Geld verdienen met budgetbeheer in Cashflow Manager
Het leven is duur genoeg, en om niet in financiële problemen te raken, ontkom je er niet aan om een administratie bij te houden. Na een uitgebreid onderzoek kwam ik zelf op Nibud CashFlow Manager uit. Met handige mogelijkheden als automatisch boekingen importeren van de bekendste negen Nederlandse banken, intuïtieve gebruiksopties en heldere grafische overzichten biedt dit een superhandige tool om je financiën onder controle te houden.
Waarom administratie bijhouden
De belangrijkste reden voor de meeste mensen om een administratie bij te houden is om inzicht in de uitgaven te krijgen, en deze daardoor te kunnen beperken. Als bijvoorbeeld blijkt dat je niet aan de eerste levensbehoeften zoals wonen en eten, een groot deel van je geld uitgeeft, maar aan kleding of uitgaan, dan kun je in die verhouding, om te besparen, een verandering aanbrengen. Inzicht in je uitgaven (en je inkomsten) is dus heel belangrijk.
Papier of programma
Je kunt je inkomsten en uitgaven op papier bijhouden. Dat heeft als nadeel dat je alle berekeningen allemaal zelf moet doen. Je kunt het in een programma als Excel bijhouden. Die kan de berekeningen d.m.v. formules voor je uitvoeren, maar je zult nog steeds zelf de opzet moeten maken. De beste keus vind ik een programma waarvan het 'wiel al is uitgevonden', dus waar de maker goed over nagedacht heeft, enwat al enige tijd bestaat, waardoor kinderziektes (foutjes, bugs) inmiddels al zijn geconstateerd en eruit gehaald zijn. Tevens vind ik een programma fijn die 'meedenkt' zoals grafische weergave van de uitgaven in de vorm van een taartgrafiek, zodat je een mooi visueel beeld hebt van de verdeling van je uitgaven over de verschillende soorten uitgaven.
Selectie
Ik heb tijden rondgelopen met de behoefte aan een handig programma. In die tijd heb ik heel wat oplossingen bekeken, zoals diverse Excel-toepassingen. Deze waren soms best handig, maar erg beperkt. Daarom kwam ik al snel uit op volledige programma's. De volgende heb ik bekeken:
TIM Digitaal Huishoudboekje
De maker is de ING. Best een handige tool, maar als grote nadeel dat deze ervan uitgaat dat je:
1) al je boekingen hebt lopen via de ING, want hij beheert alleen boekingen van je rekeningen bij de ING
2) je kas-boekingen niet noemenswaard zijn, want ook deze kun je niet beheren met TIM.
Ik vond dit veel te beperkt, ik wilde een compleet overzicht. Een afvaller dus.
Yuno
Heeft de naam een heel handig programma te zijn. Echter de gegevens worden
online opgeslagen. Dit was voor mij (en voor velen met mij) de reden om dit programma niet te gaan gebruiken. Ik wil zelf kunnen bepalen waar ik mijn gegevens opsla, en doe dat voorlopig enkel lokaal op mijn eigen computer.
Cashflow Manager
Last but nog least, en mijn uiteindelijke keuze: Cashflow Manager, verkocht door het Nibud, en ontwikkeld door BankingTools. Binnen de gratis testperiode van 1 maand heb ik het programma gevuld met mijn gegevens, uitgeprobeerd en daarna besloten om het aan te schaffen. Mijn testfase ging ongemerkt al tijdens de testperiode over in echt gebruiken, dus het was een logische keuze. Ook het feit dat dit programma al enige jaren op de markt is (i.t.t. Yuno en TIM op moment van mijn selectie) speelde mee met mijn beslissing. Uiteindelijk is een eerste versie van een programma meestal nog niet de meest optimale. Hieronder een beschrijving van de voornaamste functies.
Gegevens invoeren
De eerste stap is het invullen van een aantal gegevens, zoals je bankrekeningen en je kas, en de saldi daarvan op het moment waarop je je administratie wilt starten, bijvoorbeel de huidige datum, of het begin van het huidige jaar.
Transacties importeren
Nu volgt het importeren van de banktransacties. Voor 9 Nederlandse banken is het importeren heel makkelijk, dat kan nl. automatisch. Voor elke bank geeft het programma
exact de stappen aan die je moet volgen. Voor de overige banken dienen de boekingen handmatig ingevoerd te worden, maar ook dat gaat vrij snel. Laat de importering lopen vanaf de datum waarop je de saldi van je bankrekeningen hebt vastgelegd. De boekingen worden al
zoveel mogelijk gerubriceerd: het programma kent al vele organisaties en winkels en heeft deze al in rubrieken ingedeeld, bijv. een uitgave bij Shell valt onder Auto, de Nuon valt onder Energie. Dit gebeurt d.m.v. al ingestelde rubriceerregels. Hierdoor heb je al heel snel een behoorlijk overzicht van je uitgaven.
Grafisch overzicht bekijken
Nu is al een grafisch overzicht beschikbaar voor zowel inkomsten als uitgaven.
Rubriceren overige transacties
Omdat tijdens het importeren niet alle boekingen gerubriceerd zijn, geef je deze zelf nog een indeling in een rubriek. Maar ook kun je eigen rubriceerregels aanmaken, en die direct loslaten op de posten die nog niet gerubriceerd zijn. Rubrieken kun je zelf indelen en uitbreiden, datzelfde geldt voor de subrubrieken. Hierdoor kun je helemaal naar eigen wens en leefsituatie een indeling maken die jou uiteindelijk het beste inzicht geeft.
Overige posten handmatig invoeren
Hierna volgt nog het handmatig invoeren van kasposten en posten van banken waarvan geen automatische import mogelijk is. Hierbij geef je direct de juiste rubriek aan.
Uitgebreide overzichten
Het programma biedt
vele uitgebreide overzichten, zoals transacties, per rubriek, per rekening, per maand, per relatie, per afschrift, en eigen groeperingen. Deze zijn ook weer heel handig te sorteren en in te delen naar wens. In feite heel vergelijkbaar met de mogelijkheden op dat gebied in Excel.
Budget: regeren is vooruitzien
Om budget te beheren is het goed een begroting te maken, waarin de verwachte inkomsten en uitgaven op een rijtje staan. Daarna wordt inzichtelijk of de transacties in lijn lopen met de verwachte begroting. Ook deze mogelijkheid biedt het pakket. Daarnaast geeft het Nibud ook een
advies over jouw budget, gebaseerd op met jouw situatie vergelijkbare huishoudens.
Backups
Tot slot is het natuurlijk heel verstandig om regelmatig backups te maken. Het programma biedt zowel de mogelijkheid om deze lokaal op te slaan, alsook online op hun server.
Conclusie
Het pakket biedt enorm veel: zowel voor de simpele gebruiker die enkel een inzicht wil krijgen in de administratie, alsook voor degene die verder wil kijken dan dat, en wil nadenken over verandering van uitgaven, gegevens wil sorteren, selecteren, budgetteren, enz. De kosten bedragen een eenmalige aanschaf van enkele tientjes. Daarnaast biedt de leverancier support voor een gering extra bedrag. Gratis zijn verder vele informatiebronnen zoals handleidingen, tips en video's. Regelmatig worden updates uitgebracht. Tijdens mijn testperiode heb ik een vraag gesteld waar ik snel antwoord op kreeg. Na mijn testperiode had ik het programma nog niet aangeschaft, en kreeg ik het aanbod om
nog langer kosteloos te testen. Goede ervaringen dus met de leverancier. Al met al is mijn conclusie dat ik de juiste keus heb gemaakt.
Lees verder