InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > SNS plafondrente hypotheek

SNS plafondrente hypotheek

SNS plafondrente hypotheek Profiteer van uw bestaande plafondrente hypotheek in 2019. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt niet verrast door een veel hogere hypotheekrente. Dit is mogelijk door de combinatie van een variabele hypotheekrente met een plafondrente. Zo voorkomt u hoge maandelijkse woonlasten in tijden van inflatie en een stijgende rente. Een nieuw plafondrente hypotheek kan in 2019 niet worden afgesloten, maar als u deze hypotheek al hebt bent u waarschijnlijk spekkoper.

Wat is de SNS Bank plafondrente hypotheek?

Belangrijke kenmerken van de plafondrente hypotheek zijn de variabele rente en de vaste maximaal toegestane rente, de plafondrente. Deze combinatie zorgt ervoor dat de hypotheekrente op de hypotheek opwaarts beperkt meebeweegt met de marktrente. Naar beneden toe kan de rente naar nul dalen, maar naar boven toe kan voor u de hypotheekrente nooit hoger worden dan de van te voren afgesproken en vastgeprikte rente. De plafondrente hypotheek beschermt u dus tegen drastische renteverhogingen.

Voordelen van de plafondrente op een rij

De plafondrente is een variabele hypotheekrente binnen een bepaalde bandbreedte. De voordelen van deze constructie is dat:
  • U profiteert van een dalende hypotheekrente en een dus goedkopere hypotheek.
  • U precies weet wat uw maximale maandlasten zijn.
  • U geen last hebt van een sterk stijgende hypotheekrente.
  • U zowel profiteert van een variabele als vaste hypotheekrente.

Voorbeeld van de plafondrente hypotheek

Stel u hebt een SNS Bank Plafondrente hypotheek voor 10 jaar met een plafond van 3%. Stel de variabele hypotheekrente bedraagt op dat moment 2%. Als de rente dan daalt naar 1%, gaat dat ook gelden voor de rente die u moet betalen. Als de rente stijgt naar 4% stijgt uw hypotheekrente tot maximaal 3%. En zo schommelt de rente op en neer, maar wordt nooit hoger dan wat als maximum is afgesproken.

De prognose is een stijgende hypotheekrente in 2019

De verwachting is dat de hypotheekrente later in 2019 gaat stijgen, zeker als de economische groei een beetje doorzet en de inflatie verder aantrekt. Ook slechte oogsten en een overmatige droogte zullen aan de inflatie gaan bijdragen. De prognose dat de hypotheekrente zal stijgen betekent voor veel huizeneigenaren onzekerheid, maar niet voor wie nog over de plafondrente hypotheek beschikt. In dat geval is de hypotheekrente immers slechts variabel binnen een bepaalde bandbreedte. U loopt met deze hypotheek van de SNS bank dan ook minder risico.

U hebt bescherming tegen de verwachte stijging van de hypotheekrente

Als de hypotheekrente gaat stijgen, biedt de plafondrentehypotheek bescherming tegen te hoge rentelasten. Niemand weet wanneer de rente zal gaan stijgen en hoeveel, maar u kunt wel laten berekenen welke maandlasten voor u betaalbaar zijn. Waar uw plafond aan maandlasten zit. Als dat plafond is berekend kan worden bepaald welke hypotheek ook voor u de beste keuze is en wat de rente zal zijn.

Renteherziening

De SNS plafondrente kon u afsluiten met een looptijd van 5 of 10 jaar. Dat betekent dat er aan het einde van de door u gekozen rentevaste periode een renteherziening zal plaats vinden. Omdat de plafondrentehypotheek niet meer wordt aangeboden, krijgt u circa 90 dagen voor het einde van de rentevaste periode van de bank een nieuw rentevoorstel en een rentevaste periode waaruit u kunt kiezen. De hypotheekrente is in 2019 historisch laag, ook voor een lange rentevaste periode van tien jaar of meer. Wilt u niet het risico lopen dat de hypotheekrente de komende jaren veel zal stijgen waardoor ook uw maandlasten omhoog gaan, dan is de keuze voor een lange rentevaste periode zeker het overwegen waard. Zo creëert u uw eigen bescherming voor te hoge woonlasten. Overigens weet natuurlijk niemand of de hypotheekrente niet nog verder zal dalen.

Slot plafondrente

Bij een hypotheek kunt u kiezen voor een lange rentevaste periode, maar dan hebt u geen voordeel als de hypotheekrente daalt. De plafondrente hypotheek geeft een rentedaling wel aan u door. Bovendien hebt u het voordeel dat de hypotheekrente aan de bovenkant op slot zit met de plafondrente. De plafondrente hypotheek wordt anno 2019 niet meer aangeboden als nieuwe hypotheek, maar wie deze hypotheek nog heeft, kan een spekkoper blijken te zijn. Probeer altijd onnodige advieskosten bij verlenging te voorkomen. Advies mag en is ook nodig als u niet weet wat voor u het beste is, maar is niet verplicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "SNS plafondrente hypotheek"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!