InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huurwaardeforfait 2019 berekenen

Huurwaardeforfait 2019 berekenen

Huurwaardeforfait 2019 berekenen Het huurwaardeforfait 2019 is een bijtelling bij uw inkomen 2019 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg inkomstenbelasting betaalt en genoeg belasting over uw eigen woning, wordt de waarde van uw huis via rekenregels omgezet in een fiscaal belaste huurwaarde. Huurwaardeforfait komt u ook dikwijls tegen onder de naam eigenwoningforfait. Bij een dure woning is een bijtelling mogelijk van minimaal ruim 7.400 euro. In 2019 moet u ook een deel van het huurwaardeforfait bij uw inkomen tellen als u de hypotheek op uw woning helemaal hebt afgelost. Dit komt door de afschaffing van de Wet Hillen in 2019. U kunt dit forfait zelf berekenen.

Wat is het huurwaardeforfait?

Het huurwaardeforfait is gebaseerd op de theoretische veronderstelling dat u uw eigen woning altijd nog kan verhuren en zo extra inkomen kunt vergaren. En daar zou u dan belasting over moeten betalen. Het is een relikwie uit de tijd van Den Uyl toen die op zoek was naar geld. Dit relikwie bestaat nog steeds en kost u nog steeds geld. Alleen de naam is veranderd, meestal spreekt men over eigenwoningforfait omdat de veronderstelling van verhuur niet erg steekhoudend was.

Huurwaardeforfait en eigenwoningforfait 2019

Het huurwaardeforfait is gerelateerd aan de waarde van uw woning. Niet de economische waarde, maar de WOZ-waarde. Alleen als uw huis niet meer waard is dan 12.500 euro betaalt u geen forfait, maar de meesten van ons betalen al snel 0,5% tot 0,65%:

Huurwaardeforfait 2019:

WOZ-waardeHuurwaarde 2019
tot 12.500 0
tussen 12.500 en 25.000 0,25 procent
tussen 25.000 en 50.000 0,35 procent
tussen 50.000 en 75.000 0,50 procent
tussen 75.000 en 1.060.000 0,65 procent
vanaf 1.060.000 6.890 plus 2,35 procent voor de waarde die hoger is dan 1.060.000 euro

Huurwaardeforfait berekenen bij belastingaangifte 2019

Aan de hand van bovenstaande tabel kunt u uw huurwaarde berekenen. Stel dat uw huis 300.000 euro waard is dan is het huurwaardeforfait gelijk aan 1.950 euro. U vult dat bij uw belastingaangifte in en dan betaalt u hierover afhankelijk van de hoogte van uw inkomen tot 52% belasting. Dat is 1.015 euro per jaar. In een lager belastingtarief betaalt u nog altijd circa 800 euro netto. Alleen maar omdat u een eigen woning hebt. Dit geeft door een hogere WOZ-waarde een forse stijging van de belastingheffing op uw woning.

De villabelasting

Bij de dure huizen kunnen we wel degelijk over villabelasting spreken. Het huurwaardeforfait is dan minimaal 7.420 euro, netto al snel 3.860 euro per jaar. Hebt u een dure woning, dan gaat u over een deel 2,35% aan huurwaardeforfait betalen in 2019. Enorme bedragen dus. De enige manier om een dergelijke heffing nog een aantal jaren te voorkomen is het volledig aflossen van de hypotheek. Wie geen hypotheek heeft en dus geen hypotheekrente aftrekt, kan namelijk bij zijn belastingaangifte gebruik maken van de aftrekpost geen of geringe eigen woning schuld. Tot 2019 is er dan geen bijtelling, vanaf 2019 bedraagt de bijtelling 1/30e deel van het huurwaardeforfait. In 2020 wordt dat 1/15e deel en zo verder. Dat is nog altijd beter dan een volledige bijtelling. De volledige bijtelling zal pas over 30 jaar zijn, immer de Wet Hillen wordt in dertig jaar tijd geleidelijk afgeschaft.

Geringe eigenwoningschuld, kleine hypotheek

Als u een relatief kleine hypotheek hebt of extra aflost, kan het zo zijn dat het huurwaardeforfait hoger is dan uw post hypotheekrenteaftrek. Maak dan gebruik van de aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld hebben. Dat scheelt namelijk behoorlijk, ook al zal vanaf 2019 dit voordeel elk jaar iets kleiner gaan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huurwaardeforfait 2019 berekenen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: WOZ 2018
Schrijf mee!