InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Schenking aan fiscale partner

Schenking aan fiscale partner

Schenking aan fiscale partner Hoeveel schenkbelasting betaalt uw partner over een schenking of hoeveel belasting betaalt de partner van uw kind over een schenking? Als ouder de zoon en schoondochter geld schenken, is dat fiscaal slim? Wel of geen partner zijn maakt een groot verschil voor de te betalen belasting in 2017, 2018 en 2019 en dan kent het schenkingsrecht ook nog eens een ander begrip partnerschap dan die in de inkomstenbelasting (fiscaal partnerschap).

Wie is bij een schenking de fiscale partner?

Bij een schenking is het ook belangrijk om te weten wie de partner van de schenker of ontvanger van de schenking is. Immers de schenker en diens partner worden als een eenheid gezien. Ook de ontvanger en diens partner zijn in het schenkingsrecht één persoon. Dat heeft gevolgen voor de vrijstellingen, voor de bedragen die belastingvrij mogen worden ontvangen en voor de tarieven van de schenkbelasting.

Voorwaarden partnerschap bij de schenkbelasting

Bij een schenking wordt als partner gezien:
  • Wie getrouwd is en niet van tafel en bed is gescheiden.
  • De geregistreerde partner.
  • Wie samenwoont en:
    • Een door de notaris opgemaakt samenlevingscontract heeft met daarin een een wederzijdse zorgverplichting.
    • Meerderjarig is (beiden).
    • Minimaal op hetzelfde adres in de gemeente is ingeschreven.
    • Geen bloedverwant in de rechte lijn is (vader en zoon bijvoorbeeld).

Speciale uitzondering hierop vormen nog de samenwonenden zonder samenlevingscontract maar die allebei tenminste vijf jaar op hetzelfde adres zijn ingeschreven. Ook zij zijn voor de schenkbelasting partners.

Tarieven schenking aan fiscale partner of niet-partner in 2014, 2015, 2016 en 2017

De tarieven en vrijstellingen voor de schenkbelasting in 2014 - 2017 zijn als volgt:

Schenkbelasting bij schenking aan een partner in 2014, hoeveel belasting betalen?

partner of nietvrijstelling eigen huisjaarlijkse vrijstellingtot 117.214 euroboven 117.214 euro
partners100.000 euro samen2.092 euro samen, kind tot 5.229 euro10%20%
geen partners100.000 euro ieder2.092 euro ieder30%40%

partner of nietjaarlijkse vrijstellingtot 121.296 euroboven 121.296 euro
partners2.111 euro samen, kind tot 5.277 euro10%20%
geen partners2.111 euro ieder30%40%

geen partners2.122 euro ieder30%40%

Schenkbelasting bij schenking aan een partner in 2017 of 2018, hoeveel belasting betalen?

geen partners2.173 euro ieder30%40%

Het grote verschil zit in zowel de vrijstellingen als de tarieven:
  • De vrijstellingen gelden voor de partners samen.
  • De tarieven zijn boven de vrijgestelde bedragen aanzienlijk hoger en kunnen zelfs oplopen tot 40% bij niet-partners.

De vrijstelling voor het eigen huis was een tijdelijke maatregel in 2014 die in 2017-2019 terugkeert voor personen jonger dan 40 jaar, maar nog niet in 2015 of 2016. Indien aan de voorwaarden is voldaan kon in 2014 nog van partners aan partners tot 100.000 euro belastingvrij worden geschonken en niet tot 200.000 euro. Uw zoon en schoondochter beiden 100.000 euro schenken om een huis te kopen werkt dus niet: 100.000 euro hiervan is niet belastingvrij. Dat zal in 2019 niet anders zijn.

Geld schenken binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap in 2017, 2018 en 2019

Als partners getrouwd zijn in gemeenschap van goederen of een geregistreerd partnerschap hebben in gemeenschap van goederen, wordt er bij een onderlinge schenking geen schenkbelasting berekend. Als er huwelijkse voorwaarden gelden, wordt de onderlinge schenking gezien als een schenking aan een vreemde. Is het geld voor het aflossen van een eigen hypotheek dan is dit tot 100.000 euro belastingvrij in 2014 en 2017 tot en met 2019. Bij een andere soort schenking geldt een vrijstelling van slechts 2.129 euro (2017) en mogelijk het hoge schenkingstarief oplopend tot 40%. Vanaf 2018 verandert dit. Wie dan trouwt of de huwelijkse voorwaarden zo wijzigt dat het aandeel in de gemeenschappelijke boedel de 50% overstijgt, gaat schenkbelasting over het meerdere dan 50% betalen.

