InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De zelfstandigenaftrek 2018 en 2019

De zelfstandigenaftrek 2018 en 2019

De zelfstandigenaftrek 2018 en 2019 De zelfstandigenaftrek 2018 en 2019 en ondernemersaftrek zijn een belangrijke aftrekpost voor veel zelfstandige ondernemers. Uw aftrek kan oplopen tot € 7.280 als u nog niet AOW-gerechtigd bent. Als u bovendien een startende ondernemer bent, loopt de hoogte van de aftrek verder op en mag een negatief resultaat met de komende jaren worden verrekend met toestemming van de Belastingdienst. Vanaf 2020 vervalt de mogelijkheid om uw aftrek te verrekenen tegen het toptarief in de inkomstenbelasting, omdat die maximale aftrek vier jaar achtereen met 3% zal worden verlaagd naar 37%.

Inhoud

Wat is de zelfstandigenaftrek 2018 en 2019?

Sinds 1 januari 2012 is de zelfstandigenaftrek een vast bedrag en niet meer via ingewikkelde schijven afhankelijk van de winst die u maakt. Het is een aftrekpost voor uw belastbaar inkomen waarvan u gebruik kunt maken onder de volgende voorwaarden:
  • U bent een ondernemer;
  • U besteedt uw werktijd voor meer dan 50% aan uw onderneming. Voor een starter is de regeling wat soepeler;
  • Uit uw urenadministratie en urenregistratie blijkt dat u meer dan 1.225 uren per kalenderjaar besteedt aan uw onderneming.

Bedrag zelfstandigenaftrek 2018 en 2019

Voor de hoogte van de aftrekpost maakt het verschil of u jonger bent dan 65 jaar en een maand of niet. Bent u ondernemer en nog niet AOW-gerechtigd dan bedraagt de zelfstandigenaftrek maximaal € 7.280. De aftrek kan ook lager uitvallen als uw winst laag was. De winst is een soort van plafond op uw zelfstandigenaftrek. Als uw winst in 2018 lager was dan de maximale zelfstandigen aftrek, dan kunt u de aftrekpost niet in zijn geheel realiseren en u krijgt het verschil ook niet terug van de Belastingdienst. Ook niet als teruggave op de loonbelasting. Bij een negatieve winst is de zelfstandigenaftrek zelfs nihil. Een uitzondering hierop is de startende ondernemer, een startende freelancer en zzp-er bijvoorbeeld.

Zelfstandigenaftrek als startende ondernemer

De Belastingdienst verstaat onder een startende ondernemer een ondernemer die:
  • In één of meer van de afgelopen vijf jaren geen ondernemer was;
  • De afgelopen jaren de zelfstandigenaftrek niet meer dan twee keer toepaste.

Ook een startende ondernemer kan te maken krijgen met een lage winst waardoor een volledige aftrek van de zelfstandigenaftrek leidt tot een negatieve winst. Sterker nog, dat komt bij een startende ondernemer regelmatig voor, omdat de onderneming moet worden opgestart en er in het begin extra kosten zijn. Daarom is er voor de startende ondernemer enige coulance. Hij mag van de fiscus een negatieve winst na aftrek van de volledige zelfstandigenaftrek in mindering brengen op toekomstige winsten gedurende negen jaar en heeft zo de mogelijkheid om de volledige aftrek binnen te halen. Bovendien heeft de starter een extra startersaftrek van 2.123 euro als hij niet AOW-gerechtigd is en anders een extra aftrek van 1.062 euro. Tot slot mag een startende ondernemer de niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek ook in mindering brengen op het overige inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting zoals het elders verdiende loon.

Zelfstandigenaftrek 2018 en 2019

De zelfstandigenaftrek bedraagt in 2018 en 2019 eveneens € 7.280, dit voor ondernemers die nog niet de AOW-leeftijd hebben bereikt. Bovendien is het zo dat als uw winst in een jaar te laag is om de zelfstandigenaftrek helemaal te kunnen benutten, dan mag u de niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek verrekenen in de volgende negen jaar. Bovenop de zelfstandigenaftrek komt de startersaftrek van € 2.123 als:
  • In 1 of meer van de vijf voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer was.
  • U in die periode niet meer dan twee de zelfstandigenaftrek gebruikte in uw belastingaangifte.

Aftrek 2016, 2017, 2018 en 2019 voor ondernemers

Dat betekent een fiscale aftrek zoals in onderstaande tabel is weergegeven:

Ondernemersaftrek IB:

2016201720182019
Zelfstandigenaftrek€7.280€7.280€7.280€7.280
Extra zelfstandigenaftrek voor starters€2.123€2.123€2.123€2.123
Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid (maximum)€12.000€12.000€12.000€12.000

Conclusie zelfstandigenaftrek en startersaftrek

De zelfstandigenaftrek en startersaftrek kunnen voor een zzp'er fiscaal gezien een aardige steun in de rug betekenen. Daarom is het jammer dat met enige regelmaat wordt voorgesteld om deze aftrekposten maar te schrappen. Een zelfstandige heeft het immers al lastig genoeg en zit niet op nog meer tegenwind te wachten. Het ondernemerschap zou in land juist verder kunnen worden gestimuleerd en niet bemoeilijkt. Als u recht hebt op de zelfstandigenaftrek, kunt u wellicht ook in aanmerking komen voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De zelfstandigenaftrek 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Schrijf mee!