Schenking aan fiscale partner

Schenking aan fiscale partner Hoeveel schenkbelasting betaalt uw partner over een schenking of hoeveel belasting betaalt de partner van uw kind over een schenking? Als ouders de zoon en schoondochter geld schenken, is dat fiscaal slim? Wel of geen partner zijn maakt een groot verschil voor de te betalen belasting in 2019 en 2020 en dan kent het schenkingsrecht ook nog eens een ander begrip partnerschap dan die in de inkomstenbelasting (fiscaal partnerschap).

Wie is bij een schenking de fiscale partner?

Bij een schenking is het ook belangrijk om te weten wie de partner van de schenker of ontvanger van de schenking is. Immers de schenker en diens fiscale partner worden als een eenheid gezien. Ook de ontvanger en diens partner zijn in het schenkingsrecht één persoon. Dat heeft gevolgen voor de vrijstellingen, voor de bedragen die belastingvrij mogen worden ontvangen en voor de tarieven van de schenkbelasting.

Voorwaarden partnerschap bij de schenkbelasting

Bij een schenking wordt als fiscale partner gezien:
  • Wie getrouwd is en niet van tafel en bed is gescheiden.
  • Als u binnen één jaar na schenking met uw toekomstige partner trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat.
  • De geregistreerde partner.
  • Wie samenwoont en:
    • Minimaal twee jaar een door de notaris opgemaakt samenlevingscontract heeft met daarin een een wederzijdse zorgverplichting.
    • Meerderjarig is (beiden).
    • Minimaal twee jaar op hetzelfde adres in de gemeente is ingeschreven.
    • Geen bloedverwant in de rechte lijn is (vader en zoon bijvoorbeeld).

Speciale uitzondering hierop vormen nog de samenwonenden zonder samenlevingscontract maar die allebei tenminste vijf jaar op hetzelfde adres zijn ingeschreven. Ook zij zijn voor de schenkbelasting partners. Tot slot worden gescheiden ouders die aan een kind schenken voor de schenkbelasting ook als partners gezien. Dat is niet zo als zij aan een ander dan aan een kind schenken.

Tarieven schenking aan fiscale partner of niet-partner in 2019 en 2020

De tarieven en vrijstellingen voor de schenkbelasting in 2019 en 2020 zijn als volgt:

Schenkbelasting bij schenking aan een partner in 2019, hoeveel belasting betalen?

partner of nietvrijstelling eigen huisjaarlijkse vrijstellingtot 124.727 euroboven 124.727 euro
partners102.000 euro samen2.173 euro samen, kind tot 5.427 euro10%20%
geen partners102.000 euro ieder2.173 euro ieder30%40%

Het grote verschil zit in zowel de vrijstellingen als de tarieven:
  • De vrijstellingen gelden voor de partners samen.
  • De tarieven zijn boven de vrijgestelde bedragen aanzienlijk hoger en kunnen zelfs oplopen tot 40% bij niet-partners.

Ruim 103.000 euro voor de eigen woning

De grote schenkingsvrijstelling vrijstelling voor het eigen huis bedraagt in 2019 102.010 euro en in 2020 103.640 euro. Deze regeling geldt voor personen jonger dan 40 jaar. Als aan de voorwaarden is voldaan mogen partners 2020 tot 103.640 euro belastingvrij schenken en niet tot 207.280 euro. Aan uw zoon en schoondochter beiden ruim 103.000 euro schenken om een huis te kopen werkt dus niet. Dat zal in 2021 en 2022 niet anders zijn.

Geld schenken binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap in 2019 en 2020

Als partners getrouwd zijn in gemeenschap van goederen of een geregistreerd partnerschap hebben in gemeenschap van goederen, wordt er bij een onderlinge schenking geen schenkbelasting berekend. Als er huwelijkse voorwaarden gelden, wordt de onderlinge schenking gezien als een schenking aan een vreemde. Is het geld bedoeld voor het aflossen van een eigen hypotheek dan is dit tot (ruim) 103.000 euro belastingvrij tot en met 2020. Bij een andere soort schenking geldt een vrijstelling van slechts 2.208 euro (2020) en mogelijk het hoge schenkingstarief oplopend tot 40%. Wie in 2020 of daarna trouwt zonder huwelijkse voorwaarden waarbij het aandeel in de gemeenschappelijke boedel de 50% overstijgt, gaat schenkbelasting over het meerdere dan die 50% betalen.

Schenking 2019 en 2020

In 2019 en 2020 bestaat de vrijstelling van ruim 103.000 euro voor de eigen woning, gebruik die waar mogelijk. De schijven voor de schenkbelasting worden elk jaar een beetje verlengd, ook de vrijstellingen worden aan de prijsinflatie aangepast. Een slimme schenking betekent dat uw kinderen straks minder erfbelasting hoeven te betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schenking 2021: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingSchenking 2021: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingAls u in 2021 een schenking wilt doen aan een kind, kleinkind, uw ouders, broer of zus, of iemand anders, is het voor de…
Schenking 2020: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingSchenking 2020: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingEen schenking in 2020 betekent in veel gevallen schenkbelasting betalen, soms kan het belastingvrij. Er zijn vrijstellin…
Kruislings schenken in 2019: extra groot belastingvoordeelKruislings schenken in 2019: extra groot belastingvoordeelDe vrijstellingen bij schenken kunnen in 2019 groot zijn, zeker als de begunstigde jonger is dan 40 jaar. De schenkingsv…
Schenken aan kleinkind 2019 en 2020Schenken aan kleinkind 2019 en 2020Belastingvrij schenken aan een kleinkind, kleinkinderen of kinderen was in 2019 populair. Grootouders willen graag belas…

