderen een onderhands lening verschaffen waarmee ze het huis kopen en u huurt voor een zakelijke huurprijs. U kunt het huis schenken op papier. U kunt het eigendom van een huis opsplitsen in het blote eigendom en het vruchtgebruik.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mart, 12-07-2014 20:25 #14
Wat is acceptabel (welk percentage) voor de Belastingdienst, dat een woning ONDER de taxatiewaarde wordt verkocht i.v.m. de verkoop van een woning aan een kind. Dus hoeveel kun je (zonder opmerkingen van de Belastingdienst) onder de taxatiewaarde verkopen, zonder dat er sprake is van een schenking. Indien ik mijn woning door 3 taxateurs laat taxeren komt er mogelijk 3 x een ander bedrag naar voren. Daarom vraag ik me af wat het verschil hierin mag zijn. Reactie infoteur, 07-01-2018
Beste Mart,
De precieze prijs is ook niet aan te geven. De Belastingdienst gaat gemakshalve meestal van de WOZ-waarde uit en dan moet u desgevraagd motiveren waarom u lager bent uitgekomen. Overigens mag u in 2014 als het pand ook het hoofdverblijf wordt, tot 100.000 euro belastingvrij schenken:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 05-06-2014 11:53 #13
Hallo,
Dit is mijn vraag;
Mijn moeder heeft een huis, waarde rond de 150.000 euro. Ik woon in het huis en mijn moeder woont bij haar vriend maar niet op papier. Me moeder had het erover om het huis aan mij te schenken. Ik lees overal schenken tot een ton, lees dan wel dat het over een geldoverdracht gaat. Kan dit ook met een huis? Dat mijn moeder het huis aan mij kan schenken?

gr, nick Reactie infoteur, 05-06-2014
Beste Nick,
Uw moeder kan bij de notaris het huis aan u overdragen. Dan is tot 100.000 euro belastingvrij en moet over de rest van de waarde (voor zover ze die ook schenkt) wel schenkingsbelasting worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 23-05-2014 16:24 #12
Ik hoorde onlangs dat een fiscaal gunstige mogelijkheid zou zijn om het blote eigendom van het eigen huis te verkopen aan een BV op te richten door zoon of dochter. Het vruchtgebruik blijft daarbij in eigen bezit en de hoogte van de waarde van het blote eigendom zou dan (heel) laag kunnen worden vastgesteld. Ik heb geen idee of dit een reële mogelijkheid is en wat de consequenties hiervan zijn. Zou u uw deskundig licht hier over kunnen laten schijnen? Reactie infoteur, 24-05-2014
Beste Paul,
U kunt in theorie onroerend goed inderdaad ook aan een op te richten bv verkopen, maar dan moet er wel voldoende geld in de bv aanwezig zijn en moet het ook voor de bv zakelijk een logische transactie zijn (geen schijnconstructie). Problemen kunnen ook ontstaan als men het onroerend goed weer aan de bv wil onttrekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verbong, 19-05-2014 12:06 #11
Ik heb een vraagje de vader van een kennis van mij heeft zijn huis aan een zoon verkocht terwijl de andere 3 op vakantie waren, er niks van wisten en ver onder de prijs mag dat zo maar? er is nog een broer die het huis wilde hebben en bij dat huis heeft hij ook nog een stuk grond verkocht aan dezelfde zoon terwijl een andere zoon de grond wil hebben. graag een reactie Reactie infoteur, 19-05-2014
Beste Verbong,
1. Dat hangt er van af.
2. Uw vader mag wat hem is verkopen aan wie hij wil, maar als het ver onder de prijs is, is er ook sprake van een schenking. Van de fiscus mag dit in 2014 belastingvrij als het zijn woonhuis wordt (tot 100.000 euro), maar voor jullie kan het een rol gaan spelen bij de erfenis later. Dan kan deze schenking (deels) in mindering komen op het aandeel van de bevoorrechte zoon, als de schenking aantoonbaar is en niet onder de voorwaarde is gedaan dat het geen deel uitmaakt van de verdeling van nalatenschap.
3. Als de zoon die ook interesse had, afspraken met de vader had of in onderhandeling was over de verkoop, is de verkoop niet netjes en wellicht bij de rechter civielrechtelijk aanvechtbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sierd, 27-02-2014 11:36 #10
Ik wil mijn huis verkopen aan mijn dochter en daarna dit huis huren. Doordat haar echtgenoot in dienst is van de EG wonen zij altijd buiten Europa en staan hier niet ingeschreven bij GBA. Hij wordt vanuit Brussel uitgezonden voor steeds 4 jaar. Tz.t. zullen ze terugkeren naar Nederland. Zij hebben allebei de Nederlandse nationaliteit.
Betekent dit dat ik (en zij) met afwijkende regels rekening moet houden omdat zij niet in Nederland woonachtig is en hier niet staat ingeschreven? Reactie infoteur, 27-02-2014
Beste Sierd,
Als u een schenking doet aan uw dochter, gelden voor de schenking de Nederlandse regels als u Nederlander bent en in Nederland woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan-Willem de Regt, 07-02-2014 22:07 #9
Mijn ouders zijn voornemens om hun huis aan mijn zus te verkopen, zij willen dit voor ca. € 5.000 onder de taxatiewaarde doen om zo een voordeel te geven aan mijn zus. Nu zei een collega van mij dat als mijn ouders dit doen, ik en mijn jongste zus ook recht hebben op € 5.000.

