InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Slim omgaan met je ziektekostenverzekering is geld besparen

Slim omgaan met je ziektekostenverzekering is geld besparen

Een ziektekostenverzekering ofwel zorgverzekering kost je flink wat geld elke maand. Het is daarom zaak om er zo slim mogelijk mee om te gaan. Dan kun je een leuk bedrag besparen. Bijvoorbeeld op de vergoeding van je bril of contactlenzen, en op je tandartsverzekering. Let ook op de mogelijkheid om modules aan en uit te zetten, maar houd vooral ook de voorwaarden in het oog. Die zijn niet altijd gunstig! De zorgverzekering, ofwel in de volksmond ziektekostenverzekering, is een belangrijke verzekering. Immers: onverwachte kosten kunnen daarmee opgevangen worden. Maar juist de aanvullende verzekering geeft mensen veel hoofdbrekens. Zaak dus om slimme keuzes te maken en je uitgaven goed te plannen.

De FBTO heeft aangekondigd dat er vanaf 2015 geen lange wachttijd meer geldt na het aanzetten van aanvullende modules. De aangezette module gaat altijd in op de eerste dag van de volgende maand. Vanaf dat moment betaal je ook de premie. Maar let wel op: een later aangezette module geeft vaak minder vergoeding dan een module die je aan het begin van het jaar activeert. Dit zijn de 'kleine lettertjes' van het gebruik van modules en die zijn niet in alle gevallen voordelig.

Inhoud:

Elk jaar veranderen van zorgverzekeraar: toch jaarlijkse vergoeding bril of lenzen

De meeste zorgverzekeraars vergoeden slechts éénmaal per twee of zelfs drie jaar een (deel van de) aanschaf van bril of lenzen. Dat betekent dat je jarenlang betaalt voor weinig. De vergoeding bedraagt meestal ook slechts 50 of 75 euro. Dat kan anders! Een verzekeraar vergoedt een nieuwe klant direct zo'n uitgave. Immers: je hebt binnen de periode van je zorgverzekering nog niet eerder een uitgave voor bril of lenzen geclaimd. Door nu elk jaar te switchen van zorgverzekeraar krijg je wel die jaarlijkse vergoeding. Dit kan een gedegen overweging zijn om jaarlijks van verzekeraar te veranderen.

Vergoeding in modules: januari claimen, daarna vergoeding module uit

Bij verzekeraars als de FBTO kun je bovendien modules aan- en uitzetten. Ook dat scheelt je weer geld. Hoe werkt het? Bij aanmelding van je zorgverzekering bij zo'n verzekeraar geef je aan welke modules je aanzet. Voor elke module die je afneemt betaal je een stukje premie. Door nu je uitgaven handig in te plannen maak je optimaal van dit systeem gebruik. Plan je tandartsbezoek en lenzenaanschaf of brilaanschaf in de maand januari. Claim de bedragen, en zet daarna de module uit. Vanaf de volgende maand betaal je deze modules dan niet meer.

Let op de wachttijden

Aan een module kan een wachttijd verbonden zijn. Dat betekent dat na aanzetten van de module niet direct recht hebt op een vergoeding, maar dat bijvoorbeeld een half jaar duurt. Stel je zet op 1 maart je module 'Tandarts' aan, en deze heeft een wachttijd van een half jaar. Je kan dan pas kosten die gemaakt zijn in de maand september van dat lopende jaar claimen. Dan pas is immers de wachttijd voorbij. Omdat bij het afsluiten van een ziektekostenverzekering vaak geen wachttijd voor deze modules geldt, is het slim om deze eerst aan te zetten, de kosten te maken direct in januari, en ze dan weer uit te zetten. En zet binnen een halfjaar de modules weer aan waarop je het volgende jaar weer wilt gaan claimen. Je betaalt dan eerst bijvoorbeeld 6 maanden premie, en in de daarop volgende maand kun je weer een uitgave doen en weer claimen.

Factuurdatum of bezoekdatum?

Stel dat je op 31 januari voor controle naar de tandarts gaat. Je hebt daarna geen behandelingen nodig en zet daarom de module Tandarts uit per 1 februari. De rekening van je tandarts heeft factuurdatum van februari, omdat die enkele dagen na jouw bezoek pas gemaakt is. De factuur vermeldt wel je bezoekdatum van 31 januari. Dan is het belangrijk te weten of je verzekeraar vergoedt op basis van bezoekdatum of factuurdatum. Niet altijd is wat logisch is, ook geldend. Vraag het dus voor de zekerheid na bij je verzekeringsmaatschappij.

Tandartsuitgaven slim plannen

Premies voor tandartsvergoeding kunnen een pittig deel van je aanvullende verzekering beslaan. Daarom doe je er goed aan om uitgaven slim te plannen. Ga een goed gesprek aan met je tandarts en vraag:
  • wat is de kwaliteit van mijn gebit?
  • wat zijn binnen een jaar de risico's op noodzakelijke behandelingen?

Denkt je tandarts dat er gedegen risico is op een mankement binnen een jaar tijd, overweeg dan om dit nu direct te laten verhelpen. Een mankement dat toch gaat ontstaan, is het niet nu dan binnen afzienbare periode, moet toch betaald worden. Hier speelt het voordeel van het achter de hand hebben van een financiële buffer. Je kunt hier immers geld besparen door nu een uitgave te doen. Heb je die buffer, dan moet dat geen probleem zijn. Na de behandeling de module uitzetten bespaart je geld.

Succes met het slim plannen van je uitgaven voor ziektekosten!

Lees verder

© 2013 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overstappen zorgverzekering 2012Overstappen zorgverzekering 2012De premieverschillen bij zorgverzekeraars zijn aanzienlijk. Tussen de hoogste en de laagste premie voor de zorgverzekeri…
Hoe kan ik besparen op de zorgverzekering?Hoe kan ik besparen op de zorgverzekering?Iedere volwassene betaalt gemiddeld maandelijks meer dan honderd euro voor de zorgverzekering. Er zijn mogelijkheden om…
Compensatie eigen risico zorgverzekeringCompensatie eigen risico zorgverzekeringHet eigen risico van 170 euro per jaar voor de zorgverzekering is voor veel mensen een hoog bedrag dat ze niet kunnen op…
Ziektekostenverzekering 2016: Vergelijken zorgverzekeringenVerzekeraars verzekeren ons allemaal keer op keer dat hun zorgverzekering de laagste premie biedt maar is de ziektekoste…
Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Veel Nederlanders denken een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het k…

Reageer op het artikel "Slim omgaan met je ziektekostenverzekering is geld besparen"

Infoteur: Drie
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!