InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek wordt een hypotheekrentebijtelling

Hypotheekrenteaftrek wordt een hypotheekrentebijtelling

Hypotheekrenteaftrek wordt een hypotheekrentebijtelling Uw hypotheekrenteaftrek kan in 2017 en 2018 omslaan in een hypotheekrentebijtelling als u een inkomen hebt in belastingschijf 4 en een kleine hypotheek. Bizar, u dacht er goed aan te doen om de hypotheek extra af te lossen en de Belastingdienst beloont u hiervoor niet, maar u moet extra belasting betalen door de zogenaamde tariefmaatregel die in 2014 voor hogere inkomens werd ingevoerd. Door een extra aflossing kan het in 2017 gebeuren dat u geen aftrekpost hypotheekrente hebt, maar een bijtelling hypotheekrente. De komende jaren krijgen meer mensen met deze belastingmaatregel te maken en gaan daardoor meer belasting betalen. De bedragen kunnen dan oplopen tot vele honderden euro's. Een extra aflossing op de hypotheek wordt zo eigenlijk bestraft door de fiscus, een fiscale strop terwijl extra aflossen toch de norm zou moeten zijn.

Door de hypotheekrenteaftrek minder belasting betalen

Minder belasting betalen, dat is toch wat u zou denken. U hebt een eigen woning, betaalt hypotheekrente en door de aftrekpost hypotheekrenteaftrek gaat u minder belasting betalen. Toch? Immers u verlaagt uw belastbare inkomen en krijgt van de Belastingdienst een deel van de hypotheekrenteaftrek terug. De overheid stimuleert het eigenwoningbezit door middel van de hypotheekrenteaftrek. Als u een hoger inkomen hebt, belastingschijf 4, verwacht u een hypotheekrenteaftrek tegen 52%. In werkelijkheid kan dit heel anders aflopen.

Tariefmaatregel hypotheekrenteaftrek 2014, 2017-2041

Om te bezuinigen en om iets aan de hoge hypotheekrenteaftrek te doen, wordt vanaf 2014 de maximale aftrek van hypotheekrente met 0,5% punt verlaagd. Dat betekent dat in 2017 de hypotheekrente nog tegen maximaal een tarief van 50% aftrekbaar is en dat, omdat dit aftrekpercentage jaarlijks met 0,5% punt vermindert, de maximale aftrek in 2041 nog maar tegen 38% is. En dan is nog iets raars aan de hand als u een geringe hypotheek hebt en een hoger inkomen. Het volgende rekenvoorbeeld verduidelijkt dat.

Rekenvoorbeeld, u hebt een hypotheekrentebijtelling in plaats van hypotheekrenteaftrek

  • Stel de WOZ-waarde van uw woning bedraagt 300.000 euro.
  • Stel u verdient 70.000 euro (belastingschijf 4).
  • Stel uw hypotheek bedraagt 100.000 euro.
  • Stel u betaalt 2% rente (2000 euro).

Onder deze veronderstellingen is uw aftrekpost gelijk aan nul. Logisch, door de wet Hillen, is het eigenwoningforfait gelijk aan 2250 euro, meer dan de hypotheekrente die u betaald hebt. Maar daarmee is de kous niet af. Vervolgens zegt de Belastingdienst dat u 2% van de hypotheekrente moet bijtellen omdat het belastingtarief in uw geval niet 52% is maar 50%. Onder de streep betekent dat een netto bijtelling van 40 euro, extra belasting betalen dus. Geen aftrek met andere woorden, maar een hypotheekrentebijtelling.

Extra aflossing hypotheek wordt bestraft door de fiscus

Het gaat in 2017 wellicht nog niet om een groot bedrag, maar in 2021 bedraagt uw bijtelling al 4% en in 2041 14% (52%-38%). Eigenlijk worden de mensen die hun hypotheek extra aflossen en een hoger inkomen hebben zo extra benadeeld. Bovendien wordt de groep mensen die met deze hypotheekrentebijtelling te maken krijgt jaarlijks groter. Immers aflossen via een annuïteitenhypotheek is heden ten dage de norm, waardoor hypotheken steeds lager uitvallen. Bovendien is het aannemelijk dat het eigenwoningforfait de komende jaren zal toenemen, waardoor de hypotheekrenteaftrek nog verder wordt verlaagd. Tot slot zijn er geluiden om de verlaging van de maximale aftrek naar 38% versneld door te voeren, waardoor een grotere hypotheekrentebijtelling zich versneld zal gaan voordoen.

Wat kunt u doen om hypotheekrentebijtelling te voorkomen?

Komt u in de situatie dat een hypotheekrentebijtelling waarschijnlijk wordt, dan kunt u er nog het beste voor kiezen om de hypotheek helemaal af te lossen voordat een nieuw belastingjaar begint. Hebt u een eigen woning zonder hypotheek dan hoeft u geen post hypotheekrenteaftrek op te voeren en zal er ook geen bijtelling zijn. Als u een fiscale partner hebt met een lager inkomen, een inkomen dat niet in belastingschijf 4 van de inkomstenbelasting valt, dan vult u de hypotheekrente bij uw gezamenlijke belastingaangifte volledig in bij uw fiscale partner.

Belasting betalen over eigen hypotheekrenteaftrek

Het signaal dat sommigen zelfs belasting moeten betalen over hun post hypotheekrente is opvallend, maar zit wel in de fiscale belastingwetten verweven. Zolang deze wetten niet worden aangepast, doet u er dus goed aan om zelf te bekijken hoe u een hypotheekrentebijtelling kunt voorkomen. Hiervoor zijn u twee mogelijkheden aangedragen, ook uw belastingadviseur kan u hierbij verder helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij belastingdienst?Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij belastingdienst?Alles over de aanvraag hypotheekrenteaftrek. Stel u hebt een huis gekocht met een hypotheek, hoe kunt u dan in 2015, 201…
Hypotheekrenteaftrek 2016 omlaagHypotheekrenteaftrek 2016 omlaagDe hypotheekrenteaftrek 2016 gaat voor vele mensen omlaag. Niet alleen voor hogere inkomens, maar ook voor iedereen met…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Hebt u de fiscale aftrekposten 2017 volledig benut en zo de woonlasten verlaagd? Uw eigen woning is eigenlijk een grote…
Belastingdienst: tarieven 2016 en 2017 eigen woningBelastingdienst: tarieven 2016 en 2017 eigen woningEen eigen woning kost geld. In 2016 en 2017 stellen de gemeenten wederom voor uw huis de WOZ waarde (waarde onroerende z…
Bronnen en referenties
  • Kamervraag Bashir april 2017

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek wordt een hypotheekrentebijtelling"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Inkomstenbelasting 2017
Schrijf mee!