Verbouwingslening aftrekbaar: klushuisVerbouwingslening aftrekbaar: klushuisSlim een verbouwing financieren, willen we allemaal wel, maar hoe gaan we dat aanpakken? Is een verbouwingslening fiscaa…
Belasting vermogen minderjarig kind (BEM clausule)Belasting vermogen minderjarig kind (BEM clausule)Wie betaalt belasting over het vermogen van een minderjarig kind, de ouders? Hoe kan de BEM clausule u in 2019 en 2020 h…

Reageer op het artikel "Schenking aan fiscale partner"

Reacties

Jan, 23-09-2020 07:54 #5
Blijkbaar moet je schenkingen van dezelfde schenker aan persoon A en B bij elkaar optellen zodra A&B binnen een jaar na deze schenkingen in gemeenschap van goederen trouwen, en dus met terugwerkende kracht als 1 fiscale eenheid worden gezien vwbt schenking. Als er wordt geschonken aan toekomstige(binnen jaar) echtgenoot, is dit met terugwerkende kracht dus een schenking tussen 2 fiscale partners cq onbelast? Reactie infoteur, 27-09-2020
Beste Jan,
Als aan twee personen wordt geschonken die binnen een jaar na schenking elkaars fiscale partners zijn, worden de schenkingen bij elkaar opgeteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 02-09-2018 10:39 #4
In een akte van kwijtschelding van een hypotheek, verkregen bij een afwikkeling van een nalatenschap, wordt gebruik gemaakt van de eenmalige vrijstelling. De ontvanger is ouder dan 40, zijn partner jonger dan 40. Voor zover oké. Maar vervolgens wordt in de akte de partner uitgesloten voor de kwijtschelding. Zij is waarschijnlijk geen eigenaar van het huis. Is deze akte geldig? Het is geen notariële akte, maar door de ontvanger zelf opgesteld.

Met vr groet Reactie infoteur, 08-09-2019
Beste Karin,
Een partner kan eigenaar zijn van een woning als men bijvoorbeeld in gemeenschap van goederen is getrouwd. Een contract met tegengestelde bepalingen is civielrechtelijk geldig totdat een rechter het nietig verklaard. Het is wel de vraag of de Belastingdienst ermee akkoord gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 23-03-2018 12:57 #3
Ik heb de volgende vraag over het schenken (EUR 100.000 regeling).
Mijn vader wilt mij een bedrag schenken echter heeft hij mij in 2011 al eens een bedrag geschonken voor de aankoop van mijn huis waarbij gebruikt is gemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling (Eur 33.000). Volgens mij mag hij mij nu niets meer schenken behalve de jaarlijkse vrijstelling van ongeveer Eur 5.000.

Ik woon nu 2 jaar samen met mijn vriendin. We hebben geen samenlevingscontract.
Wel hebben we op 13 januari van dit jaar een kindje gekregen. Mag mijn vader een bedrag aan mijn vriendin belastingvrij schenken? Als het antwoord hier op nee is omdat wij vanaf 13-1 fiscale partners zijn door de geboorte van onze zoon kan ik de schenking dan opgeven voor 13-1. Geldt dan de vrijstelling wel?

Met vriendelijke groet,
Paul Reactie infoteur, 08-09-2019
Beste Paul,
Indien jonger dan 40 jaar, kunt u voor de woning nog maximaal 47.198 euro belastingvrij geschonken krijgen voor de eigen woning plus de jaarlijkse vrijstelling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Han, 18-11-2016 15:21 #2
Vrouw en vriend hebben samen 'n kind en wonen/ingeschreven op hetzelfde adres. Voor de belastingdienst zijn ze in dat geval m.i. zowel fiscaal- als toeslagpartner! Ook voor de gemeente zijn ze blijkbaar 1 eenheid; voor de WWB aanvraag vrouw telt het inkomen vd vriend mee!

Dus ik neem aan dat ze dan ook mbt schenkbelasting worden gezien als 'n eenheid net als getrouwd stel? En er in dat geval dan ook geen schenkbelasting van toepassing is?

Bij voorbaat bedankt Vrgr Han Reactie infoteur, 08-09-2019
Beste Han,
Zolang vrouw en vriend elkaars fiscale partners zijn, zijn ze in 2019 en 2020 voor de schenkbelasting een fiscale eenheid.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Helmut, 16-11-2016 15:14 #1
Ik ben ouder dan 40 jaar en mijn geregistreerde partner is jonger dan 40 jaar.
Kunnen mijn ouders mij obv de vrijstelling leeftijd partner mij 25.449 belastingvrij schenken en de ouders van mijn partner haar 25.449 belastingvrij schenken?
Per saldo dus 2 maal 25.449.
Ik neem aan dat de jaarlijkse vrijstelling 5.304 in het totaalbedrag van 25.449 zit?

Ik hoor graag van u,

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 18-11-2016
Beste Helmut,
In het jaar dat u de eenmalig verhoogde vrijstelling benut, kunt u niet nog eens de jaarlijkse vrijstelling bij een schenking van dezelfde persoon gebruiken. Uw en haar ouders kunnen inderdaad gebruik maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling zolang uw fiscale partner jonger is dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-09-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Schenkbelasting
Reacties: 5
Schrijf mee!