Schenking 2017, 2018 en 2019

In 2015 en 2016 bestaat de vrijstelling van 100.000 euro voor de eigen woning niet meer, in 2017, 2018 en 2019 wel. De schijven voor de schenkbelasting worden een beetje verlengd en is ook de vrijstelling aan de prijsinflatie aangepast. Een slimme schenking betekent ook dat uw kinderen straks minder erfbelasting hoeven te betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…
Schenkbelasting 2011 - 2012: tarieven & vrijstellingenAls u een schenking doet of ontvangt, krijgt u te maken met de schenkbelasting. Voordat er belasting wordt geheven over…
Voorkom schenken aan de BelastingdienstVoor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en…
Erfbelasting en schenkbelasting 2013Erfbelasting en schenkbelasting 2013Over een schenking of een erfenis moet u onder bepaalde voorwaarden belasting betalen over de waarde van de verkrijging.…

Reageer op het artikel "Schenking aan fiscale partner"

Reacties

Karin, 02-09-2018 10:39 #4
In een akte van kwijtschelding van een hypotheek, verkregen bij een afwikkeling van een nalatenschap, wordt gebruik gemaakt van de eenmalige vrijstelling. De ontvanger is ouder dan 40, zijn partner jonger dan 40. Voor zover oké. Maar vervolgens wordt in de akte de partner uitgesloten voor de kwijtschelding. Zij is waarschijnlijk geen eigenaar van het huis. Is deze akte geldig? Het is geen notariële akte, maar door de ontvanger zelf opgesteld.

Met vr groet Reactie infoteur, 04-09-2018
Beste Karin,
Een partner kan eigenaar zijn van een woning als men bijvoorbeeld in gemeenschap van goederen is getrouwd. Een contract met tegengestelde bepalingen is civielrechtelijk geldig totdat een rechter het nietig verklaard. Het is wel de vraag of de Belastingdienst ermee akkoord gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 23-03-2018 12:57 #3
Ik heb de volgende vraag over het schenken (EUR 100.000 regeling).
Mijn vader wilt mij een bedrag schenken echter heeft hij mij in 2011 al eens een bedrag geschonken voor de aankoop van mijn huis waarbij gebruikt is gemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling (Eur 33.000). Volgens mij mag hij mij nu niets meer schenken behalve de jaarlijkse vrijstelling van ongeveer Eur 5.000.

Ik woon nu 2 jaar samen met mijn vriendin. We hebben geen samenlevingscontract.
Wel hebben we op 13 januari van dit jaar een kindje gekregen. Mag mijn vader een bedrag aan mijn vriendin belastingvrij schenken? Als het antwoord hier op nee is omdat wij vanaf 13-1 fiscale partners zijn door de geboorte van onze zoon kan ik de schenking dan opgeven voor 13-1. Geldt dan de vrijstelling wel?

Met vriendelijke groet,
Paul Reactie infoteur, 24-03-2018
Beste Paul,
Indien jonger dan 40 jaar, kunt u voor de woning nog maximaal 47.198 euro belastingvrij geschonken krijgen voor de eigen woning plus de jaarlijkse vrijstelling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Han, 18-11-2016 15:21 #2
Vrouw en vriend hebben samen 'n kind en wonen/ingeschreven op hetzelfde adres. Voor de belastingdienst zijn ze in dat geval m.i. zowel fiscaal- als toeslagpartner! Ook voor de gemeente zijn ze blijkbaar 1 eenheid; voor de WWB aanvraag vrouw telt het inkomen vd vriend mee!

Dus ik neem aan dat ze dan ook mbt schenkbelasting worden gezien als 'n eenheid net als getrouwd stel? En er in dat geval dan ook geen schenkbelasting van toepassing is?

Bij voorbaat bedankt Vrgr Han Reactie infoteur, 17-02-2018
Beste Han,
Zolang vrouw en vriend elkaars fiscale partners zijn, zijn ze in 2016, 2017 en 2018 voor de schenkbelasting een fiscale eenheid.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Helmut, 16-11-2016 15:14 #1
Ik ben ouder dan 40 jaar en mijn geregistreerde partner is jonger dan 40 jaar.
Kunnen mijn ouders mij obv de vrijstelling leeftijd partner mij 25.449 belastingvrij schenken en de ouders van mijn partner haar 25.449 belastingvrij schenken?
Per saldo dus 2 maal 25.449.
Ik neem aan dat de jaarlijkse vrijstelling 5.304 in het totaalbedrag van 25.449 zit?

Ik hoor graag van u,

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 18-11-2016
Beste Helmut,
In het jaar dat u de eenmalig verhoogde vrijstelling benut, kunt u niet nog eens de jaarlijkse vrijstelling bij een schenking van dezelfde persoon gebruiken. Uw en haar ouders kunnen inderdaad gebruik maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling zolang uw fiscale partner jonger is dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Schenkbelasting
Reacties: 4
Schrijf mee!