InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huurwaardeforfait 2018 berekenen

Huurwaardeforfait 2018 berekenen

Huurwaardeforfait 2018 berekenen Voor uw eigen woning betaalt u in 2013 ook een huurwaardeforfait. Het huurwaardeforfait behoort tot de woonlasten. De gemeente bepaalt de WOZ-waarde van uw huis en daarover betaalt u niet alleen de bekende onroerend goed belasting ozb aan de gemeente, maar ook een huurwaardeforfait aan de Belastingdienst van het Rijk, omdat het door de Belastingdienst als extra inkomen wordt gezien. Hoeveel gaat u meer betalen aan huurwaardeforfait?

Huurwaardeforfait 2018

Het huurwaardeforfait kent een progressief belasting tarief. Hoe duurder uw huis is, hoe meer belasting u moet betalen. Kijkt u maar naar de volgende belastingschijven voor het huurwaardeforfait:

Huurwaardeforfait 2018 berekenen, eigenwoningforfait 2018 berekenen:

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danHuurwaardeforfait 2018
- 12.500 0
12.500 25.000 0,30 procent bijtelling
25.000 50.000 0,45 procent bijtelling
50.000 75.000 0,60 procent bijtelling
75.000 1.060.000 0,75 procent bijtelling
1.060.000 - 7.950 plus 2,35 procent bijtelling van de waarde die hoger is dan 1.060.000 euro

Dat betekent dat u als u een eigen woning hebt met een WOZ-waarde van 220.000 euro de huurwaarde gelijk is aan 1.320 euro. In een markt waarin huizenprijzen stijgen betaalt u in 2018 al snel meer huurwaardeforfait dan in 2017.

Wat betekent het huurwaardeforfait aan extra woonlasten?

Het huurwaardeforfait en eigenwoningforfait betekenen een extra last voor wie een eigen huis bezit. Als u zoals in bovengenoemd voorbeeld een huis hebt van 220.000 euro, moet u van de Belastingdienst over de berekende huurwaarde van 1.650 euro inkomstenbelasting betalen alsof dit voor u een extra inkomen is. Hoeveel belasting dat precies is, hangt vervolgens af van hoeveel u verdient en aan inkomen hebt. Bij een gemiddeld inkomen betaalt u over dit forfait in 2018 42 procent aan belasting ofwel bijna 700 euro. Dit is wel degelijk een bedrag om rekening mee te houden als u een huis koopt. Hebt u ook een hypotheek met hypotheekrenteaftrek dan betekent de bijtelling minder aftrek. Bij een lage hypotheekrente of bij extra hypotheekaflossingen kan de bijtelling er zelfs voor zorgen dat er geen hypotheekrenteaftrek meer overblijft. Sterker nog een hypotheekrenteaftrek kan in sommige gevallen omslaan in een hypotheekrentebijtelling.

Hoe kunt u de belasting over de huurwaarde voorkomen?

Iedereen met een eigen huis moet bij zijn belastingaangifte rekening houden met de huurwaarde van de woning. Een waarde van nul bijtelling komt sporadisch voor. Maar de Belastingdienst hecht ook grote waarde aan de aflossing van een hypotheek, daardoor is er een uitvlucht voor wie geen of nauwelijks hypotheekrenteaftrek heeft. Bij de aangifte inkomsten belasting eigen woning komt u ook de post aftrek geen of geringe eigen woningschuld tegen, ook wel de aftrekpost Hillen genoemd. Deze aftrekpost maakt het mogelijk om de bijtelling van het huurwaardeforfait volledig te neutraliseren. Als u geen hypotheekrenteaftrek hebt en geen hypotheek, betaalt u zo per saldo geen huurwaardeforfait. Er zijn nog enkele andere uitzonderingen voor dit eigenwoningforfait 2018.

Uitzonderingen betaling huurwaardeforfait 2018

U hebt geen huurwaardeforfait in de volgende situatie:
  • U kunt de Wet Hillen toepassen (zie hiervoor);
  • U hebt al wel een huis gekocht, maar woont er nog niet;
  • Uw voormalige eigen huis staat te koop en u woont ergens anders. Dan geldt eenmaal het huurwaardeforfait, niet tweemaal;
  • Uw eigen huis is onbewoond, omdat u een tijd in het buitenland werkt.

Mijn huis staat te koop

Als uw huis te koop staat en u hebt nog geen andere koopwoning, dan is het fiscaal gezien nog steeds uw eigen woning en betaalt u nog steeds het huurwaardeforfait. Ook als de woning leeg te koop staat. In dat geval behoudt u uw hypotheekrenteaftrek, maar daar staat de bijtelling van het huurwaardeforfait annex eigenwoningforfait tegenover. Voor uw eigen woning kan een hoog huurwaardeforfait wel betekenen dat u geen hypotheekrenteaftrek meer hebt. U hebt alleen geen bijtelling van het huurwaardeforfait voor een tweede woning in box 3 van de inkomstenbelasting. Dit is bijvoorbeeld het geval als u uw huis hebt verlaten en de woning inmiddels aan anderen verhuurt of bij een vakantiewoning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigenwoningforfait 2018Eigenwoningforfait 2018Het eigenwoningforfait 2018 stijgt omdat de huizenprijzen zijn gestegen. Wie een eigen woning bezit, betaalt met het eig…
Huurwaardeforfait 2014 berekenenHuurwaardeforfait 2014 berekenenHet huurwaardeforfait 2014 is een bijtelling bij uw inkomen 2014 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…
Eigenwoningforfait 2014Eigenwoningforfait 2014Als er geen extra bezuinigingen komen, is nu ook het eigenwoningforfait 2014 bekend. Een forse stijging. U gaat weer mee…
Huurwaardeforfait 2015Huurwaardeforfait 2015Het huurwaardeforfait 2015 is weer een forse bijtelling bij uw inkomen in 2015. Hoe hoger het huurwaardeforfait, hoe lag…

Reageer op het artikel "Huurwaardeforfait 2018 berekenen"

Reactie

Koos, 09-10-2017 19:52 #1
Wat gebeurt er belastingtechnisch als ik mijn huis helemaal vrij van hypotheek heb? Komen er dan ook veranderingen? Reactie infoteur, 10-10-2017
Beste Koos,
Het kabinet Rutte 3 zorgt er juist voor dat u, ook als u vrij bent van hypotheek, toch het huurwaardeforfait moet gaan betalen. In 2018 is dat nog niet het geval, maar daarna krijgt u een aflosboete van de Belastingdienst. Dat is ook het geval als u een woning hypotheekvrij koopt:

https://financieel.infonu.nl/belasting/184566-aflosboete-eigen-woning-meer-belasting-betalen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2018
Reacties: 1
Schrijf mee!