InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Minder renterisico lening en hypotheek

Minder renterisico lening en hypotheek

Minder renterisico lening en hypotheek Dek uw renterisico af met een lange rentevaste periode. Zeker als u een rentestijging verwacht voor 2018 of 2019. Bekijk dus hoe u de nadelen van een hogere rente kunt beperken. Voordeel van een hogere rente is de hogere spaarrente op uw spaargeld. De hypotheekrente verwachting en de spaarrente prognose is een hogere rente voor later in 2018, anders in 2019.

Beperken van het renterisico op uw lening met de juiste rente

Elke lening met een variabele rente kan een risico zijn als de rente gaat stijgen. De verwachting is een hogere rente. Zeker als de wereldhandel zal aantrekken en de economie weer wat op stoom komt. Het extreem goedkoop geld lenen zal dan weer even voorbij zijn. Wie leningen heeft met een variabele rente doet er goed aan om te bekijken hoeveel risico hij loopt en of het niet veel beter is om de rente vast te zetten of de lening over te sluiten naar een lening met vaste rente.

Hoe lang is de rentevaste periode van een hypotheek in 2018 of 2019?

In de rentevaste periode geldt voor de hypotheek een vaste rente. Hoe lang deze rentevaste periode het beste is, hangt van een aantal factoren af:

welke rentevaste periode:ja, als:
korte periode vast
  1. U kunt met uw inkomen rentestijgingen opvangen en beperken.
  2. De hypotheek en rentelasten zijn relatief laag in verhouding tot uw inkomen.
  3. U verwacht een inkomensstijging.
  4. U verwacht een rentedaling.
lange periode vast
  1. Er zijn onvoldoende financiële middelen om extra maandlasten op te vangen als de hypotheekrente stijgt.
  2. U verwacht een rentestijging.
  3. U wilt zekerheid.
  4. U voorziet een toekomstig lager inkomen.

De rentemix bestaat ook als een combinatie van een deels vaste en deels variabele hypotheekrente. Door een goede rentevaste periode te kiezen houdt u het renterisico beperkt. Of door een bandbreedte af te spreken waarbinnen de rente blijft, zoals bij SNS plafondrente hypotheek. Bovendien is het overstappen naar een andere aanbieder boetevrij als de rentevaste periode aan zijn einde is.

Renterisico variabele rente op een lening of hypotheek

Nogal wat hypotheken hebben een variabele rente. Die constructie is voordelig als de rente daalt, maar slaat om in een nadeel als de hypotheekrente omhoog gaat. Het kan ook zijn dat de rentevaste periode van uw hypotheek afloopt en er een nieuwe rente zal gaan gelden. Ook dan krijgt u te maken met hogere maandlasten en een verhoogd renterisico. Bij de leningen zonder onderpand is het doorlopende krediet een goed voorbeeld. Anders dan bij de persoonlijke lening varieert de rente op een doorlopend krediet met de marktrente. Dat is mooi bij een dalende rente, maar kan vervelend zijn bij een hogere rente. Een variabele rente is op wat langere termijn namelijk de goedkoopste manier van lenen. Als een hogere rente voor u geen probleem is, is het nog maar de vraag of u maatregelen moet nemen. Het gaat hier soms net om beurskoersen, waarbij een rentestijging weer even eenvoudig kan worden gevolgd door een rentedaling.

Signalen dat de rente en hypotheekrente omhoog kunnen gaan in 2018 of 2019

Er zijn signalen dat de rente omhoog zal gaan, maar hoeveel en wanneer precies weet nog niemand. Basel 3, extra internationale afspraken leiden tot een verhoging van de lange rente. Dat betekent dat dit een goed moment is om uw leningen eens te bekijken. Vervolgens kunt u van alles doen:
  • Kijken of u de variabele rente kunt vast zetten. De bank kan u hierbij prima adviseren.
  • U kunt een lening oversluiten. Daarbij kunt u op zoek naar een goedkopere lening met een lagere rente, maar ook naar een andere soort lening. Van bijvoorbeeld een doorlopend krediet naar een persoonlijke lening met vaste rente, of naar een lening met onderpand zoals een hypotheek.
  • U kunt uw leningen vervroegd aflossen. Dat scheelt direct in de maandlasten. Een nadeel kan zijn dat de bank u een boete in rekening brengt, maar als de rente straks echt gaat stijgen is dit misschien toch de goedkoopste oplossing.

Bekijk dus uw kredietportefeuille. U weet zo veel beter waar u aan toe bent en kunt dan de gewenste stappen ondernemen. Banken en kredietverstrekkers zullen het druk krijgen, maar dat is dan ook hun werk. Vraag elke keer voldoende offertes aan en benut het internet ten volle om de mogelijkheden te bekijken.

Hogere spaarrente

De tegenhanger van de leenrente en hypotheekrente is de spaarrente. Ook de spaarrente zal waarschijnlijk verder omhoog gaan. Ook dat is een goede reden om eens na te lopen hoe u nu spaart en of dat niet beter kan. Allereerst is het zo dat niet elke bank even veel rente geeft. Waarom zou u in dat geval bij die bank blijven en niet eenvoudig online een spaarrekening elders openen. Het is per slot van rekening uw eigen geld dat dan te weinig opbrengt. Kies bovendien voorlopig vooral voor een spaarrekening waar u direct bij uw geld kunt of een deposito voor een kortere tijd. Lang uw geld vast zetten tegen een vaste rente is de juiste keuze als u verwacht dat de rente zal dalen, maar natuurlijk niet als de verwachting een stijgende spaarrente is. Dan kunt u het beste uw geld plaatsen op een internetrekening met een variabele rente. Die stijgt dan automatisch mee. En dan nog is het verstandig om de rente te blijven volgen, want de ene bank is veel scheutiger met het doorgeven van een hogere spaarrente dan de andere.

Slot risico variabele rente

Of u nu leent of spaart, stil zitten is nu niet verstandig. Als de rente iets omhoog gaat, kan die ontwikkeling zich ook versnellen. U doet er dan ook altijd goed aan om te bekijken waar u meer rente krijgt op uw spaargeld en hoe u het renterisico op uw leningen kunt beperken. Voor een hypotheek kiest u het beste een langere rentevaste periode of maakt u gebruik van de mogelijkheid om vervroegd af te lossen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening met variabele rente goedkoperLening met variabele rente goedkoperEen lening met een variabele rente in 2019, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage vari…
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van uw bestaande plafondrente hypotheek in 2019. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt…
Euribor hypotheek: Waarom een hypotheek met variabele rente?Euribor hypotheek: Waarom een hypotheek met variabele rente?Bij de Euribor hypotheek heb je een hypotheek met variabele rente, die direct meebeweegt met de markt. Hierdoor kies je…
De goedkoopste hypotheekDe goedkoopste hypotheekDe goedkoopste hypotheek was in de voorbije 10 jaar zonder twijfel de hypotheek met variabele rente. Maar hoe variabele…
Hypotheekrente: hypotheek met vaste rente of variabele renteHypotheekrente: hypotheek met vaste rente of variabele renteDe ene hypotheekrente is de andere hypotheekrente niet. Je kunt dan ook zeker niet zomaar afgaan op de hoogte van de ren…

Reageer op het artikel "Minder renterisico lening en hypotheek"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Hypotheek 2019
Schrijf mee!