Eerlijk gezegd vond ik dit maar als klinkklare onzin klinken en ik weiger het eigenlijk te geloven. Is er iemand hier die mij uitsluitsel over dit geval kan geven? Reactie infoteur, 08-02-2014
Beste Jan-Willem de Regt,
Als uw ouders het huis onder de prijs verkopen aan uw zus, doen ze feitelijk een schenking. Die schenking kan later bij overlijden van uw ouders terugkomen bij de verdeling van de erfenis. Tijdens hun leven zijn de ouders nergens toe verplicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B&w, 02-02-2014 17:47 #8
We zijn voornemens het huis van mijn ouders over te nemen (koop) waarbij mijn ouders in een deel van de woning blijven wonen en daar recht op blijven houden, zij willen er nooit weg.

De constructie met huurrecht lijkt voor ons de beste oplossing, de woning wordt eigendom kind en de ouders betalen huur met een garantie dat zij kunnen blijven wonen, ook al zou er “worst case” iets mogen voorvallen waarbij het "kind" de woning niet kan aanhouden.

De regel wordt hier uitgelegd met alleen de ouders in de woning. Wat als de woning gezamenlijk wordt bewoond?

Vraag 1:
Deze woning (met hypotheek) is na de overdracht eigendom van het kind en tevens hoofdverblijf. Het lijkt ons voor de hand liggend dat deze woning als vermogen in Box 1 valt en de hypotheek rente aftrekbaar blijft, is dat zo?

Vraag 2:
In de reactie op Lou Heunen wordt aangegeven dat “Als een huis in verhuurde staat wordt verkocht, ” Dit is in ons geval nog niet aan de orde, het huis nog eigendom van ouders. Mag dit wel zo worden gebruikt als het huis wordt verkocht onder voorbehoud van huurrecht?

Vraag 3:
“Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat.;”

Wie bepaalt het percentage? Neemt de makelaar dit mee in het taxatierapport? Of kunnen we dat zelf bepalen aan de hand van de tabellen? Reactie infoteur, 03-02-2014
Beste B&W,
1. Als het huis uw hoofdverblijf is en de ouders ook in huis wonen, wordt het deel van het huis dat niet door uw ouders is bewoond fiscaal als uw eigen woning in box 1 gezien. Naar rato is ook de hypotheekrente aftrekbaar.
2. Het maakt voor de waarde van het huis verschil of het huis met behoud van vruchtgebruik wordt gekocht of dat u na aankoop van het geheel besluit om een deel van het huis te verhuren. Bij een constructie vruchtgebruik bepaalt de leeftijd van de vruchtgerechtigden de waarde van het vruchtgebruik en koopt u (deels) een bloot eigendom. De waardering gebeurt aan de hand van de door de Belastingdienst opgestelde tabellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard Blom, 15-01-2014 14:32 #7
Interessant artikel, doch de zin "U de 100.000 euro vrijstelling kunt gebruiken die tot 1 januari 2015 geldt" vind ik misleidend.

