InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?

Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?

Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig? Veel Nederlanders denken een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het kan honderden euro's besparen om een aanvullende verzekering te hebben, maar het kan ook geld besparen om geen aanvullende verzekering te nemen. Iedere Nederlander van achttien jaar en ouder is verplicht een basisverzekering af te sluiten bij een zorgverzekeraar. Naast deze basisverzekering is het ook mogelijk een aanvullende verzekering af te sluiten, bijvoorbeeld om recht te hebben op fysiotherapie of voor tandartskosten.

Basisverzekering

De basisverzekering dekt de kosten van een medische behandeling. Sommige behandelingen worden geheel vergoed, andere gedeeltelijk. Dit staat in de wet.

Aanvullende zorgverzekering

Heb je een medische check nodig of draag je een bril? Dan is het misschien voordeliger om een aanvullende zorgverzekering af te sluiten. Een aanvullende zorgverzekering dekt namelijk kosten van een aantal bepaalde behandelingen die door de verzekeraar in een pakket zijn samengesteld.

Veel mensen denken dat zij een aanvullende zorgverzekering nodig hebben. Zij zijn meestal bang dat ze anders risico lopen op hoge rekeningen. Deze angst is niet nodig, je kan namelijk heel makkelijk nagaan of je een aanvullende zorgverzekering nodig hebt! Onderneem daar de volgende stappen voor:

Zet op papier welke zorg er nodig is

Werk op papier uit welke zorg je denkt nodig te hebben. Heb je bijvoorbeeld veel gaatjes, of juist niet? Heb je psychische hulp nodig of hoef je niet verzekerd te zijn voor deze behandelingen?

Onderzoek wat de kosten zijn van de aanvullende verzekering

Kijk op de website van je verzekeringsmaatschappij wat de kosten zijn van een aanvullende verzekering.

Onderzoek de kosten van de verwachte benodigde zorg

Zet de kosten van de verwachte benodigde zorg op een rijtje en vergelijk deze met de kosten van een aanvullende verzekering. Houd hierbij ook rekening met het feit dat sommige kosten maar één keer in een x-aantal jaren wordt vergoed door verzekeraars.

Kijk naar hetgeen wat het voordeligste is

Is het voordeliger om een aanvullende verzekering te nemen, of juist niet? Maak tijdens deze stap een keuze. Als je duurder uit bent met een aanvullende verzekering is het namelijk niet verstandig om er een te nemen.

Zet geld opzij

Als je er voor kiest om geen aanvullende verzekering af te sluiten is het zeer waarschijnlijk nuttig om geld opzij te zetten voor het geval er wel zorg nodig is. Het verstandigste is om het geld wat je het eerste jaar bespaard (door geen aanvullende verzekering te nemen) op een spaarrekening te zetten, en het pas te gebruiken wanneer het nodig is. Houd er ook rekening mee dat het eigen risico van de basis verzekering in 2013 350,- is. Het is dus handig om dit bedrag sowieso opzij te zetten.
© 2012 - 2019 Stanley, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Aanvullende zorgverzekering opzeggen?Aanvullende zorgverzekering opzeggen?Zorgverzekeraars blijken succesvolle verkopers te zijn van aanvullende verzekeringen. Uit onderzoek blijkt 90 procent va…

Reageer op het artikel "Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?"

Infoteur: Stanley
Gepubliceerd: 04-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!