InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Geldlening box 3 inkomstenbelasting

Geldlening box 3 inkomstenbelasting

Geldlening box 3 inkomstenbelasting We kennen bij de inkomstenbelasting drie boxen. Hoe geeft u een geldlening in box 3 op voor de inkomstenbelasting? Welke leningen kunt u in box 3 opgeven en wat levert u dat op? Bereken zelf uw voordeel. Niet al uw leningen en schulden zijn in box 3 aftrekbaar, bovendien is van belang of u een fiscale partner hebt want dan is de schuldendrempel in 2017, 2018 en 2019 hoger. Ook een erfenis kan box 3 zijn en een schenking op papier is ook een schuld in box 3

Geldlening in box 3

Bij de aangifte inkomstenbelasting zijn er drie boxen. Een particulier die geen aanmerkelijk belang in een bedrijf heeft, heeft echter te maken met alleen box 1 of box 3:
  • In box 1 komen uw leningen en hypotheek die te maken hebben met uw eigen huis, uw eigenwoningschuld. Dat kunnen leningen zijn voor de aankoop van uw huis maar ook de verbetering van uw huis. Hypotheek en leningen waarvan u kunt aantonen dat ze worden gebruikt voor uw huis. Uitzondering hierop is een restschuld van de verkoop van een eerdere koopwoning.
  • In box 3 komen alle andere geldleningen terecht. Dat kan de hypotheek zijn van een tweede woning, de lening voor een caravan, auto, lening voor een aandelenpakket, rood staan bij de bank, een persoonlijke lening, een doorlopend krediet, een vakantiekrediet, andere schulden. De restschuld kunt u hier in uw belastingaangifte 2016 en 2017 niet kwijt, in 2018 wel als het om een nieuwe restschuld uit 2018 gaat en niet een al bestaande restschuld. Bij een bestaande restschuld is de rente op uw restschuld een fiscale aftrekpost in box 1. Ook een hoge rente op de lening voor een restschuld kan zo fiscaal aftrekbaar zijn in box 1 van de inkomstenbelasting.

Wat is box 3 van de inkomstenbelasting?

Box 3 van de inkomstenbelasting bevat een netto opgave van uw vermogen en bezittingen, anders dan uw eigen huis. Over dit vermogen betaalt u gemiddeld 1,2% belasting wanneer u uitkomt boven de vrijstelling van ruim 30.000 euro (2018, respectievelijk 30.360 euro in 2019). Als u dus een netto vermogen hebt van 100.000 euro betaalt u als alleenstaande in 2018 over 70.000 euro belasting, circa 450 euro. De Belastingdienst veronderstelt dat u die belasting wel goed zult maken met het rendement dat u maakt op uw vermogen. Of dat ook zo is, interesseert de fiscus niet. Deze opstelling betekent dat als u op een spaarrekening 0,5% rente krijgt, u een groot deel en meer dan dat direct weer kwijt bent aan de Belastingdienst. En dat terwijl de rente die u betaalt op een lening in box 3 niet fiscaal aftrekbaar is. Voor wie AOW ontvangt, kan de vrijstelling van vermogen hoger uitvallen via de ouderenkorting.

Minder belasting betalen in box 3

Toch kunt u als u schulden hebt minder vermogensbelasting betalen door deze leningen deels in mindering te brengen op uw vermogen. Als u een fiscale partner hebt, mag dat ook met de schulden van uw partner. Hetzelfde geldt voor de eventuele schulden van de minderjarige kinderen waarover u of uw partner het ouderlijk gezag uitoefent.

Waardering van de schulden

De waarde van de schulden en leningen is de waarde in het economische verkeer. Vaak is wel helder om welke bedragen het gaat, maar soms zijn leningen gekoppeld aan de waarde van aandelen of obligaties die in waarde kunnen fluctueren of zijn aan een lening voorwaarden gebonden die een lening meer of minder waard kunnen maken. Voorts is belangrijk dat alleen de waarde per 1 januari van het jaar als aftrekpost telt. Als u per 1 januari 2017 een persoonlijke lening hebt van 20.000 euro en gedurende 2017 een groot deel aflost, telt voor uw belastingaangifte over 2017 het bedrag van 20.000 euro en voor uw belastingaangifte 2018 20.000 euro minus wat inmiddels in 2017 is afgelost.

Schuldendrempel en peildatum, berekening belastingvoordeel

De peildatum is dus 1 januari, maar er is ook nog een schuldendrempel waarmee u bij uw aftrek rekening moet houden. U mag niet al uw schulden in mindering brengen in box 3. Per persoon is er een schuldendrempel van 2900 euro in 2012, 2013 en 2014. Dit bedrag bedraagt in 2015, 2016, 2017, 2018 en 2019 3.000 euro, iets hoger dus. Samen met uw fiscale partner hebt u zo een schuldendrempel van 5800 euro in 2014 en 6000 euro in 2015, 2016, 2017, 2018 en 2019. Stel dus dat u samen met uw partner een persoonlijke lening hebt van 20.000 euro, dan mag u in 2017 14.000 euro in box 3 aftrekken. Dat scheelt u 115 euro belasting. Geen vetpot, maar wel altijd mooi meegenomen. Ook de nog niet betaalde erfbelasting kan als schuld in box 3 worden opgevoerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geldlening box 3 inkomstenbelasting"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen box 1
Schrijf mee!