Mede in reactie op Hans van Rosmalen, 03-12-2013 15:24 #4 en de reactie daarop van infoteur, 03-12-2013: U schrijft "Als u het huis volledig voor uzelf behoudt (100% huurrecht) zonder dat een ander er ook woont en een deel bezit, geldt de vrijstelling inderdaad niet." Daarmee suggereert u dat als de ouder de woning niet volledig voor zichzelf behoudt, er nog sprake kan zijn van recht op de 100K vrijstelling. Daar geloof ik niets van.

Of de 100K vrijstelling geldt dat ligt niet aan de "ouder-kant" (wel of geen 100% huurrecht), dit ligt aan de "kind-kant": of de woning al dan niet een Eigen Woning vormt voor het kind. Als de woning voor het kind een tweede woning is geldt de vrijstelling sowieso niet. Maar ook als het kind nog bij de ouders zou inwonen, en bijvoorbeeld een kamer heeft ter grootte van 10% van de woning, en de ouders dus 90% van het huurrecht voorbehouden hebben, dan geldt heus niet opeens wel de vrijstelling van een ton, zo lijkt mij.

Kijk je naar de situatie van eigen woning / hypotheekrenteaftrek, dan kan je te maken hebben met een percentage vd hypotheekrenteaftrek die aftrekbaar wordt, als de ontvangen huur boven de kamerverhuurvrijstelling valt. Volgens mij gaat percentuele verdeling etc. gewoon niet op bij de 100K eigen woning vrijstelling: die geldt, of die geldt niet. En om te gelden moet het gewoon een 100% eigen woning voor het kind zijn. Het is niet zo dat je met 50% eigen woning, 50% verhuurd nog aanspraak kunt maken op een halve ton schenkingsvrijstelling, zo dunkt mij. En daarmee is die vrijstelling dus van de baan bij een huurrecht, want een huurrecht impliceert uiteraard dat het NIET volledig de eigen woning van het kind is. Eerstgenoemde zin betreft dus eigenlijk een vergissing? Graag hoor ik of u een andere mening bent toegedaan. Reactie infoteur, 07-01-2018
Beste Gerard Blom,
1. De zin kan onder bepaalde omstandigheden wel, maar omdat die zo specifiek zijn, heb ik betreffende zin maar geschrapt.
2. De regels voor de 100k vrijstelling kunt u nu terugvinden in het artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 02-01-2014 15:56 #6
Het ouderlijk huis wordt aan één zoon verkocht terwijl vader erbij gaat wonen(apart gedeelte wordt aan de garage gebouwd als woning) Het huis wordt minder waard omdat vader erbij blijft wonen zolang hij leeft(nu 70 jaar).Als dat niet het geval was is de woning meer waard en erft de andere zoon ook meer en nu is de zoon die het huis wil kopen in het voordeel omdat hij veel minder hoeft te betalen voor het huis dan als de woning getaxeerd zou worden voor de gewone verkoop aan andere.
Kan dit zomaar omdat de ene zoon door deze constructie wel wordt benadeelt in zijn erfenis? Reactie infoteur, 11-12-2018
Beste Jolanda,
1. Uw vader mag tijdens zijn leven met zijn bezit doen wat hij wil. De vraag is wel of de zoon wordt bevoordeeld en om welk bedrag het gaat. Een bevoordeling en een te lage verkoopwaarde is een schenking. Een schenking is fiscaal belast en kan terugkomen bij de vaststelling en verdeling van de erfenis.
2. Voor een dergelijke transactie moeten beiden naar de notaris.
3. Als vader daar blijft met vruchtgebruik is de waarde van het vruchtgebruik bij overlijden van vader, ook onderdeel van de erfenis:

