InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > SNS plafondrente hypotheek

SNS plafondrente hypotheek

SNS plafondrente hypotheek Profiteer van uw bestaande plafondrente hypotheek in 2019. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt niet verrast door een veel hogere hypotheekrente. Dit is mogelijk door de combinatie van een variabele hypotheekrente met een plafondrente. Zo voorkomt u hoge maandelijkse woonlasten in tijden van inflatie en een stijgende rente. Een nieuw plafondrente hypotheek kan in 2019 niet worden afgesloten, maar als u deze hypotheek al hebt bent u waarschijnlijk spekkoper.

Wat is de SNS Bank plafondrente hypotheek?

Bij het afsluiten van uw hypotheek kiest u bij de plafondrente hypotheek voor zowel een variabele rente als voor een vaste maximaal toegestane rente, de plafondrente. Dat betekent dat de hypotheekrente opwaarts beperkt meebeweegt met de marktrente. Naar beneden toe kan de rente naar nul dalen, maar naar boven toe kan voor u de hypotheekrente nooit hoger worden dan de van te voren afgesproken en vastgeprikte rente.

Voordelen van de plafondrente op een rij

De plafondrente is een variabele hypotheekrente binnen een bepaalde bandbreedte. De voordelen van deze constructie is dat:
  • U profiteert van een dalende hypotheekrente en een dus goedkopere hypotheek.
  • U precies weet wat uw maximale maandlasten zijn.
  • U geen last hebt van een sterk stijgende hypotheekrente.
  • U zowel profiteert van een variabele als vaste hypotheekrente.

Voorbeeld van de plafondrente hypotheek

Stel u hebt een SNS Bank Plafondrente hypotheek voor 12 jaar met een plafond van 3%. Stel de variabele hypotheekrente bedraagt op dat moment 2%. Als de rente dan daalt naar 1%, gaat dat ook gelden voor de rente die u moet betalen. Als de rente stijgt naar 4% stijgt uw hypotheekrente tot maximaal 3%. En zo schommelt de rente op en neer, maar wordt nooit hoger dan wat als maximum is afgesproken.

De prognose is een stijgende hypotheekrente in 2019

De verwachting is dat de hypotheekrente later in 2019 gaat stijgen, zeker als de economische groei een beetje doorzet en de inflatie verder aantrekt. Ook slechte oogsten en een overmatige droogte zullen aan de inflatie gaan bijdragen. De prognose dat de hypotheekrente zal stijgen betekent veel onzekerheid. Maar u kunt ook kiezen voor een hypotheekrente die slechts variabel is binnen een bepaalde bandbreedte. Een hypotheek met een dergelijke bandbreedte is bijvoorbeeld de plafondrente hypotheek van de SNS bank.

Kies bescherming tegen de verwachte stijging van de hypotheekrente

Als de hypotheekrente gaat stijgen doet u er verstandig aan om u zelf te beschermen tegen de stijgingen. Niemand weet wanneer de rente zal gaan stijgen en hoeveel, maar u kunt wel laten berekenen welke maandlasten voor u betaalbaar zijn. Waar uw plafond aan maandlasten zit. Als dat plafond is berekend kan worden bepaald of de plafondrente hypotheek ook voor u de beste keuze is en wat de rente zal zijn.

Banksparen kan ook

Ook banksparen kan in combinatie met een plafondrente. U spaart dan op een geblokkeerde spaarrekening met een belastingvrije rente. De overige eigenschappen zijn hetzelfde, waardoor u een maandelijks variabele rente hebt die niet zal uitkomen boven het vooraf afgesproken rentepercentage.

Slot plafondrente

Bij een hypotheek kunt u kiezen voor een lange rentevaste periode, maar dan hebt u geen voordeel als de hypotheekrente daalt. De plafondrente hypotheek geeft een rentedaling wel aan u door. Bovendien hebt u het voordeel dat de hypotheekrente aan de bovenkant op slot zit met de plafondrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "SNS plafondrente hypotheek"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!