InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De vijftien beste reisverzekeringen

De vijftien beste reisverzekeringen

De vijftien beste reisverzekeringen Wie op vakantie gaat, wil dat meestal goed verzekerd doen. Je neemt stiekem best wat waardevolle spullen in je bagage mee. Wie gaat er bijvoorbeeld nog zonder smartphone, tablet of laptop op vakantie? Wanneer die gestolen zou worden, ben tenminste goed verzekerd. We vergeten vaak dat dit niet het belangrijkste onderdeel is van de dekking. De buitengewone en onvoorziene kosten zijn veruit het belangrijkst. Dat gaat namelijk om echt grote bedragen. En juist daarin zijn de verschillen tussen de verzekeringen vrij groot. De Consumentenbond deed in januari 2013 onderzoek en testte 37 reisverzekeringen. In dit artikel staan tips en ten slotte de vijftien beste verzekeringen op een rij. De dekkingen in je reisverzekering die geen betrekking hebben op buitengewone en onvoorziene kosten zijn vaak al in een andere verzekering gedekt. Kosten voor bijvoorbeeld medische zorg, rechtsbijstand, autopech, inboedel en kostbaarheden zijn vaak al in een andere verzekering gedekt. Met modules kun je je reisverzekering vaak zelf samenstellen.

Afsluitbare koffer

Wanneer je kostbaarheden gestolen worden, zijn verzekeraars nog niet automatisch bereid de schade te vergoeden. De verzekeraar wil dat je zorgvuldig met je spullen omgaat. Hoe duurder de spullen, hoe hoger de eis van zorgvuldigheid. Zo verwacht de verzekeraar dat je je tablet in een hotelkluis achterlaat. Of, wanneer dat niet mogelijk is, in elk geval in een afsluitbare koffer op kast. Het is dus raadzaam voor dit doel een afsluitbare koffer mee te nemen op vakantie.

Dagwaarde of nieuwwaarde

Verzekeraars vergoeden niet snel een nieuwe laptop. Na het eerste jaar vergoeden ze meestal de dagwaarde. Dat is de nieuwwaarde min een afschrijving voor het gebruik. Dat scheelt al snel een paar honderd euro. De meeste verzekeraars vergoeden alleen het eerste jaar de nieuwwaarde van de spullen. Sommige vergoeden twee jaar lang de nieuwwaarde, andere vanaf het begin alleen de dagwaarde.

Maximum vergoeding

Electronica wordt door de verzekeraar beschouwd als een van de kostbaarheden. En die zijn gebonden aan een maximum vergoeding. Vaak ligt dat tussen de 1.250 en 2.500. Hier zijn grote verschillen tussen de verzekeringen. Let ook op de dekking per categorie. De smartphone valt bij de ene verzekeraar onder electronica en bij de andere onder telecomapparatuur. De maximumdekking voor telecomapparatuur is bij de meeste verzekeraars -veel- lager dan die voor electronica.

Veilig opbergen

De meestgeclaimde schades zijn die van gestolen tablets, smartphones en laptops. Laten die nu ook populair zijn bij fraudeurs. Niet gek dus dat de verzekeraars goed opletten. Met name wanneer electronica is gestolen uit een voertuig, kijkt de verzekeraar extra kritisch. Er moet bijvoorbeeld altijd sprake zijn van braaksporen en de spullen moeten aantoonbaar uit het zicht in een afgesloten ruimte zijn achtergelaten. Voor deze situatie geldt bij sommige verzekeringen overigens een uitsluiting en bij andere een lagere maximum vergoeding.
Waardevolle spullen achterlaten in een tent is sowieso af te raden. Bekijk of er een ruimte is die afsluitbaar is, bij voorkeur een kluisje op de camping of anders eventueel de achterbak van de auto. Het gaat erom dat je kunt aantonen dat je je best hebt gedaan om de spullen veilig op te bergen.

Tips

  • Voordat je een reisverzekering afsluit, check dan niet alleen grondig de dekkingen maar ook de voorwaarden; hoe wil de verzekeraar dat je met je spullen omgaat.
  • Bel de verzekeraar wanneer deze omgangs en opbergvoorschriften niet duidelijk zijn.
  • Doe de kostbaarheden in je handbagage.
  • Laat nooit kostbaarheden achter in je auto.
  • Bewaar bewijzen van eigendom (aankoopbonnetje, garantiebewijs, foto).

De vijftien beste reisverzekeringen

Bron: de Consumentenbond, januari 2013.
De Consumentenbond heeft niet alleen gekeken naar de premie en dekking maar ook naar de helderheid van de voorwaarden, heldere communicatie en service.
Verzekeraar/verzekering Dekking foto/film/vdeo Dekking computer Dekking telecom Jaarpremie alleenstaande* Jaarpremie gezin- 2 kinderen*
1. Aegon/Vakantie- Jaarverzeker. los 500 500 500 68 179
2. Unive/ Comfortpakket 2500 2500 350 47 112
3. Avero Achmea 1250 1250 250 49 136
4. Allianz Global Assistance/Premium 3500 3500 3500 56 118
5. Centraal Beheer Achmea 1250** 1250** 160 45 127
6. De Europeesche/Topdekking 2500 2500 300 69 157
7. Menzis/Topdekking 2500 2500 300 63 108
8. Verzekeruzelf.nl/Excellent 3500 3500 3500 38 82
9. ABN Amro/Uitgebreid 1250 1250 350 42 122
10. Reaal 2000 2000 300 70 161
11. SNS Bank/Plus 1500 1500 300 33 74
12. Verzekeruzelf.nl/Comfort 1750 1750 1750 31 69
13. Zilveren Kruis Achmea/Uitgebreid 1250 1250 250 52 124
14. ZLM 750 1000 300 50 149
15. Allianz Global Assistance/Comfort 1750 1750 1750 46 96
* Inclusief wintersportdekking.
** Deze dekking geldt per polis ipv per verzekerde.
Gerelateerde artikelen
Wat dekt een reisverzekering?Wat dekt een reisverzekering?Wanneer je een reisverzekering afsluiten wilt, is het verstandig te bekijken wat het dekkingsgebied van de reisverzekeri…
Verschillende soorten reisverzekeringenVeel verzekeringsmaatschappijen adverteren met hun reisverzekeringen. Maar welke soorten reisverzekeringen zijn er eigen…
Is een reisverzekering noodzakelijk?Is een reisverzekering noodzakelijk?Bij een vakantie in eigen land, is het niet altijd noodzakelijk om een reisverzekering af te sluiten. U kunt besparen do…
Is een reisverzekering afsluiten altijd verstandig?Is een reisverzekering afsluiten altijd verstandig?Een kwart van de Nederlanders blijkt onverzekerd op vakantie te gaan. Doet u er verstandig aan om altijd een reisverzeke…
Bronnen en referenties
  • www.consumentenbond.nl

Reageer op het artikel "De vijftien beste reisverzekeringen"

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 02-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!