https://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/vruchtgebruik-2017.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lou Heunen, 07-12-2013 10:52 #5
Accepteert de fiscus een lagere waarde dan de WOZ waarde? en werkt de notaris mee aan een dergelijke transactie (lager dan de WOZ waarde).
Wat moet een taxateur taxeren? De marktwaarde vrij van huur of in verhuurde staat?
Zijn er tabellen voor de bepaling van het percentage 60-80% voor de waarde in bewoonde staat die fiscaal geaccepteerd worden en waar kan ik die vinden? Reactie infoteur, 11-12-2018
Beste Lou Heunen,
1. Het mag ook een taxatie van een beëdigd makelaar van de economische waarde zijn. De WOZ-waarde loopt bovendien altijd een jaar achter.
2. Als een huis in verhuurde staat wordt verkocht, is mede de hoogte van de huur van belang voor het percentage waarmee u rekent. We noemen dit de leegwaarderatio:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans van Rosmalen, 03-12-2013 15:24 #4
U maakt een opmerking in de rubriek verkopen onder voorwaarden van een huurrecht. Met name het gebruik maken van de verhoogde vrijstelling van € 100.000. Ik kan deze opmerking niet plaatsen. Als ik mijn huis aan de twee kinderen verkoop, kan ik dan aan ieder een bedrag schenken van € 100.000 voor de aankoop van deze woning, zodat ze uiteindelijk ieder € 100.000 minder betalen. Ik dacht dat in de voorwaarden van deze vrijstelling was opgenomen dat ze de schenking moeten benutten voor de aankoop van een eigen woning of aflossing van hun hypotheek op de eigen woning. Maar zolang ik in de verkochte woning blijf wonen door middel van het betalen van een huursom wordt het voor de kinderen geen eigen woning en is m.i. de vrijstelling niet van toepassing. Mijn vraag is daarom wat u met deze opmerking bedoelt? Reactie infoteur, 03-12-2013
Beste Hans van Rosmalen,
Als u het huis volledig voor uzelf behoudt (100% huurrecht) zonder dat een ander er ook woont en een deel bezit, geldt de vrijstelling inderdaad niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miranda, 19-11-2013 18:32 #3
Wij als ouders willen graag het huis verkopen aan een van onze twee kinderen. Het is helaas echter te duur voor haar. Ons eigendom bestaat uit 2 percelen, met op 1 perceel het woonhuis en op het andere perceel een garage. Zouden wij de woning los mogen verkopen aan mijn dochter, en zelf de garage behouden. Dus een splitsing van ons eigendom?

groet,
Miranda Reactie infoteur, 20-11-2013
Beste Miranda,
Dat kan waarbij in de koopakte precies staat omschreven wat het eigendom van uw dochter wordt. Het is een stuk eenvoudiger als het geheel kadastraal wordt gesplitst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Liebrand, 20-09-2013 11:27 #2
Ik wil mijn huis op papier verkopen aan mijn 3 kinderen. Dus blijven wonen vruchtgebruik.
Hoeveel moet ik aan belasting betalen? Verkoop woning 160.000. euro.
Hoeveel moeten de kinderen elk betalen?
vrgr. en bedankt. Reactie infoteur, 20-09-2013
Beste Liebrand,
1. Een huis kunt u alleen via de notaris verkopen.
2. U hoeft bij deze overdracht geen belasting te betalen, maar na de overdracht komt het verkregen geld wel in box 3 van de inkomstenbelasting met 1,2% belastingheffing vanaf 2014.
3. Als het een koop is en geen schenking, betalen uw kinderen 2% overdrachtsbelasting plus de notariskosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van de Ridder, 07-04-2013 13:38 #1
Wij willen ons huis op papier verkopen aan de kinderen en komen in aanmerking voor een huurflat.eind dit jaar is de bouw hiervan klaar en kunnen (met een cis )verlaring daar naar toe verhuizen, en dan kunnen de kinderen het huis verkopen.
Is dit te realiseren?
Vr. groet H.W. van de Ridder. Reactie infoteur, 07-04-2013
Beste Van de Ridder,
U kunt het blote eigendom van uw huis op papier schenken en het vruchtgebruik bewaren totdat u het huis daadwerkelijk hebt verlaten. Op papier verkopen kan niet, omdat de verkoop van een huis altijd via de notaris moet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vruchtgebruik 2019
Reacties: 167
Schrijf mee!