InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huurwaardeforfait 2020

Huurwaardeforfait 2020

Huurwaardeforfait 2020 Het huurwaardeforfait 2020 is met de gestegen woningprijzen een forse bijtelling bij uw inkomen in 2020. Hoe hoger het huurwaardeforfait, hoe lager uw hypotheekrenteaftrek en fiscaal voordeel zijn. Als u een duurder huis hebt, maar ook bij een huis met wat minder waarde, betaalt u veel belasting omdat dit huurwaardeforfait (eigenwoningforfait) en dus de huurwaarde al jaren fors stijgen. Uw huis als melkkoe. Dat het percentage omlaag gaat, hoeft niet te betekenen dat u minder gaat betalen, in tegendeel: de woningprijzen gaan omhoog en de afschaffing van de Wet Hillen in 2019 gaat u elk jaar meer geld kosten. Meer belasting betalen en door het huurwaardeforfait 2019 minder hypotheekrenteaftrek krijgen.

INHOUD:

Huurwaardeforfait 2020 beperkt hypotheekrenteaftrek nog verder

De politiek heeft een beperking van de hypotheekrente lange tijd openlijk vermeden. Openlijk, want uw aftrek wordt al jaren beperkt door:
  1. Het huurwaardeforfait dat stijgt door de stijgende woningprijzen.
  2. De bijleenregeling als u een nieuwe huis koopt.
  3. De dertig jaar dat u maximaal hypotheekrenteaftrek hebt.
  4. De verplichting dat u uw hypotheek maandelijks moet aflossen.
  5. De beperking van de maximale hypotheekrenteaftrek.

U moet aflossen

De verplichting dat u nu moet aflossen om voor hypotheekrenteaftrek in aanmerking te komen is een openlijke aanval op deze aftrekpost in de inkomstenbelasting. Al die andere beperkingen zijn sluipende maatregelen waar u het eerste jaar nog niet zo veel van merkt, maar na een paar jaar steeds meer. Die dertig jaar aftrek bijvoorbeeld, daar staat niet iedereen bij stil, maar na dertig jaar hebt u nog nul aftrek van hypotheekrente, ook als u nog uw hypotheek hebt en daar maandelijks voor moet betalen. Die andere maatregel, de beperking van de aftrek met 0,5% sinds 2014 dan? Ach dat merkt u niet meteen als u een hoger inkomen hebt. Maar na 10 jaar mist u nog eens vijf procent aftrek, na twintig jaar 10% en zo verder. De echte sluipmoordenaar is het huurwaardeforfait.

Hoogte huurwaardeforfait 2020 en Wet Hillen

Het huurwaardeforfait en het begrip huurwaarde zijn instrumenten uit lang vervlogen dagen. Uit de tijd van Den Uyl, maar het bestaat nog steeds. Waarom? Omdat het de staatskas veel geld oplevert. Het huurwaardeforfait komt ook niet echt aan de orde in het parlement, opvallend want het huurwaardeforfait kost de eigenaar veel geld. Niet alleen de woningeigenaar die een hypotheek heeft (meer huurwaardeforfait betekent minder hypotheekrenteaftrek), maar ook wie zijn hypotheek volledig of nagenoeg heeft afgelost. Het kabinet Rutte 3 heeft de Wet Hillen afgeschaft en presenteert wie zijn hypotheek aflost een jaarlijks oplopende aflosboete. In 2018 verviel de bijtelling van het huurwaardeforfait nog, in 2020 bedraagt de bijtelling tenminste 2/30e deel van het bedrag aan huurwaarde.

Hoogte huurwaardeforfait 2020, fiscaal voordeel hypotheekrenteaftrek neemt steeds verder af

Op basis van de percentages van het huurwaardeforfait 2019 en lopende wetgeving kan ook worden aangegeven wat het huurwaardeforfait 20 ongeveer zal zijn. We weten ook dat de villabelasting verder omhoog gaat. Als deze extra belasting op een koopwoning niet extra wordt verhoogd of verlaagd, is het huurwaardeforfait zoals onderstaand is weergegeven. U kunt zelf berekenen wat u kwijt bent:

Hoogte huurwaardeforfait 2020 als bijtelling bij uw inkomen:

WOZ-waarde hoger danWOZ-waarde is lager danHuurwaarde 2020
- 12.500 Geen bijtelling
12.500 25.000 0,25 procent
25.000 50.000 0,35 procent
50.000 75.000 0,40 procent
75.000 1.040.000 0,60 procent
1.090.000 - 6.540 plus 2,35 procent voor de waarde hoger dan 1.090.000 euro

En bedenk dus: een hoger eigenwoningforfait betekent minder hypotheekrenteaftrek.

Villabelasting 2020?

Met de villabelasting bedoelt de politiek de heffing voor de dure woningen. Die ging in de periode 2011-2015 omhoog met maar liefst 95%, bijna een verdubbeling dus. En als u in een goedkopere woning zit, moet u zich ook niet rijk rekenen. Ook dan kunt u alvast een lastenverzwaring inboeken door stijgende prijzen van koopwoningen (WOZ-waarde). Daar komen ook de waterschapslasten nog eens bij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huurwaardeforfait 2019 berekenenHuurwaardeforfait 2019 berekenenHet huurwaardeforfait 2019 is een bijtelling bij uw inkomen 2019 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…
Eigenwoningforfait 2018Eigenwoningforfait 2018Het eigenwoningforfait 2018 stijgt in euro's, omdat de huizenprijzen zijn gestegen, maar daalt als percentage ten opzich…
Eigenwoningforfait 2019Eigenwoningforfait 2019Met de publicatie van de Miljoenennota 2019 (Prinsjesdag 2018) is nu ook het eigenwoningforfait 2019 bekend. Door de hog…

Reageer op het artikel "Huurwaardeforfait 2020"

Reactie

J. Wassenaar, 19-02-2016 15:11 #1
Vraag als men geen hypotheek heeft moet men dan wel of niet woningforfait opgeven [geen aftrek dus ]? Reactie infoteur, 18-05-2019
Beste J. Wassenaar,
Ja maar tegelijkertijd vult u hetzelfde bedrag in als aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld. De per saldo bijtelling is dan nul tot 2019 en in 2020 gelijk aan 1/15e deel:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/135228-geringe-eigenwoningschuld-hebben-hillen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-05-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Eigenwoningforfait berekenen
Reacties: 1
Schrijf mee!