InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Een lening voor een nieuwe auto

Een lening voor een nieuwe auto

Een lening voor een nieuwe auto We hoeven ons voor een lening niet meer te schamen dus gebruiken we ook een lening om een nieuwe auto te kopen. De keuze van die lening is even gewoon als de keuze van het merk, het model, de motor en de kleur.

Wie verstrekt de lening voor een nieuwe auto?

Een nieuwe auto, al dan niet met lening, koopt elk van ons gemiddeld 10 keer in zijn leven. Want nieuw of gebruikt, de aanschafprijs van een nieuwe auto moet betaald worden. Zo talrijk als de automodellen is ook het aanbod aan kredietverstrekkers. Traditionele banken, internetbanken, autodealers of andere kredietverstrekkers bieden autokopers krediet voor hun autoplannen.

Net als bij andere consumentenkredieten en hypotheken, is de rente onder meer afhankelijk van:
  • geleend bedrag;
  • gewenste looptijd;
  • kredietwaardigheid van geldlener.

Geen negatieve BKR-notering als voorwaarde

De voorwaarden voor het verstrekken van een autolening, die meestal in termijnen wordt terugbetaald, verschillen in de regel niet van andere leningsoorten. Banken verwachten van hun klanten dat ze meerderjarig zijn, regelmatige inkomsten hebben, een vaste woon- of verblijfplaats hebben en in het bezit zijn van een bankrekening in Nederland. Heeft men geen negatieve BKR-notering, dan staat niets de lening nog in de weg.

Leningen en toetsing van de kredietwaardigheid

Naast de normale basisvoorwaarden speelt de persoonlijke kredietwaardigheid van de kredietnemer een grote rol voor de condities van de lening. Banken, en kredietinstellingen bepalen die kredietwaardigheid op basis van het inkomen en de kosten van levensonderhoud. Afhankelijk van hoe de beoordeling van die kredietwaardigheid uitvalt, kan de rente voor een gewenste lening hoger of lager zijn.

Geld lenen zonder toetsing

Helaas komt het in de praktijk ook voor dat partijen leningen aanbieden waarbij de kredietwaardigheid van de klant een minder belangrijke rol speelt. Maar bedoelde partijen dekken hun kredietrisico´s af door het vragen van schandelijk hoge rente.

Effectieve en nominale rente bij autoleningen

Bij het vergelijken van autoleningen moet men altijd de effectieve rente in het achterhoofd houden. In tegenstelling tot de nominale rente, die alleen de pure kredietkosten omvat, zijn bij het aangaan van een lening ook behandelkosten en registratierechten van toepassing. Deze extra kosten komen tot uiting in de effectieve rentevoet.

Hoe korter de looptijd, hoe lager de rente

In het algemeen geldt: hoe korter de looptijd, hoe lager de rente. Maar leners moeten daarbij wel bedenken dat een kortere looptijd ook gepaard gaat met hogere maandelijkse termijnen. Het beschikbare budget moet daarom niet te krap worden bemeten zodat naderhand geen betalingsproblemen ontstaan. Verlang daarom altijd krediet op maat.

Korting bij kontante betaling

"Alleen baar geld is waar geld" luidt het motto van veel autodealers. Wie bij aankoop van een auto kontant afrekent, kan rekenen op genereuze kortingen, die in de praktijk tien procent en meer kunnen bedragen. Daarom wordt vaak geadviseerd om aankoop en financiering van de wagen apart te regelen.

En autoverkopers schermen vaak met minimale rentes voor een autofinanciering. Vaak zijn die leningen aantrekkelijker geprijsd dan een lening van de bank. Maar zorgvuldig vergelijken is de boodschap want een goedkope autolening bij de dealer is niet altijd voordelig. Dikwijls vervallen daarmee andere kortingen.

Schuldrestverzekering, zinvol of niet?

Als gevolg van onvoorziene gebeurtenissen zoals werkloosheid, een ongeval of overlijden kan men in een situatie belanden waarin de afgesproken termijnbetaling niet kan worden geïncasseerd. Tegen dergelijke gevallen kan de kredietnemer zich beveiligen door middel van een schulrestverzekering. Als een van de genoemde omstandigheden intreedt, neemt de de verzekeringsmaatschappij de verplichtingen van de kredietnemer over.

Niet zelden jaagt deze verzekering de autokoper onnodig op extra kosten. Het is raadzaam om zorgvuldig na te gaan of de verzekering wel echt zinvol is en in welke gevallen ze daadwerkelijk bijspringt. Vaak kan het zinvoller en voordeliger zijn om bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzekering of een ongevallenverzekering af te sluiten. Als u reeds in bezit bent van een dergelijke verzekering, dan kunt u zich een schuldrestverzekering besparen.
Gerelateerde artikelen
Rente op leningenRente op leningenWie geld nodig heeft moet meestal op zoek naar een passende lening. Banken echter verstrekken een lening niet gratis maa…
Lening met vaste renteLening met vaste renteEr zijn twee soorten leningen: leningen met een variabele rente en met een vaste rente. In dit artikel wordt de lening m…
Autolening als je een auto wilt kopenAutolening als je een auto wilt kopenZit je erover te denken om een nieuwe auto te kopen? Een autolening kan je helpen met de kosten. Een nieuwe auto is imme…
Persoonlijke lening voor een nieuwe auto en geen huurkoopPersoonlijke lening voor een nieuwe auto en geen huurkoopStel u koopt in 2019 een auto en wilt een goedkope autolening afsluiten, kies dan voor een persoonlijke lening of niet?…
Autoleningen vergelijken: Autofinanciering en autokredietDe autolening wordt door verschillende banken en kredietverstrekkers aangeboden. De ene lening is echter niet de andere:…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een lening voor een nieuwe auto"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 12-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!